@misc{Buliński_Tarzycjusz_School_2010-2011, author={Buliński, Tarzycjusz}, volume={31-32}, journal={Ethnologia Polona}, address={Warszwa}, howpublished={online}, year={2010-2011}, publisher={Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences}, language={eng}, abstract={W niniejszym artykule chcę sprawdzić na ile trafny jest pogląd mówiący, że szkoła jest jednym z głównych czynników rozwoju społecznego wspólnot indiańskich. Wedle niego edukacja szkolna polepsza sytuację społeczną, polityczną, gospodarczą i kulturową ludów indiańskich Ameryki Południowej. Jest to stanowisko szeroko rozpowszechnione wśród społeczeństw narodowych tego regionu i stanowi podstawę programów i projektów rozwojowych realizowanych wśród Indian.2 Sprawdzę na ile pogląd ten jest słuszny w odniesieniu do Indian E’ñepá żyjących w Amazonii Wenezuelskiej. Kwestię wpływu szkoły na rozwój ich społeczności ujmę w perspektywie antropologicznej, a więc od strony indiańskiej praktyki społecznej. Artykuł składa się z czterech części. W części pierwszej charakteryzuję aktualną sytuację społeczno-kulturową E’ñepá południowych, działającą wśród nich edukację szkolną oraz przybliżam powody, dla których wybrałem ten lud do analizy. W części drugiej sygnalizuję problem, jaki staje się udziałem analiz pozostających w głównym, nie-antropologicznym nurcie refleksji nad rozwojem i przedstawiam podejście antropologiczne do tytułowej kwestii. W części trzeciej opisuję obraz rozwoju, jaki powoduje szkoła, wg programu edukacji międzykulturowej realizowanego wśród E’ñepá. W części czwartej pokazuję, na przykładzie rozpowszechniania się praktyki pisania, jak można w antropologiczny sposób szacować realny wpływ szkoły na rozwój społeczny Indian E’ñepá}, title={School and Social Development Among the E’ñepá Indians of the Venezuelan Amazon: An Anthropological Approach}, type={Tekst}, keywords={szkolnictwo rodzime, E’ñepá Indianie, pisanie, podejście antropologiczne, teoria rozwoju}, }