Tytuł:

Wykorzystanie szczurzych wokalizacji ultradźwiękowych jako reakcji instrumentalnej

Twórca:

Wardak, Agnieszka

Twórca instytucjonalny:

Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. Mirosława Mossakowskiego PAN

Współtwórca:

Filipkowski, Robert (Promotor) ; Olszyński, Krzysztof H. (Promotor pomocniczy)

Miejsce wydania:

Warszawa

Data wydania/powstania:

2023

Uzyskany tytuł:

doktor

Stopień studiów:

2

Dyscyplina :

nauki medyczne

Instytucja nadająca tytuł:

Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. M. Mossakowskiego PAN

Typ obiektu:

Praca dyplomowa

Temat i słowa kluczowe:

Wokalizacje ultradźwiękowe ; Warunkowanie instrumentalne

Abstrakt:

Szczury są zwierzętami społecznymi wykazującymi wiele zachowań regulujących funkcjonowanie w grupie. Ważnym elementem ich komunikacji międzyosobniczej są wokalizacje ultradźwiękowe (ang. ultrasonic vocalizations, USV). Powszechnie przyjął się podział USV na dwie główne kategorie. USV pasma 22 kHz (USV 22-kHz) najczęściej związane są z sytuacjami awersyjnymi („nieprzyjemnymi”). Druga kategoria – USV pasma 50 kHz (USV 50-kHz) powiązane są z sytuacjami apetytywnymi („przyjemnymi”). Celem niniejszych badań było zaprojektowanie szczurzego protokołu warunkowania wykorzystującego emisję USV 50-kHz jako reakcji instrumentalnych. Analiza wszystkich zbadanych szczurów wykazała, że jako cała grupa nie uczyły się one wokalizowania, które pozwoliłoby im na otrzymanie nagrody pokarmowej. Jednocześnie doświadczenia kontrolne pokazały, że badane szczury uczyły się reakcji instrumentalnej polegającej na wsadzaniu nosa w otwór (ang. nosepoke). W ramach analizy uzyskanych wyników zwierzęta podzielono dodatkowo na dwie główne grupy. Mniejszą grupę szczurów (n = 15), które były nagradzane za emisję USV 50-kHz, uznano za potencjalnie uczące się na podstawie arbitralnie przyjętego kryterium. Z kolei większość badanych zwierząt (n = 61) uznano za nieuczące się. U szczurów potencjalnie uczących się stwierdzono zmiany w zachowaniu, sugerujące zachodzący proces asocjacji i wzmocnienia zachowania w postaci emisji USV 50-kHz. Część z tych zmian mogła być konsekwencją zastosowanego kryterium, jednakże opisano szereg zmian, które świadczyły o wystąpieniu uczenia się, a jednocześnie nie wynikały bezpośrednio z przyjętego kryterium. Potencjalne przyczyny niepowodzenia w opracowaniu protokołu uczenia się instrumentalnego zostały omówione w Dyskusji. Wprowadzenie protokołu warunkowania instrumentalnego wykorzystującego USV szczurów jako reakcje instrumentalne mogłoby stać się przydatnym narzędziem do badania USV szczura i posłużyć w badaniach chorób neurologicznych człowieka.

Typ zasobu:

Tekst

Szczegółowy typ zasobu:

Praca doktorska

Format:

pdf

Identyfikator zasobu:

IMDiK PAN, sygn. ZS 434

Źródło:

kliknij tutaj, żeby przejść

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. M. Mossakowskiego Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. M. Mossakowskiego PAN

Dofinansowane ze środków:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania: