Metadata language
Apologia epifanii, czyli motyw kontemplacyjnego zapatrzenia w twórczości Bolesława Leśmiana
Subtitle:Pamiętnik Literacki Z. 3 (2003)
Creator: Publisher:Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Place of publishing: Date issued/created: Description: Type of object: Subject and Keywords:Bolesław Leśmian’s creativity ; epiphany ; contemploation ; Vladimir Solovyov’s concepts ; perception of beauty ; Fyodor Ivanovich Tyutchev’s panenteic vision of nature
References:
1. S. Awierincew, Zioło w systemie symboli kultury wschodniochrześcijańskiej. Przeł. D. Ulicka. „Miesięcznik Literacki” 1985, nr 3.
2. E. A. Baratynskij, F. I. Tiutczew, A. A. Fiet, Lirika. Sankt-Pietierburg 1997.
3. J. Białostocki, Ikonografia romantyczna. W zb.: Romantyzm. Studia nad sztuką drugiej połowy wieku XVIII i wieku XIX. Warszawa 1967, s. 57-86.
4. M. Bierdiajew, Zagadnienie Wschodu i Zachodu w świadomości religijnej Władimira Sołowjowa. Przeł. R. Papieski. W zb.: Almanach myśli rosyjskiej. Od Lentjewa do Bierdiajewa. Red. J. Dobieszewski. Warszawa 2000.
5. B.J. Buchsztab, wstęp w: A. A. Fiet, Połnoje sobranije stichotworienij. Leningrad 1959.
6. S. Bułgakow, Iskusstwo i tieurgija. W: Swiet niewieczernyj. Moskwa 1994.
7. M. Cymborska-Leboda, Dramat pod znakiem Dionizosa. Myśl estetyczna a poetyka gatunków symbolistów rosyjskich. Lublin 1992.
8. J. Daniélou, Poezja i mistyka. Przeł. A. Merdas. W zb.: Inspiracje religijne w literaturze. Red. A. Merdas. Warszawa 1983.
9. J. Dębowski, Przyroda w filozofii rosyjskiego prawosławia. Olsztyn 1998.
10. G. Durand, Wyobraźnia symboliczna. Przeł. C. Rowiński. Warszawa 1986.
11. P. Evdokimov, Prawosławie. Przeł. J. Klinger. Wyd. 2. Warszawa 1986.
12. A. Fet, Liryki. Warszawa 1964.
13. S. Głaz, Zagadnienie doświadczenia religijnego. (Próba syntezy). Kraków 1995.
14. M. Głowiński, Od poznania do epifanii. (O poezji opisowej Leśmiana). W: Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana. Wyd. 2. Kraków 1998. Prace wybrane. T. 4.
15. A. Goupil-Vardon, Tajemnica „poezji czystej”. „Przegląd Współczesny” 1934, nr 144.
16. G. Herling-Grudziński, Dziennik pisany nocą. [T. 3:] (1980-1983). Paryż 1984.
17. W. Iwanow, Sobranije soczinienij. T. 3. Briussel 1979.
18. Św. Jan od Krzyża, Droga na górę Karmel. Przeł. B. Smyrak. Kraków 2001.
19. P. Jaroszyński, Metafizyka piękna. Próba rekonstrukcji teorii piękna w filozofii klasycznej. Lublin 1986.
20. B. Jasinowski, Wschodnie chrześcijaństwo a Rosja. Na tle rozbioru pierwiastków cywilizacyjnych Wschodu i Zachodu. Wilno 1933.
21. I. Jazykowa, Słowo i obraz. W: Świat ikony. Przeł. H. Paprocki. Warszawa 1998.
22. Z. Krauze, Ze wspomnień o Leśmianie. W zb.: Wspomnienia o Bolesławie Leśmianie. Red. Z. Jarzębski. Lublin 1966, s. 179-191.
