Struktura obiektu
Tytuł:

Z dziejów poetyckiej recepcji rycin do Tryumfów Petrarki: Mikołaj Rej, Maciej Stryjkowski, Stanisław Witkowski

Inny tytuł:

Odrodzenie i Reformacja w Polsce T. 64 (2020) ; Artykuły

Twórca:

Grześkowiak, Radosław (1968– ) ORCID

Twórca instytucjonalny:

Polska Akademia Nauk, Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla ISNI

Współtwórca:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Wydawca:

Instytut Historii PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Data wydania/powstania:

2020

Opis:

s. 7-33 ; Streszczenie w jęz. angielskim. Abstrakt w jęz. angielskim i polskim

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Temat i słowa kluczowe:

wiersze na ryciny ; Tryumfy Petrarki ; Petrarca, Francesco (1304-1374). Trionfi ; Grafika -- 16 w. -- tematy, motywy [KABA] ; Poezja polska -- 1500-1800 -- tematy, motywy [KABA] ; Brosamer, Hans (1500-1554) [KABA] ; Rej, Mikołaj (1505-1569) [KABA] ; Stryjkowski, Maciej (około 1547-około 1593) [KABA] ; Witkowski, Stanislaw

Abstrakt:

Artykuł dotyczy poetyckiej recepcji poświęconych Tryumfom Petrarki sześciu drzeworytów autorstwa Hansa Brosamera, którymi dysponował drukarz Maciej Wirzbięta. Mikołaj Rej napisał na ich temat cykl epigramatów włączony do drugiego wydania Źwierzyńca z 1574 r. Sceny ukazane na drzeworytach wykorzystał do sformułowania we fraszkach ogólnych zaleceń moralnych. Na należącą do cyklu grafikę z tryumfem Sławy epigramaty napisali też Maciej Stryjkowski (1574) i Stanisław Witkowski (1609). Obaj autorzy przedstawili udaną interpretację ryciny i jej poszczególnych elementów. Wspólna graficzna inspiracja pozwala porównać wrażliwość i warsztat trzech staropolskich poetów.

Bibliografia:

Charney S., Artistic Representations of Petrarch’s ‘Triumphus Famae’, w: Petrarch’s ‘Triumphs’. Allegory and Spectacle, ed. K. Eisenbichler, A. A. Iannucci, foreword by A. A. Iannucci, Toronto 1990, s. 223–233
Chojecka E., O tematach i formach antykizujących w grafice polskiej XVI wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 32, 1970, 1, s. 19–37
Donati L., Un capitolo iconografico sui „Trionfi” del Petrarca, „Gutenberg-Jahrbuch”, 24, 1949, s. 118‒125
Drzeworyty w różnych dziełach polskich używane przez drukarzy krakowskich w XVI, XVII i XVIII wieku, a zachowane dotąd w zbiorze prywatnym D.E. F[riedleina] w Krakowie, [Kraków 1847]
Gotzkowsky B., Die Buchholzschnitte Hans Brosamers in Werken Martin Luthers und anderen religiösen Drucken des 16. Jahrhunderts. Ein bibliographisches Verzeinis ihrer Verwendungen, Baden-Baden 2009
Gotzkowsky B., Die Buchholzschnitte Hans Brosamers zu den Frankfurter »Volksbuch«-Ausgaben und ihre Wiederverwendungen, Baden-Baden 2002
Gotzkowsky B., Zur Überlieferungsgeschichte der Holzschnitte Hans Brosamers in den Frankfurter »Melusine«-Drucken des 16. Jahrhunderts, w: Zeichensprachen des literarischen Buchs in der frühen Neuzeit. Die »Melusine« des Thüring von Ringoltingen, hrsg. U. Rautenberg, H.-J. Künast, M. Habermann, H. Stein-Kecks, Berlin‒Boston 2013, s. 377‒394
Gruchała J. S., Mikołaj Rej i „czarna sztuka”, w: Mikołaj Rej z Nagłowic. W pięćsetną rocznicę urodzin, red. W. Kowalski, Kielce 2005, s. 93–104
Grześkowiak R., Poetycka recepcja rycin do „Tryumfów” Petrarki (druga połowa XVII i XVIII wiek), „Ruch Literacki”, 60, 2019, 5, s. 493–510 DOI
Guastella G., Word of Mouth. ‘Fama’ and Its Personifications in Art and Literature from Ancient Rome to the Middle Ages, Oxford 2017
Karpiński A., Z ikonograficznej i literackiej recepcji „Triumfów” Petrarki w Polsce w XVI i XVII w., w: Petrarka a jedność kultury europejskiej. Materiały międzynarodowego zjazdu, Warszawa, 27–29 V 2004 / Petrarca e l’unità della cultura europea. Atti del convegno internazionale, red. M. Febbo, P. Salwa, Warszawa 2005, s. 421–432
Kawecka-Gryczowa A., Wirzbięta Maciej, w: Drukarze dawnej Polski od XV do XVIII wieku, t. 1: Małopolska, cz. 1: Wiek XV–XVI, red. A. Kawecka-Gryczowa, Wrocław 1983, s. 358–370
Kühnel-Kunze I., Hans Brosamer und der Meister HB mit dem Greifenkopf. Ein weiterer Beitrag zur Brosamer-Forschung, „Zeitschrift für Kunstwissenschaft”, 14, 1960, s. 57–80
Muczkowski J., Zbiór odcisków drzeworytów w różnych dziełach polskich w XVI i XVII wieku odbitych, a teraz w Bibliotece Uniwersytetu Jagiellońskiego zachowanych, Kraków 1849
The New Hollstein German Engravings and Woodcuts 1400–1700: Hans and Martin Brosamer, cz. 1–3, comp. M. Knauer, ed. H.-M. Kaulbach, Ouderkerk aan den Ijssel 2015
Nyholm E., A Comparison of the Petrarchan Configuration of the ‘Trionfi’ and Their Interpretation in Renaissance Art, w: Petrarch’s ‘Triumphs’. Allegory and Spectacle, ed. K. Eisenbichler, A. A. Iannucci, foreword by A. A. Iannucci, Toronto 1990, s. 235‒255
Pelc J., Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002
Pokorska M., Amor triumfujący i Amor spętany w alegorycznych rycinach północnego manieryzmu, „Rocznik Biblioteki PAN w Krakowie”, 41, 1996, s. 239–247
Pokorska-Primus M., Tradycja „Tryumfów” Francesca Petrarki w grafice szkół północnych XVI wieku, „Folia Historiae Artium. Seria Nowa”, 5/6, 1999/2000, s. 93‒101
Polonia typographica saeculi sedecimi. Zbiór podobizn zasobu drukarskiego tłoczni polskich XVI stulecia, z. 10: Maciej Wirzbięta. Kraków 1555/7–1605: tabl. 476–520, [oprac. A. Kawecka-Gryczowa], Wrocław 1975; z. 11: Maciej i Paweł Wirzbiętowie. Kraków 1555/7–1609: tablice 521–570, [oprac. A. Kawecka-Gryczowa], Wrocław 1981
Reichenstein M., Mikołaja Reja „Zwierciadło” z roku 1567 pod względem ikonograficznym, Lwów 1935
Reichenstein M., Trzy drzeworyty w „Zwierciedle” Reja, wydanym u Macieja Wirzbięty w r. 1567, „Sprawozdania Towarzystwa Naukowego we Lwowie”, 12, 1932, 2, s. 70–71
Röttinger H., Beiträge zur Geschichte des sächsischen Holzschnittes (Cranach, Brosamer, der Meister MS, Jakob Lucius aus Krondstadt), Strasburg 1921
Shorr D. C., The Identification of the Captives in Petrarch’s Triumph of Fame, „Die Graphischen Künste. N.F.”, 2, 1936/1937, s. 41–44
Shorr D. C., Some Notes on the Iconography of Petrarch’s Triumph of Fame, „The Art Bulletin”, 20, 1938, 1, s. 100‒107
Stankiewicz E., Maciej Wirzbięta – wydawca Reja, w: Mikołaj Rej. W czterechsetlecie śmierci, red. T. Bieńkowski, J. Pelc, K. Pisarkowa, Wrocław 1971, s. 257–268
Strack D., Petrarcas ‘Trionfi’ in deutschen und niederländischen Bildzeugnissen des 16. Jahrhunderts, w: Francesco Petrarca in Deutschland. Seine Wirkung in Literatur, Kunst und Musik, hrsg. A. Aurnhammer, Tübingen 2006, s. 131‒158

Czasopismo/Seria/cykl:

Odrodzenie i Reformacja w Polsce

Tom:

64

Strona pocz.:

7

Strona końc.:

33

Typ zasobu:

Tekst

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

0029-8514 ; 2450-8349 ; 10.12775/OiRwP.2020.01

Źródło:

IH PAN, sygn. A.512/64 Podr.4 ; IH PAN, sygn. A.513/64 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-ND 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Historii PAN

Dofinansowane ze środków:

-

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania: