@misc{Jankowski_Aleksander_„Wieczny_2021, author={Jankowski, Aleksander}, volume={69}, number={4}, copyright={Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0}, journal={Kwartalnik Historii Kultury Materialnej}, address={Warszawa}, howpublished={online}, year={2021}, publisher={Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk}, language={pol}, abstract={Artykuł poświęcono dotychczas nieopracowanej w literaturze przedmiotu kwestii funkcji, jakie portret trumienny spełniał po pochówku. Wizerunek zmarłego zawieszany w przestrzeni sakralnej utrwalał pamięć o nim oraz podkreślał jego „obecność” w czasie liturgii. Podstawą analiz są przede wszystkim inskrypcje identyfikujące zmarłego, towarzyszące wizerunkowi, przeważnie umieszczane na osobnych blachach mocowanych z portretem do trumny. Teksty te często mają formę panegiryku, a zawierają zwroty adresowane głównie do uczestników praktyk religijnych już po pochówku. Inskrypcje odzwierciedlają odmienne wizje zaświatów u katolików i protestantów}, title={„Wieczny jak piramidy pomnik nieśmiertelnej pamięci”. Uwagi o epitafijnej funkcji portretu trumiennego w okresie nowożytnym}, type={Tekst}, URL={http://rcin.org.pl./Content/236588/270937.pdf}, keywords={kultura staropolska, portret trumienny, portret epitafijny, epitafium, missae pro defunctis, chorągiew nagrobna, vexilla epitaphalia, dusza czyśćcowa}, }