Metadata language
Kraków – Troja : geografia wyobrażona Stanisława Wyspiańskiego
Inny tytuł:Architektura w mieście, architektura dla miasta : przestrzeń publiczna w miastach ziem polskich w "długim" dziewiętnastym wieku ; Zabór austriacki
Twórca: Współtwórca:Łupienko, Aleksander (1980– ) : Redaktor ; Zabłocka-Kos, Agnieszka (1957– ) : Redaktor ; Polska Akademia Nauk. Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla
Wydawca: Miejsce wydania: Data wydania/powstania: Opis:s. 219-237 ; 24 cm ; Abstrakt w języku angielskim.
Typ obiektu: Temat i słowa kluczowe:Miasta -- Polska -- 19 w. [KABA] ; Miasta -- Polska -- 1900-1945 [KABA] ; Architektura i społeczeństwo -- Polska -- 19 w. [KABA] ; Architektura i społeczeństwo -- Polska -- 1900-1945 [KABA] ; Wyspiański, Stanisław (1869-1907) -- i Kraków [KABA] ; Wyspiański, Stanisław (1869-1907) -- krytyka i interpretacja [KABA] ; Zamek Królewski na Wawelu (Kraków, Polska) -- w sztuce [KABA] ; Wawel (Kraków, Polska) ; Akropolis ; Schliemann, Heinrich (1822-1890) - wpływ ; Troja (miasto dawne) -- w literaturze [KABA] ; Troja (miasto dawne) - w sztuce
Abstrakt:The article focuses on Stanisław Wyspiański’s geo-poetry and imaginative topography of the city of Kraków. The artist’s characteristic and creative thinking about the city and its vicinity was presented in relation to his epistolary, dramatic, poetic, and plastic works. Kraków, and especially Wawel, central to the city’s topography and history, appear here as Troy and Troas. The main thesis in the article is the identification of Wawel Hill with the Trojan Mount made by Wyspiański, and not with the Athenian Acropolis, which was regarded as obvious and certain in historical and artistic studies into the artist’s works made so far. The author, in reference mainly to literary studies on Wyspiański (among others by Tadeusz Sinko and Ewa Miodońska-Brookes) and his poetical imagination as well as works by the artist himself, re-evaluates the traditional and well-established reading of projected, architectural and urbanistic collaboration between Wyspiański and Władysław Ekielski in the form of the text “Acropolis. Wawel Reconstruction Project” published by the latter in the “Architekt” periodical in 1908, afterWyspiański’s death. What emerges from the interpretation presented here is the view of Krakówas the new Troy rather than the new Athens.
Strona pocz.: Strona końc.: Typ zasobu: Szczegółowy typ zasobu: Identyfikator zasobu: Źródło:IH PAN, sygn. II.14682 ; IH PAN, sygn. II.14681 Podr. ; click here to follow the link
Język: Język streszczenia: Prawa:Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0
Zasady wykorzystania:Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-ND 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Digitalizacja:Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk
Lokalizacja oryginału:Biblioteka Instytutu Historii PAN
Dostęp: