Metadata language
Po(d)łączeni. Empiryczne badania nad odbiorem literatury wobec odbioru cyfrowego
Subtitle: Creator:Rembowska-Płuciennik, Magdalena
Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description:21 cm ; Pol. text, eng. summary
Subject and Keywords:empirical research on literature ; reception of digital literature ; dispersion ; new media ; participation
References:
1. Aarseth E., Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną, tłum. D. Sikora i in., Korporacja ha!art, Kraków 2014,
2. Badzioch-Bryła B. i in., Przepływy, protezy, przedłużenia…Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku, Wydawnictwo WAM, Kraków 2015
3. Balcerzan E., W stronę genologii multimedialnej, "Teksty Drugie" 1999 nr 6, s. 7-24.
4. Bell, A. Ensslin A., '"I know what it was. You know what it was": second person narration in hypertext fiction', "Narrative" 2011, vol. 19, is. 3, s. 311-29.
5. Bell, A. Ensslin A. i in., Immersion in digital fiction: a cognitive, empirical approach, "Literary Linguistic" 2018, vol. 7, no. 1, https://pdfs.semanticscholar.org/c49d/57ae662abf44e941214c344cc1fc01d11992.pdf (10.07.2019)
6. Bell, Ensslin, D. Ciccoricco, A [S]creed for Digital Fiction https://electronicbookreview.com/essay/a-screed-for-digital-fiction/ (09.07.2019)
7. Bortolussi M., P. Dixon, Psychonarratology, Cambridge UP, Cambridge 2003
8. Burbules N. C., Retoryka sieci: hiperlektura oraz krytyczny poziom piśmienności, tłum. J. Mach, w: Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, s. 193-212.
9. Butcher K., S. Davies, Inference generation during online study and multimedia learning, w: Inferences during reading, red. E. O'Brien i in., Cambridge UP, Cambridge 2015, s.321-347.
10. Butte G., I know that you know that I know, Ohio UP, Columbus 2004
11. Callej G., In-game. From immersion to incorporation, MIT Press, Cambridge MA 2011
12. Caracciolo M., Strange narrators in contemporary fiction. Explorations in readers' engagement with characters.: University of Nebraska Press, Lincoln 2016
13. Carr N., Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, tłum. K. Rojek, Helion, Gliwice 2012.
14. Celiński P., Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu, Wyd. UW, Wrocław 2010
15. Celiński P., Wyzwania hipertekstu - granice nieograniczonego, w: Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowicki, Universitas, Kraków 2005, s. 385-397.
16. Chmielecki K., Intermedialność jako fenomen ponowoczesnej kultury, "Kultura Współczesna" 2007, nr 2, s. 118 - 137.
17. Ciccoricco D., Reading Network Fiction, University of Alabama Press, Tuscaloosa 2007.
18. De Fina A., Storytelling and audience reactions in social media, "Language in Society" 2016, t. 45, nr 4, s. 473-498.
19. De Fina A., Storytelling and audience reactions in social media, "Language in Society" 2016, vol. 45, is. 04, s. 473-498
20. Dukaj J., Po piśmie. Wydawnictwo Literackie, Kraków 2019
21. Ellcessor E., Restricted Access: Media, Disability, and the Politics of Participation, New York University, New York 2016
22. Emmott C., Narrative comprehension, Clarendon Press, Oxford 1997
23. Ensslin A. i in., Immersion, digital fiction, and switchboard metaphor, "Participations. Journal of Audience and Reception Studies" 2019, vol. 16, is. 1, s. 320-342.
24. Esrock E., The Reader's eye, The Johns Hopkins UP, Baltimore 1994,
25. Fludernik M., Second-person narrative: A bibliography "Style" 1994, vol. 28, is. 4
26. Gajewski K., Facebook as a new leyer of the Internet, w: Ten years of Facebook, red. G. Horvath, R. Bako Partium Press, Debrecen 2014, s. 33-54.
