@misc{Jasiński_Artur_Nowe_2022, author={Jasiński, Artur}, volume={20}, copyright={Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0}, journal={Journal of Urban Ethnology}, address={Kraków}, howpublished={online}, year={2022}, publisher={Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk}, language={pol}, abstract={Jednym z najbardziej interesujących trendów obserwowanym obecnie w świecie muzealnictwa jest ekspansja mody, jako tematu wystaw i przedmiotu badań naukowych. Najpopularniejszymi wydarzeniami muzealnymi XXI wieku stały się czasowe ekspozycje dotyczące popkultury, stylu i mody. Służą one nie tylko ożywieniu frekwencji i wzmocnieniu muzealnych budżetów – są także sygnałem coraz silniejszej roli, jaką moda odgrywa we współczesnej kulturze, zarówno masowej, jak i wysokiej. Szczególną uwagę zwraca wykształcenie się nowego, odrębnego typu muzeów, do których należą firmowe muzea mody i muzea sztuki współczesnej, stworzone przez fundacje wielkich domów mody. Marie Riegels Melchior w książce „Fashion and Museums” podzieliła związki muzealnictwa i mody na trzy okresy. Autor niniejszego artykułu postuluje dodanie do nich kolejnego, czwartego okresu, datowanego na przełom XX i XXI wieku, kiedy to wykształciło się zjawisko nowego muzeum domów mody: wyrafinowanego narzędzia wykorzystującego synergię muzealnictwa, mody i architektury dla wzmacniana wizerunku i pozycji rynkowej danej marki. Są to instytucje o zdywersyfikowanych profilach wystawienniczych, jednak posiadające wiele wspólnych cech, szczególnie na poziomie marketingowym.}, title={Nowe muzea domów mody: architektura jako narzędzie wzmacniania wizerunku i siły marki}, type={Tekst}, URL={http://rcin.org.pl./Content/238497/274776.pdf}, keywords={moda, nowe muzealnictwo, architektura muzeów, branding}, }