
DZIEJE NAJNOWSZE, ROCZNIK XLIII — 2011, 1 
PL ISSN 0419–8824

Paweł Szulc
Szczecin

Szczeciński Grudzień ’70 i Styczeń ’71  
w optyce Radia Wolna Europa

„Jestem naprzeciwko płonącego budynku milicji. Czołgi wykonały kilkakrotne ataki na 
tłumy ludzi, którzy uciekają, aby uniknąć przejechania. Matka z dzieckiem nie zdążyły uciec. 
Jadący tank uderzył je. Młody żołnierz stoi i płacze, patrząc na ten wypadek”. Tak w grudniu 
1970 r. sytuację w Szczecinie, opierając się na doniesieniach szwedzkiego dziennikarza, rela­
cjonowało Radio Wolna Europa. Problem jednak w tym, że czołgi nie atakowały ludzi, a dziś, 
po czterdziestu latach od pamiętnych wydarzeń, nikt nie słyszał o żadnej potrąconej kobiecie. 
Jaką rolę w Grudniu ’70 odegrało RWE?

I.

RWE od początku funkcjonowania, z racji swojego politycznego rodowodu, było alter­
natywą dla podporządkowanych władzy środków masowego przekazu w Polsce Ludowej. 
Społeczeństwo polskie czuło silną potrzebę niezależnego słowa. Świadczy o tym olbrzymia 
popularność znajdujących się poza krajem, niezależnych ośrodków informacji — początkowo 
sekcji polskiej radia BBC i Głosu Ameryki, Radia Madryt, wreszcie rozgłośni Radia Wolna 
Europa1. Radio, według Rafała Habielskiego, pełniło rolę rozgłośni substytucyjnej2, czyli ta­
kiej, która przełamywała monopol informacyjny władz Polski Ludowej. O tym, że działalność 
RWE była niezwykle skuteczna3, a co za tym idzie niebezpieczna z punktu widzenia PZPR, 
świadczą kroki, jakie podejmowały władze w  kraju. Przez wiele lat RWE było mniej lub 
bardziej sprawnie zagłuszane w Polsce, a aparat bezpieczeństwa ścigał nie tylko tych, którzy 
próbowali dostarczać monachijskiej rozgłośni informacji z kraju, ale także tych, którzy jej 

1  Listę tę należałoby uzupełnić także o inne, również nadające w języku polskim, w różnych okresach, 
rozgłośnie — Radio Luxemburg, Radio Paryż (RFI), Radio Tirana czy Radio Watykan.
2  R. Habielski, Charakter i znaczenie Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. Kilka uwag i refleksji, 
w: Radio Wolna Europa w polityce polskiej i zachodniej, red. A. Borzyn, J. Sadowski, Warszawa 2009, 
s. 57–66.
3  Warto w tym miejscu przytoczyć choćby słynne audycje płk. Józefa Światły, które stały się w Polsce 
bezpośrednim impulsem do wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu aparatu bezpieczeństwa.

http://rcin.org.pl



108 Paweł Szulc

słuchali4. Jaka część społeczeństwa stanowiła faktyczne audytorium? Trudno tutaj ostatecz­
nie oszacować. Próby takie podejmowane były jednocześnie przez podporządkowany władzy 
w kraju Ośrodek Badania Opinii Publicznej (OBOP), a także założony przez Amerykanów 
Wschodnioeuropejski Instytut Badania Reakcji i Opinii (EEAOR). Rozbieżności w danych 
dotyczących tego samego okresu są olbrzymie i sięgają nawet pięćdziesięciu punktów pro­
centowych5. Podkreślić należy, że żadna z instytucji badawczych nie miała optymalnych wa­
runków do pracy. Zbierający dane w Polsce OBOP musiał liczyć się z nieszczerością ankieto­
wanych, którzy obawiali się konsekwencji przyznania się do słuchania zachodniej rozgłośni. 
Ponadto odbiorcą jego badań nie było społeczeństwo, tylko najwyższe władze w kraju, co 
mogło powodować przygotowywanie takich wyników, które zadowoliłyby przełożonych. 
EEAOR natomiast działał poza granicami Polski, przez co materiałem badawczym dla nie­
go byli jedynie Polacy podróżujący po Europie Zachodniej bądź ci, którzy z Polski uciekli. 
W żadnym wypadku tak zebranych wyników badań nie można było przenosić na populację 
dorosłych obywateli Polski. Uśrednione i przypuszczalnie najbliższe prawdzie wyniki poda­
wała też Służba Bezpieczeństwa. W połowie lat 60. prowadziła na ten temat badania, choć 
i  tu wskazana jest ostrożność, ustalenia mogą być bowiem zawyżone. Wykorzystując setki 
osobowych źródeł informacji, analizując prowadzone w danym czasie, ale także archiwalne 
sprawy, SB szacowała, że polskojęzycznych zachodnich rozgłośni, głównie RWE, słuchało 
około 30 proc. Polaków6.

Faktem jest, że niezależnie od tego ilu Polaków regularnie słuchało zachodnich rozgłośni, 
to w okresie przesileń politycznych liczba ta wzrastała. Warto też pamiętać, że nawet jeśli 
ktoś nie słuchał radia osobiście, to wymiana informacji zasłyszanych w nim była wszech­
obecna. W program RWE wsłuchiwali się nie tylko obywatele, ale także, a może i przede 
wszystkim władze. W archiwach znajdują się liczne nagrania oraz stenogramy audycji RWE, 
przygotowywane dla władz przez Polską Agencję Prasową i Polskie Radio.

Media w Polsce Ludowej działały w charakterystyczny sposób. W czasie kryzysów spo­
łeczno–politycznych pierwszą reakcją było zawsze milczenie. Nie mówiono o nich tak długo, 
jak tylko się dało. Jeśli to już nie było możliwe, to dalsze działania środków masowego prze­
kazu podporządkowane były linii partii7.

4  Konsekwencją słuchania RWE mogło być pozbawienie wolności nawet do 15 lat. Regulowała to 
przyjęta w 1950 r. ustawa o obronie pokoju, która mówiła, że konsekwencje takie groziły wszystkim, 
którzy „uprawiali propagandę wojenną” lub „ułatwiali szerzenie propagandy”. Według władz polskich 
RWE szerzyła wrogą i wojenną propagandę, stąd słuchanie rozgłośni stawało się działaniem wbrew 
prawu. Dz. U. 1950, nr 58, poz. 521, Ustawa z dnia 29 XII 1950 r. o obronie pokoju. Więcej o walce 
z RWE zob. P. Machcewicz, „Monachijska menażeria”. Walka z Radiem Wolna Europa 1950–1989, 
Warszawa 2007.
5  Wyników badań OBOP za okres 1970–1971 nie ma. Według tego ośrodka w 1969 r. audytorium RWE 
wynosiło 20 proc., a w 1973 r. zaledwie 7,6 proc. Dane EEAOR za lata 1970–1971 mówią już o grupie 
83 proc. Polaków po czternastym roku życia, którzy przynajmniej raz w tygodniu słuchali RWE. Dla 
porównania, analizując te same lata, z których dysponujemy danymi OBOP, według EEAOR audyto­
rium RWE w Polsce wynosiło w 1969 r. 59 proc., a w 1973 r. 57 proc. Zob. J. Hajnasz, Odbiór audycji 
Rozgłośni Polskiej RWE w Polsce, „Pamięć i Sprawiedliwość”, 2004, nr 2 (6), s. 312, 326.
6  P. Machcewicz, op. cit., s. 152–155.
7  Więcej na ten temat zob. J. Eisler, „Polskie miesiące” — działania propagandowe w okresie przesi­
leń politycznych w PRL, w: Propaganda w PRL — wybrane problemy, red. P. Semkow, Gdańsk 2004, 
s. 33–40.

http://rcin.org.pl



109Szczeciński Grudzień ’70 i Styczeń ’71...

W Grudniu ’70 władze zaskoczone skalą i dynamiką robotniczych protestów, za wszelką 
cenę próbowały nie dopuścić, aby informacje o tym, co działo się w Trójmieście i Szczecinie, 
wyszły poza te aglomeracje. Zarządzono blokadę komunikacyjną, przerwano połączenia te­
lefoniczne i teleksowe. Prasa, radio i telewizja otrzymały nakaz milczenia. Pierwszą redakcją 
ogólnopolską, która podała informacje o „poważnych zajściach ulicznych” w Gdańsku, by­
ło Polskie Radio, które komunikat PAP przekazało wczesnym popołudniem 16 XII 1970 r. 
Media lokalne miały większą swobodę, choć ich przekaz był ściśle ograniczony8.

Przed RWE stanęło niezwykle trudne zadanie. Jako najważniejszy polskojęzyczny ośro­
dek informacyjny za Zachodzie miało, nie mając w tym wypadku dostatecznej wiedzy o ro­
botniczym proteście, przekazać informacje o wydarzeniach, które już się toczyły. Źródłem 
dla radia stały się informacje podawane przez regionalne środki masowego przekazu, a także 
zagraniczni dziennikarze, którzy przebywali wówczas w Polsce.

II.

O pracy RWE w Grudniu ’70 wiemy dziś głównie z opublikowanych wspomnień Jana 
Nowaka–Jeziorańskiego9. Upływ czasu, który dzieli omawiane zdarzenia od ich spisania, 
a być może niedostateczna wiedza o technicznych rozwiązaniach polskiej radiofonii powo­
dują, że książka ta, choć bardzo cenna, jest nie do końca precyzyjna. Dowiadujemy się z niej, 
że RWE pierwszy komunikat o wprowadzeniu godziny milicyjnej podało tuż przed północą 
15  grudnia. Jak do tego doszło? Według Nowaka, tego samego dnia, późnym wieczorem 
Barbara Nawratowicz przekazała mu, że jeden ze znanych jej Duńczyków usłyszał przy­
padkowo komunikat z  lokalnej rozgłośni gdańskiej o trwających w mieście „rozruchach”. 
Nowak nie chciał rozpowszechniać niesprawdzonej informacji, więc zarządził nasłuch 
Polskiego Radia w nadziei, że informacje te uda się potwierdzić. Ponieważ odbiór radiostacji 
wrocławskiej, która zazwyczaj miała być najlepiej słyszalna, nie był możliwy, „przerzucono 
się na częstotliwość Gdańska”. Wówczas odebrano komunikat o godzinie milicyjnej, nagrano 
go i w ten sposób przekazano dalej w świat. Nie do końca zrozumiała wydaje się chęć po­
twierdzenia informacji z Trójmiasta w radiu wrocławskim. Nowak pisze, że nadawany był 
wówczas, poprzez „połączoną sieć radiostacji regionalnych”, dziennik radiowy. Tak było, ale 

8  22 I 1971  r. RWE, powołując się na doniesienia korespondenta radia szwedzkiego Larsa Olafa 
Borglida, podało, że podczas grudniowej rewolty dziennikarze warszawscy mieli zakaz powoływania 
się na prasę lokalną w Gdańsku i Szczecinie, natomiast warszawskie radio miało zagłuszać regionalne 
rozgłośnie na Wybrzeżu. „Lokalne radiostacje były umyślnie zagłuszane przez nadawanie programów 
centralnych na tej samej fali. Doszło do tego, że rozgłośnię szczecińską lepiej słyszano w południo­
wej Szwecji, niż w tych miejscowościach Polski, które odległe były o sto kilometrów od Szczecina”. 
Narodowe Archiwum Cyfrowe (dalej: NAC), Radio Wolna Europa (dalej: RWE), skoroszyt 524, 
T. Olsztyński, Panorama Dnia, 22 I 1971 r.
9  J. Nowak, Polska z oddali. Wspomnienia, t. II: 1956–1976, Kraków 1992, s. 316–321. Pod koniec 
lat 70. Andrzej Głowacki, w  swoim niepublikowanym opracowaniu pt. „Źródła wiedzy politycznej 
robotników”, używając jeszcze języka mówiącego o „wrogich systemowi socjalistycznemu i antyko­
munistycznych źródłach”, próbował badać wpływ zachodnich rozgłośni na świadomość robotników 
głównie w „ośrodkach małomiasteczkowych i wiejskich”. Więcej zob. A. Głowacki, Wpływ rozgłośni 
zagranicznych na wydarzenia w latach 1970 i 1980 w Polsce, w: Problemy prognozowania i obiegu in­
formacji w stosunkach międzynarodowych. (Materiały z III Krajowej Konferencji Zakładów Stosunków 
Międzynarodowych Szkół Wyższych z międzynarodowym uczestnictwem — Katowice, październik 1983), 
Warszawa 1984, s. 425–432.

http://rcin.org.pl



110 Paweł Szulc

był to dziennik o charakterze ogólnopolskim. Każda z lokalnych rozgłośni nadawała informa­
cje z regionu na swoich częstotliwościach, stąd informacji z Gdańska w lokalnymradiu wro­
cławskim nie można było usłyszeć, chyba że znalazłyby się one w ogólnokrajowym serwisie. 
RWE doskonale zdawała sobie sprawę z tego, że władze Polski nie będą się dzielić takimi 
informacjami ze wszystkimi odbiorcami w kraju. Sprawa owego „przerzucenia się na czę­
stotliwość Gdańska” została również opisana na początku 1971 r. w miesięczniku RWE „Na 
Antenie”. „Aparatura nasłuchowa — pisano — nastawiona była właśnie na rozgłośnię szcze­
cińską, nadającą na tej samej fali co Gdańsk. Poprzez muzykę, nadawaną przez Szczecin, 
przebił się nagle głos spikera rozgłośni gdańskiej”10. Ta informacja wydaje się bardziej pre­
cyzyjna. Wspólny program rozgłośni szczecińskiej, gdańskiej i w mniejszym stopniu kosza­
lińskiej, na tej samej długości fali, nadawany był od 1955 r. Było to efektem wprowadzenia 
przepisów międzynarodowych, które ograniczyły Polsce ilość fal do nadawania programu, 
w  związku z  czym zaistniała konieczność tworzenia programów lokalnych11. RWE miało 
w  Berlinie Zachodnim swoje podstudio, skąd łatwo było prowadzić nasłuch szczecińskiej 
rozgłośni12. To prawdopodobnie tą właśnie drogą pierwsze informacje dotarły na Zachód. 
Polskie Radio Szczecin przez wiele następnych dni było stałym, choć mimowolnym infor­
matorem dla RWE13.

III.

W pierwszym okresie, za szczecińską rozgłośnią powtarzano emitowane na antenie ko­
munikaty PZPR, Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej czy Wojewódzkiej Komisji 
Związków Zawodowych14. Kolejnym źródłem informacji o wydarzeniach z  17 grudnia 
w Szczecinie była relacja szwedzkiego dziennikarza Andersa Thunberga15, który dramatycz­
nego dnia przez kilka godzin przebywał w Szczecinie. Wieczorem udało mu się opuścić mia­
sto, przekroczyć granicę z Niemiecką Republiką Demokratyczną. W miejscowości Sassnitz, 
już na promie do Szwecji, nadał relację dla szwedzkiego radia. Radio wyemitowało jego 
raport dwukrotnie rankiem następnego dnia i w ten sposób jego wersja zdarzeń dotarła do 
RWE.

W tym miejscu napotykamy poważną trudność badawczą. Co naprawdę przekazał 
Thunberg mediom szwedzkim, a jak zrelacjonowało to RWE? Radio było informatorem dla 
polskich odbiorców, więc relacja nadana w języku szwedzkim musiała zostać opracowana. 
Zasłyszany raport mógł zostać streszczony przez dziennikarza polskiego lub wyemitowany, 
po wcześniejszym nagraniu, z nałożonym nań tłumaczeniem.

Wczesnym popołudniem 18 grudnia Tadeusz Zawadzki–Żenczykowski przekazał w eter 
streszczenie wspominanej relacji. Według dziennikarza RWE Thunberg był świadkiem naj­

10  Tydzień, który wstrząsnął Polską, „Na Antenie”, 1971, nr 94, s. 4.
11  Więcej na ten temat zob. P. Szulc, „Przełomowy okres” w  Polskim Radiu Szczecin. Sprawa 
Władysława Daniszewskiego, w: Dziennikarze władzy, władza dziennikarzom. Aparat represji wobec 
środowiska dziennikarskiego 1945–1990, red. T. Wolsza, S. Ligarski, Warszawa 2010, s. 394–422.
12  Relacja Wojciecha Czyżowskiego, głównego inżyniera Polskiego Radia Szczecin, 5 II 2009 r.
13  Jest kuriozalne, że to właśnie dzięki zachowanym audycjom RWE z tamtego okresu udaje się dziś 
w pewnym stopniu odbudować to, o czym wówczas mówiła szczecińska rozgłośnia, której archiwum 
zostało zdziesiątkowane.
14  Więcej zob. dokumenty nr 99–107 zamieszczone w książce Fikcja czy rzeczywistość? Wybór audycji 
Polskiego Radia Szczecin z lat 1946–1989, wybór, wstęp i oprac. P. Szulc, Szczecin 2009, s. 346–356.
15  Jego nazwisko było niekiedy przekręcana na Thuneberg, ale także na Turnberg.

http://rcin.org.pl



111Szczeciński Grudzień ’70 i Styczeń ’71...

ważniejszych zdarzeń w mieście — począwszy od przerwania pracy w stoczni, wyjścia robot­
ników na ulice, pierwszych starć z siłami porządkowymi, poprzez spalenie KW PZPR, atak 
na KW MO i śmierć demonstrantów16. Tego samego dnia wieczorem Barbara Nawratowicz 
w Panoramie Dnia wyemitowała jego relację z tłumaczeniem17.

Z dzisiejszego punktu widzenia zdziwienie budzą zacytowane na wstępie tego artykułu 
słowa, mówiące o atakach czołgów przed gmachem milicji, uciekających ludziach, którzy 
chcieli uniknąć przejechania, a także o matce z dzieckiem uderzonych przez czołg, na wi­
dok czego jeden z  żołnierzy miał stać i  płakać18. W pierwszym po grudniowym dramacie 
numerze wydawanego w Londynie miesięcznika RWE pt. „Na Antenie” relacja Thunberga 
pojawiła się ponownie. Była to trzecia, najbardziej rozbudowana wersja tego samego prze­
kazu. Tym razem jadący czołg nie tylko uderzył kobietę z dzieckiem, ale „zdruzgotał obie”. 
W  wydrukowanej relacji po raz pierwszy pojawia się, nieużyta wcześniej, nazwa Służby 
Bezpieczeństwa, której budynek podpalono. W zaprezentowanej na antenie relacji Thunberga 
mowa była o podpaleniu gmachu KW PZPR, w gazecie pisano już o gmachu „całkowicie 
zżartym płomieniami”19. Pojawia się w  tym miejscu pytanie, czy Thunberg faktycznie tak 
relacjonował walki w Szczecinie, czy może zostało mu to przypisane. Odpowiedź na pytanie, 
czy przypadkiem dziennikarze RWE nie postanowili nadać tej relacji większego dramaty­
zmu, mogło dać tylko oryginalne nagranie relacji Szweda.

Autorowi, pomimo znacznego upływu czasu, udało się skontaktować ze szwedzkim 
dziennikarzem. Co ważniejsze, okazał się on osobą otwartą na współpracę i  na rozwiąza­
nie sprawy relacji sprzed czterdziestu lat. Dzięki jego pomocy nagranie z 18 XII 1970 r. ze 
szwedzkiego radia trafiło do autora. Dokonane tłumaczenie rozwiało wszelkie wątpliwości.

Thunberg rzeczywiście mówił o tragedii anonimowej kobiety z dzieckiem. Dziennikarze 
RWE nie dokonali żadnego nadużycia, choć przyznać należy, że dysponowali relacją Szweda 
w dość dowolny sposób. Im więcej czasu upływało od omawianych zajść, tym więcej szcze­
gółów relacja uzyskiwała. Korespondencja Thunberga, na której bezkrytycznie opierało się 
RWE, była, z wyjątkiem feralnego fragmentu, w zasadzie przygotowana rzetelnie. Z perspek­
tywy czasu, znając dość dokładnie przebieg wydarzeń tego dramatycznego dnia, wydaje się, 
że była ona mieszaniną własnych doświadczeń i zasłyszanych na miejscu opinii. Thunberg 
mówił o wstrzymaniu pracy przez szczecińskich robotników, aczkolwiek informacja o wkro­
czeniu na teren stoczni i  portu sił porządkowych była nieprawdziwa. Szwed informował 
o uformowaniu się pochodu robotników, którzy wyruszyli w stronę centrum miasta i po dro­
dze starli się z „milicją i wojskiem”. Informacja o wojsku była w tym miejscu nieprecyzyjna. 
Zgodnie z prawdą mówił zaś o tym, że kiedy w mieście pojawiły się czołgi, początkowo woj­
sko nie reagowało w żaden sposób na rozwijającą się sytuację. To powodowało, że młodzi lu­
dzie „wdrapywali się” na pojazdy, rozpoczynali dyskusję z żołnierzami, a także umieszczali 
na wozach transparenty20. Thunberg relacjonował wybijanie szyb w gmachu KW, następnie 

16  NAC, RWE, 517, T. Zawadzki, Fakty, wydarzenia, opinie, 18 XII 1970 r., b.p.
17  Zachował się jedynie stenogram tej audycji. Napisany jest on w  osobie pierwszej, a dodatko­
wo na tytułowej stronie widnieje dopisana ołówkiem uwaga: „Głos Thunberga”. NAC, RWE, 517, 
B. Nawratowicz, Panorama Dnia, 18 XII 1970 r., b.p.
18  Ibidem.
19  Tydzień, który..., s. 8.
20  Zob. m.in. fot. nr 65, 68, 85, 107 zamieszczone a publikacji: M. Machałek, P. Miedziński, Zbuntowane 
miasto. Szczeciński Grudzień ’70 i Styczeń ’71, Szczecin 2007, s. 46, 47, 52, 60, 61.

http://rcin.org.pl



112 Paweł Szulc

jego podpalenie, podobnie jak i komendy milicji. W tym miejscu następował opis wydarzeń 
sprzed budynku KW MO i historia kobiety z dzieckiem.

Szwedzki dziennikarz mówił o atakach „wozów pancernych”, RWE relacjonowała to 
jako ataki „czołgów”. Szwed mówił o tym, że wóz „uderzył” „matkę z  córeczką”, RWE, 
w zależności od audycji lub przekazu prasowego, informowało o „uderzeniu” lub „zdruzgo­
taniu” „kobiety z dzieckiem”21. Na pytanie, skąd w jego relacjach pojawiły się te niespraw­
dzone informacje, Thunberg stwierdził, że jako doświadczony reporter polegał „głównie” 
na konkretach i  sprawdzonych informacjach, choć jednocześnie dodał, że „powiedziano 
mu” o  ludziach „uderzonych przez samochód”22. Analiza przygotowanej przez niego kore­
spondencji pozwala stwierdzić, że osobiście był świadkiem wydarzeń przed gmachem KW 
PZPR i początku ataków na budynki milicyjne. Nieścisłości w  informacjach o przerwaniu 
pracy przez robotników, rzekomym wejściu milicji i wojska do zakładów świadczą o tym, że 
o tych wydarzeniach usłyszał. Niezwykle skąpy, co warto odnotować, jest opis zdarzeń przed 
budynkiem KW MO, gdzie rozegrał się największy dramat. Może to świadczyć o tym, że 
Thunberga w centrum miasta już nie było.

To niejedyny przykład niesprawdzonych informacji dotyczących 17 grudnia w Szczecinie, 
jakie podało RWE. We wspomnianym już numerze magazynu „Na Antenie” po relacji 
Thunberga wydrukowano kolejne świadectwo tamtego dnia — autorstwa anonimowych 
marynarzy. I w tym wypadku przekazano sensacyjną, a zarazem nieprawdziwą wiadomość. 
Według wspomnianych marynarzy, w momencie, kiedy palił się gmach KW PZPR, ludzie 
w nim przebywający próbowali uciekać (prawie nikogo już w środku nie było). Niektórzy, 
nie mogąc opuścić wyższych pięter, schodzić mieli po zawieszonym na ścianie neonie rekla­
mowym. „Nagle padł strzał — pisano w miesięczniku — i jeden ze schodzących — młody, 
garbaty chłopiec w  wieku 16–17 lat — spadł martwy na ziemię”23. Czy przypadkiem nie 
próbowano grać w tej relacji na emocjach czytelników? Ten barwny język, który wówczas 
zastosowano, mógłby o tym świadczyć. Nikt nie uciekał w ten sposób z KW PZPR, ani żadna 
z ofiar nie zginęła tamtego dnia pod tym budynkiem24.

Artykuł kończył się notą redakcyjną, w  której wyjaśniano, że numer pisma został za­
mknięty 31 grudnia i  że nadal napływały informacje wypełniające obraz „nowymi kształ­
tami”. Dodano, iż relacja powstała na podstawie doniesień zachodnich agencji prasowych, 
gazet z  Polski i  prasy zachodniej, a także relacji naocznych świadków. Ostatnie zdanie 
brzmiało: „Nie uwzględniliśmy żadnej informacji niesprawdzonej”25. Redaktor naczelny 
RWE podtrzymywał tę wersję wiele lat później, pisząc we wspomnieniach: „Ton naszych au­
dycji był w tych krytycznych dniach bardzo spokojny. [...] Stosowaliśmy selekcję informacji, 
unikając sensacyjnych i jak nam się wydawało przesadnych relacji, którymi zalana była prasa 

21  Tłumaczenie relacji Andersa Thunberga dokonane przez Katarzynę Sebastyańską, Szczecin, 18 VIII 
2010 r.
22  E–mail Andersa Thunberga do autora, 15 VII 2010 r.
23  Ibidem.
24  Zanim jeszcze budynek podpalono, I sekretarz KW PZPR Antoni Walaszek zarządził ewakuację pra­
cowników, którzy faktycznie przez okno, ale z  tyłu budynku i nie po neonach reklamowych, ale po 
dachu stołówki, a następnie garaży, z pomocą żołnierzy zeszli na podwórze. Dokładny opis wydarzeń 
z dwóch dni walk i zamieszek w Szczecinie znajduje się w opublikowanej części rozprawy doktorskiej 
Michała Paziewskiego pt. Rewolta uliczna 17–18 grudnia ’70 w Szczecinie, w: Grudzień 1970 r. genezą 
Sierpnia 1980 r., red. K. Kozłowski, Szczecin 2000, s. 57–99. Zmodyfikowany nieco i rozbudowany 
opis znajduje się w oddanej do druku książce tego samego autora pt. Grudzień ’70 w Szczecinie.
25  Tydzień, który..., s. 12.

http://rcin.org.pl



113Szczeciński Grudzień ’70 i Styczeń ’71...

skandynawska”26. Z Andreasem Thunbergiem nikt nie próbował się wówczas kontaktować, 
żeby zweryfikować podane przez niego informacje27.

Wiele nieprawdziwych informacji na temat 17 grudnia RWE podało w marcowym wyda­
niu miesięcznika „Na Antenie”. Opublikowano wówczas rozmowę Tadeusza Podgórskiego 
z Jerzym Włosiniakiem. Jak informowała nota redakcyjna na końcu artykułu, osoba posługu­
jąca się nazwiskiem Włosiniak miała być robotnikiem portowym ze Szczecina, który wyje­
chał z miasta w obawie przed represjami władz. Początkowo w rozmowie Włosiniak mówił 
dość ogólnikowo o warunkach pracy robotników w stoczniach szczecińskich, o traktowaniu 
ich przez administrację, a także trudnej sytuacji mieszkaniowej i warunkach życia w hote­
lach robotniczych. Natomiast kiedy przyszło do opisu wydarzeń szczecińskiej rewolty, jego 
relacja wypełniła się historiami niemającymi wiele wspólnego z faktami. Włosiniak powta­
rzał funkcjonującą w mieście plotkę o aresztowaniu delegacji stoczniowców, którzy chcieli 
rozmawiać z władzami. Przedstawiony przez niego opis zachowania milicjantów był moc­
no przesadzony: „Zachowywali się jak horda dzikusów. Tłukli kogo popadło, nawet kobiety 
i dzieci. Zaczęli też strzelać bez ostrzeżenia do każdej grupy zbierającej się na ulicy. [...] Na 
Placu Żołnierza Polskiego, po odparciu ataku młodych robotników na grupę milicjantów, wi­
działem wiele ciał leżących pokotem na ulicy, w tym kobiety i dzieci”28. Słowami Włosiniaka 
powtórzona została, niepotwierdzona przez żadne źródła, choć funkcjonująca do dziś opinia, 
że zabitych było znacznie więcej, niż podawały to oficjalne komunikaty. Robotnik portowy 
mówił o 100–150 zabitych i około tysiącu rannych29. Niektóre z podanych przez niego infor­
macji nie mogły być dostępne dla szeregowego pracownika portu. Włosiniak opowiadał o do­
wódcy jednego z transporterów, który nie chciał wjechać wozem w tłum demonstrantów, za 
co dostał czterdzieści dni aresztu. Inną wyssaną z palca informacją była historia milicjantów, 
którzy przebrani mieli dostać się do stoczni, aby tam dokonać sabotażu. Według Włosiniaka 
zostali schwytani przez stoczniowców i, jak sam to już zaznaczył, plotka głosiła, że zostali 
powieszeni. Wśród mających zdecydowanie sensacyjny posmak wiadomości były też takie, 
które rzetelnie oddawały sytuację w Szczecinie. Rozmówca Podgórskiego zgodnie z prawdą 
informował o zniszczeniu budynku KW PZPR, atakach na budynki milicyjne, przeprowadza­
nych przez władze aresztowaniach czy nocnych pogrzebach ofiar.

W tym samym numerze miesięcznika opublikowano także anonimowy list, który przy­
szedł do redakcji ze Szczecina. Nie tylko, że zawierał kolejne nieprawdopodobne historie, to 
niekiedy stał w sprzeczności z podaną kilka stron wcześniej relacją. O ile Włosiniak mówił 
o doszczętnym zniszczeniu i  spaleniu wszystkiego, co było w budynkach KW MO, o tyle 
autor listu pisał o kilkukrotnych nieudanych próbach podpalenia gmachu, co było bliższe 
prawdy. W liście powtórzona była także plotka, o której być może wspominał w swej relacji 
Thunberg, o śmierci matki z dzieckiem odprowadzanym do przedszkola. Autor pisał rów­
nież o nieprawdziwym zdarzeniu zaistniałym rzekomo 23 grudnia, kiedy przy al. Wojska 
Polskiego milicja miała zabić kilkunastoletniego chłopca30.

26  J. Nowak, op. cit., s. 320.
27  E–mail Andreasa Thunberga do autora, 15 VII 2010 r.
28  Bunt robotników Szczecina [rozmowa Tadeusza Podgórskiego z  Jerzym Włosiniakiem], „Na 
Antenie”, 1971, nr 96, s. 5.
29  Żaden z badaczy tematu do dziś nie zakwestionował liczby szesnastu ofiar szczecińskiej rewolty. 
Więcej szczegółów zob. A. Strokowski, Lista ofiar. Grudzień 1970 r. w Szczecinie, Szczecin 2009.
30  List ze Szczecina, „Na Antenie”, 1971, nr 96, s. 14.

http://rcin.org.pl



114 Paweł Szulc

Do przebiegu robotniczej rewolty powrócono raz jeszcze w styczniu 1972 r. Jak wyjaśniał 
narrator, zdecydowano się przypomnieć dramatyczne zdarzenia, bo o Szczecinie mówiono 
i  pisano znacznie miej niż o Trójmieście. Niesłusznie, jak zauważał autor, gdyż Szczecin 
był „drugim, choć nie mniej ważnym miejscem powstania ludności w obronie swych inte­
resów”31. Przedstawiona relacja była pełniejsza, dojrzalsza i pozbawiona niesprawdzonych 
i sensacyjnych wątków. Na antenie RWE mówiono wówczas o wyjściu robotników na ulice 
Szczecina, uformowaniu się dwóch pochodów, które podążały do centrum miasta, i pierw­
szych starciach z milicją. Nie ma już mowy o zajmowaniu zakładów przez wojsko czy mi­
licję ani o uwięzieniu delegacji stoczniowej. Nie mówiono tym razem o strzałach i ofiarach 
przed siedzibą KW PZPR, lecz o „materialnych atrybutach władzy”, które padły ofiarą gnie­
wu robotników. Dziennikarze relacjonowali podpalanie kolejnych budynków w centrum, ale 
zaznaczali przy tym, że jedynym miejscem oporu był „ponury gmach milicji”, gdzie rozgo­
rzały największe walki i skąd padły pierwsze strzały. Nie wspominano o atakach czołgów ani 
transporterów opancerzonych. Podkreślano natomiast, zgodnie z prawdą, że tzw. SKOT–y 
jeździły po przylegających do komendy ulicach, a ich zadaniem było odsuwanie ludzi od 
płonącego budynku. W cytowanej relacji nie pojawiła się żadna liczba ofiar, ani podawana 
oficjalnie, ani krążąca „po ulicy”.

IV.

Powracając do grudnia 1970 r., kolejne dni po czwartkowym dramacie RWE poświęciła 
na relacjonowanie strajku w mieście, a także przebiegu rozmów między komitetem strajko­
wym a władzami. Tym razem nie było już żadnego naocznego świadka, który mógłby prze­
kazać relację na Zachód, więc monachijska rozgłośnia oparła się w swoich doniesieniach wy­
łącznie na programie Polskiego Radia Szczecin32, a także publikacjach dwóch szczecińskich 
dzienników. Wiele czasu antenowego poświęcono zamieszaniu wywołanemu przedwczes­
nym podaniem na antenie szczecińskiego radia informacji o zakończeniu rozmów i podpi­
saniu porozumienia kończącego strajk33. RWE przy tym bezlitośnie punktowało każdą nie­
ścisłość, nielogiczność i fałsz pojawiający się w krajowych mediach. Krystyna Miłotworska 
nie mogła nadziwić się temu, jak możliwe było, że najpierw podano przez Polskie Radio 
Szczecin informację, iż strajk został zakończony, a porozumienie podpisane, po czym niedłu­
go później komunikat odwołano, informując, że szczecińska rozgłośnia została wprowadzona 
w błąd. Kolejna zasłyszana już wieczorem przez RWE informacja mówiła o tym, iż rozmo­
wy nadal trwają, po czym następnego dnia, jak gdyby nigdy nic, poinformowano słuchaczy, 
nawiązując do pierwszego komunikatu, że jednak porozumienie zostało zawarte, a robotnicy 
rozeszli się do domów34. Po zakończeniu strajku grudniowego w Szczecinie RWE przestało 
interesować się sytuacją w mieście.

31  NAC, RWE, 597, Komentarz Dnia, 24 I 1972.
32  W taśmotece radiowej zachowały się zaledwie cztery nagrania archiwalne. Więcej na ten temat zob. 
P. Szulc, Fonoteka Polskiego Radia Szczecin jako źródło w poznaniu dziejów najnowszych Szczecina, 
w: Szczecin — źródła wiedzy do historii miasta. Od archeologii do czasów najnowszych. Pierwsza 
Konferencja Edukacyjna, 9 XII 2008, red. K. Rembacka, Szczecin 2009.
33  Więcej na ten temat zob. P. Szulc, „Filmujemy jak najwięcej, to jest nasz obowiązek wobec historii”. 
Dziennikarze i media wobec Grudnia ’70 i Stycznia ’71 w Szczecinie, w: Intelektualiści wobec Grudnia 
’70 na Pomorzu, red. S. Ligarski, Szczecin 2010, s. 25–52.
34  NAC, RWE, 517, K. Miłotworska, Fakty i Wydarzenia, 21 XII 1970, b.p.

http://rcin.org.pl



115Szczeciński Grudzień ’70 i Styczeń ’71...

Szczecin pojawił się ponownie na antenie RWE pod koniec stycznia 1971  r., za spra­
wą kolejnego strajku i wizyty w Stoczni im. A. Warskiego delegacji rządowej w Edwardem 
Gierkiem na czele. Choć w  tym wypadku, jak informowało RWE, źródeł informacji było 
znacznie więcej niż w  grudniu 1970  r.35, to w  dalszym ciągu podawane wiadomości były 
bardzo ogólne. Składały się z  wniosków wyciągniętych z  oficjalnych przekazów medial­
nych w  Polsce. Audycje RWE były podsumowaniem strajku i  wizyty delegacji rządowej. 
Wcześniej albo RWE o proteście robotniczym nie wiedziało, albo miało zbyt mało wiadomo­
ści, żeby informować opinię publiczną o tym wydarzeniu.

W poniedziałek, 25 stycznia, już po zakończeniu strajku i wyjeździe Gierka, na antenie 
RWE pojawiły się dwie audycje, które odnosiły się do sytuacji w Szczecinie. Przekazywano, 
opierając się na relacjach „Głosu Szczecińskiego”, że napięcie w  Stoczni Szczecińskiej 
im. A. Warskiego narastało już od pewnego czasu, bo do pierwszej nieudanej próby wywo­
łania strajku doszło 11 stycznia. Zgodnie z prawdą informowano, że stocznia przystąpiła do 
strajku 22 stycznia, a za nią w mieście stanęła cała komunikacja. W swoich relacjach dzienni­
karze RWE nie uciekali od sarkazmu. Wiktor Trościanko, kiedy informował o tym, że zagra­
niczni korespondenci mieli poważne trudności w przekazaniu komunikatu o strajku, mówił: 
„Dalekopisy ich zaczęły nagle psuć się, co najmniej jak zdrowie niektórych członków Biura 
Politycznego w drugiej dekadzie grudnia”36.

Jeśli chodzi o żądania wysuwane przez stoczniowców szczecińskich, dziennikarze RWE 
nie wyjaśniali, skąd pochodziły podawane przez nich informacje. Nie wiadomo, czy mona­
chijska rozgłośnia dysponowała którąkolwiek z wersji tworzonych postulatów, czy jedynie 
ogólnikowym przekazem oficjalnych mediów w  Polsce. Lechosław Wierczyński informo­
wał słuchaczy, że stoczniowcy postulowali podwyżkę zarobków, która „stanowiłaby istotny 
ekwiwalent grudniowej podwyżki cen na żywność”37. W żadnej z pięciu wersji postulatów 
takie żądanie nie padło. Powtarzanym przez strajkujących postulatem ekonomicznym było 
żądanie wynagrodzenia za okres trwania strajku. W  ostatniej, przyjętej 24 stycznia wersji 
mowa była także o konieczności obniżki cen artykułów spożywczych z 12 XII 1970 r.38

Pod koniec stycznia 1971 r. dziennikarze RWE przyznawali, że w zasadzie nie byli w sta­
nie odpowiedzieć na pytanie, jakimi ustaleniami zakończyła się wizyta Edwarda Gierka 
w Szczecinie. Nie byli, ponieważ media krajowe również nie podawały wyczerpujących in­
formacji na ten temat. Dla władz w Polsce ważniejszy był fakt przerwania strajku i rozłado­
wania napięcia politycznego niż próba tłumaczenia, w jaki sposób władze miałyby realizo­
wać żądania robotników Wybrzeża.

Styczniowa wizyta Gierka w  Szczecinie była na tyle istotnym wydarzeniem, że RWE 
nadal zajmowało się tym tematem. Na pełniejszy obraz spotkania ze stoczniowcami trzeba 
było po prostu poczekać. Na początku marca 1971  r. Leszek Meyer prezentował obszerne 
fragmenty z listu, jaki przyszedł do rozgłośni. Anonimowy słuchacz wracał do wydarzeń ze 

35  Powoływano się tym razem na zagranicznych korespondentów „United Press International”, 
„Reutera”, „Agence France Presse”, szczecińskie media — „Głos Szczeciński”, Polskie Radio Szczecin 
i  Telewizję Szczecin, a także dyrekcję Stoczni Szczecińskiej im. A. Warskiego, przedstawiciela 
Miejskiej Rady Narodowej oraz anonimowego pracownika centralnego aparatu partyjnego.
36  NAC, RWE, 524, W. Trościanko, Panorama Dnia, 25 I 1971, b.p.
37  NAC, RWE, 524, L. Wierczyński, Fakty i Wydarzenia, 25 I 1971, b.p.
38  Zob. dok. nr 78, 84, 93, 98, 167 [kolejne wersje postulatów Komitetu Strajkowego Stoczni 
Szczecińskiej im. A. Warskiego], w: Przesilenie. Szczecińskie społeczeństwo i władza w styczniu i lutym 
1971 r., wybór, wstęp i oprac. E. Krasucki, Szczecin 2010, s. 322, 328, 340, 345, 437–438.

http://rcin.org.pl



116 Paweł Szulc

stycznia. Opisywał charakter okupacyjnego strajku w Stoczni Szczecińskiej im. A. Warskiego, 
swobodę poruszania się dyrekcji po zakładzie, przyjazd delegacji partyjno–rządowej i prze­
bieg spotkania. Jego podsumowanie tej wizyty było zdecydowanie pozytywne: „Gierek na 
stoczniowcach zrobił dobre wrażenie. Wydawało się, że szczerze z nimi gadał, nie puszył się, 
zachowywał się skromnie i rozsądnie, nie prawił kazań i po ludzku dyskutował”39. Wydaje 
się, że nie było to odosobnione wrażenie. Wielu uczestników spotkania wyrażało podobne 
poglądy40. Przedruk listu ze Szczecina znalazł się w kwietniowym wydaniu miesięcznika „Na 
Antenie”.

W styczniu 1972  r. w programie RWE znalazł się bilans wizyty Gierka w Szczecinie. 
Józef Ptaczek mówił wówczas o nieugiętej i solidarnej postawie szczecińskich robotników, 
którzy domagali się przyjazdu najwyższych władz do ich zakładu. Nie wahał się przy tym 
postawy tej określić mianem „niespotykanej odwagi”. O samym spotkaniu mówił zaś jako 
o „dramatycznym dialogu”, ale i dużym osiągnięciu, zwycięstwie robotników i „wielkiej po­
glądowej lekcji historii”. Wyciągał przy tym jednak zbyt daleko idące wnioski, np. że sam 
przyjazd ekipy rządowej był już uznaniem strajku jako legalnej i, co ważne, akceptowalnej 
przez władze formy walki o spełnienie żądań robotniczych. Zabrakło też w jego podsumowa­
niu informacji, czy tak naprawdę żądania robotników zostały spełnione. Ptaczek ograniczył 
się w zasadzie do peanów na cześć strajkujących stoczniowców, jednak nie dał odpowiedzi 
na pytanie, czy ich protest przyniósł oczekiwane rezultaty41.

V.

Jednym z wielu źródeł, z których korzystało RWE, były relacje osób z Polski. Ten nie­
obiektywny, często trudny do zweryfikowania przekaz był niezwykle łakomym kąskiem dla 
monachijskiej rozgłośni. Pozwalał ukazać, jak społeczeństwo polskie odbierało działania 
władz. Dlatego Służba Bezpieczeństwa była szczególnie wyczulona na to, aby informacje nie 
wypływały z kraju, choć oczywiście nałożenie szczelnej blokady było niemożliwe. Niekiedy 
skutecznie udawało się im temu zapobiec, a konsekwencje dla osób o to oskarżonych oka­
zywały się bardzo poważne. Przykładem może być historia Zbigniewa Jaszczuka, który do 
Szczecina przyjechał w  1970  r. i  został zatrudniony jako ślusarz w  Stoczni Szczecińskiej 
im. A. Warskiego. Na początku 1971 r. przygotował trzy listy z zamiarem wysłania ich do 
RWE. Pierwszy z  nich dotyczył okoliczności śmierci jego ojca, który zginął w  wypadku 
osiem lat wcześniej w  niewyjaśnionych do końca okolicznościach. Jaszczuk twierdził, że 
w związku z przynależnością do AK został on zamordowany, a prowadząca sprawę prokura­
tura robiła to wyjątkowo nieudolnie. Drugi list dotyczył spraw bardziej ogólnych i nie miał 
osobistego charakteru. Autor opisał w nim sytuację w Stoczni Szczecińskiej im. A. Warskiego 
po anulowaniu przez władze podwyżek cen artykułów żywnościowych. Trzeci list trakto­
wał o niekorzystnej, według autora, wymianie handlowej między PRL a ZSRR. Żaden z na­
pisanych przez niego listów nie dotarł jednak do adresata. Wszystkie zostały zatrzymane 
przez Wydział „W” KW MO w Szczecinie, który kontrolował korespondencję kierowaną do 

39  NAC, RWE, 532, L. Meyer, Fakty i Wydarzenia, 2 III 1971.
40  Zob. m.in. przeprowadzoną trzy tygodnie po spotkaniu z Gierkiem rozmowę Joanny Foltyn ze szcze­
cińskimi stoczniowcami, w czasie której — z nieukrywaną fascynacją — wielkim zadowoleniem i ol­
brzymimi nadziejami na przyszłość dzielili się rozmówcy dziennikarki radiowej. Nagranie umieszczone 
na płycie DVD dołączonej do książki Fikcja czy rzeczywistość...
41  NAC, RWE, 597, J. Ptaczek, Fakty i Wydarzenia, 25 I 1972.

http://rcin.org.pl



117Szczeciński Grudzień ’70 i Styczeń ’71...

skrzynek odbiorczych RWE. Namierzenie autora listu okazało się sprawą prostą, ponieważ 
Jaszczuk w dwóch listach podpisał się swoim własnym nazwiskiem.

W marcu 1971 r. szczecińska SB wszczęła postępowanie mające wyjaśnić powody, dla 
których sporządził listy42. Równolegle Prokuratura Wojewódzka w Szczecinie wszczęła prze­
ciwko niemu śledztwo43. W tym samym miesiącu Jaszczuka tymczasowo aresztowano i przed­
stawiono zarzut „przekazania drogą korespondencyjną informacji szkodliwych dla interesów 
politycznych i  gospodarczych PRL”44. W  wyniku prowadzonego postępowania Jaszczuk 
przyznał się do stawianych zarzutów, tłumacząc, że motywem jego postępowania była chęć 
nagłośnienia sprawy śmierci jego ojca. Prokuratura uznała, że pisząc listy, był w pełni władz 
umysłowych, a także, że miał pełną świadomość „charakteru RWE”. Werdykt był wyjątkowo 
surowy. Pomimo tego, iż obrońca starał się pomniejszyć wagę informacji zawartych w listach 
i  sugerował wyciągnięcie konsekwencji natury dyscyplinarnej, sąd wymierzył karę dwóch 
lat i sześciu miesięcy pozbawienia wolności45. Po kilku miesiącach, w związku z wniesioną 
przez obronę rewizją wyroku, Sąd Najwyższy zmniejszył wymiar kary do roku pozbawienia 
wolności, uznając, że będzie on wystarczający i odniesie „właściwe skutki represyjne i pre­
wencyjne”46.

Tę korespondencję udało się przejąć, jednak znacznie więcej materiałów, o większym 
znaczeniu merytorycznym, przeniknęło na Zachód. W  marcu 1972  r. szczecińska Służba 
Bezpieczeństwa wszczęła dochodzenie w tej sprawie47. Skrupulatnie odnotowano, że w okre­
sie półtora roku w  RWE pojawiło się kilkadziesiąt audycji, a londyński miesięcznik „Na 
Antenie” opublikował serię artykułów dotyczących szczecińskiego Grudnia ’7048. Listę tę 
uzupełniono o wydanie przez paryską „Kulturę”49 książki Rewolta szczecińska i jej znacze­
nie50, będącej próbą odtworzenia stenogramu historycznego spotkania delegacji rządowej ze 
stoczniowcami w  styczniu 1971  r. SB zwróciła także uwagę na opublikowanie w  tym sa­
mym miesięczniku artykułu pt. Świadek szczeciński, który, jak oceniano, był pierwszym ar­
tykułem opublikowanym na Zachodzie, gdzie precyzyjnie autor opisał przebieg wydarzeń 

42  Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie (dalej: AIPN Sz), 0013/34, Wniosek o założe­
nie sprawy operacyjnego sprawdzenia krypt. „Skrzynka”, Szczecin, 11 III 1971 r., k. 118.
43  AIPN Sz, 0013/34, Meldunek w  sprawie nr 3/71, Prok[uratura] Wojew[ódzka] w  Szczecinie 
II Ds–5/71 o wszczęciu śledztwa, Szczecin, 18 III 1971 r., k. 28.
44  AIPN Sz, 0013/34, Telefonogram nr 5710/71, Szczecin 27 VIII 1971 r., k. 115.
45  AIPN Sz, 0013/34, Meldunek w sprawie nr 3/71, sygn[atura] akt sądowych IV K 59/71 o rozpozna­
niu sprawy przez Sąd I instancji, Szczecin, 28 VIII 1971 r., k. 110.
46  AIPN Sz, 0013/34, Meldunek w sprawie 3/71, sygn[atura] akt sądu I instancji IV K 59/71, sygn[a­
tura] akt Sądu Najwyższego III KK 213/71, o rozpoznaniu skargi rewizyjnej przez Sąd II instancji, 
Szczecin, 3 I 1972 r., k. 169.
47  AIPN Sz, 0011/168, Wniosek o założenie sprawy operacyjnego rozpracowania krypt. „Antena”, 
Szczecin, 6 III 1972 r., k. 2.
48  Z przygotowanego zestawienia wynikało, że na przestrzeni 1971  r. w  RWE wyemitowano dwa­
dzieścia jeden audycji i opublikowano dziewięć artykułów opartych na materiałach, które dotyczyły 
Szczecina. W okresie pięciu miesięcy 1972 r. RWE wyemitowała jedenaście podobnych audycji. AIPN 
Sz, 0011/168, Wykaz audycji i publikacji RWE w 1971 i 1972 r. dotyczących wydarzeń w Szczecinie 
przekazanych do KW MO w Szczecinie, Szczecin, 1 VI 1972 r., k. 37–46.
49  Więcej na temat obrazu Grudnia ’70 w „Kulturze” zob. referat M. Ptasińskiej na sesji II pt. „Utrwalanie 
pamięci”, podczas konferencji „Grudzień ’70 — pamiętamy”, Gdańsk, 15 XII 2007..., raport z konfe­
rencji, s. 55–63.
50  Rewolta szczecińska i jej znaczenie, oprac. E. Wacowska, Paryż 1971.

http://rcin.org.pl



118 Paweł Szulc

w Szczecinie. SB w swojej dokumentacji, używając charakterystycznego dla siebie języka, 
określała, że RWE „publikująca różnorakie opracowania paszkwilanckie” prowadziła „szcze­
gólnie dywersyjną” działalność, stąd w mniemaniu aparatu bezpieczeństwa w Polsce zaist­
niała konieczność ustalenia źródła i sposobu wycieku informacji.

Pomimo że różnorodność emitowanych i publikowanych materiałów była duża, szcze­
cińską SB w największym stopniu zainteresowała sprawa przekazania na Zachód taśm z na­
graniem spotkania w świetlicy stoczniowej. Nagranie to, w odcinkach, emitowane było przez 
RWE, poza tym to właśnie na jego podstawie powstała wspomniana wcześniej książka wy­
dana przez „Kulturę”. Już pierwsze zdanie w komentarzu odredakcyjnym wzbudzić musiało 
w aparacie bezpieczeństwa niepokój. „Za sprawą opozycji działającej w kraju — pisała redak­
cja «Kultury» — trafił do środowiska polskiej emigracji na Zachodzie dokument niezwykły 
— trzy szpule taśmy magnetofonowej z zapisem wystąpień na tak zwanym spotkaniu nowe­
go kierownictwa partyjno–rządowego z delegatami strajkującej załogi Stoczni Szczecińskiej 
im. Adolfa Warskiego”51. Redakcja wyrażała jednocześnie „gorące słowa uznania” za „ryzy­
kowne i uciążliwe przedsięwzięcie”, które miało przysłużyć się „sprawie robotniczej, sprawie 
sprawiedliwości społecznej — przyszłości Polski”52. Do redakcji dotarły kopie taśm magne­
tofonowych z  dziewięciogodzinnym zapisem spotkania w  stoczni. Jak odnotowano w  ko­
mentarzu odredakcyjnym, nagranie nie było kompletne, choć zakładano, że przerw nie mo­
gło być dużo53. Wypowiedzi Edwarda Gierka, Piotra Jaroszewicza, Wojciecha Jaruzelskiego 
i Franciszka Szlachcica były bardzo czytelne, z wyjątkiem momentów, kiedy zebrani na sali 
zaczynali żywo reagować na wypowiadane słowa i je zagłuszać. Prawdopodobnie w związku 
z tym, że mikrofony ustawione były na stole prezydialnym, głosy dochodzące z sali, wielo­
krotnie trudniej było odczytać. Paryska „Kultura” nie otrzymała wykazu osób zabierających 
głos w dyskusji. Wychodząc z założenia, że otrzymany materiał był cennym źródłem histo­
rycznym, postanowiono, pomimo trudności, jak najszybciej go opracować i wydać. Redakcji 
nie udało się w tak krótkim czasie odcyfrować niektórych wypowiedzi, ani ustalić wszystkich 
autorów, stąd w  tekście pojawiające się wielokrotnie zapisy: „Głos z sali”, „Głos z prezy­
dium”, „Członek Komitetu Strajkowego” czy „Jeden z delegatów”54.

Szczecińska SB postanowiła sprawdzić, kto dysponował nagraniem spotkania i kto mógł 
przekazać ten materiał na Zachód. Na styczniowym spotkaniu obecni byli dziennikarze 
szczecińskiej prasy, radia i telewizji. Całe spotkanie emitowane było na żywo z zainstalowa­
nych w stoczni głośników. Ponadto niezależnie własne nagranie zlecić miał KW PZPR dla 
Wojewódzkiego Ośrodka Propagandy Partyjnej w Szczecinie. SB postanowiła zarekwirować 
taśmy z nagraniem z Ośrodka Telewizji w Szczecinie, WOPP, stoczni i radia55, w celu porów­
nania nagrań z wydanym przez „Kulturę” zapisem. Planowano ustalić osoby odpowiedzial­

51  Ibidem, s. 7.
52  Ibidem.
53  Lokalna prasa szczecińska informowała o tym, że spotkanie trwało około dziewięciu godzin. „Głos 
Szczeciński”, 26 I 1971.
54  Autorzy opracowania dokonali także pewnych prac redakcyjnych w  tekście. Zdecydowano się na 
„«uczytelnienie» wystąpień [i] na usunięcie fragmentów niekompletnych”. Dodatkowo materiał został 
przez redakcję opracowany. Ewa Wacowska opatrzyła go licznymi odautorskimi komentarzami, a także 
poprzedziła wstępem, pozwalającym na lepsze zrozumienie całości materiału.
55  Według relacji Bohdana Onichimowskiego był on jedynym pracownikiem Polskiego Radia Szczecin 
obecnym na spotkaniu, ale z  racji długości spotkania, żadnych nagrań nie dokonywał. Relacja tele­
foniczna z 26 IV 2010 r. Kłóci się to z dokumentacją szczecińskiej SB, w której jest mowa o tym, że 
szpula z taśmą z zapisem spotkania ze szczecińskiej rozgłośni trafiła do KW PZPR, a stamtąd do SB 

http://rcin.org.pl



119Szczeciński Grudzień ’70 i Styczeń ’71...

ne w  poszczególnych instytucjach za przechowywanie i  kolportaż nagrań, a także sposób 
rozliczania się z pobranych taśm. Zamierzano także sprawdzić możliwość nagrania całości 
spotkania z zainstalowanych w stoczni głośników.

Podejrzenie padło na pracowników Stoczni Szczecińskiej im. A. Warskiego, braci 
Andrzeja i Tadeusza Kołtunów. W marcu 1972 r. jeden z pracowników stoczni poinformował 
szczecińską SB, co wynikało z relacji samych Kołtunów, że podczas spotkania z Gierkiem 
nagrali oni relację na prywatny magnetofon, po czym wysłali ją do RWE. Funkcjonariusze 
SB byli świadomi tego, że takie działanie nie powodowało kolizji z  prawem, jednak, jak 
to określono, „czyn ten nosił charakter wrogiej Polsce działalności”56. Postanowiono 
wszcząć przeciwko braciom postępowanie. Prowadzonej dwa i pół roku sprawy zaniechano 
bez jej rozwiązania. Ustalono, że Kołtunowie mieli, podobnie jak wiele innych osób w stocz­
ni, nagrania jedynie fragmentów wystąpienia Edwarda Gierka, natomiast RWE dysponowała 
niemal całym zapisem spotkania ekipy rządowej ze stoczniowcami. Poza tym jakość doko­
nanego z głośników nagrania znacznie odbiegała od posiadanej przez RWE kopii. Niemniej 
jednak w związku z tym, że działalność braci Kołtunów na terenie stoczni uznawano za „war­
cholską i  wichrzycielską”, sprawa jednocześnie prowadzona przez SB miała „zneutralizo­
wać ich działania”. Przeszukanie mieszkania, a także „rozmowa operacyjna” przynieść miały 
pożądany efekt. Dzięki niej Kołtunowie, według SB, „zaniechali swojej warcholskiej dzia­
łalności”57.

Zatrzymując się na tropie dobrej jakości nagrania, SB uwagę swoją skierowała na śro­
dowisko dziennikarzy szczecińskiego radia i telewizji. Postanowiono ustalić, kto z pracow­
ników miał dostęp do wspomnianych taśm i  jednocześnie wyjeżdżał w ostatnim czasie za 
granicę. Do rozwiązania sprawy planowano wykorzystać liczne osobowe źródła informacji58. 
Dość szybko podejrzenie padło na Lechosława Trzęsowskiego, byłego operatora filmowego 
Ośrodka Telewizji w Szczecinie.

Lechosław Trzęsowski w  1969  r., po przyjeździe z  Łodzi, rozpoczął pracę w  szcze­
cińskiej telewizji w Bazie Obróbki Filmów Telewizyjnych. W maju 1971  r. ożenił się, po 
czym, po dwóch miesiącach, wraz z żoną wyjechał na urlop do Włoch, skąd nie wrócił już 
do Polski. Okazało się, że od czasu podjęcia przez niego pracy w Szczecinie jego korespon­
dencja była wyrywkowo kontrolowana przez SB. Wynikało z niej, iż podczas wcześniejszych 
wyjazdów zagranicznych Trzęsowski nawiązał liczne kontakty z osobami tak z krajów bloku 
wschodniego, jak i Europy Zachodniej. Z analizy listów wynikało, że Trzęsowski już wte­
dy próbował zorientować się w  istniejących możliwościach zdobycia pracy na Zachodzie. 
Grudniową rewoltę filmował zarówno w mieście, jak i w stoczni. Jak sam twierdził, „był 
wszędzie tam, gdzie coś się działo”. Miał także brać udział w nagraniach spotkania ze stocz­
niowcami w styczniu 1971 r., a także filmować uroczystość z okazji 1 Maja w 1971 r., która 
przerodziła się w demonstrację siły stoczniowców, domagających się ukarania winnych ma­

przekazał ją Gościński. AIPN Sz, 0011/168, Notatka służbowa dot. nagrań przebiegu spotkania delega­
cji partyjno–rządowej ze strajkującymi w stoczni A. Warskiego w dniach 24–25 I 1971 r., b.d.w.
56  AIPN Sz, 0011/185, Wniosek o wszczęcie sprawy operacyjnego sprawdzenia krypt. „Motyle”, 
Szczecin, 7 IV 1972 r., k. 3.
57  AIPN Sz, 0011/185, Wniosek o zakończenie sprawy operacyjnego sprawdzenie krypt. „Motyle”, 
Szczecin, 30 X 1974 r., k. 14.
58  Miał to być TW „LAOR”, TW „BEŁ”, TW „LISOWSKI”, TW „SAMBOR”, TW „Iskra”, TW „A”, 
a także ko i ks — „ZP”, „RL”, „AK”, „BCz”, „BB”, „Boczar” i „BO”.

http://rcin.org.pl



120 Paweł Szulc

sakry grudniowej59. Dalsza kontrola korespondencji wykazała, że szczegółowe informacje 
o  tym, co działo się w  Szczecinie, przekazywał swoim znajomym na Zachodzie. Ponadto 
jeden z  tajnych współpracowników poinformował SB, iż Trzęsowski był w posiadaniu za­
równo taśm filmowych, jak i magnetofonowych60.

Wnioski wyciągane przez SB wydawały się logiczne. Podejrzany, jako pracownik tele­
wizji, z racji wykonywanych obowiązków służbowych uczestniczył w wydarzeniach niezna­
nych ogółowi społeczeństwa. Dysponował taśmami filmowymi, ponieważ sam je nagrywał, 
współpracownicy donosili natomiast, że miał także taśmy magnetofonowe. Kontrola wykaza­
ła, że swoimi informacjami dzielił się listownie z bliskimi na Zachodzie, a co najważniejsze, 
kilka miesięcy po gorących wydarzeniach Grudnia ’70 wyjechał za granicę i nie powrócił. Po 
tym, jak ustalono, że nadal kontaktuje się listownie z dawnymi współpracownikami ze szcze­
cińskiej telewizji, a także rodziną mieszkającą w  Łodzi, sprawę przekazano do tamtejszej 
KM MO. W Szczecinie ograniczono się do kontroli jego wcześniejszych współpracowników 
— Gierlickiego i  Piszczatowskiego, którzy utrzymywali kontakt listowny z Trzęsowskim. 
W związku z tym, że ów kontakt ograniczał się do spraw osobistych, a także wymiany infor­
macji o sprzęcie i technice pracy, kontrolę przerwano. Wszystkie zebrane przez szczecińską 
SB informacje doprowadziły funkcjonariuszy do konkluzji, że Lechosław Trzęsowski był 
osobą „najbardziej podejrzaną”. Z końcem 1974 r. sprawę zakończono61.

Trzęsowski niedługo po wyjeździe z Polski został współpracownikiem RWE, gdzie pra­
cował do końca funkcjonowania rozgłośni. Fakt ten, znany SB, mógłby tylko potwierdzać 
wcześniejsze ustalenia aparatu bezpieczeństwa, gdyby nie oświadczenie samego zaintereso­
wanego. Już po latach, w  rozmowie z  historykiem, Trzęsowski kategorycznie zaprzeczył, 
jakoby posiadał taśmy filmowe i jakiekolwiek nagrania, które miałby wywieźć na Zachód. 
Trudno z dzisiejszego punktu widzenia przypuszczać, że coś go skłaniało do mówienia nie­
prawdy. Trzęsowski potwierdził, że z Polski wywiózł bagaż doświadczeń, spostrzeżeń i in­
formacji z okresu Grudnia ’70, którymi dzielił się na Zachodzie z bliskimi i współpracowni­
kami, ale nie nagrania62.

VI.

Odpowiedź na pytanie o rolę, jaką odegrało RWE w  Grudniu ’70, nie jest ani łatwa, 
ani jednoznaczna. Analiza materiału archiwalnego skłania do zadawania pytań o rzetelność 
podawanych informacji i znaczenie, jakie miały w czasie rozgrywającego się w kraju przesi­
lenia. Pytania te są tym bardziej zasadne, że RWE było nie tylko opozycyjnym wobec władz 
komunistycznych w Polsce ośrodkiem działającym poza granicami kraju, ale także ważnym 
orężem propagandy Zachodu w zimnej wojnie.

Przywołane w powyższym artykule przykłady pokazują, że zwłaszcza w okresie dramatu 
Grudnia ’70 RWE dalekie było od precyzji w prezentowanych audycjach. Wielokrotnie tak 
na antenie, jak i na łamach miesięcznika przekazywano informacje nieścisłe lub nieprawdzi­

59  Więcej na ten temat zob. E. Krasucki, Antypochód 1 maja 1971 r. w Szczecinie, „Biuletyn Instytutu 
Pamięci Narodowej”, 2007, nr 7 (78), s. 66–76.
60  AIPN Sz, 0011/168, Analiza i plan przedsięwzięć operacyjnych do sprawy krypt. „Antena” dot. byłe­
go pracownika OTV Szczecin Lechosława Trzęsowskiego, Szczecin, 25 VI 1972 r., k. 11–15.
61  AIPN Sz, 0011/168, Analiza sprawy operacyjnego rozpracowania krypt. „Antena”, Szczecin, 15 X 
1974 r., k. 119.
62  Relacja Lechosława Trzęsowskiego przekazana Pawłowi Miedzińskiemu 19 XI 2007 r.

http://rcin.org.pl



121Szczeciński Grudzień ’70 i Styczeń ’71...

we. Czy jednak oznacza to, że RWE z premedytacją manipulowało faktami, aby uzyskać po­
żądany przez siebie efekt? Wydaje się, że nie. Ranga rozgrywających się w kraju wydarzeń, 
a także stosowana przez władze i środki masowego przekazu dezinformacja powodowały, że 
kierownictwo RWE czuło ciążące na sobie brzemię odpowiedzialności. Informowano zatem 
o rozgrywającym się w kraju dramacie w taki sposób, jaki uznano za słuszny w danym mo­
mencie. W związku z tym, że źródeł informacji w początkowym okresie było niewiele, RWE 
musiało opierać się na szczątkowych przekazach. Stąd próby interpretacji i wyciągania wnio­
sków z oficjalnych komunikatów podawanych przez Polskie Radio Szczecin czy powtarza­
nie niesprawdzonych relacji szwedzkiego dziennikarza Andreasa Thunbergia i anonimowych 
robotników, którzy przysyłali do redakcji listy lub zdołali wyjechać z Polski. Czy redakcja 
powinna jednak podawać niezweryfikowane informacje? Z pewnością nie, ale z jednej strony 
nie było czasu na takie działania (czy też niekiedy i możliwości), a z drugiej strony niektóre 
rozpowszechniane przez RWE opisy działań aparatu władzy, nawet jeśli wyolbrzymione, by­
ły mocnym argumentem w walce z komunistycznym rządem w kraju.

Jan Nowak–Jeziorański w  cytowanych już wspomnieniach pisał: „Audycje Wolnej 
Europy przyczyniły się niewątpliwie do rozszerzenia buntu robotniczego na cały kraj”63. Choć 
wydaje się, że to dość duże uproszczenie sprawy, to bez wątpienia RWE rolę w Grudniu ’70 
odegrało. Do podobnych konkluzji dochodziła SB, pisząc w swoich opracowaniach, że po 
pierwszych komunikatach RWE zaobserwowano „natężenie podniecenia i nerwowości sze­
rokich kręgów społeczeństwa szczecińskiego”64. Wątpliwe wydaje się, że był to bezpośredni 
impuls do wybuchu rewolty ulicznej 17 i 18 grudnia w Szczecinie. Choć jak ponownie zazna­
czała to SB, „wpływ audycji RWE w poważnej mierze sprawił, że późniejszy przebieg wy­
padków w Szczecinie był w swej chronologii i formach niemal identyczny jak w Gdańsku”65.

W czasie tzw. rozliczeniowego VIII Plenum KC PZPR w lutym 1971 r. nawiązano do 
roli RWE w Grudniu ’70. Zarzucano wówczas poprzedniej ekipie rządzącej, że zaniedbała 
poważnie walkę z  „zagraniczną dywersją”, co miało być powodem, że w grudniu 1970  r. 
w  kraju pojawiła się znaczna grupa ludzi, którzy „skażali polityczną świadomość wcale 
niemałych grup społecznych”66. Wtórował temu głos Mieczysława Moczara, członka Biura 
Politycznego i sekretarza KC, nadzorującego aparat bezpieczeństwa, który mówił, że RWE, 
jako główny pomocnik rewizjonizmu w Polsce, pracować miało na trzy zmiany67. Z punktu 
widzenia władz wygodnie było zrzucić winę za wszystkie niepowodzenia na poprzednią eki­
pę rządzącą oraz zachodnią „dywersję”. W marcu 1971 r. uruchomiono ponownie stały sys­
tem zagłuszania zachodnich rozgłośni. Przeciwko RWE wszczęto też wielką kampanię pro­
pagandową, opracowaną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Biuro Prasy i Wydział 
Propagandy KC PZPR.

63  J. Nowak, op. cit., s. 320.
64  AIPN BU, 0296/102, t. 3, Wstępna ocena wydarzeń w Szczecinie w grudniu 1970 r. i styczniu 1971 r., 
Szczecin, 19 I 1971 r., k. 89.
65  AIPN BU, 0296/102, t. 3, k. 90.
66  Słowa Jana Czapli, I zastępcy szefa Głównego Zarządu Politycznego WP. Cyt. za: P. Machcewicz, 
op. cit., s. 261.
67  Ibidem, s. 260.

http://rcin.org.pl



122 Paweł Szulc

Szczecin December ’70 and January ’71.  
As Seen by Radio Free Europe

Radio Free Europe — the most prominent information centre in the West, which broke 
down the information monopoly of the authorities of People’s Poland — was taken by surprise 
by the situation that emerged in Poland in December 1970. First news about the dramatic events 
transpiring along the Baltic littoral were broadcast two days after the workers’ revolt broke out. 
The absence of reliable sources of information pertained particularly to the situation in Szczecin. 
Radio Free Europe journalists based their reports on unverified accounts by a Swedish journalist 
as well as official communiqués in the Szczecin media. These circumstances were the reason 
why the news, contrary to the much later recollections by Jan Nowak–Jeziorański, were full of 
imprecise and sensational data that had little in common with the actual state of things. On the 
other hand, even such information was inconvenient for the Polish authorities. The Security 
Service in Szczecin was obligated to initiate an inquest aimed at explaining the way in which 
information, photographs and recordings from Szczecin made their way to the West. 

http://rcin.org.pl




