
DZIEJE NAJNOWSZE, ROCZNIK XXVII — 1995, 3 
PL ISSN 0419 — 8824

Grzegorz Hryciuk

Prasa ukraińska i ukraińskojęzyczna w Galicji Wschodnie]
w latach 1939-1944

Lata 1939-1941
W okresie międzywojennym na terenach Galicji Wschodniej (tj. w przybliżeniu trzech połu- 

dniowo-wschodnich województw II Rzeczypospolitej) ukazywało się 145 gazet i periodyków 
w języku ukraińskim1. Agresja radziecka na Polskę we wrześniu 1939 r. doprowadziła do całkowi­
tego zniszczenia ożywionego ukraińskiego ruchu wydawniczego w Galicji Wschodniej.

W miejsce zlikwidowanych wydawnictw okupacyjne władze radzieckie powołały kilkadziesiąt 
gazet i czasopism o charakterze informacyjno-propagandowym i wyraźnej funkcji indoktrynacyj- 
nej. Radziecki system prasowy na ziemiach okupowanych był oparty na dość przejrzystych 
zasadach. Oprócz wprowadzenia do obiegu prasy centralnej (ogólnozwiązkowej oraz republikań­
skiej), w czterech większych miastach Galicji Wschodniej od września do listopada 1939 r. 
powstały lokalne gazety, będące początkowo organami „Wydziału Politycznego Frontu Ukraiń­
skiego”, następnie tzw. obwodowych Zarządów Tymczasowych, później odpowiednich instancji 
partyjnych (komitetów obwodowych) i administracyjnych (rad obwodowych). Ze względu na 
głoszoną oficjalnie politykę „ukrainizacyjną”, poza szczególnym przypadkiem Lwowa, gdzie 
wydawano polskojęzyczny „Czerwony Sztandar”, we wszystkich obwodach istniały w pierwszym 
okresie jedynie gazety ukraińskie2. We Lwowie ukazywała się „Wilna Ukrajina” (od 25 września 
1939 r.), w Tarnopolu „Czerwona Ukrajina” (jako organ „Wydziału Politycznego Frontu Ukraiń­
skiego” od 17 września do 2 października 1939 r.) przemianowana następnie na „Wilne Żyttia” (od 
3 października 1939 r., organ Zarządu Tymczasowego województwa tarnopolskiego), w Stanisła­
wowie „Radianśka Ukrajina” (od października 1939 r.) i w Drohobyczu „Bilszowyćka Prawda”

1 „Krakiwśki Wisti” (dalej: K.W.), nr 109, 25 V 1943. W jednym z wcześniejszych materiałów na temat prasy 
ukraińskiej podawano, że przed wybuchem wojny „na ziemiach zachodnio-ukraińskich” ukazywało się łącznie 130 
tytułów gazet i periodyków. Por. K.W. nr 184,22 V III 1941. W świetle ustaleń E. Misiły w 1939 r. na obszarze Galicji 
Wschodniej ukazywało się co najmniej 110 tytułów prasowych w języku ukraińskim. Spis tytułów prasy ukraińskiej 
w Drugiej Rzeczypospolitej 1918-1939, opr. E. Misiło, Warszawa 1983.
2 Podobnie jak w odniesieniu do okresu późniejszego —lat 1941-1944 —  znaczne wątpliwości budzić mogą kwestie 
terminologiczne. Ze względu na fakt, iż USRR stanowiła pewną formę państwowości ukraińskiej w tekście używa 
się sformułowania „prasa ukraińska” w znaczeniu „prasa radziecka w języku ukraińskim”.

http://rcin.org.pl



48 Grzegorz Hryciuk

(od 4 listopada 1939 r.)3. Redaktor naczelny gazety obwodowej stał zazwyczaj dość wysoko 
w miejscowej hierarchii władz — redaktor naczelny „Wilnej Ukrajiny” B. S. Kolesniczenko 
wchodził w skład Komitetu Obwodowego KP(b)U we Lwowie4. W styczniu 1940 r. we Lwowie 
zaczęła się ukazywać gazeta młodzieżowa „Leninśka Mołodź”, będąca organem obwodowego 
komitetu Komsomołu5.

Niezwykle szybko, wraz z tworzeniem i umacnianiem struktur władzy na szczeblu rejonów, 
zaczęto powoływać do życia czasopisma lokalne. Pismo „Czerwonyj Prapor” w Kołomyji pojawiło 
się 1 października 1939 r., pierwszy numer „Czerwonej Zirki” w Kałuszu wydano 7 października 
1939 r., w Stryju gazetę w języku ukraińskim drukowano już od 30 września 1939 r.6 Pisma 
powstałe w 1939 r. ukazywały się początkowo jako organy tymczasowych zarządów miejskich lub 
powiatowych (rejonowych)7. Później wszystkie nosiły podtytuł „organ Komitetu Rejonowego 
KP(b)U i Rejonowego (Miejskiego) Komitetu Wykonawczego Rady Rejonowej”. W maju 1941 r. 
w obwodzie lwowskim ukazywało się trzynaście gazet rejonowych, których łączny nakład nie 
przekraczał jednak zaledwie 16 tys. egzemplarzy. Największym nakładem poszczycić się mogło 
pismo z Rawy Ruskiej „Stalinśka Peremoha”, które ukazywało się w 3800 egzemplarzy8. W tym 
samym czasie w obwodzie tarnopolskim istniało trzynaście gazet rejonowych9. Szereg pism 
wydawano także w obwodach stanisławowskim i drohobyckim10.

Charakterystyczną cechą było używanie w tytułach tych pism określeń nawiązujących do tradycji 
komunistycznej, rewolucyjnej, unikanie nazw neutralnych, określeń czysto „geograficznych” i „nie- 
ideologicznych”. Różna była częstotliwość ukazywania się gazet rejonowych, obok tygodników 
zdarzały się także dzienniki. Niewiele da się powiedzieć na temat składu zespołów redakcyjnych, 
kompetencji dziennikarzy, a nawet ich proweniencji — czy byli to Ukraińcy miejscowi czy też 
napływowi, zza Zbrucza. Odrębnych badań wymaga kwestia zawartości tych czasopism, skuteczności 
propagandowej, a także stopnia unifikacji, sztampowości tego rodzaju wydawnictw.

Nie są w pełni znane dane dotyczące nakładów pism obwodowych. „Czerwony Sztandar” 
w kwietniu 1940 r. ukazywał się w 30 tys. egzemplarzy11. Mimo jego „gadzinowego” charakteru, 
cieszył się znaczną poczytnością wśród Polaków, istniały poważne problemy z kupnem gazety,

3 Istorija mist i sił Ukrajinškoj RSR. Lwiwśka obłasť, Kyjiw 1968, s. 274; tamże, Iwano-Frankiwśka obłasť, Kyjiw 
1971, s. 67; tamże, Temopilśka obłasť , Kyjiw 1973, s. 84; K.W., nr 184, 22 VIII 1941.
4 „Czerwony Sztandar”, nr 181,26IV 1940.
5 Gazeta miała się ukazywać 15 razy w tygodniu w nakładzie 20 tys. egzemplarzy. Centralnyj Derżawnyj Archi w 
Hromadśkych Objednań Ukrajiny (dalej: CDAHOU), sygn. F.I. op. 6, s. 513, k. 257.
6 Istorija mist..., Lwiwśka obłasť, s. 801; tamże, Iwano-Frankiwśka obłasť, s. 249, 288.
7 Tamże.
8 Cz. Szt., nr 117, 21 V 1941. Według informacji A. Hodowańca „kierownika wydziału prasowego Lwowskiego 
Obkomu KP(b)U” w obwodzie lwowskim w maju 1941 r. ukazywać się miało 14 gazet rejonowych w języku 
ukraińskim. Por. Cz. Szt., nr 104, 5 V 1941; Istorija mist..., Lwiwśka obłasť, s. 375, 504, 729.
9 Cz. Szt., nr 100, 29IV 1941; Istorija mist..., Temopilśka obłasť’, s. 115, 116, 180, 227, 257, 266, 288, 324, 466
10 Istorija mist..., Iwano-Frankiwśka obłasť, s. 117, 179, 200, 249, 288, 352, 575; tamże, Lwiwśka obłast, s. 109, 
330, 479, 650, 668, 801. Większość pism obwodowych i rejonowych powstała w ciągu kilku pierwszych miesięcy 
okupacji radzieckiej. Już na początku 1940 r. na całej „Ukrainie Zachodniej” (łącznie z 2 obwodami wołyńskimi) 
ukazywały się 53 gazety obwodowe i rejonowe o łącznym jednorazowym nakładzie 280 tys. egzemplarzy. Pod koniec 
1940 r. w „zachodnich obwodach Ukraińskiej SRR” (a więc łącznie z nabytkami terytorialnymi od Rumunii) 
wydawano 7 gazet obwodowych, 54 pisma rejonowe, 2 kolejowe i jedno młodzieżowe w języku ukraińskim o łącz­
nym nakładzie 1800 tys. egzemplarzy. W.R. Kowaluk, Kulturołohiczni ta duchowni aspekty ,,radianyzaciji” Zachid- 
noj Ukrajiny (wereseń 1939 r. -  czerweń 1941 r.), „Ukrąjinśkyj Istorycznyj Żumał” 1993, nr 2-3, s. 9; W.A. Warećkyj, 
Socialistyczni peretworennia w zachidnych obłastiach URSR (w dowojennyj period), Kyjiw 1960, s. 283-284.
11 P.M. Kałenyczenko. Polska prohresywna emihracija w SRSR w roki druhoj switowoj wijny, Kyjiw 1957, s. 52.

http://rcin.org.pl



Prasa ukraińska i ukraińskojęzyczna w Galicji Wschodniej w latach 1939-1944 49

zdarzać się miały przypadki sprzedaży wiązanej pisma polskiego z gazetami rosyjskimi czy 
ukraińskimi12. Na wiosnę 1941 r. łączny nakład trzech gazet obwodowych wydawanych we 
Lwowie sięgał 135 tys. egzemplarzy13.

W drugiej połowie 1940 r. dostrzegalne stały się pewne symptomy ewolucji kursu władz 
radzieckich. Nastąpiło złagodzenie antypolskiego nastawienia, zaostrzeniu uległy natomiast repre­
sje skierowane przeciwko ukraińskiemu ruchowi niepodległościowemu14. Zmiana priorytetów, 
uelastycznienie polityki wobec Polaków dała się zauważyć przede wszystkim w dziedzinie kultu­
ry15. Prócz nadania niezwykłego rozgłosu obchodom 85. rocznicy śmierci Adama Mickiewicza, 
dowodem na to była m.in. decyzja powołania miesięcznika „Nowe Widnokręgi” w języku polskim, 
pod redakcją Wandy Wasilewskiej. Nieco wcześniej, w celu zachowania swoistej równowagi, dla 
uczczenia pierwszej rocznicy przyłączenia Ukrainy Zachodniej do USRR powstał miesięcznik 
literacko-artystyczny w języku ukraińskim, „organ lwowskiej organizacji Związku Radzieckich 
Pisarzy Ukrainy”, „Literatura i Mystectwo”16.

Wiosną 1941 r. pojawiły się ponadto kwartalnik literacki „Almanach Literacki” pod redakcją 
E. Szemplińskiej, rywalki Wasilewskiej na gruncie lwowskim, oraz polskojęzyczna gazeta dla 
młodzieży „Młodzież Stalinowska” (1 czerwca 1941 r.)17. 23 maja 1941 r. rozpoczęto wydawanie 
w Tarnopolu gazety w języku polskim „Prawda Bolszewicka” pod redakcją E. Drużbackiego18.

Podobnie jak ludność polską uhonorowano także, trzecią pod względem liczebności, grupę 
ludności żydowskiej. Jeszcze w kwietniu 1941 r. poinformowano o decyzji powołania do życia 
literackiego almanachu żydowskiego, który miał się ukazywać trzy razy w roku, w objętości osiem 
arkuszy19. 1 czerwca 1941 r. we Lwowie ukazał się pierwszy numer gazety w języku żydowskim 
pod tytułem „Der Rojter Sztem”. Redaktorem naczelnym gazety był N.T. Hertfeld. „Der Rojter 
Sztem” ukazywać się miał 6 razy w tygodniu na 4 stronach w nakładzie 20 tys. egz.20

W ostatnich miesiącach przed wybuchem wojny radziecko-niemieckiej pojawiła się zapo­
wiedź utworzenia ukraińskiego miesięcznika dla dzieci „Czerwoni Kwity”21.

12 Archiwum Zakładu Historii Ruchu Ludowego, Akta S. Kota, sygn. 97, k. 105; Zbiory Archiwum Wschodniego, 
Materiały Instytutu Hoovera, sygn. MID 5/2, Sprawozdanie inż. Markusa Maliniaka.
13 Cz. Szt., nr 106,8 V 1941. W 1941 r. nakład „Wilnoj Ukrajiny” wynosił 50 tys. egz. Centralnyj Derżawnyj Archiw 
Wyszczych Orhaniw Włady ta Uprawlinnia Ukrajiny, sygn. F. 2, op. 7, s. 431, k. 27.
14 M. Prokop, Die Ukraine und Moskaus Ukrainepolitik (zweiter Teil), „Jahrbuch der Ukrainerkunde” 1985, s. 74—79.
15 Cz. Madajczyk, R. Torzecki, Świat kultury i nauki Lwowa 1936-1941, w: Kaźń profesorów lwowskich — lipiec 
1941, pod red. W. Wrzesińskiego, Wrocław 1989, s. 30-31.
16 Zapowiedź wydania miesięcznika pojawiła się w „Czerwonym Sztandarze” z 11 IX 1940 r. W skład kolegium 
redakcyjnego oprócz pisarzy ukraińskich: O. Desniaka (redaktor naczelny), P. Karmańskiego i St. Tudora wchodziły 
również W. Wasilewska i E. Szemplińska. Pierwszy numer ukazać się miał z datą 17 IX 1940 r. Cz. Szt., nr 296,11 IX 
1940. Pierwotnie miesięcznik miał nosić nazwę „Noweli i mystectwo”. CDAHOU, sygn. F.I, op. 6, s. 584, k. 114.
17 Cz. Szt., nr 35, 12 II 1941, nr 127,1 VI 1941. Nakład pisma wynosić miał 20 tys. egzemplarzy. Miało się ukazywać 
3 razy w tygodniu na 4 stronach. CDAHOU, sygn. F.I, op. 6, s. 645, k. 12.
18 Cz. Szt., nr 120, 24 V 1941. J. Daszkiewicz, Prasa polska na Ukrainie Radzieckiej, „Roczniki Historii Czasopi­
śmiennictwa Polskiego” (dalej: RHCzP), t. V, z. 2, 1966, s. 128. „Prawda Bolszewicka” ukazywać się miała 6 razy 
w tygodniu na 4 stronach w nakładzie 15 tys. egzemplarzy. CDAHOU, sygn. F.I, op. 6, s. 645, k. 20.
19 Cz. Szt., nr 94,22 IV 1941.
20 Cz. Szt., nr 127, 1 VI 1941; K.W., nr 184,22 VIII 1941; CDAHOU, sygn. F.I, op. 6, s. 645, k. 24,49.
21 Cz. Szt., nr 100, 29 IV 1941. We Lwowie trwały ponadto przygotowania do wydawania miesięcznika dla dzieci 
w języku polskim, którego redaktorem naczelnym miała być Z. Charszewska. CDAHOU, sygn. F.I, op. 6, s. 645, 
k. 24-25.

http://rcin.org.pl



50 Grzegorz Hryciuk

Szczególnym wydawnictwem była rosyjskojęzyczna gazeta „Zwiezda Sowietow” wydawana 
we Lwowie (w drukami „Słowa Polskiego” przy ul. Zimorowicza) przeznaczona wyłącznie dla 
żołnierzy i kadr jednostek Armii Czerownej. Nie była ona kolportowana wśród ludności cywilnej22.

Początki okupacji niemieckiej w 1941 r.
Nowy etap w dziejach prasy ukraińskiej w Galicji Wschodniej rozpoczął się w lecie 1941 r., 

w chwili zajęcia przez armię niemiecką tzw. Ukrainy Zachodniej i włączenia części tego obszaru 
w dniu 1 sierpnia 1941 r. jako Dystryktu Galicja w skład Generalnego Gubernatorstwa.

Na zdobytych przez Wehrmacht, w toku błyskawicznej kampanii, terenach Galicji Wschodniej 
Ukraińcy starali się wykorzystać dogodne warunki okresu przejściowego do zamanifestowania 
swojej woli stworzenia niepodległego państwa ukraińskiego. Okupacyjne władze wojskowe ze­
zwoliły jednak na zorganizowanie administracji wyłącznie na szczeblu lokalnym — gminy 
i powiatu. Z punktu widzenia tworzonych samorzutnie władz cywilnych, jak i z punktu widzenia 
władz wojskowych jednym z najważniejszych zadań było stworzenie efektywnego aparatu infor- 
macyjno-propagandowego, będącego w stanie nie tylko informować o najważniejszych wydarze­
niach politycznych i militarnych, ogłaszać zarządzenia władz lokalnych, ale również — dzięki 
odpowiednio ukierunkowanej publicystyce — petryfikować wrogość do „bolszewizmu”.

We Lwowie 5 lipca 1941 r. pojawił się, za zgodą niemieckiej komendy miasta, pierwszy numer 
ukraińskiego dziennika „Ukrajinśki Szczodenni Wisti”, noszącego podtytuł „Organ zarządu miasta 
Lwowa”23. Zadanie utworzenia ukraińskiego pisma powierzone zostało powołanemu 4 lipca 1941 r. 
przez Zarząd Miasta Biuru Prasowemu, na którego czele stanął Iwan Durbak24. Redaktorem 
naczelnym pisma został znany dziennikarz ukraiński Osyp Bodnarowycz25. Redakcja i administra­
cja „Ukrajińskych Wistej” początkowo mieściła się w budynku przy ul. Sokoła 4, w przedwojennej 
siedzibie „Wieku Nowego”, następnie przy ul. Zimorowicza 15 (do 1939 r. siedziba „Słowa 
Polskiego”). Pismo miało objętość 4-8 stron. Pierwszy numer rozdano bezpłatnie mieszkańcom 
Lwowa. Oprócz obwieszczeń i komunikatów władz cywilnych i wojskowych miasta gazeta przy­
nosiła bogaty serwis wiadomości przede wszystkim z przebiegu walk na froncie wschodnim26. 
W każdym niemal numerze znajdował się obszerny blok materiałów, które niezwykle krytycznie 
podsumowywały skutki prawie dwuletnich rządów radzieckich na „Ukrainie Zachodniej”. W ar­
tykułach redakcyjnych obok wystąpień antysemickich pojawiały się niekiedy także akcenty anty­

22 K.W., nr 184, 22 VIII 1941.
23 „Ukrajinśki Szczodenni Wisti” (dalej: U.Szcz.W.), nr 1, 5 VII 1941. O „Ukrajińskych Szczodennych Wistiach” 
zob. bardzo interesujący, choć nie pozbawiony pewnych usterek, artykuł A. J. Cieślik, Ukraiński Szczodenni Wisti, 
„Dzieje Najnowsze” 1993, nr 3, s. 33-38.
24 U.Szcz.W. nr 1, 5 VII 1941.
25 Osyp Bodnarowycz (1895-1944) w latach 20. był jednym z najbardziej znanych ukraińskich działaczy studen­
ckich, pierwszym przywócą Związku Ukraińskiej Młodzieży Nacjonalistycznej; założyciel i redaktor (w latach
1927-8) umiarkowanie nacjonalistycznego miesięcznika „Smołoskypy”; w latach 30. jeden z redaktorów lwowskie­
go dziennika „Nowyj Czas”, redaktor dwutygodnika literackiego „Nazustricz” (w latach 1934-39) oraz popularnego 
pisma „Jak na dołoni”, współpracownik „Diła”. Zmarł „na udar serca” 27 VI 1944 r. Biblioteka ZN im. Ossolińskich, 
Dział Rękopisów (dalej: Oss. Rkp.), sygn. 16600/II, k. 152. W redakcji „Ukrajińskych Szczodennych Wistej” 
pracowali ponadto W. Dziś (zastępca redaktora nacz.), R. Sływka (redaktor techniczny), I. Hładyłowycz, S. Konrad, 
M. Passika, M. Strutynśka, M. Pszepiurśka, J. Szawjak, H. Siwko. Derżawnyj Archiw Lwiwśkoj Obłasti (dalej: 
DALO), sygn. F. R-35, op. 6, s. 40, k. 30.
26 Ze względu na trudności komunikacyjne i brak łączności znaczną część informacji czerpano z wydawanej wówczas 
we Lwowie niemieckiej gazety przeznaczonej dla żołnierzy Wehrmachtu „Wacht im Osten”, której redaktorem był 
Werner Tiebel. DALO, sygn. F. R-35, op. 2, s. 219, k. 2.

http://rcin.org.pl



Prasa ukraińska i ukraińskojęzyczna w Galicji Wschodniej w latach 1939-1944 51

polskie, które wywoływały zaniepokojenie polskiej ludności miasta27. Żywot pisma był bardzo 
krótki. Istniało półtora miesiąca i zostało zlikwidowane w drugiej połowie sierpnia 1941 r.28

Pisma będące organami lokalnych władz administracyjnych powstawały niemal we wszystkich 
większych miejscowościach „Ukrainy Zachodniej”. Według niepełnych danych liczba ich sięgnęła 
w 1941 r. 48 tytułów29. W tworzeniu i redagowaniu tych pisemek znaczny udział wzięli działacze 
i sympatycy OUN, co niekiedy zaznaczano w winiecie np. „Organ Ukraińskich Nacjonalistów” 
(„Żowkiwśki Wisti”). Część gazet wychodziła pod kierownictwem doświadczonych, zawodowych 
dziennikarzy i prezentowała relatywnie przyzwoity poziom redakcyjny. Wiele pism uciekało 
jednak od informowania o wydarzeniach miejscowych, zagłębiając się w świat wielkiej polityki
— jak pisał złośliwie publicysta „Krakiwśkych Wistej” — w pismach tych „wszystkie artykuły” 
miały iście „globalny charakter”, a niektórzy autorzy brali się „za rozwiązywanie najbardziej 
skomplikowanych problemów światowych”30 (tab. 1).

TABELA 1. UKRAIŃSKA PRASA LOKALNA W 1941 R.

Miejscowość Tytuł i podtytuł Redaktor naczelny 
(odpowiedzialny)

Częstotliwość
ukazywania

Lata
ukazywania

Brzeżany Bereżanśki Wisti — 2xtyg. 1941-42 1

Czortków

Tryzub
(Orhan Okrużnoho 
Uprawlinnia 
Czortkiwśkoj Okruhy 
i Uprawy m. Czortkowa)

B. Budnyk 1 x tyg. 1941-42

Drohobycz

Wilne Słowo 
(Orhan Ukrajinśkoj 
Nacionalnoj Rady 
Drohobyczczyny 
i Sambirszczyny)

M. Barannyk => 
I. Kobyłećkyj => 
K. Kuzyk

3 xtyg. 5 Vn 1941- 
9 m 1942

Kałusz

1. Zołotyj Tryzub 
(Orhan Rewolucijnoho 
Powitowoho Prowodu)
2. Kałuśkyj Hołos

2. J. Hoćkyj 
(red. odp.) 2.1 x tyg. 1. 1941 

2.1941-42*

27 Najszerszym echem wśród społeczności polskiej we Lwowie odbił się artykuł pt. Pogłoski. Por. raport Biura 
Wschodniego Delegatury „Ukraińskie organizacje polityczne i wojskowe w Małopolsce Wschodniej w czasie obec­
nej wojny”. Oss. Rkp., sygn. 16604/II, k. 162-163.
28 Ostatni, 43 numer, ukazał się z datą 24 VIII 1941. W numerze tym została zamieszczona deklaracja zespołu 
redakcyjnego „Ukrajinśkych Szczodennych Wistej” o przejściu do redakcji „Lwiwśkych Wistej”. Ciągłość istnienia 
podkreślał fakt, iż redaktorem naczelnym „Lwiwśkych Wistej” został Osyp Bodnarowycz oraz że redakcja nowego 
dziennika do 1 VII 1942 r. mieściła się przy ul. Zimorowicza (Ahomstrasse) 15 dotychczasowej siedzibie „Ukrajin­
śkych Szczodennych Wistej”.
29 „Naszi Dni”, nr 5, V 1943, s. 8.
30 K.W., nr 184, 22 VIII1941.

http://rcin.org.pl



52 Grzegorz Hryciuk

Kołomyja

1. Wola Pokuttia 
(Orhan Powitowoho 
Ukrajinśkoho Prowodu 
i Orhanizaciji
Ukrainśkych Nacionalistiw)
2. Ostanni Wisti 
(Wydannia Czasopysu 
„Wola Pokuttia”)

1. J. Chrystycz
2. J. Chrystycz

1. 2 x tyg.
2. 2 x tyg.

1.1941-42 
2.1941

Kopyczyńce
Wola
(Orhan Okrużnoj Uprawy 
w Kopyczynciach)

— — 1941

Kosów Ubij — — 1941

Lubaczów Lubacziwśki Wisti 
(Ukrajińskyj Czasopys) W. Mychalczyszyn 1 x 2 tyg. 1941-42

Olesko W Nastup B. Mandiuk 1 x tyg. 1941

Przemyślany Ukrajinśki
Peremyszlański Wisti — — 1941

Rohatyn
Rohatyńskie Słowo 
(Orhan Powitowoj 
Uprawy Rohatynszczyny)

M. Uhryn- 
Beznrisznyj 2 x tyg. 1941

Rudki Nowe Zyttia — 1 x tyg. 1941

Sambor Sambirśki Wisti I. Filipczak 
(red. odp.) 2 x tyg. 1941

Skałat
Nowe Zyttia 
(Orhan Okrużnoj 
Ekzekutywy w Sałati)

— — 1941

Sokal
1. Ukrajinśki Wisti
2. Wisnyk Ukrajinśkoho 
Powitowoho Komitetu

1. N. W. Ripećkyj
2.—

1. dziennik => 
2 x tyg.
2.—

1. 1941-42
2. 1941

Stanisławów Samostijna Ukrajina => 
Ukrajinśkie Słowo

I. Czepyha =» 
W. Huculak.

3 x tyg. 1941-1942

Stryj

Stryjśki Wisti 
(Orhan Miśkoj 
i Rajonowoj Uprawy 
Stryjszczyny)

M. Pryjmak 2 x tyg. 18 VII1941- 
1 III 1942

Tarnopol Bojewyk — — 1941

Tłumacz Nasza Buduczyna (?) — — 1941

http://rcin.org.pl



Prasa ukraińska i ukraińskojęzyczna w Galicji Wschodniej w latach 1939-1944 53

Trembowla Terebowelśki Wisti — — 1941

Turka Turczanśki Wisti 0. Łewyćkyj 1 x tyg. 1941

Zborów
Zboriwśki Wisti 
(Ukraj inśkyj
Informatywnyj Czasopys)

— 1 x tyg. 1941-42*

Złoczów
Zołocziwśke Słowo 
(Tyżnewyk dla 
Zołotocziwśkoj Okruhy)

0. Łoczynśkyj 1 x tyg. 1941-42*

Żółkiew
Żowkiwśki Wisti 
(Orhan Ukrajińskych 
Nacionalistiw)

— 1 x tyg. 1941-42*

* — według sprawozdania A. G. Lehmana tytuł zlikwidowany 1.1.1942 r.; w zbiorach bibliotecznych 
pojedyncze numery z 1942 r. Por. DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 3.
=> — zmiana tytułu (przekształcenie pisma, zmiana redaktora)
Zestawienie wstępne i niewyczerpujące) dokonane w oparciu o archiwalia niemieckie, kwerendę 
w „Ukrajińskych Szczodennych Wistiach”, „Krakiwśkych Wistiach” (1941-42) oraz „Lwiwśkych 
Wistiach” (1941).

Prasa ukraińska i ukraińskojęzyczna w dystrykcie Galicji
Przejęcie władzy z rąk wojska przez administrację cywilną i włączenie terenów b. województw 

tarnopolskiego, stanisławowskiego i części lwowskiego w skład GG jako Dystryktu Galicja ze 
stolicą we Lwowie przyniosło również istotne zmiany w zasadach i warunkach funkcjonowania 
prasy ukraińskiej. Negatywne stanowisko kierowniczych kręgów III Rzeszy wobec ukraińskich 
aspiracji niepodległościowych odcisnąć się musiało w sposób widoczny nie tylko na podejściu 
władz dystryktu do już istniejących struktur administracji ukraińskiej, ale także na stosunku do 
prasy ukraińskiej, korzystającej wówczas ze znacznego jeszcze marginesu swobody.

Kwestia polityki prasowej w „Galicji” została poruszona m.in. podczas narady w sprawie 
przejęcia zarządu „Galicji”, odbytej 22 lipca 1941 r. w Krakowie. W trakcie posiedzenia Generalny 
Gubernator Hans Frank „regt Pressechef Gaßner an, auf pressepolitischen Gebiet die notwendigen 
Schritte zu unternehmen vor allem die Frage der Einrichtung von Zeitungen unter deutschen Regie, 
der Übernahme des Senders von Lemberg — der nach seinem Wunsch Staatsender des General­
gouvernements werden soll — in die Hand zu nehmen. Frank wyraził także negatywną ocenę 
dotychczasowego propagandowego tonu prasy ukraińskiej: „Die Arbeit sei gerade in propagandi­
stischer Beziehung sehr schwer, da die bereits bestehenden ukrainischen Zeitungen eine «freie 
Ukraine» feierten und die plötzliche Umstellung der Ukrainer von Kiew nach Krakau-Berlin eine 
große Schockwirkung auslösen wird”31.

31 Archiwum Głównej Komisji Badania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu — Instytut Pamięci Narodowej 
(dalej: AGKBZPNP), Dzienniki H. Franka, Bd XII, k. 672.

http://rcin.org.pl



54 Grzegorz Hryciuk

W dziesięć dni później, 1 sierpnia 1941 r., po uroczystym „akcie państwowym” włączenia 
Dystryktu Galicji do Generalnego Gubernatorstwa, na specjalnym spotkaniu z przedstawicielami 
prasy niemieckiej i ukraińskiej Frank raz jeszcze dobitnie podkreślił status „Galicji”, kierując pod 
adresem przede wszystkim dziennikarzy ukraińskich niedwuznaczne ostrzeżenie: „Dieses Land 
Galizien ist Bestandteil des deutschen Machtbereichs und wird es bleiben. Es ist daher wichtig, daß 
sie meine Herren von der deutschen und ukrainischen Presse, sich darauf einstellen, daß sie sich 
hier nicht in einem sozusagen nur besetzten Gebiet befinden, sondern in einem Gebiet, welches 
durch den Rechtsakt des heutigen Tages in die deutsche Machthochheit unmittelbar einbezogen 
wurde. Das ist die Lage”32. Niejednoznacznie można było natomiast zrozumieć obietnicę General­
nego Gubernatora: „Ich möchte auch ein Wort zur ukrainischen Presse sagen, die wir in unserem 
Schutz nehmen werden. Wir werden sie genau so wie alle geistigen Güter des hier lebenden Volkes 
treu und beharrlich hegen”33.

Struktura niemieckich władz propagandowych na szczeblu Dystryktu Galicji była wierną 
kopią organizacji odpowiednich urzędów i placówek funkcjonujących w ramach Rządu GG oraz 
Urzędu Generalnego Gubernatora. Całokształtem polityki propagandowej na terenie „Galicji” 
kierować miał Oddział Propagandy (Abteilung Propaganda) w Urzędzie Gubernatora Dystryk­
tu34. W jego ramach istniał Główny Referat Prasowy (Hauptreferat Presse), zajmujący się wy­
dawnictwami periodycznymi35.

W projekcie „Planu pracy na najbliższe 3 miesiące” z 25 sierpnia 1941 r., przedstawionym do 
aprobaty szefowi Urzędu Gubernatora Dystryktu dr Losackerowi, wyznaczono tworzonemu do­
piero referatowi prasowemu szereg istotnych zadań do spełnienia, m.in. kontrolę nad wydawanymi 
już w dystrykcie gazetami: polską i ukraińską, podjęcie wydawania „Lemberger Zeitung” — 
gazety w języku niemieckim, utworzenie oddziału agencji prasowej oraz „uregulowanie ogólnego 
ruchu prasowego” w dystrykcie36.

Mimo zasadniczego, z racji pełnionych funkcji, znaczenia Oddziału Propagandy, odczuwał on 
przez długi okres znaczne braki w obsadzie kadrowej. We wrześniu 1942 r. było w nim zatrudnio­
nych 24 Niemców i 16 osób narodowości polskiej, ukraińskiej lub tzw. Volksdeutsch’ów. Do pełnej 
obsady brakowało 52 Niemców i 13 osób narodowości nieniemieckiej. W Głównym Referacie 
Prasy sytuacja przedstawiała się podobnie — wakowało tam 5 etatów37.

Jednocześnie — na podobieństwo rozwiązania zastosowanego w Rządzie GG w Krakowie — 
także na szczeblu dystryktu istniała funkcja tzw. Pełnomocnika Szefa Prasy Rządu GG, którym 
w dystrykcie „Galicja” był w latach 1942-1944 Albert Georg Lehmann.

Podstawowym zadaniem, które stało przed nowym urzędem w 1941 r., było stworzenie me­
chanizmu kontroli i sterowania propagandą oraz „uporządkowanie” polityki prasowej w dystryk­
cie. Dążono do ograniczenia liczby wydawanych pism ukraińskich na prowincji pod pozorem 
likwidowania czasopism małowartościowych merytorycznie. Nie zamierzając pozbawiać się jed­
nak pochopnie możliwości kształtowania opinii ludności ukraińskiej zamieszkałej na terenie całego

32 Tamże, k. 712.
33 Tamże, k. 714.
34 Pierwszym kierownikiem (Abteilungsleiter) Oddziału Propagandy był Reisch (co najmniej do kwietnia 1942 r.), 
następnie (od października 1942 r.?) Obersturmbanführer SA Verhouz. DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 245, k. 36; 
tamże, sygn. F. R-35, op. 6, s. 3, k. 1,68.
35 Tamże, sygn. F. R-35, op. 6, s. 16, k. 8.
36 Tamże, sygn. F. R-35, op. 6, s.25 , k. 23.
37 Tamże, sygn. F. R-35, op. 6, s. 16, k. 4-9.

http://rcin.org.pl



Prasa ukraińska i ukraińskojęzyczna w Galicji Wschodniej w latach 1939-1944 55

dystryktu, czyniono to stopniowo, równolegle z poprawą łączności i komunikacji kolejowej oraz 
drogowej, co umożliwiało kolportaż na prowincji pism wydawanych we Lwowie pod ścisłą 
kontrolą niemieckich władz okupacyjnych38. Według danych niemieckich, w grudniu 1941 r. 
ukazywało się poza „Lwiwśkimi Wistiami” 14 pism lokalnych39 (tab. 2).

TABELA 2. PRASA UKRAIŃSKA W DYSTRYKCIE GALICJA W ŚWIETLE DANYCH 
NIEMIECKICH (STAN NA 1 XII 1941 R.)

Tytuł Miejsce
wydawania Częstotliwość Przeciętny nakład

Lwiwśki Wisti Lwów 6 x tyg. 36000

Ridna Ziemia Lwów 1 xtyg. 21000

Bereżanśki Wisti Brzezany 2 x tyg. 1500

Złocziwśke Słowo Złoczów 1 x tyg. 2500

Wola Pokuttia Kołomyja 1 xtyg. 5000

Ostanni Wisti Kołomyja 1 xtyg. 3000

Sambirśki Wisti Sambor 2 xtyg. 4000

Ukrajinśke Słowo Stanisławów 2 xtyg. 1000

Stryjśki Wisti Stryj 2 xtyg. 3000

Zboriwśki Wisti Zborów 1 xtyg. 2500

Tryzub Czortków 1 xtyg. 5000

Kałuśkyj Hołos Kałusz 1 xtyg. 2500
Żowkiwśkyj Wisti Żółkiew 1 xtyg. 3000

Wilne Słowo Drohobycz 1 xtyg. 5000

Rohatynśke Słowo Rohatyn 1 xtyg. 20Ó0
Ukrajinśki Wisti Sokal 2 xtyg. 2000
Turczanśki Wisti Turka 1 xtyg. 1800
Nowe Żyttia Rudki 1 xtyg. 1400

Źródło: DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 2.

Uniformizacji i ujednoliceniu treściowemu służyło także powołanie we Lwowie placówki 
oficjalnej agencji prasowej GG „Telepressu”. Powstała w sierpniu 1941 r., w wyniku przekształ­
cenia z „Polskich Wiadomości Prasowych”, agencja „Telepress” składała się z dwóch sekcji: 
polskiej i nowo utworzonej ukraińskiej. Filia ukraińska, tzw. Ukraińska Służba Informacyjna

38 Tamże, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 1. Początkowo planowano prawdopodobnie, po zlikwidowaniu małych 
lokalnych gazet, utworzenie 3 większych pism wydawanych w największych miastach Galicji, dotychczasowych 
stolicach województw i radzieckich obwodów. „Das Generalgouvernement”, Folge 15, Dezember 1941, s. 15.
39 DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 1-2.

http://rcin.org.pl



56 Grzegorz Hryciuk

(Ukrainischer Nachrichtendienst), dzieliła się na trzy odrębne piony: bieżącą (codzienną) służbę 
informacyjną i artykułów prasowych, dział zajmujący się przygotowywaniem gazetki ściennej dla 
mieszkańców wsi ukraińskich oraz specjalną komórkę opracowującą serwis informacyjny w języku 
ukraińskim dla rozgłośni radiowej we Lwowie40.

Filia (Zweigstelle) agencji podjęła pełną działalność w dystrykcie Galicji od 1 listopada 
1941 r.41 Oddział „Telepressu” we Lwowie był bardzo ważnym ogniwem w niemieckim systemie 
propagandy, pełniąc dwie niezwykle istotne funkcje. Po pierwsze — dostarczał informacje z terenu 
Galicji dla gazet niemieckich, po wtóre—co warto podkreślić, był podstawowym, jeśli nie jedynym 
źródłem wiadomości o sytuacji w GG i o większości wydarzeń w dystrykcie dla miejscowych 
gazet. Dlatego też mimo deklaracji Szefa Prasy GG Dietricha, iż placówkę „Telepressu” we 
Lwowie stworzono rzekomo tylko w celu dogodzenia ambicjom Ukraińców i że utrzymywanie jej 
wymagało znacznych „ofiar finansowych” ze strony administracji niemieckiej42, oddział,,Tele­
pressu” we Lwowie nie tylko przetrwał, ale nawet został rozbudowany. W połowie 1943 r. zatru­
dniał on 34 ukraińskich i 23 polskich korespondentów, którzy rozmieszczeni byli 
w najważniejszych miejscowościach dystryktu43.

Charakterystyczne dla niemieckiego systemu kontroli i zarządzania prasą przeznaczoną dla 
Ukraińców w GG było równoczesne funkcjonowanie wydawnictwa podporządkowanego formal­
nie Ukraińskiemu Centralnemu Komitetowi (UCK) oraz istnienie pism ukraińskojęzycznych 
firmowanych bezpośrednio przez władze niemieckie. Jeszcze w 1941 r. na szczeblu Rządu GG oraz 
dystryktu rozpatrywane były dwie koncepcje usytuowania ukraińskiego wydawnictwa w systemie 
niemieckiej propagandy. Pierwszą reprezentowali H. Strozyk — stojący na czele koncernu praso­
wego w GG — oraz podzielający jego zdanie funkcjonariusze Hauptabteilung Propaganda. Zakła­
dała ona, aby w nowo utworzonym koncernie Osteuropäischen Verlag G. m. b. H. wokół 
wydawnictwa niemieckiego „einer polnischen und ukrainischen Verlag zu gruppieren. Für diese 
Lösung — przytaczał argumentację Strozyka Losacker — würde sprechen, daß die deutsche 
Führung stark zur Ausdruck kommt”44. Drugą koncepcję — utrzymania i rozszerzenia działalności 
istniejącego już „Wydawnictwa Ukraińskiego” z siedzibą w Krakowie — lansowały kręgi UCK, 
wspierane „aus sicherheitspolizeilichen Gründen” przez funkcjonariuszy SD. Za tym rozwiąza­
niem przemawiały „najbardziej ważkie względy”: „Die tiefgreifende Empfindlichkeit der Ukrainer 
gegenüber einer als anonym empfundenen staatlichen Zeitungs- und Buchpropaganda lässt kein 
Verständnis aufkommen, weshalb ein deutschen Staatsverlag nötig sei, wenn die Ukrainer selbst 
die Werbung für deutsch — ukrainische Zusammenarbeit unter ihren Landesleuten durchführen 
könnten. Die Zulassung eines eigenen Verlags unter 100%-igen deutschen auch finanzpolitischen 
Aufsicht würde eine tiefe Genuugtuung und Begeisterung auslösen und zweifellos möchte auf den 
Plan rufen, die eine der deutschen Sache überaus günstige Propaganda treiben werden”45. Wybrano 
rozwiązanie kompromisowe. Pozostawiono autonomiczne „Wydawnictwo Ukraińskie” kierowane 
przez działaczy z kręgu UCK, powołano ponadto formalnie samodzielne „Ukraińskie Wydawnic-

40 Zweieinhalb Jahre Pressearbeit im Generalgouvernement, b. m. [Kraków], März 1942, s. 8 oraz schemat.
41 DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 1.
42 L. Dobroszycki, Założenia i organizacja prasy niemieckiej w języku polskim w tzw. Generalnej Guberni [ !] w latach 
1939-1945 w świetle dokumentów RHCzP, t. VI, z. 1, Warszawa 1967, s. 271.
43 Lwowską filią (lub jej polskim oddziałem) kierował w 1943 r. Wiktor Kasprzycki. Sekretarką filii „Telepressu” 
była Joanna Bekierska. DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 4; tamże, sygn. F. R-35, op. 9, s. 231, k. 5, 21.
44 Tamże, sygn. F. R-35, op.2 , s.6 7, k. 70.
45 Tamże.

http://rcin.org.pl



Prasa ukraińska i ukraińskojęzyczna w Galicji Wschodniej w latach 1939-1944 57

two Czasopism i Gazet dla Dystryktu Galicja”, które firmowało wydawanie „Lwiwśkych Wistej” 
oraz „Ridnoj Zemli”. Fikcja była podtrzymywana nawet po złączeniu w połowie 1942 r. admini­
stracji dziennika ukraińskiego z administracją „Gazety Lwowskiej”. W stopce redakcyjnej 
„Lwiwśkych Wistej” jako wydawca od 1942 r. figurowało „Wydawnictwo «Lwiwśki Wisti»”, 
w przypadku „Ridnoj Zemli” wydawcę określono od końca września 1942 r. jeszcze bardziej 
enigmatycznie — pismo od nr 39 (51) z 1942 r. firmowało „Wydawnictwo”.

Przebudowa systemu informacyjnego w dystrykcie Galicji dokonana w latach 1941-1942 
doprowadziła do włączenia miejscowych mediów (prasy i radia) w obręb ujednoliconego aparatu 
propagandowego GG. Pewne odmienności wynikały z faktu brania pod uwagę przez Niemców 
specyfiki „Galicji”, jej skomplikowanego składu narodowościowego, jak i wpływu doświadczeń 
blisko dwuletniego okresu panowania radzieckiego.

Polityka uniformizacji, glajchszaltowania gazet i czasopism w języku ukraińskim przebiegała 
w dwóch głównych etapach, których cezurami był grudzień 1941 r. (przejęcie kolei przez admini­
strację cywilną z rąk Wehrmachtu) i miesiące letnie 1942 r. Efektem jej było zlikwidowanie 
wszystkich wychodzących do tej pory na prowincji pism i zastąpienie ich przez jeden tygodnik 
regionalny „Ridna Zemla”, redagowany we Lwowie, a ukazujący się w sześciu mutacjach pod 
sześcioma różnymi tytułami, co miało wywoływać wrażenie ożywionego życia wydawniczego w 
„Galicji”. Proces zastępowania lokalnych gazet ukraińskich jednym „popularnym ukraińskim 
tygodnikiem”46 (tak brzmiał podtytuł „Ridnoj Zemli”) zakończył się w sierpniu 1942 r. Od wrze­
śnia 1942 tygodnik ukazywał się jako „Ridna Zemla” dla starostw Lwów-Powiat, Rawa Ruska 
i Kamionka Strumiłowa, „Temopilśkyj Hołos” dla starostw Tarnopol i Złoczów, „Czortkiwśka 
Dumka” dla starostw Czortków i Brzeżany, „Stanysławiwśke Słowo” dla starostw Stanisławów 
i Kałusz, „Wola Pokuttia” dla Kołomyi oraz „Hołos Pidkarpattia” dla starostw Stryj, Drohobycz 
i Sambor47. Propagandowy charakter przedsięwzięcia podkreślany był poprzez fakt, iż wszystkie 
te pisma prócz niemal identycznej zawartości łączyła osoba tego samego redaktora odpowiedzial­
nego, którym był Osyp Bodnarowycz48.

Oficjalnym powodem konwersji, oprócz konieczności likwidacji czasopism „bezwartościo­
wych”, był brak papieru. Zarówno pretekst dbałości o merytoryczny poziom prasy, jak i powoły­
wanie się na niedostatek papieru gazetowego nie wydają się szczególnie wiarygodne, istotniejsze 
były niewątpliwie względy polityczne. Nakład prasy ukraińskiej wzrastał nieustannie aż do sierpnia 
1943 r., chociaż odbywało się to przede wszystkim kosztem likwidowanych wydawnictw. Dalsze 
podniesienie nakładu pism i gazet w języku ukraińskim mogłoby się dokonać tylko poprzez 
zmniejszenie przydziałów papieru dla „Gazety Lwowskiej”49, czego, jak się wydaje, władze 
niemieckie starały się uniknąć. Dała się zauważyć także dość charakterystyczna tendencja, pole­
gająca na rugowaniu pism, w tytułach których nawiązywano bądź do nazwy państwa („ukraiński”) 
bądź do ukraińskich symboli narodowych („Tryzub” w Czortkowie) i zastępowaniu ich przez 
wydawnictwa mające w nagłówkach bardziej neutralne, „terytorialne” określenia.

46 „Ridna Zemla” skierowana była wedle słów wydawcy przede wszystkim do mieszkańców wsi ukraińskiej. 
Przyświecać miał jej szczytny cel podnoszenia wiedzy ogólnej oraz fachowej ukraińskich chłopów. Por. artykuł 
wstępny Homin ridnoj zemli zamieszczony w pierwszym numerze pisma z 12 X 1941 r.
47 DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 3.
48 Podobny, jeśli nie identyczny był również skład redakcji „Lwiwśkych Wistej” i „Ridnoj Zemli”. Oprócz Bodna- 
rowycza w pismach tych pracowali m.in. Ostap Tamawśkyj, Jewhen Nawroćkyj, Jarosław Szawjak i Julian Tamo- 
wycz. Tamże, sygn. F. R-58, op. 5, s. 12, k. 48.
49 Tamże, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 4.

http://rcin.org.pl



58 Grzegorz Hryciuk

Model prasy ukraińskiej ukształtował się ostatecznie na przełomie sierpnia i września 1942 r. 
Mimo iż siedziba UCK mieściła się w Krakowie i tam też mieściła się redakcja ,,Krakiwśkych 
Wistej” — najstarszego pisma w języku ukraińskim wydawanego w GG — to jednak od lata 
1941 r., tj. od momentu przyłączenia „Galicji” do Gubernatorstwa, punkt ciężkości wyraźnie 
przesunął się do Lwowa50. Tam zgromadziła się najliczniejsza grupa dziennikarzy ukraińskich, 
skupionych w utworzonym jeszcze w lipcu 1941 r. Związku Dziennikarzy Ukraińskich, na którego 
czele stanął w listopadzie 1941 r. monopolizujący wszystkie najważniejsze funkcje Osyp Bodna­
rowycz51. Z prasą ukraińską współpracowało liczne lwowskie środowisko inteligencji.

System prasy ukraińskiej i ukraińskojęzycznej przypominał do pewnego stopnia model „ga­
dzinowej” prasy polskiej. Najważniejszymi, sztandarowymi pismami były stołeczny dziennik 
„Krakiwśki Wisti” i wysokonakładowe „Lwiwśki Wisti”, wychodzące od 9 sierpnia 1941 r. we 
Lwowie. Przez krótki czas istniało ponadto czasopismo „Illustrawanni Wisti”, które były ukraiń­
skim odpowiednikiem polskiego „IKP”. We wrześniu 1941 r. podjęto wydawanie gazetki ściennej 
„Nowi Wisti” przeznaczonej dla mieszkańców wsi.

„Lwiwśki Wisti”, których redaktorem odpowiedzialnym był przez krótki czas Gustav An- 
draschko (Niemiec z Bukowiny)52, a później Bodnarowycz, wychodziły początkowo w nakładzie 
20 tys. egzemplarzy. Pod koniec 1941 r. nakład wzrósł do ok. 36 tys.53

W grudniu 1941 r. pojawił się pierwszy numer „miesięcznika literacko-kulturalnego” „Naszi 
Dni”. Redagowane przez Marię Strutynśką54 pismo prezentowało wysoki poziom merytoryczny 
i nawet w raportach podziemia polskiego określane było jako „najciekawszy niewątpliwie mie­
sięcznik ukraiński,,55. Skupiło się wokół niego spore grono znanych ukraińskich pisarzy, dzienni­
karzy i naukowców. Publikowali tu w 1943 r. także literaci ukraińscy — uchodźcy z terenów 
Ukrainy naddnieprzańskiej56. Przeciętny nakład wynosił początkowo 10 tys. egzemplarzy, 
w 1943 r. podniósł się do 18 tys. egz.57

W 1942 r. władze niemieckie udzieliły zezwolenia także na wydawanie kilku innych pism 
w języku ukraińskim przeznaczonych dla określonego kręgu odbiorców. Powstały: ilustrowany mie­
sięcznik „Doroha” skierowany do starszej młodzieży (nakład 14 tys. egz.), miesięcznik dla dzieci „Mali

50 We Lwowie zorganizowano oddział redakcji ,,Krakiwśkych Wistej”, na czele którego stał w latach 1942-44 znany 
ukraiński działacz społeczny i dziennikarz I. Nimczuk, w latach 1936-39 jeden z redaktorów „Diła”. Litopys 
neskorenoj Ukrajiny. Dokumenty, materiały, spohady, kn.l, Lwiw 1993, s. 644.
51 K.W., nr 157,20 VII 1941; nr 261, 22 XI 1941. Początkowo na czele Związku Dziennikarzy Ukraińskich stał M. 
Gołubeć. Na zebraniu w dniu 26 XI 1941 r. wybrano nowy zarząd. Prezesem został Osyp Bodnarowycz.
52 Gustaw Andraschko pełnił następnie funkcje korespondenta „Krakauer Zeitung” („Lemberger Zeitung”) we 
Lwowie. W 1942 r. kierował oddziałem „Krakauer Zeitung” w Lublinie.
33 K.W., nr 183, 21 VIII 1941; „Goniec Krakowski”, nr 192, 17-18 VIII 1941. Błędna jest informacja przytoczona 
po raz pierwszy przez L. Dobroszyckiego o nakładach dzienników ukraińskich w 1943 r. Nakład ,,Krakiwśkych 
Wistej” wynosić miał wówczas jakoby 1300 egz., a „Lwiwśkych Wistej” zaledwie 4500. Prawdopodobnie przyczyną 
tego, dalekiego od rzeczywistości stwierdzenia, mógł być zwykły błąd maszynopisowy lub drukarski. Liczby podane 
przez Dobroszyckiego nie tylko stały w rażącej sprzeczności ze świadectwem Kubijowycza, który w „Encykłopediji 
Ukrajinoznawstwa” określał przeciętny nakład ,,Krakiwśkych Wistej” na 18-26 tys. egz., ale były również niezgodne 
z informacjami zawartymi w raporcie „Zweieinhalb Jahre...”, które określały jednorazowy nakład 2 gazet ukraińskich 
w styczniu 1942 r. na 46500 egz. L. Dobroszycki, Założenia i organizacja..., s. 279; Encykłopedija Ukrajinoznawstwa, 
t. 1, Miunchen-Nju Jorkl949, s. 999; Zweieinhalb..., s. 9.
54 Encykłopedija..., 1.1, s. 999. W stopce redakcyjnej pierwszego numeru miesięcznika jako redaktor odpowiedzialny 
figurował jednak O. Bodnarowycz.
55 Oss. Rkp., sygn. 16599/11, k. 254.
56 Tamże, k. 57.
57 DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 2,4.

http://rcin.org.pl



Prasa ukraińska i ukraińskojęzyczna w Galicji Wschodniej w latach 1939-1944 59

Druzi” (w nakładzie 40 tys. egz.)58, dwutygodnik „Silśkyj Hospodar”, pod red. L. Baczynśkiego 
(noszący podtytuł „Hospodarśko-Kooperatywnyj Czasopys”) przeznaczony dla ludności wiejskiej 
(nakład 52500 egz.), fachowy periodyk miesięczny „Ukrajinśkyj Pasicznyk” (nakład 32600 egz.) oraz 
miesięcznik spółdzielców „Hospodarśko-Kooperatywnyj Czasopys” (będący „Organem Rewizyjnego 
Związku Spółdzielni Ukraińskich”) w nakładzie 6300 egz.59 Każde z wymienionych czasopism miało 
być kontynuacją lub przynajmniej nawiązywało do przedwojennych wydawnictw o identycznym 
tytule60. Od 1942 r. aż do 1944 r. we Lwowie ukazywał się pod redakcją B. Łonczyny „Studentśkyj 
prapoť’, będący „pismem ukraińskiej młodzieży akademickiej”, wydawany raz na dwa miesiące przez 
„Zjednoczenie Pracy Ukraińskich Studentów UCK we Lwowie”61.

Podobnie jak w pozostałych dystryktach Generalnego Gubernatorstwa specjalnymi względami 
cieszyła się działalność wydawnicza instytucji kościelnych. Metropolita lwowski Andrij Szeptyć- 
kyj uzyskał zezwolenie na wydawanie co miesiąc „Lwiwśkych Archijeparchijalnych Widomostej”. 
Redaktorem odpowiedzialnym pisma był o. Petro Dzedzyk. Ukazywało się w nakładzie (1942— 
43 r.) około 1200 egz62. O wydawnictwie tym oraz kłopotach z nim związanych wspominał 
metropolita Szeptyćkyj w swoim liście do papieża Piusa XII, datowanym 29-31 sierpnia 1942 r.: 
„Pozwala mi się na drukowanie co miesiąc oficjalnego organu diecezjalnego, a więc też listów 
pasterskich i instrukcji. Konfiskuje się je z najbłahszych powodów. Mogłem jednak wydać sześć 
dość pełnych numerów, po około 32 strony każdy”63. Udzielono także zgody na wznowienie 
niezwykle poczytnego przed wojną pisma wydawanego przez oo. bazylianów w Żółkwi „Misio- 
nar”64. Redaktorem odpowiedzialnym „miesięcznika religijnego” został o. E. Tymczuk. Nakład 
„Misionara” wynosił 35 tys. egzemplarzy65. W 1942 r. ukazało się ponadto co najmniej dziewięć 
numerów ,,Wistnyka Stanisławiwśkoj Jeparchiji”. Były to, jak się wydaje, jedyne pisma w języku 
ukraińskim nie podporządkowane niemieckiemu ośrodkowi decyzyjnemu oraz kręgom ukraiń­
skim skupionym wokół UCK.

58 Miesięcznik „Mali Druzi” przedstawiano jako kontynuację wydawanego od 1937 r. we Lwowie do jesieni 1939 r. 
pisma pod tym samym tytułem. W 1940 r. wydawnictwo wznowiono w Krakowie, by na początku 1942 r. przenieść 
je do Lwowa. W planach środowisk ukraińskich było również wydawanie pisma przeznaczonego dla dzieci najmłod­
szych w wieku 7-8 lat. Ze względu m.in. na brak papieru czasopismo nie powstało, jedynie w każdym numerze 
„Małych Druzi” zamieszczano kilka stron tekstów i ilustracji przeznaczonych dla dzieci najmłodszych. „Lwiwśki 
Wisti” (dalej: L.W.) nr 1, 31 XII 1942 — 1/21 1943.
59 DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 4.
60 Por. Spis tytułów...
61 Poza wymienionymi wyżej czasopismami, które w sprawozdaniach niemieckich określane były jako prasa ukra­
ińska wydawana w dystrykcie Galicji, istniało kilka jeszcze, niekiedy bliżej nieznanych, pism, które w swoich 
stopkach i nagłówkach podawały Lwów (czasami obok Krakowa) jako miejsce wydania: powielany „Wisnyk UCK” 
oraz dodatek do niego pt. „Ukrajinśke Robitnyctwo w Nimeczczyni”, „Literatumi Wisti” (z 1942 r.), „Ukrajinśka 
Knyha” (rocznik z lat 1942-43), „Ukrajinśkyj Remisnyk” (z lat 1943-44).
62 DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 2,4, 5. W „Ukraińskych Szczodennych Wistiach” pojawiła się informacja
o wydaniu co najmniej jednego numeru „Widomostej” w 1941 r. — w lipcu 1941 r. U.Szcz.W., 5 VII 1941, nr 1.
63 Listy Metropolity Szeptyckiego. List do Papieża Řiusa XII z 29-31 sierpnia 1942 roku, „Znak”, R. XL, wrzesień 
1988, nr 9 (400), s. 66. W zbiorach Lwowskiej Biblioteki Naukowej im. W. Stefanyka zachowały się ponadto 3 tomy 
„Bohosłowija” wydane w latach 1939-42, pod redakcją J. Slipyja.
64 Miesięcznik „Misionar”, wydawany od 1897 r. jako jedno z nielicznych ukraińskich pism osiągało przed wojną nakład 
przekraczający 20 tys. egz. W 1940 r. (od maja do września) wydanych zostało 5 numerów „Misionara” w Przemyślu 
pod redakcją o. M. Marysiuka. W 1941 r. redakcja pisma przeniesiona została ponownie do Żółkwi. Pierwszy 
w 1941 r. podwójny numer (lipiec-sierpień) pojawił się prawdopodobnie we wrześniu 1941 r. Por. U.Szcz.W., nr 30,
9 VIII1941 ; L.W., nr 38,21/22IX 1941 ; A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980, s. 358.
65 DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 2,4.

http://rcin.org.pl



60 Grzegorz Hryciuk

Oprócz legalnej prasy ukraińskiej ukazującej się na terenie dystryktu Galicji, docierały tu 
również wydawnictwa ukraińskie wydawane poza jej granicami — przede wszystkim w Krakowie 
oraz w niewielkiej liczbie w Rzeszy66. Przeciętnie w ciągu miesiąca na terenie dystryktu kolporto­
wano stosunkowo niewiele — około 100 tys. egzemplarzy — gazet i periodyków ukraińskich 
wydawanych poza Galicją67.

TABELA 3. NAKŁADY PRASY UKRAIŃSKIEJ WYDAWANO I KOLPORTOWANEJ 
W DYSTRYKCIE GALICJI W MAJU, SIERPNIU I WE WRZEŚNIU 1943 R.

Tytuł
Nakład jednorazowy/nakład ogółem

maj 1943 r. sierpień 1943 r. wrzesień 1943 r.

Lwiwśki Wisti 67836 76175 71757
1763752 1980559 1793934

Ridna Zemla 43310 47706 51337
216552 238530 205348

Naszi Dni 18000 16500 2
18000 16500

Doroha 14000 13500 3
14000 13500

Mali Druzi 35000 35000 2
35000 35000

Lwiwśko-Archijeparchijalni 1200 1200 1200
Widomosty 1200 1200 1200

Misionar 20000 30000 32000
20000 30000 32000

Silśkyj Hospodar 52500 54700 54700
52500 54700 218800

Ukrajinśkyj Pasicznyk 31000 36600 36600
31000 36600 36600

Hospodarśko-Kooperatywnyj 6300 6300 6300
Czasopys 6300 12600 12600
Ukraińskie czasopisma spoza GG 101093 99299

Ad. 1. Numer podwójny
Ad. 2. Numer wrześniowy opóźniony
Ad. 3. Podwójny numer w sierpniu 1943 r.
Źródło: DALO, sygn. F. R-35, op. 6, s. 32, k. 45; tamże, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 5.

66 Tamże, k. 5; sygn. F. R-35, op. 6, s. 32, k. 45. Przykładowo można podać, iż w maju 1943 r. sprowadzono do 
dystryktu Galicja około 4000 egzemplarzy nieniemieckich gazet wydawanych w III Rzeszy, m.in. pism ukraińskich.
67 Tamże, sygn. F. R-35, op. 6, s. 32, k. 45.

http://rcin.org.pl



Prasa ukraińska i ukraińskojęzyczna w Galicji Wschodniej w latach 1939-1944 61

Niemieckie władze .propagandy szczególną uwagę przykładały, jak się zdaje, do rozwoju 
tytułów o charakterze informacyjno-propagandowych. W ciągu około półtora roku nakład 
„Lwiwśkych Wistej” wzrósł blisko dwukrotnie, podwoił się także nakład „Ridnoj Zemli”. Pomimo 
tego nawet w szczytowym okresie rozwoju prasy niemieckiej w języku ukraińskim, w sierpniu 
1943 r. na jednego Ukraińca w dystrykcie Galicji przypadało miesięcznie 0,83 egzemplarza gazety 
lub czasopisma ukraińskiego. Była to liczba niewiele odbiegająca od analogicznego wskaźnika dla 
ludności polskiej w całym GG, który wynosił 8 egzemplarzy na osobę rocznie68. W połowie roku 
nakłady prasy ukraińskiej zaczęły jednak spadać (por. tab. 3). Spowodowane to było zapewne 
poważnymi trudnościami z zaopatrzeniem w papier oraz inne materiały. We wrześniu 1943 r. nie 
ukazały się z powodu braku odczynników chemicznych, potrzebnych przy sporządzaniu klisz, 
miesięczniki „Mali Druzi” i „Naszi Dni”69. Z powodu niedostatku papieru nie udało się, jak 
informował w swoim sprawozdaniu Lehmann, „noch weitere Zeitschriften oder Zeitungen beson­
ders auf den Fachgebieten bis Leben zu rufen, obwohl hier sicherlich noch Lucken vorhanden 
sind”70. Nie doszło do skutku postulowane przez Abteilung Gesunheitswesen utworzenie biuletynu 
informacyjnego o objętości 4 stron, wydawanego przez Izbę Zdrowia Dystryktu w języku niemiec­
kim, polskim i ukraińskim co miesiąc w nakładzie 3 tys. egzemplarzy, przeznaczonego dla lekarzy, 
aptekarzy i pielęgniarek71. Sygnalizowane trudności, jak również stan nastrojów społecznych 
wywołany wiadomościami nadchodzącymi z frontu, nie pozostały bez wpływu — zwłaszcza pod 
koniec 1943 r. — na aktywność legalnego ukraińskiego życia społecznego. W jednym z raportów 
służby informacyjnej Okręgowej Delegatury Rządu we Lwowie oceniano: „Czasopisma ukraińskie 
ukazują się z ogromnym opóźnieniem i są jakieś blade pod względem treści”72.

Nie oznaczało to jednak, że w okresie 1943—44 nie pojawiły się żadne nowe tytuły. Od 23 grudnia 
1943 r. we Lwowie ukazywał się tygodnik Zarządu Wojskowego Galicji „Do peremohy” przeznaczony 
„dla ochotników dywizji strzeleckiej Hałyczyna i ich rodzin”. Redaktorem naczelnym był M. Ostro- 
wercha, a członkami redakcji D. Korbutiak, Nowyćkyj, Płakyda73. Nie został on jednak skierowany do 
sieci kolportażu74. W 1944 r. wydano jeden numer „ilustrowanego miesięcznika literacko-artystyczne- 
go” „Zołotyj persteń”, którego redaktorem naczelnym był Iwan Karmaluk.

Poza pismami ukraińskimi we Lwowie od 9 sierpnia 1941 r. ukazywała się polskojęzyczna 
„Gazeta Lwowska” — „Dziennik dla Dystryktu Galicja”. Pomimo że gazeta nie była kolportowana 
poza granicami dystryktu, a ludność polska na obszarze Galicji Wschodniej (oprócz Lwowa) 
stanowiła mniejszość, nakład „Gazety” przez cały okres okupacji niemieckiej przewyższał nakład

68 Obliczenia dokonano przyjmując — prawdopodobnie zawyżone — dane dotyczące liczby Ukraińców w dystrykcie 
Galicji (3227670 os.) na podstawie wyników Spisu Sumarycznego ludności GG z 1 III 1943 r. W przypadku polskiej 
ludności Galicji, biorąc pod uwagę — zaniżone wyniki spisu ludności GG — w sierpniu 1943 r. liczba gazet
i czasopism przypadająca na osobę była ponad 3,5-krotnie wyższa i wynosiła 3 egz. miesięcznie. Archiwum GUS, 
Materiały Sumarycznego Spisu Ludności GG z 1 III 1943; DALO, sygn. F. R-35, op. 6, s. 32, k. 45; L. Dobroszycki, 
Die legale polnische Presse im Generalgouvernement, München 1977, s. 100.
69 DALO, sygn. F. R-35, op. 6, s. 32, k. 44.
70 Tamże, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 5.
71 Tamże, sygn. F. R-35, op. 6, s. 32, k. 44.
72 Oss. Rkp., sygn. 16599/11, k. 54.
73 K. Pankiwśkyj, Wijśkowi sprawy, w: Ukrajinśka dywizija ,,Hałyczyna”. Istoryko-publicystycznyj zbimyk, red. 
M. Słaboszpyćkyj, W. Stecenko, Kyjiw-Toronto 1994, s. 48. „Organem dywizji SS-Hałyczyna” było w 1944 r. pismo 
„Ukrajinśkyj Dobrowoleć”, nie zawierające w winiecie informacji o miejscu wydawania. Redaktorem pisma był 
Hennadij Kotorowycz.
74 Oss. Rkp., sygn. 16599/11, k. 127.

http://rcin.org.pl



62 Grzegorz Hryciuk

„Lwiwśkych Wistej”. Początkowo „Gazeta Lwowska” ukazywała się w 50 tys. egzemplarzy, 
później jej nakład stopniowo wzrastał, osiągając już w grudniu 1941 r. 70 tys. egz., w maju 1943 r. 
przeciętnie 83158 egz., w sierpniu 1943 r. sięgając apogeum — 88297 egz. We wrześniu 1943 r. 
spadł do poziomu 77506 egzemplarzy dziennie75. Ten wysoki, jak na warunki okupacyjne, nakład 
tłumaczyć można zapewne ówczesną polityką niemiecką i wzmożonym naciskiem propagando­
wym na ludność polską, zwłaszcza latem 1943 r. (m.in. sprawa katyńska). Mógł on być jednak 
również pochodną pozytywnej oceny przez część społeczeństwa polskiego Ziemi Czerwieńskiej 
niektórych treści głoszonych na łamach lwowskiej „gadzinówki” (przede wszystkim działu kultu­
ralnego prowadzonego przez znanego pisarza Stanisława Wasylewskiego)76. Przypominanie i ak­
centowanie polskich tradycji i przeszłości Galicji przez „Gazetę Lwowską” miało wyraźną 
wymowę w obliczu zbliżającego się frontu, jak i odczuwanej coraz bardziej dotkliwie aktywności 
ukraińskiego ruchu niepodległościowego i nacjonalistycznego.

W przypadku „Gazety Lwowskiej” nie zachowano nawet tych pozorów niezależności, którymi 
obdarowano pisma ukraińskie. Redaktorami naczelnymi przez cały czas istnienia pisma byli Niemcy 
(w 1941 r. Feliks Rufenach, w 1941-42 r. Volksdeutsch A. Schedlin-Czarliński, w latach 1942-44 
osobiście Pełnomocnik Szefa Prasy A. G. Lehmann), wydawcą pisma był koncern Zeitungsverlag 
Warschau-Krakau G. m. b. H. i poza nielicznymi przypadkami w 1941 i 1942 r. nie zamieszczano 
artykułów wstępnych i komentarzy na tematy aktualne sygnowanych przez redaktora naczelnego 
lub redakcję77. Polskojęzyczna „gadzinówka” poza niemiecką kontrolą znajdowała się pod bacznym 
nadzorem czynników ukraińskich. Wszelkie próby przemycania akcentów patriotycznych w „Ga­
zecie” były przez nie oprotestowywane i sygnalizowane natychmiast u władz niemieckich78.

Na terenie Dystryktu Galicji rozprowadzano też prasę o charakterze propagandowo-informa- 
cyjnym i tzw. fachową wydawaną głównie w „stołecznym” Krakowie. Nakład kolportowanych 
w „Galicji” dzienników i czasopism w połowie 1943 r. wynosił około 200 tys. egzemplarzy mie­
sięcznie79. Największą poczytnością, przynajmniej w pierwszym okresie (1941-42 r.), cieszył się 
tygodnik ilustrowany „IKP”80.

W momencie poprawy komunikacji kolejowej między stolicą GG Krakowem a Lwowem, 
w październiku 1941 r. podjęta została decyzja o wydawaniu „Lemberger Zeitung”, mutacji 
(„Kopfblatt”, „Nebenausgabe”) dziennika w języku niemieckim „Krakauer Zeitung”, przeznaczo­

75 DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 1,5; tamże, sygn. F. R-35, op. 6, s. 32, k. 45.; „Goniec Krakowski”, nr 192, 
17-18 VIII1941. Przeciętny nakład wydania powszedniego był w rzeczywistości nieco niższy od podanych, wydanie 
niedzielno-poniedziałkowe mogło mieć nakład nawet o 25% wyższy od przeciętnego. Por. L. Dobroszycki, Die 
legale..., s. 100; Item, Założenia..., s. 274.
76 Dwoistą rolę „Gazety Lwowskiej” dostrzegało już w 1943 r. podziemie polskie. W raporcie „Stan polskiego 
posiadania kulturalnego we Lwowie (maj 1943)” m.in. konstatowano: „Gazeta Lwowska” — „organ propagandy 
niemieckiej” — „odpowiednio traktowana, jest we Lwowie «umiejętnie» czytana, służy do orientacji w podmuchach 
humoru politycznego okupanta; na dalszych jednak kresach odgrywa dziwną rolę — jedynej nosicielki polskiego 
słowa. W Kutach np. podają ją sobie wzajemnie, jak u nas gazetki konspiracyjne. Podpatrzenie polskiej choć legalnej 
literatury pociąga natychmiast donosy Ukraińców do Gestapo, które prowadzą «nacjonalistów» do więzień i obozów”. 
AAN, sygn. 203/XV-47, k. 46.
77 Szerzej na ten temat — por. G. Hryciuk, „Gazeta Lwowska” 1941-1944, Acta Universitatis Wratislaviensis No 
1273, Historia LXXXIX, Wrocław 1992, s. 28-50.
78 W jednym z meldunków Delegatury z 1943 r. m.in. donoszono: „Gazeta Lwowska” w nr 160 z 11 VII r. b. 
przemyciła parę artykułów i utworów związanych ze śmiercią ś. p. gen. Wł. Sikorskiego. Ukraińcy zwrócili na to 
uwagę gub. Wachterowi”. AAN, sygn. 202/III-58, k. 9.
79 DALO, sygn. F. R-35, op. 6, s. 32, k. 45.
80 „Gazeta Lwowska”, nr 75,4 XI1941; nr 51,1-2 ffl 1942.

http://rcin.org.pl



Prasa ukraińska i ukraińskojęzyczna w Galicji Wschodniej w latach 1939-1944 63

nej dla dystryktu Galicja. „Lemberger Zeitung” drukowana była w Krakowie i dostarczana koleją 
do Lwowa. W sprzedaży ulicznej we Lwowie pojawiała się około godz. 9 przed południem81. 
Przeciętny nakład „Lemberger Zeitung” sięgał w pierwszej połowie 1943 r. ok. 20 tys. egz., 
w drugiej połowie roku wzrósł do ok. 25 tys. (we wrześniu 1943 r. nakład jednorazowy wynosił 
25460 egz., całkowity 636500 egz.)82. Na obszarze dystryktu kolportowano również gazety 
niemieckie wydawane na terenie III Rzeszy, m.in. „Völkischer Beobachter”, „Deutsche Allgeme­
ine Zeitung”, „Der Angriff”, „Frankfurter Zeitung” i „Berliner Lokalanzeiger”, przeciętnie ok. 
22-24 tys. egz. miesięcznie (dane z 1943 r.). Znacznie więcej sprzedawano w „Galicji” periody­
ków niemieckich wydawanych na obszarze Rzeszy: w maju 1943 r. 374000, w sierpniu 1943 r. 
394593, a we wrześniu 1943 r. 377576 egz.83 Odbiorcą ich, jak się wydaje, byli nie tylko urzędnicy 
niemieccy, ale także polska i ukraińska inteligencja, znająca na ogół język niemiecki (zwłaszcza 
starsze pokolenie), która mogła próbować na podstawie lektury prasy niemieckiej weryfikować 
informacje serwowane przez „gadzinowe” pisma polskie i ukraińskie.

„Politische Sonderaktion”
Zmiana warunków funkcjonowania prasy ukraińskiej i polskiej w Dystrykcie Galicja w 1944 r. 

spowodowana została rozwojem sytuacji militarnej w lutym-kwietniu 1944 r. Po wielotygodnio­
wych krwawych walkach oddziały radzieckie zajęły wschodnią część „Galicji”. Pozostała część 
znalazła się w bezpośredniej strefie działań wojennych, stała się bliskim zapleczem frontu, ze 
wszystkimi tego stanu konsekwencjami: stacjonowaniem licznych jednostek armii niemieckiej oraz 
zwiększeniem roli i uprawnień lokalnych dowództw wojskowych.

Niezwykle szybkie początkowo tempo ofensywy radzieckiej spowodowało w marcu 1944 r. 
wybuch paniki. Rozpoczęła się gwałtowna i bezładna ewakuacja. Na zachód, głównie do Krakowa, 
zostały wywiezione akta szeregu instytucji niemieckich, m.in. również materiały Pełnomocnika 
Szefa Prasy Lehmanna84. Po ustabilizowaniu linii frontu przystąpiono w Galicji do realizowania 
szeroko zakrojonej „Politische Sonderaktion”. Asumpt do jej zorganizowania dała zapewne akcja 
bezpłatnego rozdawnictwa przez żołnierzy niemieckich gazet w języku polskim i ukraińskim 
(„Gazety Lwowskiej” i „Lwiwśkych Wistej”) w miejscowościach przyfrontowych, zapoczątko­
wana prawdopodobnie jeszcze w kwietniu 1944 r.85

W maju 1944 r. „polityczna akcja specjalna” zatwierdzona przez władze centralne w Krakowie 
(pod względem merytorycznym przez Hauptabteilung Propaganda, pod względem finansowym 
przez Abteilung Verwaltung) ruszyła na znacznie większą skalę. Władze cywilne za pośrednictwem 
jednostek wojskowych w maju 1944 r. rozkolportowały nieodpłatnie wśród ludności terenów 
przyfrontowych 1392 tys. egz. prasy polskiej i ukraińskiej („Gazeta Lwowska” — 9 tys. egz. 
dziennie, „Lwiwśki Wisti” oraz „Ridna Zemla”)86. Specjalnie na potrzeby tej akcji propagandowej

81 DALO, sygn. F. R-35, op. 9, s. 181, k. 4. Pierwszy numer „Lemberger Zeitung” ukazał się z datą 26 X 1941 r.
82 Tamże, sygn. F. R-35, op. 6, s. 32, k. 45.
83 Tamże.
84 Tamże, sygn. F. R-35, op. 6, s. 201, k. 3. Według świadectwa jednego z anonimowych dziennikarzy „Gazety 
Lwowskiej” nastroje ewakuacyjne ogarnęły znaczną część dziennikarzy ukraińskich. W liście datowanym z 5 IV 
1944 r. skierowanym do S. Wasylewskiego zawarta została informacja, iż spośród dziennikarzy ukraińskich na 
miejscu, we Lwowie, pozostać mieli jedynie Bodnarowycz i Jaworiwśkyj. Oss. Rkp., sygn. 14750/11, k. 93.
85 DALO, sygn. F. R-35, op. 6, s. 201, k. 2. Ze względu na wyraźny aspekt propagandowy „specjalną akcję 
polityczną” łączyć można z trwającą w GG kampanią antyradziecką pod kryptonimem „Berta”. Por. L. Dobroszycki, 
Die legale..., s. 168-182.
86 DALO, sygn. F. R-35, op. 6, s. 201, k. 10-11.

http://rcin.org.pl



64 Grzegorz Hryciuk

zaczęto drukować „Ridną Zemlę” dwa razy w tygodniu jako dwustronicowe pismo. W trakcie 
realizacji akcji nie obyło się bez pewnych trudności. Okazało się, że prasa rozdawana była przez 
żołnierzy również w tych miejscowościach, w których po opanowaniu paniki i chaosu ewakuacyj­
nego odbudowano sieć kolportażu firmy „Atlas”. Przynosiło to straty, gdyż znaczną część nakładu 
tam kierowaną, odsyłano wydawcy jako zwroty87. Koszty tego przedsięwzięcia były olbrzymie. 
W maju wyniosły one 116 tys. złotych. Wzbudziło to niepokój kierownictwa Abteilung Verwal­
tung, gdyż preliminaż przewidywał sumę 150 tys. złotych na pokrycie wydatków poniesionych do 
31 lipca 1944 r.88 W związku z tym 19 czerwca 1944 r. w specjalnym piśmie skierowanym do 
Lehmanna zażądano natychmiastowego ograniczenia zasięgu akcji, przede wszystkim zmniejsze­
nia liczby przekazywanych nieodpłatnie Wehrmachtowi gazet i czasopism do: 6 tys. egz. dziennie 
„Gazety Lwowskiej”, 22 tys. egz. prasy ukraińskiej oraz dodatkowo 6 tys. egz. „Ridnoj Zemli”. 
Równocześnie, ponad głową Lehmanna, Abteilung Presse w Krakowie przesłała bezpośrednio do 
drukami „Gazety Lwowskiej” informację o ograniczeniu liczby bezpłatnie przekazywanych armii 
niemieckiej egzemplarzy „Gazety Lwowskiej” do 6 tysięcy egzemplarzy dziennie89.

Tymczasem w czerwcu z inicjatywy Lehmanna zreorganizowano system bezpłatnego rozdaw­
nictwa prasy. Zaprzestano kolportowania wśród ludności ukraińskiej „Lwiwśkych Wistej” oraz 
zwykłego cotygodniowego wydania „Ridnoj Zemli”. Rozpoczęto natomiast wydawanie codzien­
nej specjalnej wersji „Ridnoj Zemli”, przeznaczonej wyłącznie do bezpłatnego rozdawnictwa. 
Nakład jej wynosił 100 tys. egzemplarzy. Dołączona była w postaci wkładki do ukazującej się
4 razy w tygodniu w nakładzie 70 tys. egzemplarzy gazety żołnierskiej „Raupe und Rad”. Dwa 
razy w tygodniu do żołnierzy niemieckich dochodziła sama gazeta ukraińska, którą zobowiązani 
byli, w myśl pouczeń i instrukcji „an seine Quartierleute weiterzugeben”90. Pozostałe 30 tys. 
egzemplarzy nakładu codziennego wydania „Ridnoj Zemli” dostarczane było również dowództwu 
Wehrmachtu, które kolportowało pismo w doraźnie stworzonych „obozach budowlanych”, prze­
znaczonych dla ludności cywilnej zapędzonej do budowy umocnień obronnych91.

Koszt tego przedsięwzięcia miał być znacznie niższy niż w maju (90 tys. złotych, cena zbytu 
płacona w drukami wynosiła w przypadku „Ridnoj Zemli” 2 grosze za egzemplarz) przy 
dwukrotnie wyższej liczbie rozprowadzonych egzemplarzy. Ogólna liczba rozdanych druków 
sięgnąć miała w czerwca 1944 r. 2,75 mln egzemplarzy92. Zasięg oddziaływania prasy przeka­
zanej Wehrmachtowi przekroczył granice dystryktu Galicji, rozdawana była ona zarówno pod 
Homlem, jak i na Lubelszczyźnie. Akcja ta odnieść miała, według słów jej organizatora 
i animatora, „einer sehr guter Erfolg, denn gerade im Frontgebiet besteht selbstverständlich 
ein sehr großer Hunger nach Nachrichten”93.

Rozpoczęta w połowie lipca 1944 r. nowa letnia ofensywa radziecka przyniosła kres trzylet­
niego panowania niemieckiego. 19 lipca 1944 r. ukazały się ostatnie wydania gazet niemieckich 
przeznaczonych dla polskich i ukraińskich mieszkańców dystryktu „Galicja”. Tego samego dnia 
samochodem osobowym wyjechał ze Lwowa, opuszczając swoje biura przy ul. Kopernika 4

87 Tamże, k. 10.
88 Tamże, k. 6, 11
89 Tamże, k. 6,9.
90 Tamże, k. 10.
91 Tamże, k. 11.
92 Tamże.
93 Tamże, k. 12.

http://rcin.org.pl



Prasa ukraińska i ukraińskojęzyczna w Galicji Wschodniej w latach 1939-1944 65

i kierując się na zachód, Albert Georg Lehmann — „Der Beauftragte des Pressechefs für 
Distrikt Galizien”94.

Prasa ukraińska wydawana w dystrykcie Galicji jedynie przez kilka miesięcy cieszyła się 
względną swobodą słowa. Wynikało to z pokrywania się celów znacznej części społeczeństwa 
ukraińskiego z deklarowanymi, lub raczej przypisywanymi stronie niemieckiej, intencjami władz 
okupacyjnych. Miodowy okres współpracy ukraińsko-niemieckiej trwał nadzwyczaj krótko. Po 
kilku miesiącach złudzenia strony ukraińskiej zostały rozwiane. Okazało się, że w planach niemieckich 
Ukraińcom w Galicji Wschodniej nie wyznaczono bynajmniej roli partnerów.

W niemieckich zamierzeniach istotną rolę odgrywała prasa, jako najważniejszy instrument 
propagandowy. Proces tworzenia gazet ,,pod niemiecką reżyserią”, konsekwentnie prowadzony, 
zakończył się jednak dopiero późnym latem 1942 r. W niewiele zmienionym kształcie system prasy 
niemieckiej w języku ukraińskim dotrwał aż do wiosny 1944 r. Różnił się on od systemu polskiej 
prasy „gadzinowej”, choć trudno było dostrzec znamiona nadzwyczajnego uprzywilejowania 
ludności ukraińskiej w tej dziedzinie. Już w 1941 r. zarysował się dość wyraźny podział prasy na 
dwa bloki, które w uproszeniu nazwać można byłoby prasą ukraińską i ukraińskojęzyczną. Do tej 
drugiej grupy niewątpliwie należały „Lwiwśki Wisti” oraz tygodnik „Ridna Zemla” wraz z muta­
cjami. Wydawane one były bezpośrednio na zlecenie niemieckich władz propagandy i wyraźnie 
widać było na ich łamach przewagę materiałów informacyjno-propagandowych, nie różniących 
się zresztą poza rozłożeniem akcentów, eksponowaniem czy pomijaniem pewnych wiadomości od 
prasy polskojęzycznej. Inaczej sprawa przedstawia się w przypadku czasopism firmowanych przez 
„Wydawnictwo Ukraińskie”, z czołowym dziennikiem „Krakiwśki Wisti” oraz pismami kultural­
no-społecznymi i młodzieżowymi. Odmienność dostrzec można nawet przy pobieżnej lekturze 
tych tytułów — znacznie bogatsza tematyka, podejmowanie problematyki, której na próżno byłoby 
szukać w innych pismach, ciekawa publicystyka. Prasa ta nie ukazywała się jednak w politycznej 
próżni i cały blok informacyjny był jednostronny i tendencyjny, opierał się bowiem wyłącznie na 
materiałach proweniencji niemieckiej. Trudno jest jednak zaliczyć tę grupę czasopism do prasy 
„gadzinowej”, w rozumieniu przypisywanym np. prasie polskojęzycznej wydawanej przez Niem­
ców na terenie GG. Nie była wydawana przez instytucje niemieckie, a jedynie pod niemiecką 
kuratelą, reprezentowała też poglądy realnie istniejącej opcji politycznej — środowiska nastawio­
nego na współpracę niemiecko-ukraińską. Mimo iż pozbawiona konkurencji i pomimo ograniczeń 
stawianych przez czynniki okupacyjne była ona namiastką, ersatzem prasy ukraińskiej.

Odrębnych badań wymaga kwestia zawartości, wiarygodności, mechanizmów i treści propa­
gandowych przekazywanych czytelnikom, wpływu wywieranego na sposób zachowania i myśle­
nia, postrzegania tej prasy przez adresata jak również pełniejszego zarysowania oraz określenia różnic
i odrębności między wspomnianymi dwoma blokami prasy. Interesująca byłaby też próba nakreślenia 
stanowiska i stosunku — w granicach zakreślonych przez niemiecką cenzurę —jawnej prasy ukraiń­
skiej wobec Polaków w obliczu gwałtownie narastającego na Wołyniu i w Galicji Wschodniej konfliktu 
narodowościowego. Wstępna, pobieżna nawet lektura niektórych tytułów sprawia wrażenie, że część 
prasy ukraińska miała na tym polu nieco szersze ramy działania, obszerniejszy był zakres podejmowanej 
problematyki, dużo bardziej reprezentatywny zestaw nazwisk przedstawicieli ukraińskiego życia 
politycznego i kulturalnego niż w polskojęzycznej prasie niemieckiej.

94 AGKBZPNP, Sąd Okręgowy Kraków, sygn. 68, k. 30.

http://rcin.org.pl



66 Grzegorz Hryciuk

Jeśli chodzi o stronę polską i jej ocenę prasy ukraińskiej wydawanej pod kontrolą niemiecką
i roli przez nią spełnianej interesujące wydają się uwagi poczynione w połowie 1943 r. na łamach 
„Spraw Ukraińsko-Polskich” (lwowskiego pisma konspiracyjnego zajmującego się szeroko pojętą 
problematyką ukraińską) na marginesie wystawy obrazującej 150-lecie prasy ukraińskiej w Gali­
cji: „Prasa ukraińska przedstawia się dość pokaźnie i jest różnorodna. W skład jej wchodzą 
dzienniki, tygodniki, miesięczniki wydawane dla Lwowa i prowincji. Nie jest ona tak wszechstron­
na jak za czasów polskich, kiedy wszystkie kierunki i sposoby myślenia mogły być ujawnione. Nie 
odzwierciedla poglądów całego społeczeństwa ukraińskiego i nie daje możliwości wypowiedzenia 
się całkowitego i w wielu kierunkach. Spełnia jednak do pewnego stopnia swe zadanie, informując 
czytelnika o różnych bieżących przejawach życia ukraińskiego”95.

The Ukrainian and Ukrainian language p ress  in the  Eastern Galicia 1939-1944 
(Summary)

The Soviet invasion of Poland in September 1939 put the end to the animated Ukrainian editorial 
activity in the Eastern Galicia. The Soviet occupation authorities were publishing tens of newspa­
pers and periodicals for the Ukrainian people in 1939-1941, however their character and role were 
exclusively informative, and propagantist. When the Eastern Galicia got under the German 
occupation in July 1941, Ukrainian newspapers appeared in many places, enjoying for some time 
relative freedom and independence. After taking over the rule by the civil authorities and including 
the Eastern Galicia into the German-occupied Poland, most of the local newspapers were closed 
up in 1941/1942. All the editorial activity was strictly subordinated to the German propaganda 
authorities. In the years 1941-1944 one daily newspaper ’Lwiwśki Wisti’ (The Lvov News), 
a regional weekly ’Ridna Zemla’ (The Mother Country) with its 6 editions, several professional 
papers and two monthly reviews for children and young pepople were published in the district of 
Galicia. The literature- and social science- monthly ’Naszi Dni’ (Our Days), edited in Lvov, 
had quite a good standard. The Greek Catholic Church was allowed some degree of the editorial 
activity too.

For the Polish living in the district of Eastern Galicia a Polish daily newspaper „Gazeta 
Lwowska” (The Lvov Daily) was edited. Also the German press edited in the German-occupied 
Poland and the III Reich was available in Eastern Galicia.

A widely prepared propaganda action was led in the Galicia District in the Spring of 1944. It 
was called „Politische Sonderaktion” and it consisted in the front-line regions of newspapers and 
magazines in Polish and Ukrainian languages edited by the German occupation authorities.

95 „Sprawy Ukraińsko-Polskie” nr 13, 30 VIII 1943.

http://rcin.org.pl




