
Elżbieta Nowosielska
Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffl  a 
Polskiej Akademii Nauk
https://orcid.org/0000-0001-5427-4320

Funkcjonowanie redakcji

Artykuły i wzmianki zamieszczane na łamach polskich pism emigracyjnych 
są z pewnością cennym źródłem do badań nad warunkami i metodami 
pracy panującymi w ich redakcjach. Znajdują się wśród nich zarówno teksty 
zawierające informacje świadomie podawane przez wydawców (np. spra-
wozdania z sytuacji fi nansowej periodyku lub uchwały organizacji go wyda-
jących), rozważania dotyczące kondycji polskiego ruchu wydawniczego, 
obarczone różnego rodzaju stereotypami i oczekiwaniami, jak też oskar-
żenia czy sugestie, na podstawie których badacz może próbować wyciągać 
własne wnioski. Źródło to nie jest oczywiście pozbawione wad. W gazetach 
starano się publikować wyłącznie te informacje, którymi redakcja chciała 
się podzielić z czytelnikami, w związku z czym tematy niewygodne lub pro-
blematyczne (np. trudności organizacyjne, konfl ikty wśród pracowników) 
mogły być pomijane, żeby nie nadszarpnąć jej wizerunku. 

Podobnie było w przypadku podawania nazwisk pracowników i współ-
pracowników pisma. Pozyskanie znanych autorów i korespondentów, np. 
z ziem polskich, specjalnie reklamowano odbiorcom. Przykładowo w 1911 r. 
„Gazeta Polska w Brazylii” chwaliła się nawiązaniem współpracy ze zna-
nym katolickim publicystą hrabią Krzysztofem Emilem Mieroszewskim 
z Krakowa1. Z kolei w 1918 r. „Dziennik Związkowy Zgoda” miał posiadać 
m.in. dwóch stałych płatnych korespondentów w Europie: prof. W. Luto-
stańskiego2 w Paryżu i Jana J. Kowalczyka w Kopenhadze3. Bywały także 

1 „Gazeta Polska w Brazylii” 8 XII 1911, nr 48, s.  6; zob. też J. Zdrada, Mieroszewski 
(Mieroszowski) Krzysztof Emil (1857–1915), w: Polski słownik biografi czny, t. 20, Wrocław 
1975, s. 823.

2 Prawdopodobnie chodzi o prof. Wincentego Lutosławskiego (1863–1954), przebywają-
cego w czasie wojny we Francji, którego artykuły publikowano w tym okresie w „Dzienniku 
Związkowym Zgoda”.

3 S. Orpiszewski, Historya „Dziennika Związkowego”, „Dziennik Związkowy Zgoda” 
15 I 1918, s. 4.

http://rcin.org.pl



102 Elżbieta Nowosielska

przypadki, kiedy szczegóły dotyczące pracowników pomijano w spisach 
i artykułach rocznicowych z uwagi na krążące o nich niekorzystne pogło-
ski lub opinie4. Niekiedy nie publikowano też informacji uznawanych 
za mniej istotne lub mało interesujące dla czytelnika. W związku z tym 
wiadomości o działaniu redakcji uzyskane w ten sposób należałoby skon-
frontować z innymi typami źródeł podczas dalszych badań. Uzupełnień 
warto szukać np. w dokumentacji redakcji przechowywanej w archiwach 
lub w osobistych zapiskach typu listy lub pamiętniki. Z uwagi na ogólnie 
zły stan zachowania źródeł do historii polskiej emigracyjnej, zwłaszcza 
z terenów Stanów Zjednoczonych, dla wielu tytułów prasowych takie 
wzmianki są jedynym śladem ich istnienia. Dodatkowo warto podkreślić, 
że monografi e i artykuły naukowe poruszające praktyczne strony funk-
cjonowania pism emigracyjnych wciąż są dość nieliczne. Do wyjątków 
należą prace Daniela Kipera5.

Skład redakcji

Pracownikiem redakcji najczęściej znanym z imienia i nazwiska był redak-
tor naczelny. W przeciwieństwie do polskich gazet wydawanych na tere-
nach państw zaborczych nie zawsze jednak dbano o zamieszczenie jego 
danych w stopce redakcyjnej. Zazwyczaj nowi pracownicy, obejmując to 
stanowisko, przedstawiali się czytelnikom w stosownym artykule i podawali 
przy okazji swój program oraz cele. Pod koniec badanego okresu pisma 
amerykańskie musiały też raz do roku zamieszczać poświadczone notarial-
nie oświadczenie o własności (statement of ownership), w którym wymie-
niano najważniejsze osoby związane z periodykiem. Anonimowi pozosta-
wali często ludzie zatrudnieni na niższych stanowiskach w redakcyjnych 
biurach. Ich nazwiska pojawiały się niekiedy w numerach rocznicowych 
albo w kronikach życia Polonii wśród wzmianek o ślubach i zgonach. 
Krótkie życiorysy swoich pracowników zamieścił np. „Dziennik Chica-
goski” w numerze jubileuszowym z 1900 r.6 Dziennik ten postanowił też 
pośmiertnie upamiętnić swojego buchaltera Stanisława Czajkę, publikując 
jego życiorys w 1901 r.7 Z kolei o tym, że w 1899 r. zarządcą fi nansowym 

4 Zob. mój artykuł pt. Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 
na łamach polskiej prasy emigracyjnej w tym tomie.

5 Zob. np. D. Kiper, „Zgoda” i spór. Z dziejów polskiego pisma w Ameryce (1881–1907), 
Lublin 2019.

6 Krótkie życiorysy współpracowników „Dziennika Chicagoskiego”, „Dziennik Chicagoski” 
15 XII 1900, s. 2–3, 10.

7 Ś. P. Stanisław Czajka, „Dziennik Chicagoski” 4 X 1901, s. 8.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 103

„Kuryera Polskiego” w Milwaukee (Wisconsin) był Leon Drwęski można 
było się dowiedzieć nie z informacji w stopce lub winiecie, ale z doniesienia 
o jego ślubie8. 

Choć w powszechnym przekonaniu redaktor odpowiadał za zawartość 
i poziom danego tygodnika czy dziennika, to jednak musiał się on dosto-
sować do wytycznych właścicieli i wydawców. Jeśli współpraca przebiegała 
bez zarzutów, to ani właściciele, ani akcjonariusze nie ingerowali przesad-
nie w treść pisma. W „Kuryerze Polskim” w 1893  r. zwrócono się nawet 
z prośbą do czytelników, żeby nie zawracali głowy wydawcy Michałowi 
Kruszce drobiazgami, tylko zwracali się do redaktora Kazimierza Neu-
mana9. Czasem jednak w artykułach i wzmiankach w gazecie przebijają 
się ślady konfl iktów w redakcji. Przykładowo w tymże „Kuryerze Polskim” 
w 1899 r. w korespondencji nadesłanej przez jednego z agentów opisano 
współpracującego niegdyś z pismem Ignacego Machnikowskiego, który 
obecnie redagował konkurencyjny „Dziennik Milwaucki”:

Wydawca Kuryera nie wymaga nigdy od redaktorów aby pisali coś wbrew swemu 
przekonaniu, ani też im wiele przepisów nie robi. To też Machnikowski pisał 
koszałki opałki, nudne jak fl aki z olejem, tak, że abonenci narzekali, a agenci 
domagali się usunięcia niedołęgi redaktora bo tracą w interesie. W ten sposób 
Machnikowski stracił owo zatrudnienie. Teraz gdy go inni najęli, odwdzięcza 
się swemu poprzedniemu pracodawcy najpodlejszymi oszczerstwami; a gdy go 
obecni pracodawcy odprawią, będzie tak samo na nich psy wieszał. Nawet gdy 
jeszcze przy Kuryerze pracował, pisywał do „Wiarusa” tajne korespondencye na 
wydawcę Kuryera!10 

Dość poważne musiało być nieporozumienie pomiędzy zarządcą działu 
fi nansowego tygodnika „Polonia w Ameryce” w Cleveland Michałem Kniołą 
a redaktorem tego pisma Łucjanem S. Dewoyną, skoro o rezygnacji tego 
pierwszego ze stanowiska informowały także inne pisma polonijne. Kolej-
nego zarządcę wybrali na swoim posiedzeniu akcjonariusze spółki wyda-
jącej ten tygodnik11. 

Zmiana pracy przez redaktora niekoniecznie musiała się wiązać z kon-
fl iktem. Wydawany w Brooklynie tygodnik „Czas” reklamował publika-
cje swojego byłego redaktora Józefa Sawickiego12. Kiedy redaktor „Gazety 
Polskiej” z Nowego Jorku Adolf Lewiński zgłosił chęć powrotu na stałe 

8 „Kuryer Polski” 19 IV 1899, s. 1.
9 Redakcya Kuryera, „Kuryer Polski” 11 II 1893, s. 4.

10 Agent Kuryera, O nowych obrońcach katolicyzmu. Korespondencya Kuryera Polskiego, 
„Kuryer Polski” 15 VII 1895, s. 8.

11 „Słowo” 13 I 1894, nr 2, s. 1.
12 Zob. np. „Czas” (Brooklyn) 5 VIII 1910, nr 31, s. 4; 9 XII 1910, nr 49, s. 4.

http://rcin.org.pl



104 Elżbieta Nowosielska

do Europy akcjonariusze tego pisma mieli czas na szukanie jego następcy. 
Stanowisko zaproponowano hr. Krasickiemu i Romanowskiemu, ale żad-
nego z nich nie udało się zwerbować13.

W idealnej dla wydawania dziennika czy tygodnika sytuacji w jego 
redakcji obok kilku redaktorów powinni być także zatrudnieni inni spe-
cjaliści, tacy jak korektorzy, zecerzy, drukarze, roznosiciele, agenci zbie-
rający prenumeratę itd. Na tak duży zespół mogły sobie jednak pozwo-
lić jedynie nieliczne polskie pisma na emigracji. Częściej zdarzało się, że 
gazeta, zwłaszcza na początku omawianego okresu, była przedsięwzięciem 
jednoosobowym bądź rodzinnym, co nierzadko prowadziło do wypalenia 
zawodowego założyciela i zamknięcia wydawnictwa. Tak okazało się np. 
w przypadku publikowanego w latach 1908–1909 w Kurytybie tygodnika 
„Naród”. Ludwik Szczerbowski wyjaśnił okoliczności jego upadku w zawia-
domieniu nadesłanym do redakcji „Gazety Polskiej w Brazylii”: „Nie będąc 
człowiekiem bogatym rzuciłem się na wydawanie pisma, a nie mając kapi-
tału do płacenia pracowników sam musiałem być redaktorem, zecerem, 
drukarzem i ekspedytorem. Ta ciągła naprężona praca 16–18 godzin na 
dobę, nadwyrężyła silnie moje zdrowie, dla którego ratowania zmuszony 
byłem pismo zwinąć. Wiadomą jest rzeczą, że pisma w Brazylii nie dają 
dochodu, a tembardziej nowozałożone”14. 

Paweł Klimowicz w rozważaniach na temat stanu prasy polskiej w Sta-
nach Zjednoczonych opublikowanych w tygodniku „Rolnik” w 1911 r. postu-
lował, że pierwszym krokiem do naprawy sytuacji powinno być wymuszenie 
na wydawcach zatrudnianie takiej liczby personelu, aby cała treść gazety 
składała się z treści oryginalnych, a nie przedruków15. W podobnym tonie 
pisano w „Wiadomościach Codziennych” w 1917 r. Omawiając sprawozdanie 
administracji „Dziennika Ludowego”, w którym obliczono, że pismo przy-
niesie 10 tys. dolarów strat, które będą musieli pokryć członkowie Związku 
Socjalistów Polskich, w przejaskrawiony sposób przypomniano czytelni-
kom, że byt i funkcjonowanie „Wiadomości Codziennych” opierają się „na 
pracy i mozole” jednego człowieka, ich redaktora Stanisława A. Dangla16. 
Bardziej realistyczne wydają się wyliczenia „Reformy” odnośnie do liczby 
ludzi zatrudnionych w „Polaku w Ameryce”, nawet jeśli były przy okazji 
okraszone złośliwymi komentarzami na temat ich kompetencji. W 1892 r. 
ks. Jan Pitass miał bowiem zatrudniać trzynaście osób, wśród których było 
trzech redaktorów (nowo zatrudniony forman Józef Kudlicki, Stanisław 

13 „Polonia” (Baltimore) 30 XI 1893, nr 48, s. 8.
14 „Gazeta Polska w Brazylii” 28 I 1910, nr 4, s. 3.
15 P. Klimowicz, Gazety czytane z litości, „Rolnik” 20, 3 II 1911, nr 5, s. 9.
16 „Wiadomości Codzienne” 8 V 1917, s. 2.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 105

Ślisz i niedawno przybyły do Stanów Zjednoczonych Paweł S. Kołucki), 
ośmiu chłopców, jednego zecera i jednego „szewca”17.

Na drugim biegunie znajdowały się wydawnictwa pism takich jak „Ame-
ryka-Echo” czy „Kuryer Polski”, które po pewnym czasie odniosły sukces 
fi nansowy, a zatem mogły sobie pozwolić na zatrudnienie kilkudziesięciu 
pracowników. Według Wacława Kruszki w początkach istnienia „Kuryera 
Polskiego” w 1888 r. w jego redakcji pracowało sześć osób, ale już w 1905 r. 
liczba ta wzrosła do 121 (27 dorosłych, 7 „niedorostków” i 87 roznosicieli)18. 
W rocznicowym numerze tego dziennika z 1913 r. wymieniono: „W skład 
redakcyi wchodzą: redaktor naczelny (managing editor), dwóch redakto-
rów wiadomości miejscowych, jeden dla spraw krajowych, jeden dla spraw 
zagranicznych, jeden dla wiadomości polskich z Europy i Ameryki, jeden 
dla poprawiania korespondencyi. Każdy z tych redaktorów ma w dodatku 
jakiś dział, jak: Dział Kobiet, Dział Dzieci, Dział Robotniczy itp.”19 Roz-
budowana była też kierowana przez generalną kasjerkę Spółki Wydawni-
czej administracja, którą podzielono na mniejsze wydziały. W wydziale 
abonentów pracowali: agent miejscowy i dozorca roznosicieli, kontroler 
książek i rachunków roznosicieli, dwie „klerki” (urzędniczki) prowadzące 

17 „Reforma” (Chicago) 12 III 1892, nr 32, s. 2.
18 W. Kruszka, Historya polska w Ameryce. Początek, wzrost i rozwój dziejowy osad pol-

skich w Północnej Ameryce (w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie), t. 5, Milwaukee 1905, s. 32.
19 Jak się „robi” gazetę, „Kuryer Polski” 23 VI 1913, sekcja 2, s. 6.

Il. 1. Siedziba redakcji „Kuryera Polskiego”, za: W. Kruszka, Historya polska w Ameryce. 
Początek, wzrost i rozwój dziejowy osad polskich w Północnej Ameryce (w Stanach Zjedno-
czonych i Kanadzie), t. 5, Milwaukee 1905, s. 28, 29, domena publiczna. 

Pierwsza kwatera „Kuryera Polskiego”

http://rcin.org.pl



106 Elżbieta Nowosielska

rachunki abonentów, dwaj ekspedienci zajmujący się dostarczaniem gazety 
na pocztę oraz agenci zamiejscowi. W „wydziale różnej pracy biurowej” 
były stanowiska głównego buchaltera, stenografk i, podkasjerki, telefonistki 
i dwóch dodatkowych „panien biurowych”. Wreszcie w wydziale ogłoszeń 
pracowali: generalny agent ogłoszeń, redaktorka ogłoszeń, dwaj subagenci 
oraz chłopiec na posyłki. Zwraca uwagę duża liczba feminatywów wśród 
wymienionych stanowisk. Wskazuje to bowiem, że choć wśród redaktorek 
nie było wielu kobiet, to jednak znacznie częściej pojawiały się one w mniej 
eksponowanych rolach w redakcjach.

Na tzw. wieczornicy jubileuszowej „Dziennika Związkowego Zgoda”, 
zorganizowanej w 1918 r. w lokalu Polskiego Klubu Prasowego w Chicago, 
świętowało około 60 osób, wśród których znaleźli się wszyscy pracownicy 
pisma, zarówno redaktorzy, jak i pracownicy administracji, drukarni, zecerni 
i obsługi maszyn. Na liście nazwisk pojawili się także goście z zewnątrz, 
jak np. zwiedzający Chicago Tadeusz Wroński. Taka liczba zatrudnionych 
z trudem wystarczała do prowadzenia pisma, o czym świadczy fakt, że kie-
rownik działu administracji Józef Olbiński dziękował swoim podwładnym 
za harówkę po 10, 12, a czasem nawet i 14 godzin dziennie20.

Zarobki redaktorów wynosiły w omawianym okresie od kilku do kilku-
nastu dolarów na tydzień. Feliks Cienciara, opisując okoliczności założenia 
i wydawania tygodnika „Siła” w Buff alo w 1896  r., wspomniał o ciężkiej 
sytuacji fi nansowej tego pisma. Redaktor Andrzej Franciszek Kowalski zara-
biał tygodniowo 5 dolarów i miał zapewnione darmowe mieszkanie, zecer 
Feliks Cienciara dostawał 6 dolarów, a chłopiec zatrudniony do pomocy – 
3 dolary. Wynajem lokalu na potrzeby pisma kosztował tygodniowo 5 dola-
rów21. W artykule wspominkowym o dawnych pracownikach pism socjali-
stycznych w Stanach Zjednoczonych Leon Osęk podał, że Jan Kochanowicz, 
redaktor „Dziennika Ludowego”, w 1908  r. zarabiał tygodniowo 8 dola-
rów, a po pewnym czasie zwiększono mu pensję do 12 dolarów. Zarobki 
te pozwalały mu wspierać innych socjalistów, pozostających wówczas bez 
pracy z powodu kryzysu. Autor artykułu wspomina, że kupował on koczu-
jącym w redakcji pisma towarzyszom partyjnym bułki, wędlinę i herbatę22.

Najniżej w redakcyjnej hierarchii stali wspomniani wyżej chłopcy. Były 
to zazwyczaj osoby niepełnoletnie, które w zamian za drobne wynagrodzenie 
sprzedawały gazety lokalnym odbiorcom, a także załatwiały inne sprawunki. 
W zawodzie tym panowała duża rotacja, stąd ogłoszenia o ich poszukiwaniu 

20 Wieczornica jubileuszowa w klubie prasowym, „Dziennik Związkowy Zgoda” 29 I 1918, 
s. 5.

21 F. Cienciara, Wspomnienia z przed 35 laty, „Robotnik Polski” 35, 3 V 1931, nr 18, s. 24.
22 L. Osęk, Kilka sylwetek i trochę wspomnień, „Robotnik Polski” 35, 3 V 1931, nr 18, s. 3.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 107

pojawiały się regularnie w większości pism. W związku z tym w „Kuryerze 
Polskim” w 1892 r. podkreślono, że do pomocy w redakcji przyjęty zosta-
nie: „Tylko taki, który ma zamiar pozostać przy tej pracy i który ma chęć 
do tej pracy”23. Ludzi podejmujących to zajęcie rzadko wymieniano z imie-
nia i nazwiska. Nie mogli oni też liczyć na zbyt wysokie zarobki. Tylko 
w nielicznych przypadkach wydawcy decydowali się zapewnić tej grupie 
jakieś dodatkowe korzyści. W 1903 r. „Kuryer Polski” zorganizował piknik 
dla swoich „roznosicieli”. Według relacji zamieszczonej w piśmie parko-
wej zabawie nadzorowanej przez zarządcę ekspedycji miejskiej Ludwika 
Koteckiego wzięło udział 85 chłopców, którzy zjedli 40 funtów kiełbasek 
i 35 bochenków chleba, a mogli je popić wodą sodową. Przewidziano także 
rozmaite konkursy z nagrodami ufundowanymi przez polskich handlow-
ców. Przykładowo Waśniewski przekazał na ten cel kolebacz (fotel bujany), 
J.C. Banaszyński piłkę, a fi rma Peterson & Jackowska gotówkę24. W tym 
samym roku Michał Kruszka urządził także gwiazdkę dla tej samej grupy 
pracowników25. Z kolei w 1917  r. „Wiadomości Codzienne” oferowały 
mapę Polski dla tych chłopców-roznosicieli, którzy zgłoszą się w sobotę26. 

Pozyskiwanie informacji

Redaktorów pism polskich na emigracji często pogardliwie określano mia-
nem „nożyczkowych”, z uwagi na to, że zawartość przygotowywanych przez 
nich pism w większości składała się z doniesień powycinanych z innych 
lokalnych i zagranicznych pism. Przykładowo na łamach „Dziennika Chi-
cagoskiego” w 1912 r. ubolewano nad tym, że polskie gazety nie interesują 
się losem prowadzonych przez rodaków zakładów naukowych, diagnozu-
jąc przy tym, że bezczelne przepisywanie od innych, uzupełnione od czasu 
do czasu pustymi frazesami o złym stanie polskiej oświaty, jest łatwiej-
sze niż rzetelne dziennikarstwo27. Inną teorię na temat niskiego poziomu 
polskiej prasy zamieszczono w „Kuryerze Polskim” w 1897  r. Narzekano 
wówczas, że nawet „Zgoda” nie ma pieniędzy na zatrudnianie specjal-
nych korespondentów i współpracowników, na barki jednego człowieka 
spada więc obowiązek napisania, zredagowania, sprawdzenia tekstów do 
całego numeru, a potem jeszcze prowadzenia korespondencji i załatwiania 

23 „Kuryer Polski” 7 XII 1892, s. 4.
24 „Kuryer Polski” 28 VII 1903, s. 4.
25 Tamże.
26 „Wiadomości Codzienne” 20 XII 1917, s. 4. 
27 Polskie Seminaryum w Orchard Lake, Mich[igan], „Dziennik Chicagoski” 20 VII 

1912, s. 4.

http://rcin.org.pl



108 Elżbieta Nowosielska

dodatkowych spraw28. Powyższe skargi stoją w sprzeczności z ustaleniami 
Daniela Kipera, zdaniem którego sieć korespondentów i współpracowni-
ków tygodnika Związku Narodowego Polskiego (ZNP) była w tym okre-
sie całkiem rozbudowana29. W tym kontekście należy pamiętać, że wyol-
brzymianie fatalnego stanu piśmiennictwa polskiego mogło mieć na celu 
wzbudzenie zainteresowania czytelników za pomocą skandalu i sensacji, 
a nie informowanie o stanie faktycznym.