23. G. Krug, Myśli o ikonie. Przeł. R. Mazurkiewicz. Białystok 1991.
24. J.-Y. Leloup, Hezychazm. Zapomniana tradycja modlitewna. Przeł. H. Sobieraj. Wstęp I. Trzcińska. Kraków 1996.
25. B. Leśmian, Z rozmyślań o Bergsonie. W: Szkice literackie. Oprac., i wstęp J. Trznadel. Warszawa 1959.
26. N. Mandelsztam, Mozart i Salieri. Oraz inne szkice i listy. Wybór, przekł. i komentarz R. Przybylski. Warszawa 2000.
27. J. Maritain, Creative Intuition in Art and Poetry. New York 1957.
28. B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej. Zarys. Wrocław 1989.
29. R. Nycz, Sylwy współczesne. Kraków 1996.
30. R. Nycz, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Warszawa 1996.
31. I. Opacki, „Pośmiertna w głębi jezior maska". W zb.: Studia o Leśmianie. Red. M. Głowiński, J. Sławiński. Warszawa 1971, s. 230-351.
32. R. Otto, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych. Przeł. B. Kupis. Wrocław 1993.
33. H. Paprocki, Sołowjow i Dostojewski: idea Sofii. „Acta Polono-Ruthenica”. Olsztyn 1997.
34. M. Podraza-Kwiatkowska, Młodopolskie doświadczenie transcendencji. W zb.: Stulecie Młodej Polski. Red. M. Podraza-Kwiatkowska. Kraków 1995, s. 93-117.
35. M. Podraza-Kwiatkowska, Transcendencja i wolność. Studia i szkice o Młodej Polsce. Kraków 2001.
36. S. Pollak, Grand bal - czy konsekwencje tradycji. (Benediktow - Zabłocki - Tuwim). W: Srebrny wiek i później. Warszawa 1971.
37. Proust w oczach krytyki światowej. Wybór, red. i przedm. J. Błoński. Warszawa 1970.
38. Rosyjskie kierunki literackie. Przełom 19 i 20 wieku. Wybór i oprac. Z. Barański, J. Litwinow. Warszawa 1982.
39. W. Słobodnik, Pieśni mimowolne. W zb.: Wspomnienia o Bolesławie Leśmianie. Red. Z. Jarzębski. Lublin 1966, s. 240-246.
40. W. Słomka, Mistyczne doświadczenie naturalne. W zb.: Mistyka w życiu człowieka. Red. W. Słomka. Lublin 1980, s. 9-27.
41. W. Sołowjow, Stichotworienija. - Estietika. - Litieraturnaja kritika. Moskwa 1990.
42. T. Špidlik, Poznanie. W: Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka. Przeł. J. Dembska. Warszawa 2000.
43. A. Tanquerey, Zarys teologii ascetycznej i mistycznej. Przeł. P. Mańkowski. Wyd. 2. T. 2. Kraków 1949.
44. F. I. Tiutczew, Połnoje sobranije stichotworienij w dwuch tomach. Ried. i kommient. G. Czułkow. Moskwa 1997.
45. T. Tiutczew, Wiersze wybrane. Przeł. K. A. Jaworski, T. Stępniewski, J. Tuwim. Red. K. A. Jaworski, K. W. Zawodziński. Łódź-Wrocław 1948.
46. T. Tiutczew, Wybór poezji. Oprac. R. Łużny. Przeł. M. Buczkówna [i inni], Wrocław 1978.
47. J. Tuczyński, Schopenhauer a Młoda Polska. Gdańsk 1969.
48. J. Tuwim, Leśmian. W zb.: Wspomnienia o Bolesławie Leśmianie. Red. Z. Jarzębski. Lublin 1966, s. 119-124.
49. T. Tyczyński, Symboliści o symbolu. W zb.: Historia literatury rosyjskiej XX wieku. Red. A. Drawicz. Warszawa 1997, s. 54-61.
50. B. Urbankowski, Dostojewski: dramat humanizmów. Warszawa 1994.
IBL PAN, call no. P.I.280 ; IBL PAN, call no. P.I.30 ; click here to follow the link
Language: Rights: Terms of use:Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Digitizing institution:Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of the Institute of Literary Research PAS
Projects co-financed by:Ministry of Science and Higher Education ; Activities popularizing science (DUN)
Access: