@misc{Sulima_Roch_Społeczne_2014, author={Sulima, Roch}, number={2 (163)}, copyright={Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0}, address={Warszawa}, journal={Wieś i Rolnictwo}, howpublished={online}, year={2014}, publisher={Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk}, language={pl}, abstract={Artykuł ma na celu pokazanie zasadniczych zmian repertuaru oraz podstawowych obiegów komunikacyjnych „wyobrażeń społecznych" (zmityzowanych obrazów) polskiej wsi na przełomie XX i XXI wieku. „Wyobrażenia społeczne" to - za Bronisławem Baczką - „idee-obrazy", które są symboliczną reprezentacją i projekcją rzeczywistości, wobec której pełnią funkcje regulujące i modelujące. „Wyobrażenia społeczne" wsi tracą wykładnię ideologiczną, stają się mitami kultury popularnej oraz konsumpcyjnej, stanowią też atrakcyjne tworzywo, charakterystycznych dla ponowoczesności, procesów estetyzacji kultury. Wieś jako wciąż inny typ krajobrazu i kultury staje się w XXI wieku przestrzenią działań animacyjnych i zdarzeń estetycznych, które stosunkowo najpełniej opisuje etnografia performatywna. Istotne przemiany znaczeń polskich mitologii wsi współbrzmią z intensyfikacją dyskursów tożsamościowych oraz polskiej wersji postkolonializmu, która eksponuje obrazy „krzywdzonej" chłopskości, traktowanej jako charakterystyczny rys polskich dziejów.}, title={Społeczne wyobrażenia wsi na przełomie XX i XXI wieku}, type={Tekst}, URL={http://rcin.org.pl./Content/242950/wir_2014_2_163_057_063.pdf}, keywords={mitologie społeczne, kultura ludowa, kultura popularna, ponowoczesność, folkloryzm, animacja kultury, etnografia performatywna, tradycja i pamięć kulturowa}, }