Metadata language
Lehrer, Erica ; Murzyn-Kupisz, Monika
Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description:21 cm ; Pol. text, eng. summary
Subject and Keywords:critical curating ; ethnographic exhibitions ; heritage ; Jews ; multiculturalism ; Poland
References:
1. O. Aderet, Historian Who Shed Light on WWII Massacres Goes from Honoree to „Pole Hater”, „Ha’aretz”, 01.03.2016, www.haaretz.com/jewish/.premium-the-pole-who-is-breaking-the-silence-1.5410809 (20.09.2020).
2. A. Bartosz, Słowo wstępne, w: Rocznik Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie, t. 16, Wspólnota poszukujących, red. M. Szczurek, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Kraków 2010, s. 5-6.
3. A. Bartosz, Ethnographic Museums: The Invaluable Mirrors, w: Polish Museums, red. D. Folga-Januszewska, Bosz, Olszanica 2012, s. 134-155.
4. A. Bartosz, Szumi coś i gwarzy, w: Lokalne Muzeum w globalnym świecie: Poradnik praktyczny, red. J. Hajduk, Ł. Piekarska-Duraj, P. Idziak, S. Wacięga, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2013, s. 146-150.
5. K. Bielawski, A. Stankowski, Czyżewski: Ludzie nie kojarzą kultury żydowskiej z etnografią, „Wirtualny Sztetl” 29.10.2014, https://sztetl.org.pl/pl/tradycja-i-kultura-zydowska/wywiady/czyzewski-ludzie-nie-kojarza-kultury-zydowskiej-z-etnografia (20.09.2020).
6. F. Boursiquot, Ethnographic Museums: From Colonial Exposition to Intercultural Dialogue, w: The Postcolonial Museum: The Arts of Memory and the Pressures of History, ed. I. Chambers i in., Ashgate, Burlington 2014, s. 76-83.
7. Ł. Bukowiecki, J. Wawrzyniak, Dealing with Difficult Pasts at the Museum of Warsaw: Implications of Curatorial Memory Practices. Museum of Warsaw Report #2, ECHOES Horizon 2020 grant project: European Colonial Heritage Modalities in Entangled Cities, grant agreement No. 770248, http://projectechoes.eu/wp-content/uploads/Bukowiecki-Wawrzyniak-Museum-Of-Warsaw-Report-2_compressed.pdf (24.11.2019).
8. Ł. Bukowiecki, Things of Warsaw and Things of the Past: Evolution and Priorities of the Museum of Warsaw, Museum of Warsaw Report #1, ECHOES Horizon 2020 Grant Project: European Colonial Heritage Modalities in Entangled Cities. Grant Agreement No. 770248. University of Warsaw. http://projectechoes.eu/wp-content/uploads/Bukowiecki-Museum-of-Warsaw-Report-1. pdf (02.11.2019).
9. A. Brzezińska, Made in a „Polish Village” – Modern Ethno-Design vs. Traditional Culture of the Polish Countryside, w: Art in Contemporary Cultural Systems, ed. W. Kuligowski, A. Pomieciński, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2014, s. 49-62.
10. A. Cała, The Image of the Jew in Polish Folk Culture, The Hebrew University Magnes Press, Jerusalem 1995.
11. Czas świętowania: https://ethnomuseum.pl/wystawy/czas-swietowania/, dostęp 20.09.2020.
12. E. Czyżewska, Introduction, w: Border Exhibition, Ulster Museum, Belfast, 6 May – 12 June 2010, ed. E. Czyżewska, Adam Mickiewicz Institute, Warsaw 2010, s. 2-3.
13. A. Czyżewski, Transformacja Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie 2008-2012, „Etnografia Nowa/The New Ethnography” 2013 nr 5, s. 10-33.
14. A. Czyżewski, Czas świętowania – założenia metodologiczne wystawy, w: Czas świętowania w kulturach Polski i Europy, red. A. Czyżewski, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Warszawa 2013.
15. M. Dolińska, Muzeum Etnograficzne. Sto i pół: opowieści z Muzeum Etnograficznego w Krakowie, red. M. Szczurek, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Kraków 2011.
16. M. Dolińska, Muzeum Etnograficzne w Krakowie – wierność tradycji, „Lud” 2003 nr 87, s. 83-109.
17. B. Durrans, The Future of Ethnographic Exhibitions, „Zeitschrift für Ethnologie” 1993 nr 118 (1), s. 125-139, www.jstor.org/stable/25842302 (20.09.2020).
18. B. Engelking, Such a Beautiful Sunny Day: Jews Seeking Refuge in the Polish Countryside, 1942-1945, Yad Vashem, Jerusalem 2016.
19. Etnografia i folklorystyka żydowska w Polsce do roku 1945, „Etnografia Nowa”, 2015 nr 7, 2016 nr 8.
20. Every Museum Is a Story: A Conversation with the Museum Director, www.festivalt.com/event/every-museum-is-a-story-a-conversation-w-the-museum-director/ (20.09.2020).
21. D. Folga-Januszewska, 1000 Museums in Poland: A Guide, Bosz, Olszanica 2011.
22. M. Gessen, Poland’s Ruling Party Puts an Extraordinary Museum of Polish-Jewish History into Limbo, „New Yorker”, 23.09.2019, https://www.newyorker.com/news/our-columnists/ polands-ruling-party-puts-an-extraordinary-museum-of-polish-jewish-history-into-limbo (20.09.2020).
23. I.N. Gottesman, Defining the Yiddish Nation: The Yiddish Folklorists of Poland, Wayne State University Press, Detroit 2003.
24. M. Grzechnik, The Missing Second World: On Poland and Postcolonial Studies, „Interventions” 2019 vol. 21 (7), s. 998-1014.
https://doi.org/10.1080/1369801X.2019.1585911
25. C. Harris, M. O’Hanlon, The Future of the Ethnographic Museum, „Anthropology Today” 2013 nr 29 (1), s. 1-32, www.jstor.org/stable/23486436 (20.09.2020).
26. https://kulturalna.um.warszawa.pl/wydarzenia,1,144547.html?locale=pl_PL&b=1, dostęp 20.09.2020.
27. https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en, 20.09.2020.
28. K. Jagodzińska, Museums and Centres of Contemporary Art in Central Europe after 1989, Routledge, New York 2019.
https://doi.org/10.4324/9781315148908
29. A. Kapusta, P. Kapusta, Obiekty romskie w archiwum Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie. Rekonesans antropologiczny, „Studia Romologica” 2018 nr 11, s. 299-336.
30. A. Kazimierczuk, „Sąd nad Judaszem” wrócił do Pruchnika: Spalono kukłę Żyda”, „Rzeczpospolita”, 21.04. 2019, www.rp.pl/Spoleczenstwo/190429961-Sad-nad-Judaszem-wrocil-do-Pruchnika-Spalono- kukle-Zyda.html (20.09.2020).
31. E. Klekot, The Seventh Life of Polish Folk Art and Craft, „Etnološka Tribina” 2010 nr 33 (40), s. 71-85, https://hrcak.srce.hr/63180 (20.09.2020).
32. Klucze i kasa. O mieniu żydowskim w Polsce pod okupacją niemiecką i we wczesnych latach powojennych, 1939-1950, red. J. Grabowski, D. Libionka, Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, Warszawa 2014.
33. B. Kirshenblatt-Gimblett, Objects of Ethnography, w: Exhibiting Cultures: The Poetics and Politics of Museum Display, ed. I. Karp and S.D. Lavine, Smithsonian Institution Press, Washington DC 1991, s. 386-443.
34. V. Kretschmann, Entangled Heritage: Wrocław’s German-Jewish and Polish-Jewish History Exhibitions, 1920-2010, „Kultura Popularna” 2017 nr 1(50), s. 92-102.
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4078
35. S. Kryciński, A. Olej-Kobus, K. Kobus, Zabytki kultury żydowskiej w Polsce: przewodnik, Carta Blanca, Warszawa 2011.
36. M. Kursa, Jak Wam się kojarzy Kobierzyn? Wkrótce zmienicie zdanie, „Wyborcza.pl”, 13.05.2017, https://Kraków. wyborcza.pl/Kraków/7,44425,21803348,jak-wam-sie-kojarzy-kobierzyn-wkrotce-zmienicie-zdanie.html, 20.09.2020.
37. A. Leder, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.
38. E. Lehrer, Na szczęście to Żyd. Polskie figurki Żydów, Ha!art, Kraków 2014; Różnicowanie narodowego „my”: kuratorskie marzenia, red. E. Lehrer, R. Sendyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
39. E. Lehrer, Jewish Poland Revisited: Heritage Tourism in Unquiet Places, Indiana University Press, Bloomington 2013.
40. E. Lehrer, „Most Disturbing Souvenirs”: Curative Museology in a Cultural Conflict Zone, w: Curatorial Dreams: Critics Imagine Exhibitions, ed. S. R. Butler, E. Lehrer, McGill-Queen’s University Press, Montreal 2016, s. 46-63.
41. O. Linkiewicz, Scientific Ideals and Political Engagement: Polish Ethnology and the “Ethnic Question” between the Wars, „Acta Poloniae Historica” 2016 nr 114.
https://doi.org/10.12775/APH.2016.114.01
42. J. Lukowski, H. Zawadzki, A Concise History of Poland, Cambridge University Press, Cambridge 2006; B. Porter-Szücs Poland in the Modern World: Beyond Martyrdom, Wiley-Blackwell, Chichester, UK 2014.
43. P. Machcewicz, Muzeum, Znak Horyzont, Kraków 2017.
44. Matters of Belonging: Ethnographic Museums in a Changing Europe, ed. W. Modest, N. Thomas, D. Prlić, C. Augustat, Sidestone Press, Leiden 2019.
45. M. Mikrut-Majeranek, Kontrowersyjne „wieszanie Judasza” w Pruchniku, „Histmag.org”, 23.04.2019, https://histmag.org/Kontrowersyjne-wieszanie-Judasza-w-Pruchniku-18609 (20.09.2020).
46. K. Murawska-Muthesius, P. Piotrowski Introduction, w: From Museum Critique to the Critical Museum, Routledge, London 2017, s. 1-14, P. Piotrowski Muzeum krytyczne, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2011.
https://doi.org/10.4324/9781315583433-1
47. K. Murawska-Muthesius, Love of Beauty in the Tsarist Colonial Capital: The Museum of Fine Arts in Warsaw (1862-1916), „Centropa” 2012 nr 12 (2), s. 179-193.
48. M. Murzyn-Kupisz, J. Działek, Muzea a budowanie kapitału społecznego w środowisku lokalnym, „Rocznik Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu” 2014 nr 5, s. 19-40.
49. Museums in Postcolonial Europe, ed. D. Thomas, Routledge, Abingdon, UK 2009.
50. Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach, Kto to wie(ś) – na własną rękę, na własną miarę, 2019, www.muzeum.gorlice.pl/wydarzenia-kulturalne/art/qkto-to-wie-na- wasn-rk-na-wasn-miarq, 29.07.2019.
51. J. Nowak, S. Kapralski, D. Niedźwiedzki, On the Banality of Forgetting: Tracing the Memory of Jewish Culture in Poland, Peter Lang, New York 2018.
https://doi.org/10.3726/b14412
52. Ocalona kuczka z Szydłowca została przywrócona publiczności. Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, www.polin.pl/pl/aktualnosci/2015/03/06/ocalona-kuczka-z-szydlowca-zostala-przywrocona-publicznosci (31.10.2019).
53. Photographing the Jewish Nation: Pictures from S. An-sky’s Ethnographic Expeditions, ed. E.M. Avrutin, V.A. Dymshits, A. Ivanov, H. Murav, University Press of New England, Hanover 2009.
54. K. Piwocki, Warszawskie Muzeum Etnograficzne, „Etnografia Nowa/The New Etnography” 2013 nr 5.
55. K. Piszczkiewicz, Ethnography in the Public Space, or How to Respond to Life, w: Extended Museum in its Milieu, ed. D. Folga-Januszewska, Universitas, Kraków 2018, s. 181-187.
56. Passage et Repassage: Przejścia i powroty, „Culture.pl”, https://culture.pl/pl/wydarzenie/passage-et-repassage-przejscia-i-powroty (20.09.2020).
57. Polish Anti-Refugee Protesters Burn Effigy of Orthodox Jew, „The Times of Israel”, 19.11.2015, www.timesofisrael.com/polish-anti-refugee-protesters-burn-effigy-of-orthodox-jew/ (20.09.2020).
58. A. Polska, A Cultural Emergency in Warsaw: Artist Agnieszka Polska Speaks Out, „Frieze”, 22.11.2019, https://frieze.com/article/cultural-emergency-warsaw-artist-agnieszka-polska-speaks-out (20.09.2020).
59. I. Rejduch-Samkowa, Sztuka żydowska w Polsce, „Judaica” 2011, http:// judaica-art.com.pl/, 20.09.2020).
60. „Rejestry muzeów”, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, http://bip.mkidn.gov.pl/pages/rejestry-ewidencje-archiwa-wykazy/rejestry-muzeow.php, 8.02.2019).
61. Shtetl of Honour, „The Economist”, 18.10.2014, https://www.economist.com/books-and-arts/2014/10/18/shtetl-of-honour (20.09.2020).
62. K. Stauter-Halstead, The Peasant as Literary and Ethnographic Trope, w: The Nation in the Village: The Genesis of Peasant Identity in Austrian Poland, 1848-1914, Cornell University Press, Ithaca 2001, s. 97-114.
63. Sto i pół. Opowieści z Muzeum Etnograficznego w Krakowie, red. M. Szczurek, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Kraków 2011.
64. M. Szczurek, Przejścia i powroty, w: Przejścia i powroty: Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie, red. M. Szczurek, Muzeum Etnograficzne w Krakowie, Kraków 2013.
65. J. Tokarska-Bakir, „The Hanging of Judas”; or, Contemporary Jewish Topics, „Polin: Studies in Polish Jewry” 2011 nr 24, s. 381-400.
66. J. Tokarska-Bakir, Rzeczy mgliste, Wydawnictwo Pogranicze, Sejny 2004.
67. M. Ujma, Muzeum Etnograficzne: świeże spojrzenie, „Obieg”, 29.03.2012, https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/teksty/24505 (20.09.2020).
68. M. Waligórska, Klezmer’s Afterlife: An Ethnography of the Jewish Music Revival in Poland and Germany, Oxford University Press, New York 2013.
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199995790.001.0001
69. K. Wasilewska-Prędki, Judaika w zbiorach Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie—przegląd najważniejszych obiektów, „Krzysztofory” 2017 nr 35, s. 451-462, https://www.muzeumkrakowa.pl/images/upload/WYDAWNICTWA/Krzysztofory%2035/KRZY.2017.24.Wasilewska-Predki.Kamila..pdf (20.09.2020).
70. M. Woleńska, Wystawa sztuki ludowej zamieszkałych w Polsce Białorusinów, Litwinów, Rosjan, Słowaków, Ukraińców, Żydów, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli, Kraków 1960.
71. Writing Jewish Culture: Paradoxes in Ethnography, ed. A. Kilcher, G. Safran, Indiana University Press, Indiana 2016; Going to the People: Jews and the Ethnographic Impulse, ed. J. Veidlinger, Indiana University Press, Bloomington 2016.
72. S.E. Zarrow, Object Lessons: Art Collection and Display as Historical Practice in Inter-War Lwów, „Polin: Studies in Polish Jewry” 2017 nr 29, s. 157-175, https://muse.jhu.edu/article/695129 (20.09.2020).
https://doi.org/10.2307/j.ctv1kwxfcv.15
0867-0633 ; 10.18318/td.2020.4.10
Source:IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights:Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Terms of use:Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -
Digitizing institution:Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of the Institute of Literary Research PAS
Projects co-financed by: Access: