Object structure
Title:

Cięcie Kmicica

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 2 (2023)

Creator:

Jagielski, Sebastian ORCID

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2023

Description:

21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Subject and Keywords:

Tomasz Kozak ; kultura narodowa ; queer ; jouissance ; cenzura

References:

1. Andreas-Salome L., Anal und Sexual, „Imago” 1916, no. 4.
2. Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Aletheia, Warszawa 2008.
3. Barthes R., Trzeci sens, przeł. R. Wyborski, „Kino” 1971, nr 11.
4. Baudry J.-L., Projektor: metapsychologiczne wyjaśnienie wrażenia rzeczywistości, przeł. A. Helman, w: Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Universitas, Kraków 1992.
5. Bersani L., Czy odbytnica jest grobem?, przeł. M.A. Pelczar, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. A. Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012.
6. Bersani L., Homos, Harvard University Press, Cambridge, MA – London 1995. DOI
7. Bond Stockton K., Beautiful Bottom, Beautiful Shame. Where „Black” Meets „Queer”, Duke University Press, Durham, NC 2006. DOI
8. Butler J., Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, przeł. A. Ostolski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
9. Czapliński P., Plebejski, populistyczny, posthistoryczny. Formy polityczności sarmatyzmu masowego, „Teksty Drugie” 2015, nr 1.
10. Dąbrowski J., Cenzura w sztuce polskiej po 1989 roku. Artyści, sztuka, polityka, t. 2, Fundacja Kultura Miejsca, Warszawa 2014.
11. Didi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko, przeł. M. Kubiak Ho-Chi, Universitas, Kraków 2008.
12. Edelman L., Przyszłość to dziecinne mrzonki, przeł. T. Sikora, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. A. Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012.
13. L. Edelman L., „Rear Window’s” Glasshole, in: Out Takes: Essays on Queer Theory and Film, ed. by E. Hanson, Duke University Press, Durham 1999. DOI
14. Freud S., Trzy rozprawy z teorii seksualnej, w: tegoż, Życie seksualne, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2009.
15. Freud S., Wstęp do psychoanalizy, przeł. S. Kempnerówna, W. Zaniewicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
16. Haltof M., Narodowe nostalgie. Uwagi o współczesnych adaptacjach klasyki literackiej, w: Polskie kino popularne, red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011.
17. Hocquenghem G., Pragnienie homoseksualne, przeł. P. Skalski, Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, Kraków 2021.
18. Jagielski S., Przerwane emancypacje. Polityka ekscesu w kinie polskim lat 1968-1982, Universitas, Kraków 2021.
19. Jakimczyk J., Daniel ikonoklasta, „Życie” 6.12.2000.
20. Kozak T., Jak filozofować szablą (Kmicica), w: tegoż, Wytępić te wszystkie bestie. Rozmowy i eseje, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, Warszawa 2010.
21. Koziołek R., Ciała Sienkiewicza. Studia o płci i przemocy, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2018.
22. Leończuk I., Kuzia T., Kmicic porąbał nazistów, „Super Express” 18-19.11.2000.
23. Mazierska E., In the Land of Noble Knights and Mute Princesses: Polish Heritage Cinema, „Historical Journal of Film, Radio and Television” 2001, vol. 21, no. 2No. 21 (2). DOI
24. McGowan T., Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, przeł. K. Mikurda, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.
25. Miller D.A., Anal „Rope”, „Representations” 1990, no. 32. DOI
26. Mulvey L., Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, przeł. J. Mach, w: tejże, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, red. K. Kuc, L. Thompson, Korporacja Ha!Art, Kraków–Warszawa 2010.
27. Olbrychski D., Nadal jestem nieobliczalny, rozm. M. Puczyłowska, „Przyjaciółka” 6-12.01.2001.
28. Olbrychski D., Szabla Kmicica, rozm. A. Kropiwnicki, „Wprost” 3.12.2000.
29. Olbrychski D., Zorro, syn Tuhaj-beja?, rozm. B. Maciejewski, „Super Express” 24.11.2000.
30. Protokół z posiedzenia kolaudacyjnego filmu „Pan Wołodyjowski” w dniu 31 stycznia 1969 r., Archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, sygn. A-344, poz. 455.
31. Sienkiewicz H., Wołodyjowski, Ex Libris – Galeria Polskiej Książki, Warszawa 1999.
32. Studlar G., Masochism and the Perverse Pleasure of the Cinema, in: Movies and Methods, vol. 2, ed. by B. Nichols, University of California Press, Berkeley–Los Angeles 1985.
33. Trentin F., The Queer Underside of „La Dolce Vita”: Towards an „Anal Theory” of Looking, „Screen” 2020, vol. 61, no. 4No. 61 (4). DOI

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

2

Start page:

146

End page:

161

Resource type:

Tekst

Detailed Resource Type:

Artykuł naukowy oryginalny

Resource Identifier:

0867-0633 ; 10.18318/td.2023.2.8

Source:

IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitizing institution:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Projects co-financed by:

Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style: