Metadata language
Geographia Polonica Vol. 96 No. 3 (2023)
Creator: Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description: Subject and Keywords:geografia człowieka ; geografia turyzmu ; ontologia ; epistemologia ; pole empiryczne ; ontologia empiryczna J. Searle'a
Abstract:
The article addresses a noteworthy gap in the consideration of philosophical dimensions within the methodological discourse of geography. Specifically, the domain of tourism geography, as a “young” sub-discipline, requires a more profound analysis of its subject matter, particularly the empirical field. Consequently, the primary objective of this study is to explore ontological and epistemic questions concerning the nature of the empirical field in tourism geography and the status of knowledge generated within it. Employing an analytic philosophy approach and leveraging J. Searle’s new-realist social ontology, the investigation seeks to shed light on the vital interplay between philosophy and geography. By illuminating the unexplored philosophical aspects, this research contributes to the broader understanding of geographical methodologies, making it an essential step toward advancing the theoretical field of tourism geography.
Blanchard, R. (1925). Le tourisme dans l'Isère, Grenoble et sa region. Grenoble: Allie.
Botterill, D. (2014). Constructionism - A critical realist reply. Annals of Tourism Research, 48(5), 292-294. https://doi.org/10.1016/j.annals.2013.11.004
Borrel, A. (1933). Le tourisme en France. Paris: J. Téqui,
Butler, R. W. (1980). The concept of a tourist area cycle of evolution: Implications for management of resources. The Canadian Geographer, 24(1), 5-12.
Butler, R. W. (2004). Geographical research on tourism, recreation and leisure: Origins, eras and directions. Tourism Geographies, 6(2), 143-62. https://doi.org/10.1080/1461668042000208453
Butowski, L. (2007). Turystyka w Polsce. Uwarunkowania organizacyjne i prawne. Lublin: Wydawnictwo Akademickie Wyższa Szkoła Społeczno-Przyrodnicza.
Butowski, L. (2019). Tourist sustainability of destination as a measure of its development. Current Issues in Tourism, 22(9), 1043-1061. https://doi.org/10.1080/13683500.2017.1351926
Butowski, L. (2020). The origins of academic work on tourism: A European perspective. Turyzm, 30/2, 13-26.
Butowski, L. (2020). Metodologia badań nad turystyką. Podstawy ontologiczne i epistemologiczne oraz rozwój historyczno-instytucjonalny. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Butowski, L., & S. Butowski. 2023. Exploring ontology of tourism: A new-realist approach. Journal of Travel Research, 62(4), 719-733. https://doi.org/10.1177/00472875221119966
Cazes, G. (1992). Fondements pour une géographie du tourisme et des loisirs. Rosny: Breal.
Chojnicki, Z. (1999). Podstawy metodologiczne i teoretyczne geografii. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Chojnicki, Z. (2010). Koncepcje i studia metodologiczne i teoretyczne w geografii. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Christaller, W. (1955). Beiträge zu einer Geographie des Fremdenverkehrs (Contributions to a geography of the tourist trade). Erdkunde, 9(1), 1-19. https://doi.org/10.3112/erdkunde.1955.01.01
Chudoba, T. (1990). Wprowadzenie do teorii turystyki. Warszawa: AWF.
Coles, T., Hall, C., & Duval, D. T. (2005). Mobilizing tourism: A post-disciplinary critique. Tourism Recreation Research, 30(2), 31-41. https://doi.org/10.1080/02508281.2005.11081471
Coles, T., Hall, C. M., & Duval, D. T. (2009). Post-disciplinary tourism. In J. Tribe (Ed.), Philosophical Issues in Tourism (pp. 93-113). Bristol, Buffalo, Toronto: Channel View Publications. https://doi.org/10.21832/9781845410988-006
Degórski, M. (2004). Geografia fizyczna a społeczno-ekonomiczna w badaniach środowiska geograficznego. In Z. Chojnicki (Ed.), Geografia wobec problemów teraźniejszości i przyszłości (pp. 25-54). Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Franklin, A., & Crang, M. (2001). The trouble with tourism and travel theory. Tourist Studies, 1(1), 5-22. https://doi.org/10.1177/146879760100100101
Grünthal, A. (1934). Probleme der Fremdenverkehrsgeografie. Berlin: Dissertation Handels-Hochschule.
Grzegorczyk, A. (1963). Zastosowanie logicznej metody wyodrębniania formalnej dziedziny rozważań w nauce, technice i gospodarce. Studia Filozoficzne, 3-4, 63-75.
Haack, S. (2003). Defending science - Within reason: Between scientism and cynicism. Amherst, NY: Prometheus Books.
Haack, S. (2016). The world according to innocent realism: The one and the many, the real and the imaginary, the natural and the social. In S. Haack (Ed.), Reintegrating philosophy (pp. 33-55). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-24969-8_2
Jackowski, A., Sołjan, I., Bilska-Wodecka, E., Liro, J. (2016). Geographical tourism research and education at the Jagiellonian University School of Tourism in Poland (1936-1939). History of Geo- and Space Sciences, 7, 91-101. https://doi.org/10.5194/hgss-7-91-2016
Jafari, J. (1987). Tourism models - the socio-cultural aspects. Tourism Management, 8(2), 151-159.
Jafari, J., & J. R. Brent Ritchie. (1981). Toward a framework for tourism education: Problems and prospects. Annals of Tourism Research, 8(1), 13-34. https://doi.org/10.1016/0160-7383(81)90065-7
Johnston, R. J. (1984). The United Kingdom. In J. R. Johnston, P. Claval (Eds.), Geography Since the Second World War. An International Survey (pp. 107-131), London: Croom Helm. https://doi.org/10.4324/9781315848518
Knafou, R. (2011). Le tourisme, indicateur et outil de transformation du Monde. Géoconfluences, février 2011. http://geoconfluences.ens-lyon.fr/doc/typespace/tourisme/TourScient.htm
Kostrowicki, A. S. (1975). Podejście systemowe w badaniach nad rekreacją. Przegląd Geograficzny, 47(2), 263-278.
Kowalczyk, A. (2001). Geografia turyzmu. Warszawa: PWN.
Krzymowska-Kostrowicka, A. (1980). Terytorialny System Rekreacyjny. Analiza struktury i charakteru powiązań. IGiPZ PAN, Prace Geograficzne (Vol. 138).
Leiper, N. (1979). The framework of tourism. Towards a definition of tourism, tourist and the tourism industry. Annals of Tourism Research, 6(4), 390-407.
Leiper, N. (1990). Tourist attraction systems. Annals of Tourism Research, 17(3), 367-384. https://doi.org/10.1016/0160-7383(90)90004-B
Lijewski, T., Mikułowski, B., & Wyrzykowski, J. (2002). Geografia turystyki Polski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.
Lisowski, A. (1996). Tendencje dezintegracyjne i integracyjne we współczesnej geografii człowieka. Przegląd Geograficzny, 68(3-4), 318-333.
Lisowski, A. (2004). Geografia społeczno-ekonomiczna a nauki społeczne. In Z. Chojnicki (Ed.), Geografia wobec problemów teraźniejszości i przyszłości. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Liszewski, S. (1995). Przestrzeń turystyczna. Turyzm, 5(2), 87-103. https://doi.org/10.18778/0867-5856.5.2.09
Maciołek, R. (2002). Osobliwości metodologiczne badań nad turystyką. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Bydgoszczy, 2, 17-26.
Maik, W. (2004). Główne płaszczyzny relacji między geografią fizyczną i geografią społeczno-ekonomiczną. In Z. Chojnicki (Ed.), Geografia wobec problemów teraźniejszości i przyszłości (pp. 9-24). Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Maryniarczyk, A. (1998). O rozumieniu metafizyki. Monistyczna i dualistyczna interpretacja rzeczywistości. Zeszyty z Metafizyki, 1.
Mazurkiewicz, L. (2009). O przedmiocie turystyki i rekreacji. Turystyka i Rekreacja, 5, 80-91.
Mazurkiewicz, L. (2012). Wybrane teorie oraz metody badawcze turystyki. Warszawa: Studia i Monografie AWF.
Meethan, K. (2001). Tourism in Global Society. Basingstoke: Palgrave. https://doi.org/10.1007/978-1-349-87747-8
Miossec, J-M. (1977). Un modèle de l'espace touristique. L'espace géographique, 6(1), 41-48. https://doi.org/10.3406/spgeo.1977.1690
Mitchell, L. S. (1991). Geography and Tourism. Annals of Tourism Research, 18(1), 57-70. https://doi.org/10.1016/0160-7383(91)90039-e
Mullins, P. (1991). Tourism Urbanization. International Journal of Urban and Regional Research, 15(3), 326-342. https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.1991.tb00642.x
Nowak, L. (1977). Wstęp do idealizacyjnej teorii nauki. Warszawa: PWN.
Pernecky, T. (2007). Immersing in Ontology and the Research Process: Constructivism the Foundation for Exploring the (In)credible Obe? In L. Ateljevic, A. Pritchard, & N. Morgan (Eds.), The Critical Turn in Tourism Studies: Innovative Research Methodologies (pp. 211-226). Amsterdam: Elsevier. https://doi.org/10.4324/9780080470986-23
Pernecky, T. (2012). Constructionism, critical pointers for tourism studies. Annals of Tourism Research, 39(2), 1116-1137. https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.12.010
Poser, H. (1939). Geographische Studien über den Fremdenverkehr im Riesengebirge: ein Beitrag zur geographischen Betrachtung des Fremdenverkehrs. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Ren, C. (2010). Assembling the socio-material destination: An actor-network approach to cultural tourism studies. In G. Richards, & W. Munsters (Eds.), Cultural Tourism Research Methods, (pp. 200-208). Oxfordshire: CABI. https://doi.org/10.1079/9781845935184.0199
Ren, C. (2011). Non-human agency, radical ontology and tourism realities. Annals of Tourism Research, 38(3), 858-881. https://doi.org/10.1016/j.annals.2010.12.007
Ritchie, J. R., Sheehan, L. R., & Timur, S. (2008). Tourism sciences or tourism studies? Implications for the design and content of tourism programming. Téoros. Revue de recherche en tourisme, 27(1), 33-41. https://doi.org/10.7202/1070895ar
Seamon, D., & Larsen, T. (2020). Humanistic geography. In D. Richardson, N. Castree, M. F. Goodchild, A. Kobayashi, W. Liu, & R. A. Marston (Eds.), International Encyclopedia of Geography: People, the Earth, Environment and Technology. John Wiley. https://doi.org/10.1002/9781118786352.wbieg0412.pub2
Searle, J. R. (1990). Collective intentions and actions. In P. R. Cohen, J. Morgan & M. Pollack (Eds.), Intentions in Communication, (pp. 401-415). MIT Press.
Searle, J. R. (1995). The Construction of Social Reality. New York: Free Press.
Searle, J. R. (2005). What is an institution?. Journal of Institutional Economics, 1(1), 1-22. https://doi.org/10.1017/S1744137405000020
Searle, J. R. (2011). Making the social world. The structure of human civilization. Oxford, New York: Oxford University Press.
Searle, J. R. (2017). Status functions. In M. Jankovic & K. Ludwig (Eds.), The Routledge Handbook of Collective Intentionality (pp. 300-310). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315768571-28
Searle, J. R. (2018). Constitutive rules. Argumenta, 4(1), 51-54. https://doi.org/10.14275/2465-2334/20187.sea
Tribe, J. (2006). The truth about tourism. Annals of Tourism Research, 33(2), 360-381. https://doi.org/10.1016/j.annals.2005.11.001
Warszyńska, J., Jackowski, A. (Eds.). (1976). Zagadnienia terminologii w geografii turyzmu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Geograficzne, 42. Prace Instytutu Geograficznego, 64.
Warszyńska, J., & Jackowski, A. (1978). Podstawy geografii turyzmu. Warszawa: PWN.
Williams, S. (2009). Tourism Geography. A New Synthesis. Oxon: Routledge.
0016-7282 (print) ; 2300-7362 (online) ; 10.7163/GPol.0257
Source:CBGiOS. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.2085, Cz.2173, Cz.2406 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights:Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Terms of use:Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Digitizing institution:Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk
Original in: Projects co-financed by:Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ; Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R
Access: