Język metadanych
Przegląd Geograficzny T. 94 z. 2 (2022)
Twórca:Slawik, Dominika : Autor ; Chmiel, Jerzy : Autor ; Dybicz, Tomasz : Autor
Wydawca: Miejsce wydania: Data wydania/powstania: Opis: Temat i słowa kluczowe:Geografia -- czasopisma [KABA] ; Polska -- geografia -- czasopisma [KABA]
Abstrakt:
Na podstawie danych z sondowania pojazdów wyliczono prędkości pojazdów przejeżdżających przez kilometrowe odcinki testowe, należące do trzech różnych polskich autostrad i znajdujące się na prostych fragmentach dróg. Ze zbioru zgromadzonego w ciągu czterech lat wybrano okresy, w których na sytuację drogową nie miały istotnego wpływu inne czynniki takie jak dni świąteczne, pogoda czy też prace konserwacyjne. Z godzinową rozdzielczością obliczono prędkości z jaką poruszały się pojazdy, a następnie poddano analizie ich zmienność w ciągu dnia oraz w ciągu roku. Na podstawie analizy wyników dla odcinków testowych stwierdzono, iż w przypadku pojazdów lekkich największą zmiennością wartości prędkości w ciągu dnia wyróżniają się fragmenty autostrady A8 będącej autostradową obwodnicą Wrocławia i częściowo wpisującej się w sieć drogową tego miasta. Natomiast największa zmienność wartości prędkości w ciągu roku dla pojazdów lekkich występuje na odcinkach autostrady A4 wykorzystywanej często w celach turystycznych i rekreacyjnych oraz będącej istotną trasą tranzytową i jedyną kompletną autostradą w kraju. W przypadku pojazdów ciężkich prędkości są niższe i nie ulegają znaczącym zmianom zarówno w ciągu dnia jak i w ciągu roku.
Gaca, S., Suchorzewski, W. & Tracz, M. (2014). Inżynieria ruchu drogowego: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
Highway Capacity Manual, 6th Edition: A Guide for Multimodal Mobility Analysis. (2016) Transportation Research Board, Washington, D.C.
Brilon, W. & Ponzlet, M. (1996). Variability of speed-flow relationships on German autobahns. Transportation Research Record, 1555, 91‑98. https://doi.org/10.3141/1555-12
Dybicz, T. (2015). Zastosowanie danych z sondowania pojazdów do wykrywania lokalnych ograniczeń przepustowości. Transport Miejski i Regionalny, 5, 9‑14.
Jarmuż, D. & Chmiel, J. (2020). A review of approaches to the study of weather's impact on road traffic parameters. Transport Problems, 15(4/2), 241‑251. https://doi.org/10.21307/tp-2020-063
Kilpeläinen, M. & Summala, H. (2006). Effects of weather and weather forecasts on driver behaviour. Transportation Research, Part F 10(4), 288‑299. https://doi.org/10.1016/j.trf.2006.11.002
Moridpour, S., Mazloumi, E. & Mesbah, M. (2014). Impact of heavy vehicles on surrounding traffic characteristics. Journal of Advanced Transportation, 49(4), 535‑552. https://doi.org/10.1002/atr.1286
Olszewski, P., Dybicz, T., Jamroz, K., Kustra, W. & Romanowska, A. (2018). Assessing highway travel time reliability using probe vehicle data. Transportation Research Record, 2672(15), 118‑130. https://doi.org/10.1177/0361198118796716
Olszewski, P., Dybicz, T., Kustra, W., Romanowska, A., Jamroz, K. & Ostrowski, K. (2020). Development of the new Polish method for capacity analysis of motorways and expressways. Archives of Civil Engineering, 66(4), 453‑470. https://doi.org/10.24425/ace.2020.135231
Qi, Y., Zheng, Z. & Jia, D. (2020). Exploring the spatial-temporal relationship between rainfall and traffic flow: a case study of Brisbane, Australia. Sustainability, 12(14), 5596, 124. https://doi.org/10.3390/su12145596
Ścieszko, J. & Papiernik, Ż. (2013). Wpływ warunków atmosferycznych na zdarzenia drogowe na przykładzie województwa łódzkiego. Folia Geographica Physica, 12, 97‑115.
Yao, Y., Wu, D., Hong, Y., Chen, D., Zhaotang, L., Guan, Q. Liang, X. & Dai, L. (2020). Analyzing the effects of rainfall on urban traffic-congestion bottlenecks. IEEE Journal of selected topics in applied earth observations and remote sensing, 13, 504‑512. https://doi.org/10.1109/JSTARS.2020.2966591
doi:10.7163/PrzG.2022.2.3 ; 0033-2143 (print) ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2022.2.3
Źródło:CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Język: Język streszczenia: Prawa:Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Zasady wykorzystania:Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Digitalizacja:Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk
Lokalizacja oryginału: Dofinansowane ze środków:Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Dostęp: