
DZIEJE NAJNOWSZE, ROCZNIK XXXIV — 2002,1 
PL ISSN 0419-8824

Andrzej Korzon
Warszawa

Po lska 1957 i 1958 r. w oczach Moskwy

W poprzednim tekście starałem się przedstawić, jak nadzwyczaj krytyczny stosunek władz 
brytyjskich do Polski Ludowej, wyrażany przez urzędników Foreign Office, zmieniał się od 
Października 1956 r. na znacznie bardziej pozytywny. Poniżej zaś prezentuję kolejny do­
kument z czerwca 1957 r., z zespołu KC PZPR w Archiwum Akt Nowych (sygn. XI A/75 
s. 216-220) mówiący o tym, jak w Moskwie nastąpiła wobec PRL zmiana w odwrotnym kierunku, 
jak chłodno Moskwa odnosiła się do popaździernikowej Polski. Odnotowanie tej niechęci jest 
tym bardziej ważne, iż demonstrowanie jej za pośrednictwem prasy stanowiło środek nacisku 
na władze w Warszawie. Obszerniej o różnych tego rodzaju sygnałach Moskwy pisał amb. 
Tadeusz Gede w raporcie za 1957 r.1

Drugi natomiast publikowany tu dokument dotyczy wydarzeń z 1958 r., a przechowywany 
jest w Archiwum MSZ pod sygn. z. 7, w. 2 1.14, s. 122. Pokazuje on, z jak wielką podejrzliwością 
i niepokojem Moskwa obserwowała rozwój kontaktów Polski z Zachodem, w tym wypadku 
z Wielką Brytanią i USA. Nawet tak pogardliwie potraktowany przez Winiewicza eksport 
polskich bekonów do Zjednoczonego Królestwa wzbudzał wyraźne zainteresowanie I sekre­
tarza Ambasady ZSRR. Widocznie on i jego przełożeni wierzyli w możliwość prowadzenia 
dyplomacji bekonowej i uważali PRL za niepewnego partnera.

Te m.in. dokumenty skłaniają do refleksji, czy nie miał racji amb. Berthoud, protestując 
przeciwko określeniu Polski przez członków rządu brytyjskiego mianem kraju satelickiego.

1 „Dzieje Najnowsze” 1999, nr 4, s. 124-139.

http://rcin.org.pl



186 Andrzej Korzon

1.

Czerwiec 1957, Moskwa, Informacja Ambasady PRL w Moskwie o stanowisku prasy
radzieckiej wobec Polski

Materiały o Polsce w prasie radzieckiej, zarówno centralnej, jak i terenowej, ukazują się 
rzadko i w nieporównanie mniejszej niż poprzednio ilości. Inny niż dawniej jest także krąg 
tematów poruszanych w materiałach dotyczących Polski.

Od października ub. r. w żadnym z dzienników czy czasopism radzieckich nie ukazał się 
choćby jeden artykuł, ujmujący w sposób ogólny nową sytuację wewnętrzną w Polsce. Ukazały 
się natomiast dobrze znane artykuły w „Prawdzie” i „Komuniście”2 — wyrażające raczej 
niepokój w stosunku do niektórych wydarzeń w Polsce, lub też ustosunkowujące się do 
dyskusji w prasie polskiej. Jeśli nawet dodać, że opublikowano streszczenie dyrektyw w spra­
wie polityki rolnej i późniejsze przemówienia towarzysza Gomułki — to jednak czytelnik 
radziecki nie otrzymał rzetelnej informacji i wskutek tego pogląd na sprawy polskie i ich 
zrozumienie kształtuje się na podstawie tych niepełnych informacji prasowych. Należy przy 
tym zaznaczyć, że artykuły o charakterze politycznym w prasie radzieckiej cieszą się u prze­
ciętnego obywatela dość dużym autorytetem. Wyrażona więc na łamach danej gazety opinia 
na określony temat — staje się później opinią wielu jej czytelników.

Materiały o Polsce, zamieszczane w ostatnim okresie w prasie centralnej dotyczyły przede 
wszystkim tych spraw, które napotykają w kraju na trudności i których rozwój od października 
uległ zmianom, a więc — sprawy wsi, dyskusje w prasie polskiej, sytuacja w ruchu młodzieżo­
wym. Tym ostatnim szczególne zainteresowanie wykazała „Komsomolska Prawda” w okresie 
zjazdu ZMS-u3. Gazeta ta opublikowała szereg korespondencji z Warszawy, w których prawie 
wcale nie posługiwano się cytatami z prasy polskiej. Korespondencje te chociaż występowały 
głównie w obronie dorobku ZMP — zapełniły lukę, jaka wytworzyła się w tej gazecie w zakre­
sie informacji o ruchu młodzieżowym w Polsce. Z tego punktu widzenia należy uznać je za 
pozytywne.

Sprawy polskie stały się jednak obecnie chyba znacznie trudniejsze dla prasy radzieckiej. 
Trudno dziś spotkać artykuł, ujmujący sielankowo jakikolwiek problem współczesnej Polski. 
Wprawdzie wszędzie i przy każdej okazji mówi się i pisze o Polsce jako o jednym z krajów 
obozu socjalistycznego — ale zachowuje się przy tym pewną, może mało dostrzegalną rezerwę, 
której nie stosuje się w odniesieniu do innych krajów demokracji ludowej — z wyjątkiem 
Jugosławii. O Jugosławii nie pisze się prawie wcale. Z wyjątkiem dawnych artykułów pole­
micznych — nowe materiały na temat Jugosławii i jej problemów nie ukazały się.

Należy podkreślić, że w takiej sytuacji duże znaczenie miało opublikowanie w gazetach 
centralnych przemówień towarzysza Gomułki na naradzie aktywu w Warszawie4 oraz stresz­

2 Były to zapewne: artykuł A. Łukawieca, Prasa polska w walce z rewizjonizmem, w: prawda” 6 IV 1957 
oraz I. Pomiełowa, Rozwój socjalizmu i internacjonalizm proletariacki, w: Kommunist" 1957, nr 1; ,J\lowe 
Drogi” 1956, nr 11-12. Ten ostatni polemizował z artykułem J. Wiatra, Kryzys internacjonalizmu?, „Jałowe 
Drogi” 1956, nr 2.
3 I Konstytucyjny Zjazd Związku Młodzieży Socjalistycznej odbył się w dniach 25-27 kwietnia 1957 r. 
Przemówienie wygłosił m.in. Gomułka. Dyrektywy w sprawie polityki rolnej KC PZPR i NK ZSL 
opublikowano na początku stycznia 1957 r.
4 Narada centralnego aktywu PZPR odbyta się 17 kwietnia 1957 r.

http://rcin.org.pl



Polska 1957 i 1958 r. w oczach Moskwy 187

czenia referatu, wygłoszonego na IX Plenum5. Streszczenie, opublikowane w „Prawdzie” 
pomija jednak istotne fragmenty przemówienia, dotyczące przede wszystkim odrębności 
historycznych i właściwości narodowych polskiej drogi do socjalizmu. Fakt, że w gazetach, 
które są bardziej dostępne, niż czasopisma — opublikowano nie wszystkie najważniejsze 
ustępy referatu — wskazują na pewną tendencyjność.

Jeszcze bardziej charakterystycznym jest fakt, że w materiałach dotyczących Polski prze­
ważnie unika się wszelkich komentarzy, względnie uogólnień. Spotyka się natomiast, i to 
bardzo często, powoływanie się autora na rozmówcę lub inne źródło informacji. Autorzy 
korespondencji przekazują jak najmniej osobistych impresji.

To właśnie decyduje zapewne o tym, że częściej zamieszcza się wszelkiego rodzaju drobne 
informacje, głównie agencyjne. Jest to o tyle dogodniejsze, że donosząc o fakcie nie jest się 
zmuszonym do komentowania go. Informacji i notatek tego rodzaju publikuje się nieco więcej, 
chociaż można zakwestionować słuszność ich doboru. Pierwszeństwo mają zawsze informacje 
związane w ten, lub inny sposób, z ZSRR. Nie spotyka się informacji na temat takich wydarzeń 
w Polsce, które można nazwać „drażliwymi”.

Ciekawym do zanotowania jest fakt, że na łamy prasy centralnej przedostał się pełny tekst 
przemówienia Ambasadora towarzysza Gede z okazji 12 rocznicy podpisania układu pol­
sko-radzieckiego. Cała prasa centralna zamieściła także z okazji tej rocznicy okolicznościowe 
wzmianki. Były one bardzo krótkie i choć niektóre z nich wzbogacono zdjęciami — nie wnosiły 
nic nowego.

Bardzo uboga pod względem informacji międzynarodowej, a tym bardziej polskiej, jest 
prasa terenowa. Należy wydzielić z niej jednak gazety republikańskie — „Prawdę Ukrainy” i 
„Sowiecką Białoruś” oraz gazety centralne republik nadbałtyckich. Gazety te mimo bliskiego 
sąsiedztwa z Polską traktują sprawy polskie raczej marginesowo i nie piszą o Polsce więcej niż 
centralna prasa moskiewska.

W najważniejszych gazetach obwodowych szersze materiały lub informacje o Polsce pu­
blikuje się tylko z okazji którejś z rocznic itp. Ostatnio np. z okazji Dni Leninowskich w kilku 
z nich zamieszczono artykuły o muzeach leninowskich w Polsce i o przebiegu obchodów. 
W marcu i kwietniu br. kilka gazet obwodowych opublikowało korespondencję radzieckich 
dziennikarzy z Polski. Głównym tematem tych korespondencji były sprawy wsi polskiej. Tak 
np. gazeta „Zycie Kołchozowe” w Mołodecznie (BSRR) zamieściła dwie korespondencje
A. Łukowca pt. „Chłopskie troski” i „Ważne zadania” traktujące o sytuacji na wsi brzeskiej 
(Krakowskie). W gazecie „Nariana-Wynder” (Narian-Mar) zamieszczono korespondencję 
U. Zukowina — „W polskiej spółdzielni produkcyjnej”. Autor korespondencji pisze o spół­
dzielni „1 Maja” w powiecie Oborniki (Poznańskie), która mimo licznych ataków nie uległa 
rozwiązaniu.

Wśród innych gazeta które sporadycznie publikują informacje, głównie TASS o Polsce 
wymienić należy — „Kazachstańską Prawdę” i „Batumskij Raboczij”.

Warto zaznaczyć, że gazety centralne i republikańskie oraz pewna ilość gazet obwodowych 
otrzymuje systematycznie rozsyłane przez Ambasadę biuletyny PAP-owskie i dlatego są 
naszym zdaniem dostatecznie zorientowane w sprawach polskich. Wydaje się, że biuletyny te 
służą jako materiał informacyjny dla redakcji i są pilnie studiowane — zawartych w nich 
informacji jednak się nie publikuje.

5 IX Plenum KC PZPR odbyło się w dniach 15-18 maja 1957 r. Najistotniejszy w wygłoszonym wówczas 
referacie Gomułki był atak na rewizjonizm, choć krytykował on także dogmatyzm.

http://rcin.org.pl



188 Andrzej Korzon

Redakcje gazet moskiewskich zwracają się niekiedy do Ambasady o pomoc w nawiązaniu 
kontaktów i wymiany materiałowej z ich odpowiednikami w Polsce, o wyszukiwanie kore­
spondentów z Polski, względnie o dostarczenie konkretnego artykułu. W takim wypadku 
niewiele możemy pomóc, ponieważ zorganizowanie artykułu na konkretny temat w kraju trwa 
bardzo długo i z reguły otrzymujemy go już zdezaktualizowanym.

Jak wynika, z niezliczonych [sic!] wprawdzie rozmów, prawdopodobnie udałoby się zor­
ganizować wymianę kolumn między niektórymi gazetami moskiewskimi i warszawskimi. Su­
gestię taką wysunęła niedawno redakcja „Moskiewskiej Prawdy” — organu Moskiewskiego 
Komitetu Obwodowego KPZR. Kierownik działu międzynarodowego tej gazety — Kafman
— wyraził nawet gotowość wstępnego omówienia tej sprawy. Dochodzą jednak głosy, że 
„Trybuna Mazowiecka”, która mogłaby być partnerem „Moskiewskiej Prawdy” niezbyt przy­
chylnie przyjęła tę propozycję.

Po omówieniu i uzgodnieniu tej sprawy z gazetami krajowymi można by kwestię takiej 
wymiany przedstawić i zaproponować innym redakcjom. Wymianę kolumn należałoby ocenić 
pozytywnie, jeżeli uwzględni się skąpą ilość wiadomości o Polsce w prasie radzieckiej.

Należy także wspomnieć, że w toku rozmów z towarzyszami radzieckimi na temat prasy 
wysuwane jest czasem pytanie — dlaczego prasa polska zamieszcza materiały o Związku 
Radzieckim, przekazywane przez agencje i gazety zachodnie? Stwierdza się przy tym, że są to 
przeważnie materiały negatywne. Fakt ten wywołuje ich niezadowolenie, którego zresztą nie 
ukrywają. M. in. daje się zauważyć, że usiłują zwrócić w ten sposób uwagę na to, że mogliby 
temu zapobiec nasi korespondenci, akredytowani w Moskwie.

Wydaje się także, że okres dyskusji o prasie polskiej i jej kierunkach, który w ZSRR skupił 
się głównie na polskiej prasie literackiej i miesięczniku „Polska” — przeszedł w stadium 
głębszych rozważań. Odnosi się to szczególnie do sprawy dyskusji, jaka toczyła się wokół 
miesięcznika „Polska”6. Jak wskazuje ostatnia wypowiedź Nikity Chruszczowa, możliwe są 
tylko dwie alternatywy — albo nie będzie w nim żadnych, nawet najmniejszych akcentów 
„antyradzieckich”, na czym polega główny dotychczasowy zarzut w stosunku do „Polski”, albo 
też dalsze jego rozpowszechnianie będzie niemożliwe. Według relacji naszych dziennikarzy 
Chruszczów stwierdził to bardzo wyraźnie. Opowiadając mianowicie o tym, że kiedy pracow­
nik, referujący mu przegląd prasy polskiej, doniósł, że „Polska” zamieszcza materiały antyra­
dzieckie — Chruszczów stwierdził, że odpowiedział mu pytaniem: dlaczego w takim razie 
kupują to czasopismo?

Pobyt delegacji dziennikarzy polskich w ZSRR był także zapewne jednym z przemyśla­
nych przedsięwzięć i oczekuje się po nim nie doraźnych, lecz długofalowych rezultatów.

Jednocześnie zwracamy uwagę na ostatni numer „Polski” (Ilojibiiia) Nr 3-/31/ — 
4/32/1957. Był on poddany bardzo ostrej krytyce ze strony tow. Chruszczowa, który zwrócił 
uwagę na artykuł i rysunki Barbary Jenszer (str. 27, 28, 29). Szczególnie oburzał się na stronę
29, używając bardzo dosadnych słów dla określenia walorów artystycznych tego „dzieła”. Poza

6 „Polsza” — rosyjska wersja ilustrowanego miesięcznika „Polska” przeznaczonego dla odbiorców 
zagranicznych, wydawanego w Warszawie w latach 1954-1981, a następnie do 1990 r. jako kwartalnik. 
Ukazywał się w kilku językach. W 1958 r. redakcja rosyjska usamodzielniła się i wydawała miesięcznik 
pod tym samym tytułem — „Polsza”. Było to zgodne z sugestiami Ambasady PRL w Moskwie, która 
w raporcie amb. Gedego za 1957 r. stwierdzała, że w „dotychczasowej formie miesięcznik ten uzyskuje 
efekty odwrotne do tych jakie powinien spełniać”. („Dzieje Najnowsze” 1999, nr 4, s. 132).

http://rcin.org.pl



Polska 1957 i 1958 r. w oczach Moskwy 189

tym bardzo ujemnie ocenił plakat ze strony 25. Uważa, że z takimi bohomazami nie wolno 
nam wychodzić za granicę, bo jest to oczernianie polskiej sztuki7.

* * *

Zarówno w prasie centralnej, jak i terenowej, nie ukazały się żadne komentarze lub 
wypowiedzi na temat referatu tow. Gomułki i Uchwał IX Plenum.

Najobszerniejsze streszczenie referatu i uchwał opublikowała „Prawda” (19 i 22 V). 
Z większymi skrótami wspomniane materiały opublikowały — „Trud”, „Izwiestia”, „Krasnaja 
Zwiezda”.

„Sowietskaja Rossija” zamieściła tylko streszczenie uchwał. „Moskiewska Prawda” w no­
tatce z 22 maja wspomina tylko o podjęciu uchwały w sprawie odpowiedzialności partyjnej za 
wypaczenia w organach bezpieczeństwa publicznego.

Najwcześniej, bo już 18 maja streszczenie referatu tow. Gomułki opublikowała „Sowiet­
skaja Białoruś”.

Z prasy centralnej jedynie „Komsomolska Prawda” nie opublikowała żadnych materia­
łów; ani nawet informacji o IX Plenum8.

Opracował: R. Zięba

2.

1958. 09.18, Warszawa, Notatka 
z rozmowy dyrektora departamentu w MSZ B. Jelenia 
z I sekretarzem Ambasady ZSRR tow. Stiepanowem

Przyjąłem tow. Stiepanowa na jego prośbę. W rozmowie poruszył on następujące sprawy:
1. Zapytał, czy mógłbym poinformować go, jakie sprawy były poruszone w rozmowie tow. 

Rapackiego z Selvyn Lloydem.
Wyjaśniłem że tow. Rapacki zatrzymał się w Londynie przejazdem na Sesję ONZ. Okazję 

wykorzystał dla poznania naszej Ambasady. Wizyta złożona Selvyn Lloydowi nosiła charakter 
kurtuazyjny. Nie otrzymaliśmy jeszcze od tow. Rapackiego relacji ojej przebiegu.

2. Przy okazji Stiepanow zapytał, jak przedstawia się sprawa eksportu bekonów do Anglii, 
z prasy wiadomo mu że mamy trudności w tym zakresie. Wyjaśniłem jak sprawa wygląda, 
potwierdzając, że oczywiście zależy nam na zwiększeniu tego eksportu.

3. Stiepanow zapytał dalej, czy przyjedzie do nas Gaitskell, słyszał bowiem, że przyjazd ten 
był przewidziany. Odpowiedziałem, że Gaitskell miał faktycznie być w Polsce jako gość 
PISM-u. G. odwołał swój przyjazd i sprawa jest obecnie w zawieszeniu.

7 Trudno ustalić, w czym doszukano się tych antyradzieckich akcentów i co tak oburzyło Chruszczowa 
w rysunkach Barbary Jenszer określonych w komentującym jej twórczość artykule K. T. Toeplitza, również 
skrytykowanym przesz I sekretarza KPZR, jako ekspresjonistyczne. Autorem skrytykowanego przez 
Chruszczowa plakatu był Henryk Tomaszewski. Plakat ten uzyskał I nagrodę na festiwalu w Wiedniu 
w styczniu 1957 r. Uwagi te wypowiedział Chruszczów podczas spotkania z dziennikarzami polskimi 
15 maja 1957 r. w Moskwie.
8 Informacja ta jest niedatowana. Pismo przewodnie do niej skierowane do KC PZPR, podpisane przez 
dyrektora generalnego w MSZ — Marię Wierną, nosi datę 18 czerwca 1957 r.

http://rcin.org.pl



190 Andrzej Korzon

4. Stiepanow zapytał też, czy będziemy w tym roku prowadzili rokowania gospodarcze ze 
Stanami Zjednoczonymi. Odpowiedziałem, że w chwili obecnej ciągle załatwiamy zakupy 
w ramach umowy z lutego br.

Co do sprawy ewentualnego przystąpienia do nowych rokowań nie ma jeszcze decyzji.
B. Jeleń

Otrzymują:
Tow. mln. Naszkowski 
Tow. mln. Winiewicz 
Tow. Amb. Wierna 
Tow. Amb. Ogrodziński 
Tow. Dyr. Wilski 
Tow. Dyr. Cywiak

Tow. Trojanowski — do wiadomości 
a/a/
proszę wysłać odpis tow. Gedemu 
do wiadomości
30. IX.
(podpisy nieczytelne)

http://rcin.org.pl