27. Gerrig R., Experiencing narrative worlds, Yale UP, New Haven 1993
28. Górska-Olesińska M., Trwałe konwersacje. Wirtualne realia sieci jako rzeczywistość w konwersacji, w: Estetyka wirtualności, red. M. Ostowicki, Universitas, Kraków 2005, s. 455-474
29. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2006
30. Hantzis D., 'You are about to begin reading': the nature and function of second person point of view in narrative; at:http://digitalcommons.lsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=5571&context=gradschool_disstheses (11. 08. 2019)
31. Healy J., Endangered minds: why children don't think and what we can do about it? Touchstone, New York 1999
32. Herman D., Towards a transmedial narratology, w: Narrative across media, red. M.-L. Ryan, Nebraska UP, Lincoln 2004
33. Hopfinger M., Literatura i media po 1989, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.
34. Janusiewicz M., Literatura doby Internetu, Universitas, Kraków 2013.
35. Język@multimedia, red, J. Stasieńko, A. Dytman-Stasieńko, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2005.
36. Kacandes I., Talk Fiction: Literature and the Talk Explosion, University of Nebraska Press, Lincoln 2001.
37. Keen S., Empathy and the novel, Oxford UP, Oxford 2007.
38. Kluszczyński R., Sztuka interaktywna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
39. Kłosiński M., Hermeneutyka gier wideo. Interpretacja, immersja, utopia. Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2018.
40. Kreft J., Za fasadą społeczności. Zarządzanie nowymi mediami, Wyd. UJ, Kraków 2015.
41. Kubiński P., Gry wideo. Zarys poetyki, Universitas, Kraków 2016.
42. Kuźma E., "I cóż po literaturze w dobie reprodukcji elektronicznej", w: Od pióra do sieci. Zmienne media literatury, red. P. Michałowski, Wyd. Usz., Szczecin 2015, s. 243-265.
43. Landow G., Hypertext 2.0: The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology, Johns Hopkins UP, Baltimore 1997.
44. Levinson P., Nowe nowe media, tłum. M. Zawadzka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
45. Lister M. i in., Nowe media. Wprowadzenie, przeł. M. Lorek, A. Sadza, Wyd. UJ, Kraków 2009.
46. Livingstone S., R. Das, The end of audiences? Theoretical echoes of reception amidst the uncertainties of use. w: Blackwell companion to new media dynamics, red. J. Hartley i in., Blackwell, Oxford 2013, s. 104-121.
47. Maj K., Ucieczka od linearności. W stronę światocentrycznego modelu narracji transmedialnych, w: Narratologia transmedialna, red. K. Kaczmarczyk, Universitas, Kraków 2018, s. 283-308.
48. Mangen A., i in. Comparing comprehension of a long text read in print book and on Kindle: where in the text and when in the story? "Frontiers in Psychology", 2019, vol.10.
49. Mangen A., i in. Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension, "International Journal of Educational Research", 2013, vol. 58, s. 61-68.
50. Mangen A., New narrative pleasures? A cognitive-phenomenological study of the experience of reading digital narrative fictions, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim 2006.
51. Mangen A., D. Kuiken Lost in an IPad. Narrative engagement on paper and tablet, "Scientific Study of Literature" 2014, vol. 4, is. 2, s. 150-177.
52. Marecki P., Gatunki cyfrowe: instrukcja obsługi, Wyd. UJ, Kraków 2018.
53. Margolin S. i in., E‐readers, computer screens, or paper: Does reading comprehension change across media platforms? "Applied Cognitive Psychology", 2013, vol. 27, s. 512-519.
54. Maryl M., Kulturowa piśmienność: projekt badań totalnych kultury literackiej, s. 9-20.
55. Maryl M., Reprint i hipermedialność - dwa kierunki rozwoju literatury ucyfrowionej, w: Tekst w sieci. Literatura. Społeczeństwo. Komunikacja, red. A. Gumkowska, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 83-92.
56. Murray J., Hamlet on the holodeck, MIT Press, Cambridge MA 1997.
57. Narratologia transmedialna, red. K. Kaczmarczyk, Universitas, Kraków 2018.
58. Nell V., Lost in a book: The psychology of reading for pleasure, Yale UP, New Haven 1988.
59. New media poetics, red. A. Morris, T. Swiss, MIT Press, Cambridge MA 2006.
60. O'Neill S., Interactive media: the semiotics of embodied interaction, Springer, London 2008.
61. Oatley K., Such stuff as dreams, Willey-Blackwell, Chichester 2011.
62. On-line// Off-line. Between text and experience, red. P. Gärdenfors i in., Wyd. UŁ, Łódź 2015
63. Page R., Narratives online: shared stories in social media, Cambridge UP, Cambridge 2018
64. Palmer A., Fictional minds, University of Nebraska Press, Lincoln 2004
65. Palmer A., Social minds in the novel, Ohio UP, Columbus 2010
66. Płuciennik J., Media czytelnicze a zmysły, http://sensualnosc.bn.org.pl/pl/articles/media-czytelnicze-a-zmysly-402/ (15.07.2019)
67. Powers W., Wyloguj się do życia, tłum. E. Kleszcz, PWN, Warszawa 2010
68. Przybyszewska A., Między materialnością a wirtualnością. Przypadek książek rzeczywistości rozszerzonej, "Teksty Drugie" 2014, nr 3, s. 86-108
69. Przybyszewska A., O retoryce rozgrywania i dotyku oraz niektórych strategiach otwarcia na czytelnika w wybranych przykładach literatury nowomedialnej, "Teksty Drugie" 2016, nr 1, s. 169- 188
70. Reitan R., Theorizing second-person narratives: a backwater project?, w: Strange voices in narrative fiction, red. P. Krogh Hansen i in., De Gruyter, Berlin 2011; s. 147-174
71. Richardson B., Unnatural voices: extreme narration in modern and contemporary fiction, The Ohio UP Columbus 2006
72. Ryan M.-L., Narrative as virtual reality, The Johns Hopkins UP, Baltimore 2003
73. Ryan M.-L., Transmedial storytelling as narrative practice, w: The Oxford handbook of adaptation studies, red. T. Leitch, Oxford UP, Oxford 2017, s. 527-42
74. Schofield, D The second-person: A point of view? The function of the second-person pronoun in narrative prose fiction. https://dro.deakin.edu.au/eserv/DU:30023478/schofield-secondperson-1998.pdf;
75. Second person. Role-playing and story in games and playable media, red. P. Harrigan, N. Wardrip-Fruin, MIT Press, Cambridge MA 2007.
76. Shirky C., Here comes everybody: the power of organizing without organization, Penguin, New York 2009; Shirky C. Cognitive surplus. Creativity and generosity in a connected age, Penguin, New York 2010
77. Storytelling in the digital world, red. A. De Fiona, S. Perrino, John Benjamins, Amsterdam 2019.
78. Strzelecki S., Interlektor, w: "Techsty. Literatura i nowe media", 2008 nr 4, http://techsty.art.pl/magazyn4/strzelecki/efekty-interfejsu/interlektor.html (05. 07 2019)
79. Szczęsna E., Cyfrowa semiopoetyka, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2018.
80. Szczęsna E., Poetyka mediów, Wydział Polonistyki UW, Warszawa 2007
81. Szczęsna E., Wprowadzenie do poetyki tekstu sieciowego, w: Tekst w sieci. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
82. Tekst w sieci. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
83. Ten years of Facebook, red. G. Horvath, R. Bako Partium Press, Debrecen 2014
84. Thon J.-N., Transmedial narratology and contemporary media culture, University of Nebraska Press, Lincoln 2016
85. Thon, J.-N., Immersion Revisited: On the value of a contested concept, w: Extending experiences: structure, analysis and design of computer game player experience, red. O. Leino i in, Lapland UP, Rovaniemi 2008, s. 29-42.
86. Watt I., Narodziny powieści, tłum. A. Kreczmar, PIW, Warszawa 1973.
87. Witosz B. Lingwistyczne koncepcje tekstu wobec wyzwań komunikacji wirtualnej, w: Tekst w sieci. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 15-26
88. Wolf M., Proust and the squid: The story and science of the reading brain, Icon Books, New York 2008
89. Wołek B., Kategoria odbiorcy w sieci. Internetowe linki jako potencjał kreacji nieskończonych przestrzeni wirtualnych. w: Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowicki, Universitas, Kraków 2005, s. 476-484.
90. Ziming Liu, Reading behavior in the digital environment, "Journal of Documentation", 2005, vol. 61, no 6, s. 700-712.
91. Zunsine L., Why we read fiction? Ohio UP, Columbus 2006
0867-0633 ; 10.18318/td.2019.5.17
Source:IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights:Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Terms of use:Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -
Digitizing institution:Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of the Institute of Literary Research PAS
Projects co-financed by:European Union. European Regional Development Fund ; Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget.
Access: