Acta Poloniae Historica
95, 2007
PL ISSN 0001 - 6829

Jacek Tebinka

BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND
BETWEEN 1947 AND 1956*

The aims of British propaganda directed at Poland between 1947
and 1958 were determined by the principles of foreign policy of
Great Britain towards the communist authorities in Warsaw, and
evolved as priorities in the foreign policy of London towards Soviet
satellites changed.

From 1947 onwards, there was a growing and increasingly
vivid tendency in British foreign policy to halt the expansion of
communism in Europe and elsewhere in the world. The Soviet
Union was perceived by political and, in particular, military
decision makers as a major threat to the security of Great Britain!.

On 14t January 1947, a few days before the general election
in Poland, which was to be the fullfilment of the decisions taken
in Yalta, a staff meeting took place in the Foreign Office, attended
by the British Foreign Minister, Ernest Bevin, and heads of
diplomatic missions of Great Britain in Eastern Europe. At this
meeting the strategy in propaganda in the face of the progressing
sovietisation of these countries was, among other things, worked
out. The participants had no particular illusions that the election
in Poland would be held in a way to bring victory to the Polish
Peasants’ Party (PSL). The same pessimistic predictions were
made in comment on the developments in Romania and Bulgaria.
It was agreed that the major aim of the policy of Great Britain in
this part of Europe should be to counteract the Soviet expansion,
yet while showing no official support for a legal political opposi-
tion which still existed there2.

*In “Acta Poloniae Historica”, vol. XCIII, 2006, the article entitled Policy of Great
Britain Towards Poland Between 1956 and 1970 was published by the same
author.

'R. J. Aldrich, Espionage, Security and Intelligence in Britain 1945-1970,
Manchester 1998, pp. 174-175.



102 JACEK TEBINKA

The English quite naively counted on co-operation with the
socialist parties which participated in the communist—controlled
governments. As they believed, it would result in the situation in
which “Western concepts of social democracy may, if possible, in
the course of time be adopted in as many Eastern European
countries as possible”. In the field of propaganda they wished to
maintain British prestige among the largest possible number of
people in this part of the continent through spreading informa-
tion on social programmes, being introduced by the Labour
Government on the British Isles, and glorifying the Western style
of life, as well as combating anti-British propaganda. In order to
achieve these targets, it was decided to make full use of the foreign
language radio programmes of the British Broadcasting Corpor-
ation (BBC)3.

As regards Poland, British diplomacy was aimed at, as it
turned out — too ambitiously, the prevention of a totalitarian
regime from coming into being there, even though it did not
posses sufficient resources to do so. In the field of propaganda
the British strove to maintain the respect and recognition which
they had gained, according to them, in Poland, through standing
up to all the efforts made by communists to show a distorted
image of Great Britain. The authorities in London realized that
a number of Poles made Winston Churchill responsible for the
after-war fate of Poland, thus British propaganda made efforts to
put blame for this on Stalin’s Soviet Union. Already then, two
years prior to the creation of the Federal Republic of Germany by
Western powers, the British appreciated the propaganda
meaning of the possibility of recognition of the border on the
Lusatian Neisse and Oder by Great Britain, which, however, was
not carried out by British diplomacy then, but instead it was used
by communist propaganda against the UK and other Western
powers. In addition to employing Polish language BBC pro-
grammes, the English, to pursue their goals, intended to make
use of the periodical “Glos Anglii” (“Voice of England”), licenced
by the Warsaw authorities?.

2 The National Archives, Public Record Office, Kew (quoted below as: TNA, PRO),
FO 953/4E, P 198/198/950, the meeting in FO on 14th Jan. 1947; on the
weaknesses of the then USSR propaganda addressed to the Western world see:
V. Pechatnov, Exercise in Frustration: Soviet Foreign Propaganda in the Early
Cold War, 1945-47, “Cold War History”, 2001, N? 2, s. 1-27.

3 TNA. PRO, FO 953/4E, P 198/198/950, the meeting in the Foreign Office (FO)
on 14th Jan. 1947.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 103

Further decisions regarding propaganda towards European
communist states were taken in the Foreign Office on 17th
January 1947, when the meeting mentioned above continued.
The Parliamentary Under-Secretary of State in this department,
Christopher Mayhew, suggested that communism should be
shown in propaganda as a new kind of the colonial system. The
case of deliveries of Polish coal at lowered prices to the Soviet
Union was raised as one of the examples worth making use of. It
turned out, however, that such a recommendation would collide
with the directive which forbade openly attacking the Kremlin.

Eventually, a decision was taken to popularize the term
“Soviet colonial system”, and it was first hinted to a MP in the
House of Commons so that he could use it in public debate.

While the BBC programmes designated for the listeners in
Eastern Europe were the fundamental tool of British propaganda
directed at nations in those countries during the whole Cold-War
period, especially within 1947-1956, the press played a similar
role towards its readers in Great Britain. However, the authorities
in London were concerned about the fact that major press titles
only sporadically had an interest in the events in Eastern Europe,
such as the general election in Poland, only to have their corre-
spondents return to the UK immediately afterwards, which made
the “iron curtain” drop again. The reluctance of British news-
papers to maintain permanent correspondents in those countries
was largely influenced by high expenses which it would incur as
well as by the little interest the readers showed in this part of
Europe. Between 1947 and 1948 British journalists did not
encounter any greater difficulties in visiting communist coun-
tries, excepting the USSR, hence the Foreign Office strove to
induce British newspapers to keep at least one correspondent in
each of the Eastern European states®. From 1949 onwards, as
the confrontation between the East and the West continued to
grow, this turned out to be practically impossible.

The fixing of the results of the 19 January 1947 general
election by Polish communists, who were then in power, did not
surprise British diplomacy which, according to the previously
agreed plan, limited their reaction to a relatively moderate criti-

4 Ibidem.

5TNA. PRO, FO 953/4E, P 198/198/950, Policy in Eastern Europe, 17th Jan.
1947;T. S haw, The British Popular Press and the Early Cold War, “History”, 1998,
N¢ 1, pp. 66-85.



104 JACEK TEBINKA

cism of the way it had been held. However, tightening a commu-
nist noose on Poland’s neck did not initially bring any constraints
on British information activities in the country on the Vistula.
Even though in April 1947 the British Embassy complained about
the censorship and anti-British instructions which were given to
the local Polish press, already two days after the general election
the British Information Centre, with a small library in Marszal-
kowska street, was opened and visited by several guests daily,
where 16 mm. films were also shown for 65 people. All these,
including exhibitions in show—cases in front of the building, were,
however, meagre means to influence the Polish people. It was the
“Voice of England”, published in a circulation of between 35 and
50 thousand copies, which had much wider scope of influence.
However, even this periodical faced difficulties in showing Great
Britain as a successful country, when it was trying to cope with
problems in its colonies, and after the severe winter of 1947/1948
was standing on the verge of bankruptcy. Quite the opposite
result from what had been expected was produced by the policy
of the British Embassy to send out to Polish newspapers either
articles or photos from the British press. The former were never
published at all, while the photographs often served to illustrate
publications which were out of line with British propaganda
goals. A little comfort for the London authorities was offered by
the BBC foreign news bulletin. British diplomats based in War-
saw, estimated through observation that this was the foreign
radio station which was the most frequently listened to in Poland
in the first quarter of 19476,

Despite different difficulties, the atmosphere for the informa-
tion activity of the British Embassy in the summer 1947 was still
bearable. The situation began to deteriorate in the autumn of that
year, especially after the PSL leader, Stanislaw Mikolajczyk fled
to the United Kingdom, which was made possible with the help
of American and British diplomats. On the one hand, the anti-
British propaganda in Poland continued to grow, which, among

6 TNA, PRO, FO 953/32, PE 2221/2221/953, a quarterly report 1st Jan. — 31st
March 1947; on the policy of Great Britain towards Poland see: M. K. Kaminski,
Polska i Czechostowacja w polityce Stanéw Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii
1945-1948 (Poland and Czechoslovakia in the Policy the USA and Great Britain
between 1945 and 1948), Warszawa 1991, pp. 138-180, 239-277 and W. Boro-
dziej, Od Poczdamu do Szklarskiej Poreby. Polska w stosunkach miedzynarodo-
wych 1945-1947 (From Potsdam to Szklarska Poreba. Poland in International
Relations, 1945-1947), London 1990. pp. 186-201.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 105

other things, raised the reluctance of London to recognize the
Oder — Neisse line, and on the other hand, it was not possible to
influence the Polish press through delivering to it any materials,
except for those concerning technology. The issue with Polish
Radio looked similar.

As of the end of October 1947, the state owned enterprise
“Orbis” terminated the contract with the British Embassy regard-
ing the exhibitions of British photos in its 19 centres outside
Warsaw. It was the BBC programmes which remained the major
tool of British counter-propaganda, apart from to the censored
“Voice of England” and the British Information Centre. British
diplomats were satisfied with the fact that there were no signals
to indicate any attempts of the Polish authorities to limit the
access to this radio station, which might have been possible
through, for instance, not producing short wave band radio
receivers’.

The coordination of British propaganda directed at Poland at
the beginning of 1948 was still questionable, despite an increas-
ingly deteriorating international situation. In the Foreign Office,
due to some financial difficulties, the possibility of cutting by half
the duration of Polish language BBC programmes, was being
contemplated. This idea was strongly opposed by British Ambas-
sador in Warsaw, Donald Gainer, who emphasised that the radio
station served as the most powerful British instrument to in-
fluence the Poles. It was the BBC programmes where the subjects
were broadcast which brought the regime the most irritation such
as: criticising the system of government in the USSR and com-
munist states, introducing the aims of the policies of the West,
and showing examples of the dependence of Poland on its eastern
neighbour?.

In the field of a propaganda policy towards Polish people, the
BBC had, however, a new rival, which were Polish language
programmes in the Voice of America. The emigrant London based
“Polish Daily” [Pol. “Dziennik Polski”] estimated on 13t January
1948 that in Poland they were more popular than the BBC

7TNA, PRO, FO 953/247, PE 549/549/955, Report on Information Activities,
July-Dec. 1947; on propaganda activities of the authorities in Warsaw see: A.
D u d e k, Mechanizm i instrumenty propagandy zagranicznej Polski w latach 1946-
1950 (The Mechanism and Instruments of Foreign Propaganda of Poland between
1946-1950), Wroclaw 2002.

8 TNA, PRO, FO 953/245, PE 5/52/955, Gainer to H. C. Bowen on 1% Jan. 1948.



106 JACEK TEBINKA

programmes because of their stronger anti-communist tone. This
was acknowledged by the Head of the Polish section of the BBC,
Gregory McDonald who thought, however, that his radio station
was much more reliable as regards the credibility of the facts it
showed to the public®. This particular aspect of the policy of the
editors was crucial to the success of the BBC already during
World War II, when the station gained substantial recognition
among different listeners, as it introduced news either good or
bad, yet always true ones, which in consequence made it possible
to lead subtle, but always efficient propaganda against “the Axis”
states.

The re-evaluation of the British policy in the field of anti-com-
munist propaganda had already taken place before the Prague
coup (February 1948) and the Berlin crisis (April 1948), and it
basically resulted from an increasingly growing sense of threat
from communism, as well as local conflicts in Greece, Iran, and
in the Far East. The fact that in September 1947, after the
conference held in Szklarska Poreba, the Information Bureau of
the Communist and Workers’ Parties (Cominform), was estab-
lished, reminded some of a threat which had been posed by the
Comintern, the organization dissolved in 194310, After all, the
English overestimated the importance of this new organization,
whose role, after the cursing of the Yugoslav dictator, Josif Broz
Tito, was not of great significance.

However, in response to what seemed to be the communist
threat, the British Cabinet approved of the establishing in Ja-
nuary 1948 of a new department within the Foreign Office, called
the Information Research Department (IRD), which soon became
an almost autonomous institution within the structures of Brit-
ish diplomacy, being 50 percent financed by a secret budget and
cooperating with the Secret Intelligence Service (SIS). The major
goal of IRD, which was supposed to work undercover, was to
counteract communist propaganda. Within the Foreign Office
there had already existed another department, called the Infor-
mation Policy Department (IPD), which focused on propagating

9TNA, PRO, FO 953/245, PE 1205/52/955, F. Savery to P. H. Hancock on 13
Jan. 1948. During his journey in southern Poland, the First Secretary of the
British Embassy, Grant Purves heard some Poles listening to the BBC both in
Czorsztyn, and in the Francuski Hotel in Cracow.

B Kovri g, Of Walls and Bridges. The United States and Eastern Europe, New
York 1991, pp. 29-30.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 107

a positive image of Great Britain in the world, yet in the field of
fighting against communism this one remained in the back-
ground. IRD was to primarily concentrate on preparing analyses
concerning the USSR, the aims of Moscow, and methods applied
in the expansion of communism. The “A” class materials, based
on secret diplomatic and intelligence sources, were handed over
to friendly governments, while “B” class materials, which came
from less secret sources, were publicised in Great Britain and in
the non-communist world among friendly journalists, acade-
mics, trade unionists and political activists in order to utilise
them in their professional activities. At the beginning of the
1950s, IRD embraced more than 50 states with its activity!l.

For obvious reasons, Poland was not an area of IRD activity,
except for the materials which were delivered by this institution
to the Polish section of the BBC. Instead, IRD used the Polish
case in other countries to deter them from communism and show
the model of enslaving the countries in Eastern Europe. One of
the first analyses of this new department of the Foreign Office,
designated to be used with confidentiality, bore the title How
Communism Gains and Consolidates Control. The Example of
Poland!2.

Calling IRD into being by the Labour Government was a sign
that the British switched to something more than just propa-
gating a positive image of their country, that is a psychological
war, or an element of political warfare against communist coun-
tries, and the USSR in particular. The USA pursued a similar
policy. A conviction prevailed in the State Department that
satellite states constituted the best possible field for Western
cultural penetration and exertion of influence on their inhabi-
tants through propaganda. The authorities in London, however,
did not intend to go too far in this matter and therefore ruled out
the possibility to use the so called Black Propaganda as the
method to be applied then. In 1948, the English rather desired,
through propaganda activities, to weaken the ties among respec-

'p. Lashmar, J. Oliver, Britain's Secret Propaganda War, Stroud 1998, pp.
26-33; History Notes, IRD. Origins and Establishment of the Foreign Office
Information Research Department 1946-48, London 1995; H. Wilford, Informa-
tion Research Department: Britain’s Secret Cold War Weapon Revealed, “Review of
International Studies”, 1998 (24), pp. 353-369; R. J. Aldrich, op. cit., pp.
184-185.

12 TNA, PRO, FO 1110/25, PR 78/57/913, Foreign Qffice Note, 18" March 1948.



108 JACEK TEBINKA

tive countries within the block rather than stir up military
irredentism there. The principles of a new, modified propaganda
policy of Great Britain were to introduce the Western style of life
as the ultimate goal, to indicate the extreme poverty, which was
omnipresent in the USSR, and to contrast peace with commu-
nism. In propaganda activities, which were not to be openly
associated with the London authorities, the intention was to
compare communism with fascism, and Stalin with Hitler, and
to spread information about the system of compulsory work in
the USSR!3. Moscow’s response to the intensification of the radio
propaganda by the British and Americans was to start jamming
their radio stations which broadcast to the territories of the USSR
and Eastern Europe in February 1948. However, the practical
implications of these steps for the listeners were still insignificant
in the years that followed and what is more, communist countries
continued to manufacture and sell radio receivers provided with
short wave bands.

The increasingly noticeable elimination of barriers to critici-
sing communism caused a change in the tone of the Polish
section of the BBC, where, after all, the Poles who worked there
did not need to be persuaded into criticising the USSR or the
arrangements prevailing in their home country. This, however,
caused a growing number, from the autumn of 1948 onwards, of
complaints of the Polish authorities towards the Embassy of the
United Kingdom in Warsaw about, among other things, the BBC
coverage of the escape of Stanislaw Mikolajczyk to Great Britain,
and the programmes by Adam Ciolkosz and Jan Nowak. The
Ambassador Gainer even shared this criticism to a certain extent,
and made efforts to induce London to mitigate the contents of the
programmes. However, he did not find allies in the Foreign Office,
where the programme on Mikolajczyk as a symbol of resistance
was received with acceptance. Moreover, the IRD analysis on the
former Polish opposition leader was printed in the French press!4.

'S TNA, PRO, FO 1110/24, PR41/41/913, W. Edwards to C. Warner on 19'" Feb.
1948, memorandum Communism — New Publicity Policy of 12" Feb. 1948; FO
1110/61, PR 378/378/9183, a minute by Warner of 10" March 1948.

'“TNA, PRO, FO 953/246, PE 1626/52/955, Gainer to Warner on 1st June 1949,
a minute by R. Hankey of 1st July 1948; G. R. Urban, Radio Wolna Europa
i walka o demokracje. Moja zimna wojna w czasach zimnej wojny (Radio Free
Europe and the Fight for Democracy. My Cold War during the Cold War), Warszawa
2000, pp. 55-56.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 109

The Berlin blockade by Stalin, and, on the other hand, the
lack of recognition of the Oder — Neisse Line by Western powers,
led to the intensification of the propaganda in Poland from mid
1948 onwards, following the Soviet pattern, which accused Great
Britain and the USA of rebuilding Western Germany in order to
establish there a base to be used in military aggression against
socialist countries. The British tried to resist this policy in radio
propaganda through recalling the Ribbentrop—Molotov Pact, the
attitude of Stalin towards the Warsaw Rising, or the annexation
of Vilnus and Lvov by the USSR, even though nothing was done
on the last issue by the Poles during World War II'5.

The progressing sovietization of Poland and increasingly
growing tensions between the West and the East, despite the end
of the Berlin blockade, brought about further escalation in
a propaganda struggle in 1949. In the memorandum “British
Policy towards Soviet Communism” of 28t July 1949, which was
not handed over to American diplomats until the beginning of
January 1950, the goals of British policy towards Eastern Europe
were listed as follows: preventing the Soviet expansion and
weakening the rule of Moscow over the countries which it had
dominated. The British strove, within their limited funds, for the
implementation of these plans, worrying that the indoctrination
at schools and Soviet propaganda in satellite states may have led
to deeply advanced sovietisation. They intended to act counter to
this, primarily through propaganda and secret operations in the
territories of the Soviet satellites, not aimed, however, at trigger-
ing off a premature uprising. Poland was not, however, the major
focus of their attention, irrespective of a joint action taken by
American and British intelligence to build the resistance move-
ment there. The most promising in the view of British diplomacy
seemed to be the fact that modus vivendi was reached with Tito’s
Yugoslavia, and that Albania could be broken free from the
communist block. In their propaganda towards Poland and other
satellites, the British preferred to cautiously recourse to the
Yugoslav case. A long-term goal of British policy was to limit the
Soviet sphere of influence exclusively to its borders and to lead
to the formation of the government there, which would be inclined
to friendly cooperation with the West!6,

1STNA, PRO, FO 953/246, PE 1626/52/955, a minute by R. Hankey of 5th Oct.
1948.



110 JACEK TEBINKA

Towards the end of 1949, the authorities in Warsaw caused
the closing down of the “Voice of England”, and at the beginning
of 1950 they prohibited sales of British newspapers and peri-
odicals by the British Embassy, which the Foreign Office tried to
publicize through the BBC. The increasing spy-mania made it
difficult for British diplomatic personnel to collect data, which
was transferred to London with the view to be used by IRD and
the BBC. The pessimism of the British concerning their actions
and propaganda prospects in Poland was not shared by the
Russians. The Command of the Northern Group of the Soviet
Forces which were based in Poland, who perceived the activities
of the British as a substantial threat, were amazed at the exist-
ence of the number of different institutions which in a communist
country kept spreading Western propaganda against the USSR!7.

The regime press tried to discredit Western radio program-
mes, yet they continued to be very popular among the Poles, as
a prime source of information. In 1949, Radio Madrid — a new
rival of the Polish section of the BBC, in addition to the Voice of
America, came into being. The Polish section was established by
Karol Wagner, a pre-war radio journalist who had also worked
for the Polish section of the BBC during the war. The better the
audibility in Poland at the beginning of 1950, the more serious
competitor of the Anglo-Saxon radio stations it became, because
it was perceived by the Poles as Polish. It stemmed from the fact
that Wagner, who was the author of a half an hour programme,
enjoyed Spanish hospitality, while General Franco’s subordina-
tes did not have the ambition to control his activities through
directives from above. The British diplomats in Poland estimated
that Radio Madrid programmes were primarily intended for a wi-
de range of listeners, and its journalists used words such as
Russky [Pol. kacap], which were vulgar and therefore not to be
allowed in the BBC programmes, to name the Russians. In
London, however, there was no intention to change the pro-
gramme line, as it was presumed that a more moderate approach

! TNA, PRO, FO 371/77622, N 11007/1051/38, memorandum British Policy
towards Soviet Communism of 28" July 1949; FO 953/1183, P 10223/2, FO to
Budapest on 19" Jan. 1951.
17TNA, PRO, FO 953/962, PG 15532/1, Report on Information Activities, Warsaw,
July —Dec. 1949; FO 953/955, Warsaw to FO on 13th Jan. 1950; Polska —ZSRR.
Struktury podlegiosci. Dokumenty KC WKP(b) 1944-1949 (Poland —the USSR. The
Structures of Dependence. Documents of the Central Committee of the All-Russian
Communist Party [Bolsheviks] 1944-1949), Warszawa 1995, pp. 268-277.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 111

of the BBC would let the station maintain its current position
among the Poles, all the more that numerous programmes were
anyway of a strongly anti-government or anti-Russian dimen-
sion. On the other hand, the policy of the British government
literary made it impossible for the BBC to get engaged in an open
propaganda war against communist states!8.

From the beginning of 1950 onwards, the British found it
increasingly difficult to acquire information concerning the situ-
ation on Poland and to monitor the reception of the BBC in
connection with the growing spy-mania of the communist auth-
orities, which was also visible in the passing of more and more
drastic laws. In the middle of March 1950, the SIS officer, Michael
Winch, who was staying in Warsaw under the cover of a diplomat,
informed London that it was difficult to examine the reactions of
an ordinary Pole to the BBC programmes, because “the trouble
is that whereas I used to meet a Pole or Poles every day, I am
lucky now if I meet one for real conversation once a week”. The
British Embassy in Warsaw suggested that the BBC sneered at
the decree on state secrets, which could transform an ordinary
map of Warsaw a “top secret” item!°.

The press in Poland took pains to discredit the Polish lan-
guage programmes which were broadcast from the West. Apart
from not completely effective jamming, other technical means
were used for the purpose of restricting the access to Western
radio stations, such as limiting the manufacturing of short wave
band radio receivers and installing in public places the koichoZni-
ki, that is the receivers without controls to adjust to the required
stations, and encouraging to use them at home. The British
Embassy in Warsaw, despite mounting difficulties, did its best to
aid the Polish section of the BBC, by keeping London up to date
through special, coded radio dispatches about anti-British at-
tacks carried out by the media in the Polish People’s Republic
(PRL), and at the same time suggesting ways of counter-acting
and pointing at the inconsistency in communist propagandaZ°.

18 TNA, PRO, FO 953/955, PG 1552/6, BBC do FO 17 I 1950, FO to Warsaw on
8th March 1950, the minutes of 9" Feb. 1950; the Sikorski Institute and Museum,
Gen. Wladystaw Anders’ collection, col. 11/356, Memorandum on the Polish
Section of Radio Madrid; on Radio Madrid see: P. Machcewicz, Emigragja
w polityce miedzynarodowej (Emigration in the International Policy), Warszawa
1999, pp. 64-65.

'S TNA, PRO, FO 953/955, PG 1552/6, Wincgl to B. Ruthven-Murray on 17th
March 1950; PG 1552/9, Warsaw to FO on 27 Jan. 1950.



112 JACEK TEBINKA

At the London conference of Foreign Ministers of the USA,
Great Britain and France in May 1950, a memorandum was
accepted which pledged a common policy, also in the field of
propaganda, towards the USSR and its satellites. During the
discussions there was a feeling of certain discrepancy in opinions
expressed by Washington, London and Paris. Whereas the Ameri-
cans aimed at the closest possible cooperation with the emigrants
from communist states, the British and the French had more
reservations, as they saw room for the activities of the diaspora
mainly in the field of propaganda. There was harmony in direct
talks between the British and American diplomats with reference
to stepping up the propaganda offensive towards communist
regimes in Europe and the essential coordination of actions taken
by the BBC and the Voice of America, concerning the timetables
of their programmes and topics. It was also agreed that the assets
of “Titoism” should be praised to the people of these states, even
though there was awareness of their hostility towards any sort of
communism. In turn, in trilateral talks the cooperation was
agreed upon the coordination of propaganda activities towards
satellite states, showing them that they were not forgotten by the
West. It was the cooperation among the Embassies of Great
Britain, the USA and France behind the “Iron Curtain” on how to
counteract the anti-Western propaganda which was one of the
elements in favour of maintaining diplomatic relations with the
countries of the communist bloc2!.

Despite their pledge to co—operate with emigrants in a service
to Western propaganda, the British were very cautious on this
issue. Towards the end of May 1950, Count Edward Raczyriski,
who was the war-time Ambassador of the Polish Republic in
London and a major figure in the Polish diaspora in Great Britain,
approached the Foreign Office for assigning a special time in the
BBC programmes broadcast to Poland for the representatives of

20TNA, PRO, FO 953/955, PG 1552/21, Warsaw to FO 27 Il 1950; FO 953/959,
PG 15516/ 1, Report on Information Activities, 5 IV 1950.

21'TNA, PRO, FO 371/124928, ZP 2/193, “The London Conference, May 19507,
talks between G. Jebb and Jessup on 25th April 1950; ZP 2/192, “The London
Conference, May 1950", talks between W. Strang, P. Jessup and R. Massiglia on
28™h April 1950; the Tripartite Ministerial Meeting, 11t May 1950; The British
prioritized France, Italy and Germany as far as fighting the communist penetra-
tion was concerned, and expressed the opinion that satellite states were more
important in British propaganda than the USSR, see: R. J. Aldrich, op. cit., pp.
185-187.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 113

the Polish Government in Exile so that they might discuss Polish
matters without any supervision. In support of his idea Mr
Raczynski mentioned the success of Radio Madrid, which was
popular among the Poles because they regarded it as a genuine
mouthpiece for their views. The British were not impressed by
this idea of the former Polish Ambassador. At the meeting of
senior staff members of the Foreign Office on 8™ June 1950,
a decision was taken to refuse this request, and the participants
gathered that the politicians in exile, as the time went by, became
increasingly detached from the reality of the situation in their
country. Also, the conviction was prevailing that the time had not
come yet to lead a civil disobedience campaign in Poland, where
Polish emigrant leaders could be used. It was understood that
the BBC was not suitable for the role assigned to the station by
Raczyriski, and finally, towards the end of July 1950 the refusal
of the British was handed over to him?22.

The attitude of London was not changed by the fact that
communist aggression in Korea had already been taking place,
and the world found itself on the verge of an atomic war. The
Labour Government of Clement Attlee tried to appease the Ameri-
cans, even though it sent them in their aid, within the UN Force,
a British contingent of soldiers. The Korean War, fought between
1950-1953, strengthened the need for anti-communist propa-
ganda in the Western world, where IRD played a fundamental
role, but it did not cause any considerable changes in a relatively
moderate tone of the BBC programmes, in comparison with Radio
Madrid, addressed to Polish listeners. Not surprisingly, the BBC
began to lose popularity in the competition with programmes
broadcast from remote Spain by Wagner. This was noticed by the
British diplomats based in Poland. The Vice-Consul in Szczecin,
Henry Bartlett, stated on 7th November 1950 in his report to
London “I have heard it said that people listen to Madrid for
pleasure, to the Voice of America in order to know what the
Americans are thinking, and to the BBC to have an impartial
summing-up”. However, the British Consul noticed that not
everybody found free time to listen to all the three stations, with
the preference given to Radio Madrid?23.

22TNA, PRO, FO 953/956, PG 1552/29, a minute by G. Harrison of 23" May
1950, a minute by B. Ruthven-Murrau of 3™ July 1950, a minute by Ch. Warner
of 21st July 1950.

23TNA, PRO, FO 953/956, PG 1552/43, H. Bartlett to [. Grey on 7% Nov. 1950.



114 JACEK TEBINKA

A good deal of propaganda material was delivered to the
British by the fact that in November 1950 a congress organized
by the pro-Soviet World Peace Council was transferred from
Sheffield to Warsaw after the British authorities had effectively
prevented it from taking place in Great Britain through applying
different administrative measures and visa restrictions. The
transfer of the delegates from the British Isles to the Polish capital
by airlift created by 13 aircraft must have required substantial
financial effort, just like providing board and lodging for 1756
delegates, who were given travelling allowances in the amount of
monthly wages of a Polish worker each. No wonder that the
Foreign Office was desperate to show to the world and Poland the
congress as a communist undertaking which bore the character
of a massive bribery of its participants24.

The British Consulates in Poland were a precious source of
information also for the needs of IRD and BBC. The fact of them
being closed down on Polish territory with the exception of
Warsaw and Gdarisk was a sign of a far reaching deterioration in
relations between Poland and Great Britain. In 1950 the Consu-
lates were closed down in: Poznan, E6dZ and Katowice, and in
February 1951 the Vice-Consulate in Szczecin, which consider-
ably lowered the chances for the British to gain information on
the internal situation in Poland?25. The British Embassy in War-
saw faced serious difficulties in collecting information useful in
propaganda. The authorities in London were wondering, even
before the outbreak of the Korea war, whether the USSR satellites
did not deliberately aim at complete closures of British diplomatic
posts. The English themselves preferred not to break off diplo-
matic relations with communist states, regarding their diplo-
matic agencies as precious sources of information from behind
the “Iron Curtain”26,

One of them, working till the end of 1950, was still the British
Information Centre, whose library was used by an increasing
number of visitors after the ban on selling the British press. The

2p. Dee ry, The Dove Flies East: Whitehall, Warsaw and the 1950 World Peace
Congress, “Australian Journal of Politics & History”, 2002, N° 4, pp. 462-468.

25J. Tebinka,R. Techman, Ostatni raport brytyjskiego wicekonsula w Szcze-
cinle Henry’ego F. Bartletta o sytuacji w tym miescie (6 IlI 1951) (The Last Report
of the British Vice-Consul in Szczecin, Henry F. Bartlett, on the Situation in this
Town, 6 March 1951), “Przeglad Zachodniopomorski”, 2000, vol. 4, pp. 213-217.

26 TNA., PRO, FO 371/86747, NS 1051/22, memorandum Treatment of Western
Diplomatic Missions on the Soviet Orbit in Europe of 16th March 1950.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 115

contract for leasing the building terminated, however, on 315t
December 1950, and the Polish authorities had no intention to
prolong it. On the other hand, after the “artificial” revaluation of
the Polish ztoty, the British Embassy would be unable to continue
to finance the lease of the building of the Centre. The English,
however, strove to put blame for the liquidation of the British
agency on the Warsaw authorities. Therefore, they did not intend
to announce the decision about the closure, waiting for the
contract to terminate, and only then to publicly protest against
it. On 30th December 1950, “The Times” wrote about the crowds
of Poles banging on the door of the Centre the day before its
closure, where books were being distributed to them from the
closed library??. After the closure of this institution, the only
instrument which remained in the hands of the British for the
next 5 years to be used in influencing Polish society were the BBC
programmes in Polish language.

The extremely unfavourable atmosphere in political relations
between Great Britain and Poland persisted between 1950 and
19583. In addition to adverse international atmosphere bilateral
conflicts also contributed to this. An indispensable element in
mutual relations were different diplomatic incidents which stem-
med from arresting by the Security Office those members of the
staff of the British Embassy in Poland who did not posses
a diplomatic immunity. The communist regime gave through its
activities a number of reasons for remaining hostile, especially
through political terror, including arbitrary arrests and show-
trials. Bad political relations, regarding Poland by London as
a Soviet satellite, and Great Britain by Warsaw as an imperialist
state, led to the escalation of mutual accusations, which were
reflected in propaganda, and had an impact on the creation of
a negative image of the other party.

From the point of view of the Warsaw authorities, the first
place in the row of black sheep was taken by the USA, and
sometimes it was shared with the — as they used to say —
“neo—Hitler” Federal Republic of Germany. Great Britain held its
position in the second row, and after all, during Stalinist period,
the PRL political relations with Paris were worse than with
London. Communist propaganda could not, of course, exploit the

27-TNA, PRO, FO 953/962, PG 15532/3, FO to Warsaw on 16th December 1950;
FO 1110/593, PRG 55/8, F. Shepherd to H. Hohler on 3rd February 1953; “The
Times” 30th December 1950.



116 JACEK TEBINKA

reasons for which the Poles might really not like Great Britain,
that is the sense of being betrayed by London, which had left
Poland to the mercy of the USSR. In that situation the subjects
such as: colonialism, British imperialism, bad position of wor-
kers, or even the British reluctance to recognize the Oder —
Lusatian Neisse Line could not do much harm to Great Britain
among the Polish public, just like the effigies of Churchill with
his inseparable cigar, which were carried on May 15t marches
despite the efforts made through the BBC to stop such attacks,
yet without getting into any direct polemics with the Polish press
and radio.

The development of the situation in the so called People’s
Poland aroused the British interest also from the aspect of
anti-communist propaganda led by IRD outside the borders of
the satellite states. Special attention in those actions, like in
propaganda addressed to the Polish listener, was paid to infor-
mation obtained from a different sort of defector, who escaped
from behind the “Iron Curtain”. It was not important for the
English to encourage anybody to flee the country, but only those
who had access to important information, which was of intel-
ligence value. It was the journalists secretly cooperating with IRD,
who had the exclusive access to the fugitives who were in British
hands, having been questioned first by the intelligence officers28.

The Korean conflict put the two military blocks on the verge
of war, thus the British propaganda, despite the pragmatic policy
of Albion, became increasingly aggressive in its anti-communism.
The Foreign Office diplomat, Pierson Dixon, who chaired the
Official Committee of Communism, whose documents are still
unavailable for research, gave his opinion at the meeting of the
Chiefs of Staff Committee on 13% June 1951 on the aims of
British propaganda led mostly through the BBC. While the
British did not have high expectations regarding the nations of
the USSR, tending to maintain the interest they took in the West,
whereas in the case of satellite states they wished to stop sovie-
tisation and “to foster the spirit of revolt™9. This latter goal was
pursued not only through propaganda means but also through
secret operations of the SIS, carried together with the American

28 TNA, PRO, FO 1110/377, PR 12/46/51, Intelligence Division BAOR to FO on
5th April 1951.

29TNA. PRO, DEFE 11/275, COS (51) 97" Meeting on 13th June 1951.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 117

intelligence service on Polish and Ukrainian territory, in order to
build an underground backup there in case of war. Dixon’s words
meant abandoning a still relatively cautious policy from the
previous year and might have unpredictable effects in the situ-
ation when part of the nations in satellite states awaited with
hope the outbreak of World War IIl as a means to topple totalita-
rian dictatorships. On the other hand, the reality of life in the
communist world and the degree of political terror created con-
ditions in which even an open call for the resistance from the
ruling dictatorships had very few chances of success on a larger
scale.

The intensifying propaganda war made more and more de-
mands on the British Embassy in Warsaw to collect information
on, among other things, everyday life in Poland, intended for the
use by IRD and the BBC. Towards the end of July 1951, the
Foreign Office sent to its diplomatic agency in the capital of
Poland a list of subjects which were of London’s interest: 1) col-
lectivisation: peasant resistance and discontent, 2) food situ-
ation: food shortages —local or general, food exports to the USSR,
the price — wage relations, 3) labour: exploitation of workers,
increasing targets, reduction in wages, sabotage, strikes, absen-
teeism, passive resistance, 4) religion: persecution of the Roman
Catholic Church and people’s resistance, influence of the Church
on society, 5) cultural affairs: changes in communist ideology,
lack of cooperation among the people of culture, Marxist indoc-
trination at schools and universities. First of all IRD emphasised
the need to collect materials to show the inhuman treatment of
the individual by communist regimes3°.

Inresponse to this requirement, from the end of October 1951
the Embassy staff members began to dispatch, on a weekly basis,
a special bulletin which contained remarks, mostly on the situ-
ation in the Polish capital and the surrounding areas, where
suggestions for taking up specific subjects were placed. In the
first such bulletin of 2374 October 1951 the Embassy reported on
queues in front of shops, lack of coffee and other goods, and also
on the rumours that bread rationing would be introduced. A joke
which was in circulation in Warsaw was quoted, about the
murder of the Polish radio journalist, Stefan Martyka, who
became ill-famed for his anti-Western sentiments. It was as

30TNA, PRO, FO 1110/389, PR 27/49/51, FO to Warsaw on 24th July 1951.



118 JACEK TEBINKA

follows: “— Have you heard that Martyka’s murderer has been
caught and given two years? — Why only two years? Because that
is the sentence for illegal slaughter of a pig™3!. It has not been
determined whether this joke was broadcast by the Polish section
of the BBC, but it seems unlikely in the light of the previous policy
of the station, which avoided being vulgar contrary to Radio
Madrid, or Radio Free Europe (RFE), the station established in
July 1950 and financed by the Central Intelligence Agency (CIA).

The British realized that in the long run satellite states would
turn out to be a burden for the USSR, and they tried, from the
end of the1940s, to stir up fears in those nations through special
operations and propaganda. During the conversation between
Churchill and Truman on the presidential yacht “Williamsburg”
on 5" January 1952, British Secretary of State for Foreign Affairs,
Anthony Eden remarked, somewhat optimistically, that the dis-
content with the communist rule in satellite states was bigger
than the communist activity in Western Europe, though he
warned against augmenting this tendency in the situation when
the West had no intention of offering aid to possible insurgents.
Both Churchill and Truman, despite the Korean war, were cau-
tious about liberating the states under the Soviet domination.
The British Prime Minister, however, was in favour of further
intensification of efforts made by the two powers in the field of
propaganda behind the Iron Curtain through radio broadcasts
and through dropping leaflets, which was fully accepted by
Truman32.

The decisions regarding the course of propaganda actions
towards the Soviet block, which were later carried by IRD in the
non-communist world and the BBC in satellite states, were taken
at monthly meetings in the Foreign Office, where current topics
which were suitable to be made use of, were discussed. At the
meeting of 9t January 1952 the discussions were held about bad
food situation in Poland and Czechoslovakia, as well as the need
to get through with radio programmes to young listeners through
broadcasting, among others, sports programmes. A motion was
also put forward to commission the British diplomatic agencies
in communist states to provide information on the condition of

31TNA. PRO., FO 1 110/389, PR 27/98, H. F. Bartlett to the BBC on 23rd October
1951.

32TNA, PRO, FO 371/124998, ZP 2/12, talks between Churchill and Truman on
5th and 18th January 1952.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 119

local health services there. The counter-acting of propaganda
actions of the USSR itself, in which its allies, including Poland,
participated, such as false allegations that the USA was using
biological weapons against the Chinese People’s Republic and the
Korean People’s Democratic Republic, or a worldwide peace cam-
paign, were discussed at the inter-departmental level, at senior
staff meetings33.

In the propaganda addressed to Poland, from 37 May 1952
onwards the British gained a new ally but also a competitor in
the form of the Polish section of Radio Free Europe, which was
a sign of the escalation of psychological warfare run by the
Americans against Soviet satellites. There was even a fear in the
Foreign Office that in response, those countries would break off
diplomatic relations with Washington, which would leave for the
Anglo-Saxon powers the British agencies as the basic source of
information on the internal situation within the Soviet block.
Those fears were not surprising since in London itself the RFE
broadcasts were regarded as aggressive, and some speeches of
emigrant leaders — as those creating too optimistic perspectives
to liberate their home countries from communist rule34.

The establishing of the Polish section of RFE meant that the
BBC was during the Cold War already marginalized for good,
ranked behind Western radio stations which broadcast in Polish.
The English could not to compete with the Americans on the
financial side, which was reflected in the number of hours of
respective programmes, and more precisely — their whole con-
cept. While the BBC was primarily supposed to introduce Lon-
don’s views on reality, with a special focus on combating anti-
British propaganda, RFE gave the impression that it was a Polish
radio station, which could not, by any means, be said about the
British radio3>.

Those circumstances did not, however, disturb the English
in their sense of superiority towards this new American creation,

33TNA, PRO, FO 1110/512, PR 74/5, East European and Russian Regional
Meeting, 9th January 1952; FO 1110/494, PR 41/68, a minute by J. H. Peck of
2 IV 1952.

34TNA, PRO, DEFE 11/275, COS (51) 97" Meeting on 13th June 1951; FO
953/1183, P 10223/2, the BBC Monitoring Service, RFE programmes of January
and February 1951.

35J. Nowak-Jezioranski, Wojna w eterze. Wspomnienia (The War on the
Air. Memories), vol. 1: 1948-1956, London 1986, pp. 82-83, 283; K. Zamorski,
Pod antenqg Radia Wolna Europa (On the Air of Radio Free Europe), Poznan 1995,
pPpP- 39-51.



120 JACEK TEBINKA

albeit they cooperated with each other. Almost on a yearly basis
the IRD staff members visited the Munich radio station, looking
at its structure and the way it functioned. The actual consulta-
tions, however, took place at an upper level between the manage-
ment of IRD and CIA. In London, certain fears were raised of the
insurrectionary propaganda spread by RFE, even though the
Polish section was more timid in following Washington’'s advice
than the Czech or Hungarian ones.

Except for American restrictions on supporting the Oder-
Lusatian Neisse Line and presenting differences within political
circles in exile by the RFE team, the station was allowed to explore
almost every anti-communist subject. Whereas the English im-
posed constraints on itself, first of all upon using the Katyn issue
against the USSR and the Warsaw authorities, which sided with
Moscow on this lie. With reference to such a policy, the Labour
Government was unanimous with the Conservative Cabinet which
after the general election of October 1951 took over the rule. In
April 1952, the Foreign Secretary, Anthony Eden, successfully
blocked the attempt to carry out a formal interrogation of wit-
nesses by the sub-committee of the American Congress on
British territory. In that situation, the BBC could do no more than
“impartially” inform about the case, without putting the blame
for the murder on the Russians. The English stated that Katyn
had been publicised by Goebbels’ propaganda in 1943, and they
did not intend to subscribe to be the next who would raise this
issue in anti-communist propaganda38. There was also the other
side of the coin, which was reported in diplomatic minutes. If in
1952 the British brought the Katyn issue to light, even though
they, bearing in mind their alliance with Stalin, had remained
silent during the war, this could raise doubts in the Western
world about the credibility of their propaganda. The Americans
did not have such hesitations and efficiently used the Katyrn issue
as a tool in a psychological war against the USSR and authorities
in Warsaw.

¥ InIRD a study on Katyn, entitled The Katyri Woods Murders, was prepared on
the 28 April 1956. Even though it did not receive a formal approval of the British
Government, it was in fact the only case after World War II when a government
institution ascribed the Katyrn manslaughter to the Russians, see: The Butler
Memorandum, in: History Notes, Katyn. British Reactions to the Katyn Massacre
1943-2003, London 2003, www.fco.gov.uk/.


http://www.fco.gov.uk/

BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 121

The English, observed with a certain concern the militant
rhetoric, especially during the electoral campaign, of the repub-
lican candidate for presidency, Dwight Eisenhower, who moved
into the White House in January 1953. They estimated that the
USA planned to intensify psychological warfare in order to main-
tain the atmosphere of resistance in satellite states. It was not
necessarily on a par with the plans of the British authorities, who
did not intend to incite a revolt behind the “Iron Curtain”. On the
other hand, British diplomacy wished to show the American
public that they were determined in their fight against commun-
ism and actively participated in it. It was being noticed in London
that the means which were designated by the Americans for
psychological warfare with the USSR and its satellites were huge,
yet London criticised the lack of coordination, and valued more
the effectiveness of a join effort of IRD and SIS37.

Stalin’s death in March 1953 did not change this offensive
tendency in Washington. The Americans wished to make use of
the weakness of the USSR after the dictator’s death and intensify
their pressure on the Kremlin through, among other things,
feeling unrest in satellite states. On 16% April Eisenhower ap-
pealed in his speech for independence of Eastern European
countries. Within the next couple of months the president even
considered breaking off the truce in Korea. The British, even
though they assessed that strategic goals of Moscow had not
changed, they did notice that the Russians were trying to cool
down the atmosphere of the Cold War. A fundamental, long-term
goal of the British foreign policy was to bring, through the
methods of psychological warfare, the whole Soviet political
system to change or collapse. Yet London, highlighting in its
propaganda the dangers of communism, was ready to resolve
conflicts with the Kremlin through negotiations38.

37TNA, PRO, FO 371/103510, AV 1022/13, a minute of 2° January 1953, a visit
of J. F. Dulles; FO 1110/586, PRG 45/6, P. H. Gore-Booth to A Malcolm on 6
January 1953; DEFE 11/275, a minute by D. L Darling of 19" February 1953;
R. J. Aldrich, The Hidden Hand, Britain, America, and Cold War Secret
Intelligence, London 2001, pp. 320-325.

38TNA, PRO, FO 371/106531, NS 1024/3, a minute by H. Hohler of 28T April
1953; FO 371/125052, ZP 23/116, a mecting between Eisenhower and J. F.
Dulles, Bidault and Lord Salisburyon 11 hJuly 1953; FO1110/532,PR101/1186,
a memorandum by J. W. Nichols of 24" March 1953 Cold War Policy and
Propaganda.



122 JACEK TEBINKA

The British tried, in any case, operating on Washington
realistically as regards its too optimistic approach to psychologi-
cal warfare as a means to defeat the USSR. With reference to the
fact that Eisenhower nominated the founder of Radio Free Europe
and one of psychological warfare experts, C. D. Jackson as his
special advisor, a decision was taken in London towards March
1953, to hand over to him the British principles on psychological
warfare. In the document of 25™ March 1953 it was defined that
the aim of “political warfare” was to impose one’s will on the
opponent through the means other than war, and more specifi-
cally through diplomacy, propaganda, and economic means. The
British further intended to propagate information on — as they
named it — “the true conditions of life in a communist state”,
though there is no doubt that it was done rather selectively, with
numerous deficiencies of the so called real socialism being high-
lighted. The next point on the agenda was the warning of the
Soviet expansion and methods which were used by Moscow to
implement it, which made it impossible to reach a lasting agree-
ment with “a Stalinist regime in Russia”. There was no mention
that the dictator had not been alive any longer, but the Western
powers found it difficult to determine directions of the Soviet
policies just after his death3°.

British diplomats and the IRD specialists in propaganda were
careful about the possibilities to liberate Soviet satellites, esti-
mating that it would be impossible to carry this out without an
open military conflict, even though every possible chance should
be made use of in order to weaken links between those states and
Moscow. In their current propaganda, the English did not intend,
however, to publicise those pessimistic prospects among Eastern
European nations, trying to maintain hope for liberating Eastern
Europe, which would take place as a result of changes within the
Soviet Union itself40.

Stalin’s death, the news of which was first broadcast to the
Polish listeners by the BBC, did not, however, bring Poland any
visible changes for the better. The British Ambassador, Francis
Shepherd, had suggested — already before the dictator’s death
— resuming information activities in Poland, but there were no

39TNA, PRO, FO 1110/586, PRG 45/61, a minute by W. Strang of 25™ March
1953, a memorandum The Strategy of Political Warfare of 25" March 1953.
40TNA, PRO, FO 1110/586, PRG 45/61, a memorandum The Strategy of Political
Warfare of 25" March 1953.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 123

chances to implement this idea even after March 1953. The fact
that for almost a year there had been a competitor in the form of
RFE made the number of letters from Poland decline substan-
tially. What contributed, among other factors, were probably the
fears of the Security Office, looking for the people mailing post to
the West. In the first quarter of 1953 there were only two fugitives
from Poland who were able to give some information useful for
propaganda. On the other hand, the British considered, on the
basis of reports from their Embassy in Warsaw, their radio
programmes in Poland to be quite frequently listened to, despite
being jammed, and to be popular, which was proven by the
attacks on them by the official press and the Warsaw radio, which
called the BBC “the Boom-Boom-Boom-Boooom Agency”4!.

The situation after Stalin’s death looked paradoxical because
Eisenhower’s administration, with their anti-communist atti-
tude, perceived this as a chance to intensify the Cold War against,
as they assumed, the weakened USSR. Whereas Churchill was
in favour of the detente with new Kremlin rulers, who were ready
for some compromise, for example, in the summer of 1953 they
agreed to stop the war in Korea. The differences in broadcasts
between the BBC and RFE reflected this policy, as well as the fact
that RFE, admittedly did not lead black propaganda; it was an
institution secretly financed and directed from Washington, and
thus it could attack communist regimes much more freely that
the BBC. After all, for internal reasons, the hiding of the fact that
the institutions either subordinate or dependent on the British
Government, like the BBC, continued an organized and intense
anti-communist campaign on the British Islands and overseas,
still remained the principle of the policy of the British Govern-
ment*2,

The State Department knew about those secret principles set
in London, but it did not hamper the British — American cooper-
ation, though the exchange of information in satellite states was
not always complete. It was noticed in IRD when in March 1953
in Geneva, one British diplomat saw from his American colleague
some interesting reports by CIA on everyday life in Poland and

41 TNA, PRO, FO 1110/593, PRG 55/8, F. Shepherd to H. Hohler on 3™ February
1953; FO 1110/614, PRG 102/28, the BBC to IRD on 15" May 1953. The BBC
programmes started with the beats of a drum, three short ones and one long,
which meant the letter “V” (standing for “victory” in Morse code).

42TNA, PRO, FO 1110/586, PRG 45/6, J. Peck to P. Gore-Booth on 9% April 1953,



124 JACEK TEBINKA

coal exports to the USSR, facts which were completely unknown
by the British before43.

Indeed, the British did not intend to make empty promises,
which might lead to the armed uprising, but the goal of their
propaganda was, like the American’s, to destabilise the regime,
which could cause the situation to slip—out of control. The
American propaganda of liberation was first tested not in Poland,
but in Berlin and the German Democratic Republic (GDR), where
on 16% and 17% June 1953 an uprising broke out, which was
quickly quelled by the Russians44.

After that event the English estimated that the USA accepted
their view on the need to maintain hopes in satellite states, but
without triggering revolts there. During the talks between the
Foreign Ministers of Great Britain, the USA, and France held in
Washington in July 1953, the American Secretary of State, Foster
Dulles, was pleased to notice that the USSR did not manage to
strengthen its position in satellite states because of patriotism
and religiousness of their peoples. The Head of American diplo-
macy perceived it as largely caused by radio propaganda which,
as we have shown, referred to those aspects of lives of the
inhabitants of Eastern Europe.

The three Ministers, apart from Dulles, the French, Georges
Bidault, and the British, Lord Salisbury, were against stirring up
a large scale uprising in Eastern Europe. Bidault doubted whe-
ther radio propaganda was at all efficient in heating up the
atmosphere of hostility towards communism. In fact, there were
certain differences among the powers. Dulles claimed that it was
“spontaneous resistance of Eastern Europe” could induce the
USSR to withdraw from its sphere of influence#>. From Moscow's
perspective any spontaneous anti-communist upheavals in so-
cialist countries were out of the question. This conviction was
caused by the ideological superiority but also by specific facts in
the policy of the West in the field of radio propaganda and special
operations.

“3TNA, PRO, FO 1110/586, PRG 45/56, FO to US Ambassador in London on 30™
March 1953.

44 C. D. Jackson even wished that the CIA had supported the insurgents in Berlin
with supplies of weapons, because “the blood of martyrs” might have been used
in propaganda against the USSR, see: T. Powers, The Man Who Kept the Secrets.
Richard Helmes and the CIA, New York 1981, pp. 55-56.

45TNA, PRO, FO 371/125052, ZP 23/116, a minute by Harrison of 15% July
1953; FO 371/125053, ZP 23/129, the Tripartite meeting on 10" th July 1953.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 125

In the summer of 1953, even though the Cold War had
already lasted several years, the system of delivering information
from Poland and other Eastern European states to London, useful
for British counter-propaganda, did not function above reproach
because of the difficulties in getting materials from behind the
“Iron Curtain”. The information on the political and economic
situation and social mood was gathered mainly by members of
British diplomatic missions and sent, through special dispatches
Aside needed by IRD and BBC. Some extra materials were
collected from interrogating refugees and exchanging them with
the Americans, including RFE. The Foreign Office was keen to get
reports from behind the “Iron Curtain” as quickly as possible,
even if it were rumours rather than confirmed information. The
point was to broadcast as fast as they could every piece of
information which was suitable to “explore” the differences be-
tween the ruling and the ruled. This, however, did not always end
with success, like in the case of the monetary reform in Czechos-
lovakia in 1953, which surprised the BBC and the station did not
manage to react accordingly46.

Also, the agencies, which were sending dispatches, did not
always determine what part of the text could be made available
for the Polish section of the BBC, which, to hide the origin of the
message, claimed to have taken it from indeterminate sources in
the Federal Republic of Germany. After on 26! September 1953
the Polish Primate, Stefan Wyszyriski was arrested by the Se-
curity Office, the next day the BBC only reported the summary
of the statement of the Polish authorities without any critical
commentary, which caused the intervention of the Ambassador
Shepherd in London. As it turned out, he himself had not made
it clear, which part of the dispatches, sent by him on the subject,
was suitable to be used by the BBC. IRD handed over those
telegrams to the BBC, and the decision was taken there not to
use them even in a limited scope, unlike that which was advised
by the former institution. London also received signals that the
Vatican was determined to give the case of Primate Wyszyriski’s
arrest as much publicity as possible. It is hardly surprising in the
light of the stance of Polish bishops, who seemed lost after his
detention by Security. Western diplomats were relatively unani-

46 TNA, PRO, FO 1110/614, PRG 102/32, a minute by J. Peck of 25th June 1953,
IRD to Prague on 8th July 1953.



126 JACEK TEBINKA

mous in their diagnosis which they made at the beginning of 1954
that from that moment onwards, the Polish bishops were not able
to maintain resistance against the authorities4”.

According to the British diplomats from Warsaw, Poland after
all remained the country where communism grew weak roots as
compared with the USSR. After a couple of years of intense
sovietisation it could be, in addition to the Polish resistance, also
ascribed to British propaganda activities, where efforts were
made to maintain in Poland national and Catholic sense of
identity. According to the English, they constituted the roots of
Polish nationalism and the source of resistance against the
communist regime and the Kremlin’s influence*8.

The arrangements regarding the coordination of British pro-
paganda directed at the USSR and satellite countries were made
at least from the end of 1952, during the Eastern European
Regional Meetings. Those meetings, even though they were tem-
porarily suspended in the autumn of 1953, were attended by the
representatives of IRD, the Northern and Central Departments of
the Foreign Office, as well as the BBC. There discussions were
held on the reactions in propaganda to current issues, and also
the situation in Eastern Europe was analysed from a perspective
of the subjects suitable to be used against communist regimes.
Towards the end of January 1954, it was acknowledged at one of
such meetings, that the conventions of the Polish United Workers’
Party (PZPR) and the Bulgarian Communist Party most probably
did not create such opportunities4S.

However, 1954 abounded with publicised events, such as:
the hijacking of the “Puszczyk” trawler by the part of its crew to
Great Britain, or the escape of a Polish sailor, Antoni Klimowicz;
such cases were perfectly suitable to be used in propaganda
against the PRL authorities and promoting the image of Great
Britain as the country friendly to Polish common people.

British diplomacy also made sure that those few Englishmen,
visiting Poland at that time, were properly prepared. In addition

47TNA, PRO, FO 371/106435, NP 1781/61, Shepherd to FO on 29th September
1953, a minute by H. Hohler of 29m September 1953; FO 1110/689, PR 1055/7,
P. H. Scot to R. H. Mason on 15" January 1954.

48TNA, PRO, FO 371106079, N 1016/13, Shepherd to Hohler on 21°' December
1953.

49TNA, PRO, FO 1110/586, PRG 45/56, a n}]lnutc by W. Klatt of 27th March 1953;
FO 1110/705, PR 10102, a meeting on 27" January 1954.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 127

to businessmen these were most often the visitors invited by the
PRL authorities in order to use their stay for propaganda reasons,
which the Foreign Office tried to prevent through warning them
in advance directly or through intermediaries. The problem was
that the majority of those travellers were communists or their
supporters. This sometimes made it rather impossible for the
British Government to encourage British visitors to Poland to
keep asking, during different meetings, uneasy questions that
would be troublesome for the local authorities. Bearing in mind
those visitors to Poland who had a bit more critical attitude
towards communist reality, in June 1954 the British Embassy
prepared an up-to—date list of questions to ask Polish counter-
parts during a possible visit. Among other things, they were
expected to seek out the answer to the question where Primate
Wyszynski was being held, what was the purchasing power of
teachers’ salaries, why the Poles were not allowed to go abroad,
why there were checkpoints on roads, and why the BBC pro-
grammes were jammed>0.

Even though the BBC programmes were regarded in Eastern
Europe as credible, in the self-critical judgement of British
diplomats they were no longer recognised as “the voice of free-
dom™31. However, year 1954 brought Western propaganda sub-
stantial achievements, though the contribution of the BBC was
limited. It was the Americans who could sport the author of the
biggest Western propaganda success. The RFE series “Behind the
scenes of the security service and party”, with the participation
of the runaway Vice-Commander of the Tenth Department in the
Ministry for Public Security, colonel Jézef Swiatlo, unveiled the
secrets of the communist regime and originated the beginning of
transformations, whose result was, among other things, the
reorganization of the terror apparatus and the ousting of the most
compromised members, including Head of this department, Sta-
nistaw Radkiewicz52.

50TNA, PRO, FO 1110/689, PR 1055/79, P. H. Scott to R. H. Mason on 29% June
1954, Mason to Scott on 5th August 1954.

51 TNA, PRO, FO 1110/705, PR 10102/24, a meeting on 22nd September 1954.

52 Among the most diligent listeners to the programmes by Western radio stations
were representatives of the repression apparatus. Hipolit Duljasz, Chief Manager
of the prison system was trying to listen to the BBC after the meeting chaired by
Radkiewicz on the escape of Swiatlo in the autumn of 1954 but “he gave up due
to some jamming noises in the radio receiver”, see: A. G6rski, Swiatiowstret
(Light Intolerance — play on words: “Light” in Polish means swiatto, transl. note),
“Polityka”, 2003, N2 48.



128 JACEK TEBINKA

The Americans were a little aided by a coincidence. It was in
their sector in West Berlin that Swiatlo asked for political asylum
in December 1953. However, the real success was caused by the
decision to use him for anti-communist propaganda, which the
British would most probably have had reservations about, had
this high-ranking officer been captured by them. What is more,
the Foreign Office did not find out about Swiatlo’s escape until
this fact was revealed by Washington in September 1954, the
moment his programme began to be broadcast. After two months,
the Ambassador Andrew Noble suggested that the BBC publicised
a rumour which was being spread in Warsaw that changes within
the PZPR were approaching. Even though the English perceived
Swiatlo’s revelations as slightly exaggerated, and they had a criti-
cal attitude to the practice of disclosing the security agents, who
could have been recruited under compulsion, the information
which came from the Polish refugee made a perfect material to
be used also by the British, since it showed lies by communist
regimes, such as, for example, about the brothers, Herman and
Noel Fields, who were arrested in 1949 by the Polish and Hunga-
rian security officers, which had been openly denied by the
authorities both in Warsaw and Budapest53.

Anti-British propaganda in People’s Poland was facilitated by
London’s policy regarding the remilitarization of West Germany
and not recognising the Oder — Lusatian Neisse Line. Sometimes,
British politicians themselves encouraged finding pretexts to
attack their country. Winston Churchill, while delivering
a speech on 237 November 1954 in his constituency in Woodford,
mentioned a telegram which he had allegedly dispatched to the
Marshal Bernard Montgomery on the final days of World War II
in Europe, instructing him to collect weapons of the defeated
Wehrmacht units for German soldiers in case of conflict with
Russians. It soon turned out that this was a misunderstanding
which resulted from the crippling memory of the 80-year old Head
of the Government, and such a telegram had never been sent.
The case, however, had already been publicised and used against

53TNA, PRO, FO 371/111605, NP 1594/3, Noble to FO on 20th September 1954,
H. Hohler to I. Kirkpatrick on 22" November 1954; NP 1594/5, Washington to
FO on 9 December 1954; FO 1110/807, PR 1055/14, P. M. Foster to G.
Macdonald on 25" January 1955; H. and K. Field, OpdZniony odlot. W okowach
zimnej wojny (A Delayed Flight. The Cold War-Bound), Warszawa 1997, pp.
382-420.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 129

Churchill, not only by the PRL propaganda, but also by the
opposition on the British Isles34. The British usually tried repul-
sing the attacks by the Soviet satellites, who were accusing them
of building a new Wehrmacht, through pointing at the enormity
of the Soviet armaments.

Churchill’s policy of seeking a consensus with the USSR had
no impact on the fundamentals of British propaganda towards
PRL. The British, in their search for detente with communist
states reserved, until 1956, room at the negotiating table for
Moscow only, since they did not want the contacts with its vassals
to gain importance. However, the slow thaw in Poland caused in
1955 less friction in bilateral relations, which also diminished
confrontational atmosphere in propaganda warfare. A decisive
moment for a new phase in the British information activities was
the visit of the HMS “Glasgow” cruiser to the port of Gdynia
between 15t and 4t July 1955. For the first time after the World
War Il had ended, the cameras of the British film chronicle found
themselves in Poland, showing its friendly face and avoiding
attacks on the communist regime. On the other hand, also Polish
propaganda began to reduce the number of attacks on Great
Britain and France, concentrating its efforts on the USA and West
Germany>®5.

Before the conference of the leaders of Great Britain, France,
the USA and USSR in Geneva was held in the second part of July
1955, the Americans were less and less certain about the policy
of their allies towards the satellites. Although the British propa-
ganda principles did not differ much from the American ones,
being reduced to highlighting differences between the ruling and
their nations as well as the pointing at the contradiction of
interests between the enslaved countries and the USSR, in reality
the tone of the programmes in the Polish section of the BBC was
far more cautious than of RFE. While the Munich radio station
was forbidden from inciting uprisings and creating illusions to

54TNA, PRO, FO 371/111578, NP 1021/4, Noble to A. Eden on 7% December
1954; M. Gilbert, “Never Despair”. Winston S. Churchill 1945-1965, London
1988, pp. 1070-1072; IRD prepared a study for a secret distribution, entitled
Communist statements on the Oder-Neisse Line, where, ignoring the role of Great
Britain and the USA, they put blame on the Polish government for post-war
expulsions of Germans, TNA, PRO, FO 953/93.

55 Foreign Relations of the United States 19551957 (quoted below as: FRUS), vol.
XXV: Eastern Europe, Washington 1990, pp. 42-43; Gdynia, Poles Welcome HMS
“Glasgow”, 11t July 1955, Pathe News Exclusive, www.britishpathe.com.



http://www.britishpathe.com

130 JACEK TEBINKA

rely on possible aid of the West in liberating from the communist
rule, hot-blooded journalists did not always comply with it, and
the National Committee for a Free Europe itself led, from Fe-
bruary 1955 onwards, an aggressive balloon action of dropping
leaflets and brochures on the territory of Poland, among others,
yet its scale was much smaller than the operation addressed to
Czechoslovakia and Hungary5S.

During the talks held by Western diplomats before the Gene-
va conference, the British, just like the French, showed to the
disappointment of the Americans lack of willingness to put the
case of independence for satellite states on the agenda at the
meeting with the USSR. In London the illusions about the
possibility of their liberation were rather abandoned, and the
authorities there suggested the beginning of talks on the ex-
change of ideas and people with the states of the Soviet block, so
in practice, the permission for Western information activities on
its territory, hoping that this would cause evolutionary transfor-
mations in communist capitals>?.

As anticipated by the British, on 18% July 1955, during the
Geneva conference President Eisenhower mentioned the case of
bringing back independence to the countries of Eastern Europe,
but he encountered a refusal to take up the subject by the USSR
Prime Minister, Nikolai Bulgagin. The Russian politician regarded
this as interfering in internal affairs of the states of the people’s
democracy538. The Geneva conference and a certain detente in the
relations with Moscow, which took place after that, put new
requirements for Western propaganda towards those countries,
because the recipients of Western propaganda may have got the
impression that they had been sacrificed on the altar of the
agreement with the Kremlin.

The authorities of PRL took advantage of such international
atmosphere to begin, after the Geneva conference, a new propa-
ganda campaign in which they called Poles — emigrants in the

56J. Nowak-Jezioranski, op. cit., pp. 102-103, 152-165; P. Machce-
wicz, op. cit., pp. 112-122; the IRD experts estimated that the effectiveness of
RFE had increased as compared to 1952, though they suggested another location
for the station as the Polish and Czech personnel did not feel comfortable in
Bavaria, TNA, PRO, FO 1110/743, PR 134/18, Bruce Lockhard to J. Rennie on
24™ July 1955.

57 FRUS, vol. XXV: Eastern Europe, Washington 1990, p. 46.

58 TNA, PRO, FO 371/118248, WG 1071/1254, the Geneva Conference, talks on
18th July 1955.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 131

Western world — to come back home. The action was primarily
focused on bringing back to Poland outstanding representatives
of scholarly and cultural life. The British did not rely in their
propaganda on emigrants as much as the Americans, hence the
damage done by the campaigns was limited. The British Joint
Intelligence Committee (JIC) was rather afraid of the returns of
people who had sought political asylum not long before, which
could discourage other would-be refugees, who would possess
the information required by the intelligence. The British counter-
action was, as compared to the USA’s, rather timid, and limited
itself to hampering through administrative methods more active
operations of the PRL Embassy. The political mood among the
majority of the Polish diaspora in the British Isles made it difficult
to achieve quantitative repatriation successes, though it was
there where the most spectacular returns to Poland of the two
Prime Minister of the Government-in— Exile took place. While
Hugon Hanke, as it turned out later — an agent of the Security
Office, left secretly for Warsaw in September 1955, whereas the
eminent publicist, Stanistaw Cat Mackiewicz did the same pub-
licly the next year. Western radio stations, first of all RFE,
responded to this with a clever counter-offensive, demanding the
repatriation of the Poles from the USSR59,

The English, however, preferred to remain discreet in some
matters, such as the fate of the sixteen leaders of the Polish
underground, kidnapped by the NKVD in March 1945, relying on
the methods of silent diplomacy, rather that publicising the
question. After all, they had a similar approach to the problem of
the British wives of the Polish citizens who had come back from
England to their country after the war. A number of them,
disappointed with the communist reality, made attempts to
return to Great Britain, but the Polish authorities objected, since
they regarded them to be Polish citizens and refused to grant
them permission to leave the country®0.

M. Ruchniewicz, MSZ i polskie placowki dyplomatyczne w kampanii na
rzecz repatriacji Polakow z Zachodu (1955-1957) (The Polish Foreign Ministry and
Polish Diplomatic Posts in the Campaign for the Repatriation of Poles from the West,
1955-1957), “Wroctawskie Studia z Polityki Zagranicznej”, 2001, N2 1, pp. 61-81;
A. Friszke, Zycle polityczne emigragji (A Political Life in Exile), Warszawa 1999,
pp. 232-241; P. Machcewicz, op. cit., pp. 128-136.

60 TNA, PRO, FO 371/116519, NP 1052/2, Noble to Hohler on 29th March 1955;
NP 1052/5, a minute by Hohler of July 1955.



132 JACEK TEBINKA

The progressing political thaw in Poland in the second half
of 1955 made it possible for British diplomats to maintain slightly
more uninhibited contacts with the Poles. Also, in the Polish press
more and more critical articles appeared, which facilitated finding
the useful material on the Polish reality, which was handed over
to London for the BBC and IRD, as these institutions were able
to react to ongoing changes relatively fast. What remained proble-
matic was the fact that it would be difficult to change the
principles in propaganda towards Poland, trying to adjust them
to a dynamically developing situation without modifying the Bri-
tish policy towards the Polish authorities. Meanwhile, a discus-
sion had been taking place since the end of 1954 between the
Ambassador in Warsaw, Andrew Noble, and the Foreign Office,
where the British diplomat suggested accepting a more open
attitude towards the Polish authorities, yet encountering scepti-
cism in his headquarters. This exchange of opinion did not
produce conclusions even at the beginning of 1956, before the
meeting between Churchill’s successor as Prime Minister, An-
thony Eden, and Eisenhower in Washington. During this summit
at the turn of January 1956, Poland was only mentioned in the
context of the economic expansion of communist states in the
Third World, slightly exaggerating its threat, and the participants
issued with satisfaction a general statement in which they re-
called the rights of nations subjugated in Eastern Europe to
sovereignty®6!.

In February 1956, the Foreign Office was contemplating
a possible tightening of propaganda towards USSR in the situ-
ation when the Russians intensified their criticism about Western
powers. This induced Ambassador Noble to express his objection
to any ideas of implementing this tactic by British propaganda
towards the PRL authorities, because the Poles did not follow
Moscow in this case. After his conversation with the Polish
vice-Minister of Foreign Affairs, J6zef Winiewicz, he suggested,
following the Polish diplomat, calling a far-reaching truce on this
issue between London and Warsaw. According to the British
diplomat, it was recommended to cease criticism by the BBC of
the Polish ruling regime in return for not-jamming the station,
which was in consequence to improve mutual relations. A month

51 TNA. CAB 21/3090, a conversation between S. Lloyd and J. F. Dulles on 15t
February 1956, the Washington Declaration of 1% February 1956.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 133

later, the British Ambassador showed, as an example of the Polish
moderation in criticising the United Kingdom, the reactions of the
PRL press to arresting by the British authorities in Cyprus the
leader of the Greek community, Archbishop Makarios, and his
deportation to the Seychelles52.

The arguments introduced by Noble were not, however,
strong enough to break the resistance in London, where no
differences were noticed between anti-Western propaganda of
PRL and the USSR, and the fundamentals in the policy towards
the transformations on the Vistula still waited to be determined.
In the Foreign Office a plan was being considered to initiate the
policy of small steps through appealing to Warsaw for permission
to restore the contacts between the British Council and Polish
institutions of higher education, the arrival of Western journalists
in Poland and sales of English books. Yet even those initiatives
were effectively hampered by the lack of funds®3.

After the 20th Communist Party of the Soviet Union (CPSU)’s
Congress, the British, not knowing the content of the secret
report by Krushchev at that stage, judged the policy of Moscow
through the prism of its propaganda attacks against the West,
which were plentiful at the time of the congress. It was not noticed
in London either that PRL distanced itself from the Kremlin’s
stance. In the letter of the Deputy Undersecretary of State, John
G. Ward to Noble of 12th March 1956 an idea to stop criticising
the regime by the BBC in return for not jamming the broadcast
was rejected, as it was acknowledged that such a move would
completely disorientate Polish listeners of this radio station as
regards the British policy towards communist regimes. In reply,
the British Ambassador claimed that he did not mean giving up
the attacks on communism as a doctrine but sparing the Polish
government64,

The changes which began to progress more dynamically after
Bolestaw Bierut’s death in Moscow on 12t March 1956 and after
the secret report by Khrushchev was carried over in the months
that followed, confirmed Noble’s projections that Poland was

52TNA, PRO, FO 371/122617. NP 1052/3, Noble to S. Lloyd on 17th February
1956; FO 371/123877, RG 1081/523, Noble to Lloyd 13" March 1956.

83 Ibidem, a minute by H. G. Balfour-Paul of 28th February 1956; NP 1052/4,
a minute by E. F. Given of 1% March 1956.

64 TNA, PRO, FO 371/122617, NP 1052/5, J. G. Ward to Noble on 12th March
1956; NP 1052/8, Noble to Ward on 20'"" March 1956.



134 JACEK TEBINKA

becoming a country increasingly different from other states of the
communist block. An important switch in the policy of the PRL
authorities was to give up the jamming of Polish broadcasts by
the BBC towards the end of June 1956. Just before the Poznan
riots, a regime journalist and earlier a war correspondent of the
Polish Telegraph Agency (PAT), Stefan Litauer notified the
BBC unofficially that in Warsaw such a decision had been taken,
which was received by the British with satisfaction. The fact that
it was done without getting satisfaction as regards the original
postulate to stop criticising the authorities, confirmed that the
Polish government attached little importance to a possible threat
from the Polish programmes of the BBC, focusing their efforts on
jamming the much more dangerous RFE, even though, according
to what Jan Nowak Jezioranski used to say to British
diplomats, the Munich radio station tried maintaining the spirit
of hope but not the hope for liberation®5,

The spontaneous revolt against the communist regime in
Poznan of 28th June 1956, which was quelled by the army with
the death toll of over 70 people, was the biggest riot of its type in
a hitherto short history of PRL and became a dream propaganda
material for Polish language Western radio stations. While RFE
took advantage of the situation for a concentrated propaganda
attack against the authorities in Warsaw, whereas the English
remained more timid, limiting themselves mostly to giving an
account of the course of events in Poznan, which were witnessed
by hundreds of guests of the Poznan Fair who arrived from
Western Europe. The differences in the attitude of London and
Washington towards the events in Poznan basically stemmed
from a more aggressive approach of the Americans, though —in
their opinion — the Poznan events lacked one significant element,
which would be the quelling of the revolt directly by Soviet
military forces. The British were far from making an offer to
supply food for the inhabitants of Poznan, as that had been
carried out by the USA assuming in advance, which was empha-
sised by the Secretary of State, John Foster Dulles, at the meeting
of the National Security Council on 12t July 1956, that the offer
would be rejected, and its aim was merely to put the PRL
authorities in an awkward position®,

85 TNA, PRO, FO 371/122647, NP 1152/5, Noble to Ward on 26th June 1956; FO
371/122617, NP 1052/4, a minute by E. F. Given of 1%t March 1956.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 135

A noticeable change of the atmosphere in Polish — British
relations was proven by the fact that Jézef Winiewicz thanked
Noble on 15t August 1956 for the careful line that the British
Foreign Ministry, followed by the press, adopted with reference
to the Poznan events, and made an assurance that the sentences
in trials would not be “brutal”. Despite the rumour which was
spread as far as the Foreign Office, the jamming of the pro-
grammes of the Polish section of the BBC was not resumed, which
towards the end of the summer 1956, according to British
diplomats, were received without any interference®7?.

The PRL authorities, however, carried on jamming American
radio stations which broadcast to Poland. In spite of a good
British — American cooperation in the field of propaganda, the
Northern Department of Foreign Office was rather sceptical about
RFE. It was largely caused by a more moderate attitude of London
towards satellite states. Towards the close of August 1956,
a request of the Munich station was being contemplated, to let
the Chancellor of the Treasury, Harold Macmillan take the floor
in the programme on a Czech politician, Jan Masaryk. Despite
the support given by Norman G. F. Reddaway from IRD, voices
prevailed which suggested that it was the BBC where the Minis-
ters of the Crown should turn up, and the invitation was declined.
Thomas Brimelow of the Northern Department expressed an
opinion that RFE was a friend, but “it is at times an embarrassing
friend"68,

In September 1956 the British did not intend, however, to
change their political line towards Poland and other satellites,
though they discerned the necessity to react with flexibility to
ongoing changes. In the field of propaganda they still wanted to
show the Polish nation heart and stress the need for Poland to
regain independence. Contrary to Noble’s suggestions, who after
all had ceased to be Ambassador in Warsaw, there was no
intention of spending money on the cultural presentation of Great

56 The 290th NSC session on 12 July 1956, National Security Archive, The 1956
Hungarian Revolution, www.gwu.edu/%7Ensarchiv/NSAEBB/NSAEBB76/: on
the response to the events in Poznan in the British media see: S. Jankowiak,
Reakcja Zachodu na Poznariski Czerwiec 1956 r. (The Reaction of the West to the
Poznari June of 1956), “Kronika Wielkopolska”, 1993, N¢ 3, pp. 31-53.

°"TNA, PRO, FO 371/122587, NP 1015/8, Noble to Lioyd on 1*! August 1956; FO
1110/854, PR 138/60, P. M. Foster to C. Higgs on 24~ July 1956.

°® TNA. PRO, FO 371/122108, N 1431/1, a minute by Brimelow of 29" August
1956, a minute by Reddaway of 29~ August 1956.



http://www.gwu.edu/%7Ensarchiv/NSAEBB/NSAEBB76/

136 JACEK TEBINKA

Britain in Poland, assuming that the Polish government would
let them take place at all®®,

This cautious policy was soon called in question by the
October events in Poland, which reached their climax on 21st
October 1956, when Wiladyslaw Gomulka assumed the office of
First Secretary of the Polish United Workers’ Party (PZPR). The
authorities in London did not keep up with the developments in
Warsaw, because the attention of British diplomats was drawn
by the Suez Crisis. The Foreign Office was wary of the events in
Poland. On 2214 October 19586, its spokesperson stated “We have
always wished well to the Polish people. We shall be glad if the
reforms proposed by Mr. Gomutka lead to greater freedom for
them”. The British press showed its understanding for this
political line towards Poland?°.

British diplomats, just like Americans, appreciated the im-
portance for the interests of their countries of the creation in
Poland of a “national communist regime”. Hope for a quick libe-
ration of Poland from the Soviet dependence was given up, and
some counted on the process of an evolutionary transformation,
which they intended to support. October 1956 was a break-
through in British propaganda towards Poland. The development
of relations with the communist regime meant the necessity to
tone down the critical attitude towards it, and for the next few
years Gomulka himself was to enjoy characteristic immunity in
programmes of the Polish section of the BBC, which entailed the
ban on criticising him?1.

69 TNA, PRO, FO 371/122618, NP 1052/19, a memorandum by Brimelow of 24"
September 1956.

7OTNA, PRO, FO 371/122600, NP 10110/197, a minute by Brimelow of 23™
October 1956. The fact that Western press correspondents, including British,
could perform their jobs in post-October 1956 Poland mostly unhindered did not
indicate that they did not encounter difficulties, especially when they annoyed
the PRL authorities with their activities and reports. On 1ot August 1957, an
Englishman Anthony Cavendish, a correspondent of the UP American informa-
tion agency, visited L6dZ and next sent a report on the strike of textile female
workers in that town. In addition to this, he wrote a letter of protest to Vice-Mi-
nister of Polish Foreign Ministry, Jézef Winiewicz, having been previously irritated
by the surveillance of his actions from the Security Service. The reaction of the
Polish authorities was to expel him from Poland. On principle, the Security Service
suspected every foreign journalist of spying, but in this case it was not of any
larger importance, though Cavendish indeed worked for SIS. In the British
Embassy in Warsaw, where, except for head of the local SIS cell, most probably
nobody else knew about his secret profession, the information he handed over
through ordinary contacts was not regarded as highly credible and he was
perceived as an indiscreet person, see TNA PRO, FO 371/128875, NP 1674/2,
G. Carey-Foster to M. G. L. Joy on 20t August 1957.



BRITISH PROPAGANDA DIRECTED AT POLAND, 1947-1956 137

To what extent the situation had changed was showed by the
fact that Gomulka, encouraged by Winiewicz, gave an interview
to “The Times” in 1958. In the conversation with Jézef Zaranski
of the BBC, whom he used to meet publicly, the Polish Vice-Min-
ister of Foreign Affairs emphasised that this radio station played
a positive role in bilateral relations and it did not give reasons to
complain’2. Despite some minor incidents in the next years, this
situation did not change till 1967, irrespective of different crises
in the relations between the East and the West. This did not
indicate, however, that the British gave up their anti-communist
propaganda, quite the contrary: they constituted, in addition to
the USA, a major component of the Western coalition to stop the
ideological and propaganda expansion of communism all over the
world. It was not until an anti-Zionist campaign was started by
the PRL authorities after the Six-Day-War, and first of all, the
Polish participation in the invasion on Czechoslovakia in August
1968, that a transitional crisis in British — Polish relations took
place, which was reflected in the temporary intensification of
propaganda actions.

Translated by Robert Bubczyk

7ITNA, PRO, FO 1110/1141, PR 1055/31, a minute by T. Peters of 4th July 1958;
J. Tebink a, Brytyjskie zapewnienia w sprawle granicy na Odrze i Nysie Euzyc-
kiej z 1962 roku (British Assurances Regarding the Oder-Lusatian Neisse Line), in:
Gdarisk — Gdynia — Europa — Stany Zjednoczone w XIX | XX wieku. Ksiega
pamigtkowa dedykowana prof. A. Cienciale (Gdarisk-Gdynia-Europe-the USA in
the 19th and 20th Centuries. The Commemorative Book Dedicated to Professor A.
Cienciata), Gdansk 2000, pp. 322-325; J. Tyszkiewicz, Otwarte okno w “ze-
laznej kurtynie”. Polityka administracji prezydenta Eisenhowera wobec Polski
(paZdziernik 1956-styczeri 1961) (An Open Window in the “Iron Curtain”. The Policy
of President Eisenhower’s Administration Towards Poland, October 1956-January
1961), Wroctaw, 2003, pp. 312-319.

72TNA, PRO, FO 371/135078, NP 1051/9, a conversation between Zarariski and
Winiewicz on 10" April 1958.