Nie ulega jednak wątpliwości, że część pism wydawanych w Stanach 
Zjednoczonych niemal w całości składała się z przedruków. W paryskim 
„Kurierze Polskim” z 1884 r. bezlitośnie skrytykowano zawartość założo-
nego przez Władysława Dyniewicza „Tygodnika Naukowo-Powieściowego”. 
Zarzucono mu m.in. przedrukowywanie powieści bez zgody, a nawet infor-
mowania ich autorów30. Podobne oskarżenia znalazły się także w rezolucji 
uchwalonej przeciwko Dyniewiczowi przez drukarzy w 1896 r.31 Na prze-
chodzone, kalendarzowe anegdoty znajdujące się w numerze pierwszym 
nowego humorystycznego pisma „Śmiech” narzekano w „Nowym Życiu”32. 
Podobna opinia znalazła się w „Dzienniku Chicagoskim”, gdzie zawartość 
określono jako „second hand”, a ilustracje uznano w większości za zapo-
życzone z gazet amerykańskich33. Pismem składającym się z samych prze-
druków było też wydawane w Milwaukee w latach 1898–1901 „Źródło”34.

Stosunkowo bezpiecznym źródłem materiału do cytowania były gazety 
wydawane na terenie państw zaborczych, których redaktorzy w minimalnym 
tylko stopniu śledzili, czy ich utwory nie są czasem przedrukowywane na 
emigracji. Przykładowo zamieszczony w piśmie „Macierz Polska” z Chicago 
z 1904 r. wiersz Niedźwiedź i gejsza, nawiązujący do wojny japońsko-rosyj-
skiej, opublikowano wcześniej w lwowskim tygodniku humorystycznym 
„Śmigus”35. Paweł Klimowicz w tygodniku „Rolnik” w 1911 r. wskazywał, 
że to właśnie nadmiar przedruków może doprowadzić do upadku pisma: 
„Przedewszystkiem zaś nie zamieszczaj w swej gazecie nudnych prze-
druków z gazet starokrajskich. Te przedruki  – to istna zaraza morowa 

28 „Kuryer Polski” 13 II 1897, s. 2.
29 D. Kiper, dz. cyt., s. 343 n.
30 „Kurier Polski w Paryżu” 1 XII 1884, nr 23, s. 8; „Zgoda” 24 XII 1884, nr 42, s. 2.
31 Rezolucye uchwalone przeciwko p. Wł. Dyniewiczowi, przez wszystkich drukarzy 

w Chicago, Ill., „Wiara i Ojczyzna” 10, 6 II 1896, nr 6, s. 7. 
32 „Nowe Życie” 1 IV 1893, nr 13, s. 3.
33 „Dziennik Chicagoski” 28 III 1893, s. 2.
34 W. Kruszka, dz. cyt., s.  78; S. Zieliński, Bibljografj a czasopism polskich zagranicą 

1830–1934, Warszawa 1935, s. 155.
35 k.z. [Z. Kamiński], Niedźwiedź i gejsza, „Macierz Polska” 1 VI 1904, nr 10, s. 8; toż, 

„Śmigus” (Lwów) 15 II 1904, nr 4, s. 2.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 109

polsko-amerykańskiego dziennikarstwa. Uciekają się jednak do nich ciągle 
redaktorzy leniwi, albo przeładowani pracą przez nieuczciwych wydawców, 
łaszczących się na zyski z wydawania tanim kosztem gazet tandetnych”36. 

Kurtuazyjnym zwyczajem było wysyłanie sobie pomiędzy redakcjami 
pism emigracyjnych numerów na wymianę. W 1893  r. redakcja „Wiary 
i Ojczyzny” apelowała do przedstawicieli innych gazet o nadsyłanie egzem-
plarzy na wymianę. W odezwie podkreślono, że choć pismo to posiada 
wspólne wydawnictwo z „Dziennikiem Chicagoskim”, to jednak redakcje są 
dwie, a zatem pracujący w nich ludzie nie mogą jednocześnie korzystać z jed-
nego egzemplarza. Jednocześnie zapewniono, że ten i następny numer pisma 
zostanie wysłany pod adresy wszystkich pism polonijnych, ale kolejne będą 
otrzymywać jedynie ci, którzy nadeślą swoje gazety na wymianę37. Z uwagi 
na liczne konfl ikty pomiędzy polonijnymi redaktorami nie zawsze dopeł-
niano tego obowiązku. Tygodnik „Sztandar” zarzucał redaktorowi „Narodu 
Polskiego” Tomaszowi Skaryszewskiemu, że nie wysyła swojego pisma prze-
ciwnikom z obawy przed krytyką38. Praktyka wysyłania  egzemplarzy gazety 

36 P. Klimowicz, dz. cyt., s. 9.
37 „Wiara i Ojczyzna” 11 X 1893, nr 41, s. 4.
38 „Sztandar” 25 II 1897, nr 8, s. 2.

Il. 2. Karykatura Uciemiężona niemczyzna w stanie obrony, za: „Bocian z nad Gopła, Wisły, 
Warty i Odry” (Poznań) 1901, nr 7, s. 100–101; przedr.: „Zgoda” (Chicago) 1902, nr 1, s. 1.

http://rcin.org.pl



110 Elżbieta Nowosielska

na wymianę nie była oczywiście amerykańskim wynalazkiem. Współpraca 
tego rodzaju z pismami wydawanymi w Europie z różnych względów nie 
zawsze była możliwa. Redaktor „Pielgrzyma” Jan Barzyński w liście do 
Józefa Ignacego Kraszewskiego z 16 lutego 1874 r. ubolewał, że krakowski 
dziennik „Czas” nie chce nadsyłać egzemplarzy swojego pisma na wymianę 
i żąda zawrotnych kwot w wysokości 100, 200 franków39. Z kolei w „Zgo-
dzie” w 1894 r. narzekano, że przez szkodliwą działalność ks. Konstantego 
Domagalskiego, dawniejszego redaktora pism emigracyjnych, który jednak 
zdecydował się powrócić do Europy, „Kuryer Poznański” przestał nadsy-
łać swoje numery na wymianę40. Niekiedy pisma, zwłaszcza te, które nie 
stanowiły dla siebie konkurencji, nawiązywały bliższą współpracę. Przykła-
dem takiej kooperacji była wymiana pomiędzy „Ameryką-Echo” z Toledo 
i „Gazetą Polską w Brazylii”. Północnoamerykański dziennik zbierał na 
zasadach redakcyjnych prenumeratę dla tygodnika z Kurytyby41, a w zamian 
miał zapewnione ciekawe korespondencje z Brazylii. 

Choć przedrukowywanie informacji z innych pism było na porządku 
dziennym, to jednak wyróżniano i powszechnie krytykowano zjawisko pla-
giatu. Określano tak zamieszczanie tekstów z innych pism bez podania ich 
źródła. O powszechności tego zjawiska świadczą liczne skargi i narzekania 
publikowane przez cały badany okres. Problem dotyczył zwłaszcza tekstów, 
które redakcje uznawały za swój szczególny wkład w wydawnictwo, np. 
zamówione specjalnie dla danego pisma rozprawy i felietony. W 1902  r. 
„Wiarus” podał, że „Polak w Ameryce” przedrukował jego artykuł bez 
podania źródła, co „nie godzi się katolickiej gazecie”42. Naświetlając plagiat 
artykułu pt. Sieją z 15 lutego 1908 r. zmarłego nieco wcześniej Franciszka 
Hieronima Jabłońskiego przez „Nowiny Polskie” i „Dziennik Narodowy”, 
wydawcy „Dziennika Związkowego Zgoda” apelowali: „Koledzy (?) powinni 
pamiętać, że po zmarłym pozostały przecież sieroty, którym w żadnym razie, 
jak nie co innego, to przynajmniej „moralne poparcie słusznie się należy”43.

W 1912 r. Kleofas Franciszek Pettkoske z „Telegrafu” odkrył, że konku-
rencyjne pisma „Dziennik Związkowy” i „Dziennik Narodowy” zapożyczyły 
z pamiątkowego numeru jego pisma opisy chicagowskiego Wojciechowa. 
Problem był tym dotkliwszy, że jubileuszowe wydanie miało zostać udostęp-
nione czytelnikom dopiero w niedzielę, a plagiatorzy zamieścili ukradzione 

39  H. Florkowska-Frančić, M. Frančić, Amerykańscy korespondenci Józefa Ignacego 
Kraszewskiego. Portret zbiorowy Polonii. Część II, „Przegląd Polonijny” 1986, nr 2, s. 17.

40 „Zgoda” 13, 20 VI 1894, nr 25, s. 1.
41 Zob. np. „Gazeta Polska w Brazylii” 7 I 1910, nr 1, s. 1.
42 „Wiarus” 13 XI 1902, nr 46, s. 1.
43 „Dziennik Związkowy Zgoda” 3 X 1908, s. 4.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 111

fragmenty w sobotnich numerach44. W tym samym roku redakcja „Rolnika” 
ze Stevens Point narzekała, że „Dziennik dla Wszystkich” z Buff alo prze-
drukowuje na swoich łamach dział „Fakty i Fakciki” pod zmienionym tytu-
łem „Odpowiedzi redakcyi”45. W 1901 r. wydawcy milwauckiego „Kuryera 
Polskiego” oburzali się na postawę redaktora „Przyjaciela Ludu”: „Na czoło 
tygodników, które bezczelnie kradną wiadomości i artykuły pismom poważ-
niejszym, wysunął się teraz «Przyjaciel Ludu» z Filadelfi i. Pismo to pomiesz-
cza obecnie stale artykuły (nie mówiąc już nic o wiadomościach) «Kuryera» 
i ani mu się nie śni o podawaniu źródła. Najlepszem zaś jest to, że inne tygo-
dniówki je pomieszczają – przyznając rabusiowi literackiemu autorstwo”46.

Zdaniem Stanisława Orpiszewskiego nadużyć podczas redagowania 
„Dziennika Związkowego Zgody” dopuszczał się Stanisław Dangel, który 
został zarządcą tego pisma w latach 1908–1910. Podczas kierowania tytułami 
związkowymi miał on np. szukać oszczędności poprzez obcinanie pensji 
redaktorom, zwalnianie pracowników drukarni, zmniejszanie objętości 
pism związkowych, a także „zanieczyszczał pismo swoimi chorobliwymi 
utworami, po karczemnemu napadając na wszystko i wszystkich, rzekomo 
dla podniesienia pisma, a tymczasem zamieniał je na brukowe, jak obecnie 
swojego «Narodowca»”47. 

Finansowanie pisma

Zapewnienie pismu stałego dochodu stanowiło element kluczowy dla jego 
istnienia. Spośród opisanych w bibliografi i tytułów tylko nieliczne prze-
trwały dłużej i zapewniły swoim pracownikom stabilne źródło dochodów48. 
Osoby zakładające nowe pismo w USA najczęściej nie dysponowały zbyt 
wielkimi rezerwami fi nansowymi, czasem więc o powodzeniu bądź nie-
powodzeniu danego przedsięwzięcia decydował przypadek. Przykładowo 
w 1911  r. miało powstać pismo „Goniec z South Brooklyna”, ale podczas 
prac remontowych w siedzibie przyszłej redakcji na skutek błędu robotni-
ków woda zalała lokale redakcyjne i drukarnię. Straty fi nansowe były zbyt 
duże, żeby opłacało się podejmować działalność49. Z kolei „Kuryer Polski”, 
pisząc o „Ziarnie”, podkreślał, że wydawnictwo to przetrwało jedynie dzięki 

44 „Dziennik Chicagoski” 1 VII 1912, s. 7.
45 „Rolnik” 29 III 1912, nr 13, s. 4.
46 „Kuryer Polski” 28 V 1901, s. 2.
47 S. Orpiszewski, dz. cyt., s. 4.
48 Zob. też artykuł Katarzyny Sulej w tym tomie pt. Prasa polonijna i emigracyjna z lat 

1865–1918 w liczbach.
49 Co słychać w South Brooklynie?, „Czas” (Brooklyn) 7 IV 1911, nr 14, s. 4.

http://rcin.org.pl



112 Elżbieta Nowosielska

dodatkowym kosztom ponoszonym przez jego wydawcę: „Były czasy, kiedy 
p. [Antoni] Małłek nakład tego pisma z własnej kieszeni pokrywać musiał 
i chętnie pokrywał, aby tylko nie upadło, gdyż ono krzewiło i krzewi zami-
łowanie do śpiewu polskiego w Ameryce”50.

Wiele nowo powstających pism było inicjatywami zbiorowymi. Przykła-
dowo w celu wydawania „Wędrowca” w Meriden (Connecticut) 19 stycznia 
1895 r. została zorganizowana Spółka Wydawnicza z kapitałem początko-
wym 1200 dolarów, na czele której stanął powszechnie szanowany w mie-
ście Jan Bóbr51. W 1911  r. „Rolnik” informował o nieudanej próbie zało-
żenia dziennika polskiego w Filadelfi i. Aby zdobyć wymagane środki, na 
zebraniu obywatelskim zdecydowano się zorganizować spółkę z kapitałem 
początkowym 25  tys. dolarów. W celu zebrania tej kwoty wypuszczono 
dziesięciodolarowe akcje, ale według informacji „Rolnika” do grudnia 
udało się zgromadzić zaledwie 4  tys. dolarów52. Z kolei w 1913  r. „Echo 
Polskie” z Toledo donosiło o powstaniu konsorcjum polskich obywateli 
zamierzających wydawać dziennik w Detroit i inkorporowaniu do tego celu 
spółki akcyjnej na sumę 30 tys. dolarów. W przedsięwzięcie zaangażowało 
się Towarzystwo Polskich Kupców, a na zarządcę zatrudniono Edmunda 
Wolczyńskiego53.

Pewne źródło dochodu mogło zapewnić pismu zostanie organem jakiejś 
dużej i wpływowej organizacji polonijnej bądź uzyskanie wsparcia fi nanso-
wego jednej z amerykańskich partii. Jak dowodzi Daniel Kiper, ścisłe powią-
zanie „Zgody” z ZNP zapewniło temu tygodnikowi stabilność fi nansową, 
o której inne polskie periodyki emigracyjne mogły jedynie pomarzyć54. 
W momencie kiedy otwierała się możliwość nawiązania takiej współpracy 
chętnych było wielu. Przykładowo na sejmie Związku Polek w 1904 r. dele-
gatki mogły wybierać spośród czterech ofert: „Dziennika Narodowego”, 
„Młodzieży Polskiej”, „Kuryera Polskiego” oraz niezwiązanego z konkret-
nym pismem Adama Midowicza. Sprawę skierowano do przedyskutowania 
w komisji, która uznała, że najlepsze warunki zaoferował Midowicz. Jak 
tłumaczono, korzystanie z usług zamiejscowego „Kuryera Polskiego” mogło 
się okazać problematyczne, „Dziennik Narodowy” wykazał się brakiem sza-
cunku, nadsyłając ofertę z błędami, a „«Młodzieży [Polskiej»] niechcą, bo 
co to młodzież chce nas pouczać, kiedy im się u nas uczyć trzeba”. Osta-
tecznie w głosowaniu zwyciężyła jednak oferta „Dziennika Narodowego”55. 

50 „Kuryer Polski” 31 I 1902, s. 2.
51 „Kuryer Polski” 26 I 1895, s. 1.
52 „Rolnik” 22 XII 1911, nr 51, s. 6.
53 Nowy dziennik w Detroit, „Echo Polskie” (Toledo) 22 III 1913, s. 2.
54 D. Kiper, dz. cyt., s. 50 n.
55 V Sejm Związku Polek, „Kuryer Polski” 30 VI 1904, s. 1.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 113

Posiadanie własnego organu było też oczywiście korzystne dla samej organi-
zacji. „Polak w Ameryce” pisząc o (niezrealizowanych) planach zawieszenia 
„Narodu Polskiego” i ponownym uczynieniu organem Zjednoczenia Pol-
skiego Rzymsko-Katolickiego „Gazety Katolickiej”, ostrzegał, że w 1887 r. 
takie rozwiązanie się nie sprawdziło. Z liczącej kilka tysięcy członków orga-
nizacji zostało tylko 400 osób i dopiero założenie własnego pisma „Wiara 
i Ojczyzna”, które naprawdę dbało o interesy tej organizacji, pozwoliło 
odwrócić ten niekorzystny trend56. 

Czasem organizacje chcące wydawać własne organy prasowe napoty-
kały niespodziewane trudności. Przykładowo zdaniem Stanisława Orpi-
szewskiego w trakcie głosowania nad stworzeniem dziennika fi rmowanego 
przez ZNP na XVII Sejmie w Baltimore (Maryland) w 1907 r. część człon-
ków tej organizacji będących wydawcami lub współwłaścicielami innych 
pism głosowała przeciwko temu projektowi z obawy przed konkurencją57.

Koszt wydawania pisma zwiększał się w czasach kryzysu. W przeciwień-
stwie do wewnętrznych sporów redakcje chętnie dzieliły się z czytelnikami 
opowieściami o tego rodzaju trudnościach. Informacji o zwiększających się 
kosztach druku lub cenach papieru było dużo zwłaszcza w latach Wielkiej 
Wojny. W 1917 r. „Kuryer Polski” i „Straż” odnotowały, jak wzrosły ceny 
materiałów wydawniczych w porównaniu z 1914 r.: „Papier do obwijania 
o 112,5%, papier do stereotypów o 25%, szpagat o 23%, klajster o 12,5%, 
papier kalkowy o 345%, wstążki do maszynek do pisania o 367%, mąka 
używana do robienia klajstru o 300%, oliwa o 27%, farba drukarska o 25%, 
węgiel do pieca do topienia metalu o 60%, metal do stereotypów o 78%, 
metal do linotypów o 87%, metal do monotypów o 73%, płaty do czysz-
czenia pras drukarskich o 72%, drzewo pod klisze 75%, gwoździe o 60%”58.

6 sierpnia 1918 r. „Wiadomości Codzienne” poinformowały o ograni-
czeniach narzuconych prasie przez komisję przemysłową w Waszyngtonie 
z powodu ogólnokrajowych niedoborów papieru. Dzienniki miały zmniejszyć 
teksty informacyjne i redakcyjne o 15%, a pozostałe pisma o 20%. Objętość 
reklam mogła pozostać bez zmian. Zakazano także podejmowania wyda-
wania nowych pism59. Z kolei 28 stycznia 1918 r. wspomniane pismo nie 
mogło się ukazać z powodu braku węgla w mieście60. W „Gazecie Polskiej 
w Brazylii” informacje o gwałtownie rosnących cenach papieru pojawiały 
się regularnie w latach 1916–1918. Ostatecznie 19 kwietnia 1918 r. redakcja 

56 „Polak w Ameryce” 13 VI 1898, nr 56, s. 1.
57 S. Orpiszewski, dz. cyt., s. 4.
58 „Straż” 12 VII 1917, nr 29, s. 7.
59 „Wiadomości Codzienne” 6 VIII 1918, s. 1.
60 „Wiadomości Codzienne” 26 I 1918, s. 4.

http://rcin.org.pl



114 Elżbieta Nowosielska

ogłosiła, że zmuszona jest z tego powodu zmniejszyć częstotliwość wyda-
wania pisma z dwóch numerów tygodniowo do jednego61.

Najważniejszymi źródłami dochodów były prenumerata i reklama. 
Początkowo ważniejsze było to pierwsze, ale wraz z rozwojem technik dru-
karskich i reklamowych znaczenie anonsów dla fi nansów pisma poważnie 
wzrosło. Według sprawozdania „Wiary i Ojczyzny” za okres od 1 wrze-
śnia 1893 do 1 sierpnia 1894 r. zysk z abonamentu wyniósł 5073,58 dola-
rów, a za ogłoszenia 711,85 dolarów62. Z kolei w 1915  r. w sprawozdaniu 
„Lutni” wykazano, że z abonamentu wpłynęło 179,25 dolarów, a z reklam 
aż 39363. Podobne tendencje dotyczyły prasy na ziemiach polskich. Według 
Zbigniewa Bajki zwiększenie znaczenia reklam jest zauważalne od lat 70. 
XIX  w., kiedy to zaczęli pojawiać się akwizytorzy reklamowi, a w prasie 
zaczęły powstawać działy ogłoszeń. Już w 1896  r. „Słowo Polskie” miało 
czerpać 60% swoich dochodów z ogłoszeń, a 40% z prenumeraty. Wpływy 

61 „Gazeta Polska w Brazylii” 19 IV 1918, nr 27, s. 2
62 Sprawozdanie roczne ze stanu kasy Zjednoczenia Pol[skiego] Rzym[sko-]K[atolickiego] 

P[od] O[pieką] B[oskiego] S[erca] J[ezusa] w Ameryce, „Wiara i Ojczyzna” 23 VIII 1894, 
nr 34, s. 1. 

63 Sprawozdanie z XI. walnego zebrania Stow[arzyszenia] Polskich Organistów w Ame-
ryce, p[od] o[pieką] świętej Cecylii, „Lutnia” 3, 1915, nr 8, s. 2. 

Il. 3. Reklama papierosów Hassan przez 
Edwarda Pauliego, za: „Gwiazda” 1914, 
nr 50, s. 7.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 115

z reklam miały też stanowić prawie połowę w przychodach „Ilustrowanego 
Kuriera Codziennego” przed I wojną światową64.

Komentarz na temat zmiany znaczenia reklam w fi nansach pisma nade-
słał do redakcji „Kuryera Polskiego” korespondent z Detroit: 

Dziesięć lat temu było co innego. Wtenczas polska, gazeta była małą, o 4 stroni-
cach codzień. Redaktor był jeden, zecerzy nie tak dobrze płatni. Więc koszta były 
prawie o połowę mniejsze. Wten czas gazeta codzienna mogła się prawie z samych 
abonentów utrzymać. Dzisiaj papieru trzeba dać dużo, – dwa razy lub trzy razy 
tyle co dawniej. Redaktorów 3 lub 4. Zecerzy lepiej płatni. Papier droższy. Druk 
droższy. Materyał drukarski droższy. Dzisiaj, 6 centów na tydzień nie zapłacą 
samego papieru, druku i roznoszenia. A gdzie inne ogromne wydatki? Te muszą 
być pokryte z anonsów. Ale kupcy nie chcą ogłaszać w dwóch polskich gazetach, 
ani też nie ogłaszają w polskich gazetach wiele65.

Całkowicie niedochodowe było wydawanie angielskojęzycznego „Free 
Poland”. Pismo to, założone przez Polską Radę Narodową, miało promować 
wśród Amerykanów ideę odbudowy państwa polskiego po wojnie. W związku 
z tym organizowano rozmaite zbiórki, żeby podtrzymać jego istnienie. 

64 Z.  Bajka, Krótka historia reklamy na świecie i w Polsce, „Zeszyty Prasoznawcze” 26, 
1993, nr 3/4, s. 44 n.

65 K.M.H., Dzienniki polskie w Ameryce, „Kuryer Polski” 24 I 1903, s. 4.

Il. 5. Portret agenta Antoniego Cichoc-
kiego, za: „Ameryka w Toledo i Kuryer 
Clevelandski” 1892, nr 16, s. 1.

Il. 4. Portret agenta Franciszka Sikory, za: „Nowe 
Życie” 1895, nr 4, s. 4.

http://rcin.org.pl



116 Elżbieta Nowosielska

W sierpniu 1916 r. w „Narodzie Polskim” opisano apel o jałmużnę rozesłany 
do polskiego duchowieństwa66. W sprawozdaniu drukarni tego pisma za 
sierpień 1916  r. wyszczególniono, że jego dochód wyniósł 3122,55 dolara, 
z czego 2340 pochodziło ze sprzedaży samego pisma, 342,09  z ogłoszeń, 
437,67 z różnych druków i 2,79 z procentu bankowego67.

Prenumerata

Zapewnienie sobie dużego grona prenumeratorów było kluczowe dla 
każdego nowo zakładanego pisma. Można było skorzystać z pomocy 
już istniejących gazet, np. wykupić reklamy lub nadesłać do ich redakcji 
numery okazowe z nadzieją, że zostaną pozytywnie ocenione. Próbo-
wano także bezpośrednio kontaktować się z potencjalnymi czytelnikami 
poprzez zdobywanie adresów Polaków mieszkających w danej okolicy 
i wysłanie im początkowych numerów z nadzieją, że zapłacą za kolejne. 
Szczególnie cenne dla wydawców były zatem większe spisy adresów, np. 
przejmowane po upadku innych pism. W wychodzącym w Kurytybie 
tygodniku „Naród” dowodzono, że antyklerykalne pismo „Życie” jest 
powiązane z redakcją „Polaka w Brazylii”, która udostępniła mu m.in. 
swój zbiór adresów prenumeratorów68. W 1894 r. w wydawanym w Chi-
cago tygodniku „Sztandar” redakcja ogłaszała, że wyśle pierwsze trzy 
numery pisma na każdy polski adres, jaki jej się uda zdobyć69. Praktyka 
ta była kontynuowana w kolejnych latach istnienia pisma, np. w 1898 r. 
także obiecywano trzy darmowe numery każdemu, kto tylko prześle 
odpowiednie namiary70. Lojalni odbiorcy mogli także dodatkowo wes-
przeć pismo fi nansowo w kryzysowej sytuacji. Pieniądze na proces „Bicza 
Bożego” o obrazę kleru katolickiego (ok.  800  dolarów) zebrali głównie 
czytelnicy pisma71.

Wady takiego systemu pozyskiwania abonentów opisał redaktor nowo-
jorskiego „Ogniska” Antoni Lewandowski w liście do warszawskiego „Prze-
glądu Tygodniowego” z grudnia 1887 r. Jego zdaniem powyższe rozwiązanie 
niemal zawsze generuje dla wydawców niepotrzebne koszty: 

66 Polska Rada Narodowa w Ameryce, „Naród Polski” 23 VIII 1916, nr 34, s. 2.
67 Sprawozdanie Finansowe Drukarni za Sierpień, 1916, „Naród Polski” 11 X 1916, 

nr 41, s. 2.
68 „ Naród” (Kurytyba) 17 III 1909, nr 11, s. 10.
69 „Sztandar” (Chicago) 5 I 1894, nr 2, s. 1.
70 „Sztandar” (Chicago) 10 III 1898, nr 10, s. 4.
71 „Czas” (Brooklyn) 30 XII 1910, nr 52, s. 4.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 117

W prawdzie, na podstawie prawa miejscowego, orzekającego że: „osoba, odbiera-
jąca i zatrzymująca gazetę, zarówno czy ją zamówiła, czy nie, jest podług prawa 
uważaną za abonenta”, możnaby należną za ubiegły czas kwotę wyegzekwować, 
lecz obawa oburzenia na siebie szerszego ogółu, powstrzymuje wydawców od tej 
ostateczności, wskutek czego można prawie za zasadę przyjąć, że wydawnictwo, 
rozsyłające np. 3,000 egzemplarzy, kilkaset numerów ma natychmiast zwróconych; 
w pierwszych kilku tygodniach znajdzie się kilkudziesięciu, którzy naprzód zapła-
cić zechcą, a po półrocznem wydawaniu, będzie kilkuset takich, którzy zapłacić 
obiecują, reszta odbierających egzystuje chyba tylko po to, aby pozostać dla redak-
tora-wydawcy nigdy nierozwiązaną zagadką, na temat wiecznie zadawanego sobie 
pytania: „zapłacą, czy nie?”72. 

W 1897 r. „Zgoda” dowodziła, że praktyki tego rodzaju doprowadziły 
do upadku „Polonię” z Baltimore. Pismo to drukowano w nakładzie 10 tys. 
egzemplarzy, ale większość odbiorców zalegała z opłatami. W związku z tym 
apelowano, aby przedstawiciele zwaśnionych obozów polskiej prasy, postę-
powego i konserwatywnego, porozumieli się ponad podziałami przynaj-
mniej w tej sprawie i stworzyli dla polskich wydawców np. wspólne biuro 
informacyjne o czytelnikach73. 

Wątek adresów czytelników pojawił się także w 1892 r. podczas konfl iktu 
Jana Karchuta, wydawcy pisma „Gość”, z ks. Zdzisławem Łuczyckim, który 
początkowo drukował to pismo. W liście ogłoszonym na łamach „Kuryera 
Polskiego” ten pierwszy wzywał swoich abonentów do ponownego nade-
słania mu informacji o miejscu zamieszkania, „gdyż adresa dawne zabrano 
mi w podstępny sposób, nie byłbym więc w stanie pisma nadal wysyłać”74. 
W 1916 r. w „Dzienniku Związkowym Zgoda” opisano z kolei sensacyjną 
historię wykradzenia listy adresów odbiorców „Dziennika Ludowego” 
i przekazania jej „Telegramowi Codziennemu”, który zaczął im rozsyłać 
za darmo numery swojego pisma75.

Przykładem czasopisma, któremu udało się zapewnić sobie oddane 
grono czytelników, była „Gazeta Polska” Władysława Dyniewicza. W kry-
tycznym przeglądzie piśmiennictwa polskiego zamieszczonym w 1892  r. 
na łamach „Dziennika Chicagoskiego” podkreślano, że pismo to zyskało 
sobie najwięcej odbiorców wśród „prostego ludu i mieszkańców farm, 
w gronie których abonament przechodził często z ojca na syna”76. Redak-

72 „Przegląd Tygodniowy Życia Społecznego, Literatury i Sztuki” (Warszawa) 15 I 1888, 
nr 3, s. 44.

73 Przegląd prasy polskiej w Ameryce, „Zgoda” 25 XI 1897, nr 47, s. 1. 
74 „Kuryer Polski” 11 VII 1892, s. 4.
75 „Dziennik Związkowy Zgoda” 14 VI 1916, s. 4.
76 Przegląd piśmiennictwa polskiego w Ameryce, „Dziennik Chicagoski” 10 III 1892, s. 2.

http://rcin.org.pl



118 Elżbieta Nowosielska

cja  posiadająca oddane grono czytelników mogła 
także korzystać z nadsyłanych przez nich listów 
i tekstów. Pismo o mocniejszej pozycji mogło sobie 
pozwolić na większą selekcję. Przykładowo w 1907 r. 
„Gazeta Polska w Brazylii” odpisała niejakiemu 
H. Skawińskiemu, że choć jego artykuł na temat 
powstania styczniowego jest dobrze napisany i poru-
sza słuszne kwestie, to jednak odnosi się jedynie do 
sytuacji Polaków z zaboru rosyjskiego, a zatem nie 
nadaje się dla pisma polskiego w Brazylii. W zamian 
zasugerowano, żeby przesłać tekst do którejś z war-
szawskich redakcji77.

Czasem przeszkodą w dotarciu do czytelników 
były kwestie techniczne. „Wiarus” omawiając wyda-
wane w USA polskie dzienniki, wspomniał, że choć 
poziom redagowania „Polaka w Ameryce” bardzo 
się ostatnio poprawił i pismo ma wielu abonen-
tów na Wschodzie, to dziennik ten nie jest czytany 
w zachodnich stanach, bo z uwagi na olbrzymie 
odległości w momencie, kiedy dociera do tamtej-
szych czytelników, to już traci na aktualności78.

W 1908 r. „Gazeta Polska w Brazylii” oskarżyła 
konkurencyjny „Naród” o nieuczciwe praktyki 
związane z wykorzystywaniem danych swoich czy-
telników. Oburzenie budziło zwłaszcza to, że jako 

prenumeratorów traktowano nie tych, którzy zadeklarowali chęć dalszego 
płacenia za pismo po otrzymaniu okazowego numeru, ale wszystkich, 
którzy nie zadeklarowali, że sobie tego nie życzą79. Tego rodzaju rozwią-
zanie generowało dodatkowe koszty, w związku z tym Polacy mieszkający 
w Prudentopolis (Parana) wspólnie opłacili ogłoszenie w „Gazecie Polskiej 
w Brazylii”, w którym wzywali Ludwika Szczerbowskiego do zaprzestania 
wysyłania im pisma80. 

77 „Gazeta Polska w Brazylii” 31 I 1907, nr 5, s. 3.
78 Nasze polskie dzienne gazety, „Wiarus” 12 III 1896, nr 11, s. 1.
79 „Gazeta Polska w Brazylii” 16 I 1908, nr 3, s. 3.
80 „Gazeta Polska w Brazylii” 6 II 1908, nr 6, s. 3.

Il. 6. Nieboracy Darmoczytalscy, „Wiarus” 11, 4 VI 1896, 
nr 23, s. 3.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 119

Prenumeratę za pismo zbierali specjalnie do tego celu wyznaczeni 
ludzie nazywani agentami lub kolektorami. Większość osób zatrudnionych 
przez polskie wydawnictwa stanowili mężczyźni, ale niekiedy zadanie to 
powierzano kobietom. W 1913 r. opłaty za gazety Antoniego Alfreda Pary-
skiego w okolicy Shamokin (Pensylwania) zbierała agentka B. Słodyczka81. 
Liczne wzmianki o nieuczciwych pracownikach lub oszustach świadczą, że 
kontakt z dużymi sumami pieniędzy stwarzał sporą pokusę do nadużyć. 
W „Dzienniku Chicagoskim” w 1892  r. pisano o nakazie aresztowania 
byłego redaktora tego pisma, Zdzisława Łopatynera, za przywłaszczenie 
sobie pieniędzy z kolekty82. W wydawanym w Toledo dzienniku „Echo Pol-
skie” w październiku 1912 r. opublikowano ostrzeżenie ze zdjęciem o Sta-
nisławie Gawliku, który nielegalnie zbiera pieniądze za gazety Paryskiego. 
Oszust miał nawet wystawiać fałszywe pokwitowania83. Z kolei żona byłego 
kolektora „ Kurjera” pani Budzyńska musiała potem spłacać za niego część 
sumy, którą ukradł redakcji84.

Oszustwa na większą skalę próbował dokonać dawny agent „Polonii” 
z Baltimore Alfons Małowiejski, który nie tylko ukradł swoim pracodaw-
com 34 dolary należności za prenumeratę i listę adresów prenumeratorów, 
ale nawet planował wydawać własne pismo pt. „Polonia Wisconsińska”. 
Przedsięwzięcie okazało się jednak mało dochodowe, a przedstawiciele 
„Polonii” zaczęli się domagać sprawiedliwości, w związku z czym nie-
doszły wydawca postanowił zamknąć pismo i uciec85. Gazety starały się 
zabezpieczać przed utratą pieniędzy, publikując listy agentów lub podając 
dokładne informacje, kto, gdzie i w jakim okresie będzie zbierał należności 
za prenumeratę.

Pozytywną metodą przyciągania czytelników i zachęcania ich do opłaca-
nia pisma na dłużej były z kolei różnego rodzaju premie i prezenty. Najczę-
ściej oferowano jako podarki kalendarze lub powieści. Większe wydawnic-
twa wydawały własne kalendarze, większość jednak sprowadzała z Europy 
popularne i kolorowe wydawnictwa Karola Miarki lub Jana Steinbrenera. 
Przykładowo „Polonia w Ameryce” w latach 1892–1894 oferowała za opłace-
nie abonamentu kalendarz mariański86. Niekiedy trafi ały się jednak  bardziej 

81 Od wydawnictwa, „Echo Polskie” 19 IV 1913, s. 4.
82 „Dziennik Chicagoski” 13 XII 1892, s. 2.
83 „Echo Polskie” 1 X 1912 (M), s. 2. 
84 „Kurjer Nowojorski” 3 VII 1897, nr 25, s. 4.
85 „Sztandar” 25 I 1895, nr 4, s. 3; „Polonia” (Baltimore) 6 VI 1895, nr 23, s. 5; „Katolik” 

(Winona) 20 VI 1895, nr 25, s. 5.
86 Zob. np. „Polonia w Ameryce” 24 XI 1892, nr 4[?], s. 4; 15 XII 1892, nr 48, s. 1 (redak-

cja otrzymała 800 sztuk); 5 I 1893, nr 51, s. 4 (wkrótce zabraknie kalendarzy, bo w ostatnich 
dniach 487 osób opłaciło prenumeratę); 7 XII 1893, nr 47, s. 1; 13 XII 1894, nr 48, s. 1, 4.

http://rcin.org.pl



120 Elżbieta Nowosielska

oryginalne dodatki. W 1893 r. „Kuryer Polski” z Milwaukee oferował swoim 
najwierniejszym czytelnikom skrzynki na listy ozdobione tytułem pisma87. 
„Śmiech” z Trenton miał próbować zdobyć prenumeratorów, oferując 
dla każdego ubezpieczenie w wysokości 25 dolarów88. W 1911  r. „Robot-
nik Polski” z Nowego Jorku wydał pocztówki z ilustracją przedstawiającą 
ks. Damazego Macocha w kajdanach, w chwili, kiedy żandarmi austriaccy 
oddawali go w ręce policji rosyjskiej89. W 1915 r. czytelnikom „Dziennika 
Ludowego” z Chicago za zdobycie dwóch nowych rocznych abonentów 
dawano butelkę wraz z pudełkiem do noszenia obiadu do pracy90. Zachęty 
tego typu były tym bardziej istotne, że prasa polonijna w Stanach Zjed-
noczonych rywalizowała o czytelnika nie tylko pomiędzy sobą, ale także 
z pismami litewskimi czy ukraińskimi. Świadczy o tym chociażby to, że 
w ankiecie przeprowadzonej w 1894 r. przez Towarzystwo Litewsko-Euro-
pejsko-Amerykańskie Wawrzyńca Iwinskiego (Laurynasa I vinskisa) poja-
wiło się pytanie o czytanie i prenumerowanie polskich gazet91.

Narzekanie na czytelników nieuiszczających należności za pismo było 
stałym elementem na łamach polskich pism emigracyjnych. Redaktorzy 
starali się stosować różne zabiegi i sztuczki mające na celu skłonienie 
opornych do opłacenia prenumeraty. Popularną metodą było publikowa-
nie list tych, którzy za pismo zapłacili lub – w przypadku braku odzewu – 
zalegających z opłatami. W 1895  r. „Polonia w Ameryce” zdecydowała 
się postraszyć „darmoczytalskich”, że jeśli nie uregulują zaległości, to od 
przyszłego numeru zaczną być publikowane ich nazwiska92. Powyższym 
pejoratywnym przymiotnikiem na określanie ludzi unikających opłat za 
pismo chętnie posługiwały się także inne redakcje. W 1903 r. „Ameryka-
-Echo” wyjaśniała czytelnikom, że nie wysyła swoich numerów za darmo 
do Towarzystw Czytelni, co do istnienia których nie ma pewności. Zda-
rza się bowiem, że „darmoczytalscy” zakładają fi kcyjne organizacje, żeby 
wyłudzać darmowe lektury93. 

Na porządku dziennym były też odezwy do czytelników odwołujące się 
do ich moralności lub uczuć patriotycznych. W marcu 1910 r. „Gazeta Pol-
ska w Brazylii” apelowała: „Jest w samej Paranie przeszło 86 tysięcy Pola-
ków, a wszystkich czytelników polskich gazet niema w całej Brazylii dwóch 

87 „Kuryer Polski” 4 V 1893, s. 4.
88 „Gazeta Polska” (Nowy Jork) 6 VII 1893, nr 10, s. 2.
89 „Czas” (Brooklyn) 13 I 1911, nr 2, s. 5.
90 „Dziennik Ludowy” 12 XI 1915, s. 6.
91 B. Raguotis, Amerikos lietuvių periodikos skaitytojų nuomonės tyrimai (1879–1919), 

„Žurnalistikos Tyrimai” 2014, nr 7, s. 221.
92 „Polonia w Ameryce” 4, 13 VI 1895, nr 22, s. 4.
93 Odpowiedzi redakcyi, „Ameryka-Echo” 19 VIII 1903, nr 38, s. 8.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 121

tysięcy! wyraźnie dwóch tysięcy! Jakiż to dla nas ujemny fakt. Gdyby nam 
to obliczył ktoś z innej narodowości, i robił zarzuty że jesteśmy po większej 
części nieukami – to by nas to bardzo gniewało, ale my sami nie prowa-
dzimy nigdy kontroli swych czynności i zdolności”94. W podobnym tonie 
pisano w 1915  r. w wydawanym w Scranton tygodniku „Straż”. Według 
przytaczanych przez redakcję tego pisma danych średni nakład dziesięciu 
polskich dzienników wynosił 250 tys. egzemplarzy, co oznaczało, że spo-
śród 4 mln Polaków mieszkających w Stanach Zjednoczonych zaledwie co 
szesnasty prenumerował gazetę codzienną w swoim języku, co wypadało 
niekorzystnie na tle Amerykanów95. Niepokój o stan polskiego czytelnic-
twa prasy był zauważalny także w innych typach źródeł. Henryk Kałusow-
ski w liście do Józefa Ignacego Kraszewskiego z 27 lipca 1872 r. ubolewał, 
że nowojorska „Swoboda” była w stanie zdobyć zaledwie 400 abonentów. 
Podobny komentarz znalazł się w liście Stanisława Artwińskiego z 28 kwiet-
nia 1880 r. na temat gazety „Ogniwo”96. 

94 Od redakcyi!, „Gazeta Polska w Brazylii” 11 III 1910, nr 10, s. 3.
95 Polskie czytelnictwo, „Straż” 10 VI 1915, nr 23, s. 3.
96 H. Florkowska-Frančić, M. Frančić, dz. cyt., s. 17.

Il. 7. Reklama papierosów Hassan przez 
Leona F. Wazetera, „Echo Polskie” 
(Toledo) 22 VIII 1913, nr 198, s. 2.

http://rcin.org.pl



122 Elżbieta Nowosielska

Reklamy

Niezwykle ważnym źródłem dochodu dla redakcji były reklamy. W Stanach 
Zjednoczonych panowała dość duża swoboda, jeśli chodzi o zamieszczanie 
tego rodzaju treści, bo regulacje prawne pojawiły się stosunkowo późno. 
W 1890 r. zaczął obowiązywać tzw. Sherman Act, czyli prawo mające na 
celu wyeliminowanie niedozwolonej konkurencji. Istotny był także Printer 
Ink Statute z 1911 r., zakazujący mylących i wprowadzających w błąd ogło-
szeń97. Nie oznacza to jednak, że po jego obwieszczeniu zaczęto poddawać 
tego rodzaju treści ścisłej kontroli. Zwłaszcza w nieangielskojęzycznych 
pismach wydawcy zachowali w tym zakresie dużą swobodę. 

Ważnym czynnikiem wpływającym na ilość i rodzaj zamieszczanych 
reklam był fakt, że przez długi czas były one uznawane za zawartość gor-
szej kategorii. W pismach wydawanych na ziemiach polskich poważne 
literackie lub naukowe periodyki nie zamieszczały reklam bądź umiesz-
czały je na osobnej, nieliczbowanej okładce, którą biblioteki często usuwały 
przy oprawianiu poszczególnych roczników. Przykładowo do głównego 
numeru warszawskiego tygodnika dla kobiet „Bluszcz” reklamy trafi ły 
w większej ilości dopiero w 1902  r., choć pismo posiadało także dodatek 
„Wzory Ubiorów i Robót”, w którym odpowiednie do tematyki ogłosze-
nia pojawiały się już znacznie wcześniej98. W przeglądzie piśmiennictwa 
polskiego zamieszczonym w „Dzienniku Chicagoskim” w 1892 r. chwalono 
„Polaka w Ameryce” za to, że coraz mniej w nim anonsów i przedruków, 
a coraz więcej oryginalnych tekstów99. Skrajnym przykładem takiego podej-
ścia w prasie emigracyjnej była postawa Jana Karchuta, właściciela księ-
garni w Manitowoc (Wisconsin) i wydawcy tygodnika „Gość” w 1892  r. 
W winiecie swojego pisma ogłaszał on, że obcych ogłoszeń nie przyjmuje, 
a w numerze czwartym w odpowiedzi na listy od polskich właścicieli fi rm 
wyjaśniał: „Przyjąwszy za hasło i cel tylko służenie dobrej sprawie, nie 
widzimy w anonsach środków do tego celu prowadzących. Postawiwszy 
się w położeniu naszych czytelników, radziej byśmy utrzymywali i czytali 
pisma z mniejszą liczbą anonsów, a więcej wiadomościami, niż pisma, 
po prostu mówiąc, naszpikowane anonsami”100. Z reklam próbował także 
zrezygnować wydawany w Filadelfi i litewski tygodnik robotniczy „Kova”, 

97 E.  Nowińska, Kilka słów o reklamie na przestrzeni wieków tytułem wstępu do rozważań 
prawnych, w: Reklama: aspekty prawne, nowe wyzwania, red. M. Namysłowska, Warszawa 
2022, s. 30.

98 I.  Warpas, Początki reklamy na łamach „Bluszczu” – próba charakterystyki, w: Inte-
gralia IV. Wymiary studenckiej humanistyki, red. A. Lica, M. Kardasz, Elbląg 2016, s. 83 n.

99 Przegląd piśmiennictwa polskiego w Ameryce, „Dziennik Chicagoski” 24 II 1892, s. 2.
100 Od redakcyi, „Gość” (Manitowoc) 1, 5 V 1892, nr 4, s. 1.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 123

Il. 8. „Dziennik Związkowy” a humbugierskie ogłoszenia, „Dziennik Chicagoski” 24, 
7 XI 1913, nr 262, s. 1.

http://rcin.org.pl



124 Elżbieta Nowosielska

ale redakcja szybko musiała się wycofać z tego pomysłu101. W 1915 r. „Dzien-
nik Narodowy” zamieścił ogłoszenie o mającym się odbyć 29 listopada 
posiedzeniu Spółki Wydawniczej „Kumoszki”, na którym dyskutowana 
będzie m.in. kwestia, czy wciąż w piśmie drukowane być mają jedynie 
ogłoszenia polskich kupców102.

Większość emigracyjnych gazet nie mogła sobie jednak pozwolić na 
wybredność w doborze reklamodawców. W winietach wielu polsko-ame-
rykańskich pism pojawiały się teksty w języku angielskim zachęcające do 
zamieszczania ogłoszeń przedsiębiorców niebędących Polakami. Przykła-
dowo w 1892 r. nad winietą nr. 34 „Kurjera” z Toledo podano: „Poles only 
patronize businessman who advertise in «Th e Kurjer»”103. Z kolei w winiecie 
„Przeglądu” ze Scranton w 1898 r. można było przeczytać, że pismo: „Has 
the largest circulation in the State of Pennsylvania or any Eastern State”104. 
Redakcja „Wiarusa” z Winony, chcąc zareklamować swoim czytelnikom 
nowe pismo z Milwaukee pt. „Dziennik Milwaucki”, w 1899 r. zamieściła 
jako dowód na stabilność i wpływy nowego wydawnictwa wśród Polaków 
w tym mieście listę kupców, restauracji i lekarzy, którzy zdecydowali się 
na zamieszczenie w nim ogłoszeń105. Z kolei Stanisław Orpiszewski w arty-
kule rocznicowym dotyczącym historii „Dziennika Związkowego Zgoda” 
podkreślał, że dzięki sprytowi i energii w pozyskiwaniu reklamodawców 
przez generalnego agenta ogłoszeń Filipa M. Ksyckiego pismo zyskało 
stabilność fi nansową106.

Zdaniem scrantońskiej „Straży” największy dochód polskim redakcjom 
przynosiły reklamy zagranicznych kupców. Wynikało to z niezrozumienia 
wśród Polaków, jak należy korzystać z reklamy: „Niejeden z kupców lub 
przemysłowców polskich, zapłaciwszy za ogłoszenie dolara, dwa lub pięć, 
chciałby od razu tysiące zysku. Gdy nadzieja po jedno lub kilkorazowem 
ogłoszeniu zawiedzie, zniechęca się i uważa wydanie kilku dolarów za 
ciężką niepotrzebną stratę. Obconarodowiec zaś płaci za ogłoszenia setki 
i tysiące, osiąga skutek i bogaci się”107. W 1911  r. „Rolnik” wytknął „Zgo-
dzie” nieumiejętne pozyskiwanie reklamodawców. Zauważył bowiem, że 
choć jako przyczynę zmiany częstotliwości z miesięcznika na tygodnik 
wbrew uchwale sejmu ZNP podano fakt, że do tego pierwszego trudno 
było znaleźć chętnych do zamieszczania ogłoszeń, to jednak w nowych, 

101 B. Raguotis, dz. cyt., s. 235.
102 „Dziennik Narodowy” 27 XI 1915, s. 9.
103 „Kurjer” (Toledo) 29 VIII 1892, nr 34, s. 1.
104 „Przegląd” 19 I 1898, nr 42, s. 1.
105 Nowy dziennik polski w Milwaukee, „Wiarus” 14, 9 III 1899, nr 10, s. 4.
106 S. Orpiszewski, dz. cyt., s. 4.
107 Polskie czytelnictwo, s. 3.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 125

wychodzących częściej numerach nie widać zwiększonej liczby anonsów108. 
Czasem kupcy innego pochodzenia niż polskie w reklamach w polskoję-
zycznych czasopismach dodawali informacje sugerujące szczególną sympatię 
dla Polaków. W reklamach fi rm niepolskich zamieszczanych w „Jedności” 
pojawiały się adnotacje typu: „Pamiętajcie, że E. Lemberg jest przyjacielem 
Polaków” lub „Zawiadowcą i tłumaczem jest u mnie Polak, Józef Sroczyń-
ski”109. W 1900  r. na łamach „Gazety Polskiej w Brazylii” opublikowano 
ogłoszenie niemieckojęzycznego pisma „Der Beobachter” skierowane do 
polskich kupców, w którym zachwalano, że z powodu wielkiej liczby pre-
numeratorów najlepiej nadaje się ono do umieszczania anonsów i reklam110.

Wydawca „Słowa” w Milwaukee Kazimierz Neuman oskarżał w 1894 r. 
właściciela konkurencyjnego pisma „Kuryer Polski” Michała Kruszkę 
o nieuczciwe praktyki polegające na podbieraniu reklamodawców. Agenci 
„Kuryera Polskiego” mieli być wysyłani do fi rm ogłaszających się w „Słowie” 
i oferować lepsze warunki fi nansowe, nawet jeśli odbywało się to poniżej 
kosztów wykonania: „Dość powiedzieć, że za 4 tysiące cyrkularzy, wielkości 
9 i 12 cali, tłomaczonych z angielskiego na polskie, płacą tacy «uprzywile-
jowani» kupcy trzy dolary. Natomiast od swych przyjaciół, którzy progów 
drukami «Słowa» me śmią przestąpić, bierze Kruszka swoje zwykłe ceny, 
dwa razy wyższe od Cen naszych. Pewien początkujący polski adwokat za 
kilka tysięcy 60 centowych kopert z najprostszemi nagłówkami, zapłacić 
musiał po $1.80, podczas gdy takie same koperty odstawiamy z dobrym 
zyskiem po $1.15”111. Niekiedy zdarzało się także nieuczciwe traktowanie 
reklamodawców przez redakcje pism. W 1912 r. w „Echu Polskim” oskar-
żono „Kuryer Katolicki”, że choć przyjął pieniądze za ogłoszenie od partii 
niezależnej, to go nie zamieścił w egzemplarzach rozesłanych prenumerato-
rom, lecz wydrukował tylko kilka numerów do pokazania zarządowi partii112.

Z kwestią odpowiedzialności za zawartość zamieszczonych reklam 
w przewrotny sposób poradzono sobie w 1912 r. w „Echu Polskim” z Toledo. 
Tłumaczono tam, że co prawda wydawcy nie przyjmują ogłoszeń sprzecz-
nych z obowiązującą moralnością, ale jednocześnie nie mogą brać na siebie 
wszystkich skutków związanych z kupowaniem wspomnianych w nim pro-
duktów. Czytelnik sam powinien dbać o własny rozwój umysłowy poprzez 
wnikliwe czytanie książek czy gazet i dzięki temu być w stanie samodziel-
nie odróżniać prawdę od fałszu. Rozważania te podsumowano: „Człowiek 

108 „Rolnik” 16 VI 1911, nr 24, s. 4.
109 „Jedność” 31 I 1896, nr 2, s. 6.
110 „Gazeta Polska w Brazylii” 22 X 1900, nr 42, s. 2.
111  „Słowo” 8 IX 1894, nr 36, s. 4.
112 „Echo Polskie” 5 XI 1912 (M), nr 162, s. 4.

http://rcin.org.pl



126 Elżbieta Nowosielska

oświecony, który przeczyta ogłoszenie o czarnej magii, roześmieje się z niego, 
wiedząc, że czarna magia to zręczne kuglarstwo dla zabawy ludzkiej, a nie 
siła nadprzyrodzona. Ciemnemu człowiekowi zdaje się co innego i pada 
ofi arą własnej ciemnoty”113. „Wiadomości Codzienne” w kwietniu 1918  r. 
pochwaliły się na pierwszej stronie tym, że odmówiły zamieszczenia płat-
nego ogłoszenia Badaczy Pisma Świętego. Odmowę uzasadniono następu-
jąco: „Ludzie nasi i tak mają za zbyt dużo w sobie fanatyzmu, nie chcemy 
przeto przykładać ręki do większego ich bałamucenia”114.

Choć normą było zastrzeganie, że za zawartość reklam redakcja nie 
odpowiada, to na łamach pism niekiedy poruszano także i tę kwestię. Roz-
ważania na temat dopuszczalnych form reklam pojawiły się np. w 1909 r. 
w „Dzienniku Chicagoskim” przy okazji uwag na temat konfl iktu pomiędzy 
Zjednoczeniem Polskim Rzymsko-Katolickim a Związkiem Narodowym 
Polskim. Redakcja zadeklarowała, że nie potępia nawet „najhałaśliwszej 
reklamy biznesowej”, o ile takowa nie zawiera fałszu, bezczelności lub prze-
sady. Wyrażono także ubolewanie, że z powodów etycznych Stowarzysze-
nie Lekarzy Polskich w Chicago zabrania swoim członkom ogłaszania się 
w gazetach, przez co tracą oni możliwość dotarcia do potencjalnych klien-
tów, a korzystają z tego niemający takich oporów przedstawiciele innych 
nacji115. Do rozważań powrócono w następnym roku. Omówiono wtedy 
fakt, że Stowarzyszenie Lekarzy Polskich zaleciło polskim pismom, aby nie 
zamieszczały żadnych reklam środków czy praktyk medycznych, z uwagi 
na to, że w Stanach Zjednoczonych działa zbyt wiele organizacji i fi rm 
o wątpliwej reputacji. Redakcja uznała ten zapis za szkodliwy i niemożliwy 
do wykonania z kilku powodów. Uznanie wszystkich instytucji chcących 
reklamować usługi medyczne lub leki za oszustów jest nieuczciwe, a redak-
cja nie ma kompetencji, żeby oceniać zawartość każdego takiego ogłosze-
nia. W tym przypadku pomocne w przyszłości mogłyby być zaświadczenia 
o uczciwości danej instytucji wydawane przez odpowiednie towarzystwa 
naukowe. Zauważono także, że tego rodzaju wybiórczość w przyjmowaniu 
ogłoszeń zapewne doprowadziłaby do bankructwa pisma116.

Niekiedy wytykano zamieszczanie anonsów szarlatanów czy tzw. cudow-
nych lekarstw. „Dziennik Chicagoski” w listopadzie 1913 r. zamieścił rysunek 
przedstawiający czwartą stronę „Dziennika Związkowego Zgody”, na któ-
rej jednocześnie znajduje się wezwanie do walki z szarlatanerią i mnóstwo 
reklam wątpliwej jakości leków i usług medycznych. Karykatura ta miała 

113 „Echo Polskie” 28 XII 1912, s. 2.
114 „Wiadomości Codzienne” 27 IV 1918, s. 1.
115 Uwagi, „Dziennik Chicagoski” 28 IX 1909, s. 4. 
116 Notatki, „Dziennik Chicagoski” 19 V 1910, s. 4.

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 127

być przypomnieniem, że pismo to nie stosuje się do uchwały wydającego 
je ZNP117. W 1914 r. „Rolnik” skomentował: „Z przyjemnością zaznaczamy, 
że ogłoszenia humbugierskie wyrzucono ze szpalt «Dziennika Związko-
wego» zgodnie z uchwałą sejmu. Lepiej późno niż nigdy!”118. „Wiadomo-
ści Codzienne” krytykowały wciąż ignorującą wydany przez ZNP zakaz 
zamieszczania reklam lekarzy-oszustów „Zgodę”. Na łamach tego pisma 
nadal pojawiały się bowiem środki na uznawaną za nieuleczalną wodną 
puchlinę, magnetyczne pierścionki na reumatyzm czy oferty leczenia kore-
spondencyjnego119.

W 1895 r. w „Polonii w Ameryce” i „Kuryerze Polskim” oburzano się 
na reklamy środka o nazwie balsam częstochowski, ozdobione wizerun-
kiem ks. Augustyna Kordeckiego broniącego Jasnej Góry przed Szwedami, 
które zamieszczał w polskich pismach w Buff alo Stefan M. Spryszyński. 
„Kuryer Polski” określił nawet ten sposób przyciągania klienta mianem 

117 „Dziennik Związkowy” a humbugierskie ogłoszenia, „Dziennik Chicagoski” 7 XI 
1913, s. 1. 

118 „Rolnik” 9 I 1914, nr 2, s. 4.
119 „Wiadomości Codzienne” 25 V 1917, s. 2.

Il. 9. Reklama balsamu częstochowskiego sprzeda-
wanego w aptece na rogu Noble i Blackhawk, 
„Dziennik Chicagoski” 4, 11 II 1893, nr 36, s. 3.

http://rcin.org.pl



128 Elżbieta Nowosielska

„żydowskiego” i skomentował: „Używanie nazwy cudownego miejsca, oraz 
portretu i imienia dla każdego Polaka świętego księdza dla tak poziomego 
celu, jak reklamowanie kropli żołądkowych, dowodzi nie tylko wielkiej 
głupoty owego aptekarza, ale jest wprost świętokradztwem i obelgą naro-
dowości polskiej”120. Skrytykowany dystrybutor lekarstwa nadesłał list 
do redakcji, w którym wyjaśniał, że jedynie przyjął nazwę funkcjonującą 
w Kongresówce. Zauważył także, że wytykająca go z imienia i nazwiska 
redakcja sama nie ma oporów przed zamieszczaniem ogłoszeń np. cygar 
Sobieskiego. W odpowiedzi już w łagodniejszym tonie wyjaśniono, że tak 
jak w przypadku większości dzienników redakcja i biuro anonsowe „ Kuryera 
Polskiego” działają odrębnie, a zatem wydawca i redaktor nie mają wpływu 
na treść zamieszczanych w piśmie reklam121. Co ciekawsze, przed zamiesz-
czaniem ogłoszeń apteki dr. Adama Szwajkarta, również sprzedającej ten 
specyfi k, nie miał oporu wydawany przez zmartwychwstańców „Dziennik 
Chicagoski”122.

Oburzenie jednego z czytelników „Echa Polskiego” wzbudziła reklama 
niepolskiego przedsiębiorstwa zamieszczona w jednym z polskich pism 
w Filadelfi i z okazji obchodów rocznicy powstania styczniowego. Redakcja 
skomentowała: „Jest to wysoce niesmaczna reklama i powstaje pytanie, na 
jakiej zasadzie obchód wielkiej i smutnej rocznicy naszej połączony został 
ze spekulacyjnem przedsiębiorstwem obconarodowem i czy w ogóle wolno 
obconarodowcom przyczepiać swój interes do polskich obchodów naro-
dowych i czy to jest godnem polskiego pisma, które łączy obie te kwestye 
razem?”123. W nr. 45 „Narodu Polskiego” z 1916 r. pojawiło się też sprosto-
wanie wyjaśniające, że kontrowersyjne ogłoszenie zamieszczone w poprzed-
nim numerze, które zawierało m.in. zarzuty wobec prezydenta Th omasa 
Woodrowa Wilsona o popieranie prześladowań katolików w Meksyku, 
zostało zamieszczone pod nieobecność prezesa Zjednoczenia Polskiego 
Rzymsko-Katolickiego i bez wiedzy zarządu tej organizacji124.

Powyższe problemy nie były typowe jedynie dla prasy polonijnej. 
Podobne dylematy w związku z zamieszczaniem reklam pojawiały się także 
na łamach wydawanych w Stanach Zjednoczonych pism litewskich. W odpo-
wiedzi na ankietę o zawartości pisma ogłoszoną w 1911  r. przez redakcję 

120 „Polonia w Ameryce” 27 VI 1895, nr 24, s. 2; Nowy humbug, „Kuryer Polski” 10 VII 
1895, s. 2.

121 Balsam częstochowski, „Kuryer Polski” 16 VII 1895, s. 2.
122 Zob. np. „Dziennik Chicagoski” 6 XII 1892, s. 4; 3 X 1902, s. 8.
123 „Echo Polskie” 22 II 1913, s. 2.
124 Protest. Do Braci i Sióstr w Zjednoczeniu, „Naród Polski” 8 XI 1916, nr 45, s. 1; 

zob.  też Prześladowanie Kościoła Katolickiego w Meksyku, „Naród Polski” 1 XI 1916, 
nr 44, s. 3. 

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 129

„Lietuvos” pojawiły się opinie, że należy ograniczyć ilość reklam, zwłasz-
cza alkoholu lub podejrzanych instytucji medycznych125. Uwagę  redakcji 
warszawskiego „Bluszczu” w 1905 r. wzbudziło ogłoszenie nadesłane przez 
studenta o „sympatycznej powierzchowności”, który zobowiązywał się 
odpłatnie świadczyć czytelniczkom jakieś bliżej niesprecyzowane usługi. 
W kolejnym numerze redakcja zdecydowała się wyjaśnić, że nie miała 
wpływu na treść anonsu, bo został on nadesłany z biura ogłoszeń, ale 
i tak przekażą honorarium na cele charytatywne126. Sporadyczne skandale 
związane z ogłoszeniami o szczególnie kontrowersyjnej treści nie miały 
jednak wpływu na fakt, że reklama jako źródło dochodu była niezbędna 
dla przetrwania gazety.

Zakończenie
Emigracyjne dzienniki i tygodniki są doskonałym źródłem anegdot na 
temat warunków pracy panujących w redakcjach. Relacje oraz krótkie 
wzmianki na temat stanu fi nansowego gazety czy życia jej redaktorów 
pozwalają uchwycić, jak ciężkim i mało stabilnym zajęciem był zawód 
dziennikarza na emigracji. Widoczne są zwłaszcza problemy z zapewnie-
niem wydawnictwu stałych źródeł dochodu, a także pogodzenie kwestii 
fi nansowych z deklarowanymi w artykułach programowych celami i zasa-
dami moralnymi. Informacje tego typu pokazują też, jakiego rodzaju prak-
tyczne umiejętności przydatne były w zawodzie dziennikarza. Należy jed-
nak pamiętać, że historie tego rodzaju, niezależnie od tego, czy dotyczyły 
sytuacji we własnym wydawnictwie, czy w konkurencyjnych przedsiębior-
stwach, nie były tylko bezstronnym zapisem dawnych wydarzeń. Apele 
o dramatycznym stanie fi nansowym pisma nie zawsze odzwierciedlały jego 
rzeczywistą kondycję fi nansową i czasem służyły jedynie zmobilizowaniu 
czytelników do uregulowania zaległych prenumerat. Zabiegi tego typu 
były tym istotniejsze, że redakcje nie dysponowały żadnymi prawnymi 
narzędziami do radzenia sobie z dłużnikami. Podobną ostrożność należy 
zachować przy cytowaniu ówczesnych opinii na temat stanu polskiej prasy. 
Choć zjawisko plagiatu było na porządku dziennym, to jednak duża kon-
kurencja pomiędzy polskimi gazetami wymuszała na ich redakcjach przy-
ciąganie czytelników nie tylko za pomocą atrakcyjnych premii, ale także 
umieszczania oryginalnych treści.

125 B.  Raguotis, dz. cyt., s. 225.
126 I. Warpas, dz. cyt., s. 88.

http://rcin.org.pl



130 Elżbieta Nowosielska

Bibliografi a

Prasa
„Ameryka” („Ameryka w Toledo”, „Ameryka-Echo”) (Toledo–Chicago) 1903
„Czas” (Brooklyn) 1910–1911
„Dziennik Chicagoski” (Chicago) 1892–1893, 1900–1901, 1909–1910, 1912–1913
„Dziennik Ludowy” (Chicago) 1915
„Dziennik Narodowy” (Chicago) 1915
„Dziennik Związkowy Zgoda” (Chicago) 1908, 1916, 1918
„Echo Polskie” (Toledo) 1912–1913
„Gazeta Polska” (Nowy Jork) 1893
„Gazeta Polska w Brazylii” (Kurytyba–São Paulo) 1900, 1907–1908, 1910–1911, 1918
„Gość” (Manitowoc) 1892
„Jedność” (Filadelfi a) 1896
„Katolik” (Winona) 1895
„Kurjer” (Toledo) 1892
„Kurjer Nowojorski i Brooklyński” („Kurjer Nowojorski”) (Nowy Jork) 1897
„Kurjer Paryzki” („Kurjer Polski w Paryżu”) (Paryż) 1884
„Kuryer Polski” (Milwaukee) 1892–1893, 1895, 1897, 1899, 1901–1904, 1913
„Lutnia” (Chicago) 1915
„Macierz Polska” (Chicago) 1904
„Naród” (Kurytyba) 1909
„Naród Polski” (Chicago) 1916
„Nowe Życie” 1893
„Polak w Ameryce” (Buff alo) 1898
„Polonia” (Baltimore–Nowy Jork) 1893, 1895
„Polonia w Ameryce” (Cleveland) 1892–1895
„Przegląd” (Shamokin–Scranton–Pittsburgh–Mt. Carmel–Nanticoke) 1898
„Przegląd Tygodniowy Życia Społecznego, Literatury i Sztuki” (Warszawa) 1888
„Reforma” (Chicago) 1892
„Robotnik” („Robotnik Polski”) (Chicago–Brooklyn–Nowy Jork–Detroit) 1911, 1931
„Rolnik” (Stevens Point) 1911–1912, 1914
„Słowo (Milwaukee) 1894
„Straż” (Scranton) 1915, 1917
„Sztandar” (Chicago) 1894–1895, 1897–1898
„Śmigus” (Lwów) 1904
„Wiadomości Codzienne” (Cleveland) 1917–1918
„Wiara i Ojczyzna” (Chicago) 1893–1894, 1896
„Wiarus” (Winona) 1896, 1899, 1902
„Zgoda” (Nowy Jork–Milwaukee–Chicago) 1884, 1894, 1897

Opracowania
Bajka Zbigniew, Krótka historia reklamy na świecie i w Polsce, „Zeszyty Prasoznawcze” 26, 

1993, nr 3/4
Florkowska-Frančić Halina, Frančić Mirosław, Amerykańscy korespondenc i Józefa Ignacego 

Kraszewskiego. Portret zbiorowy Polonii. Część II, „Przegląd Polonijny” 12, 1986, nr 2
Kiper Daniel, „Zgoda” i spór. Z dziejów polskiego pisma w Ameryce (1881–1907), Lublin 2019

http://rcin.org.pl



 Funkcjonowanie redakcji 131

Kruszka Wacław, Historya polska w Ameryce. Początek, wzrost i rozwój dziejowy osad polskich 
w Północnej Ameryce (w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie), t. 5, Milwaukee 1905

Nowińska Ewa, Kilka słów o reklamie na przestrzeni wieków tytułem wstępu do rozważań 
prawnych, w:  Reklama: aspekty prawne, nowe wyzwania, red. Monika Namysłowska, 
Warszawa 2022

Raguotis Bronius, Amerikos lietuvių periodi kos skaitytojų nuomonės tyrimai (1879–1919), 
„Žurnalistikos Tyrimai” 2014, nr 7

Warpas Ilona, Początki reklamy na łamach „Bluszczu” – próba charakterystyki, w: Integra-
lia IV. Wymiary studenckiej humanistyki, red. Aneta Lica, Marlena Kardasz, Elbląg 2016

Zieliński Stanisław, Bibljografj a czasopism polskich zagranicą 183 0–1934, Warszawa 1935

Streszczenie

Artykuł pokazuje możliwości wykorzystania prasy jako źródła do badań nad organizacją 
pracy i warunkami panującymi w redakcjach polskich czasopism emigracyjnych w latach 
1865–1918. Przedstawiono członków redakcji opisywanych w artykułach i wzmiankach 
prasowych, a także wskazano, które grupy pracowników mogły być w takich tekstach 
pomijane. W dalszej części wspomniano o metodach pozyskiwania informacji, w tym 
również zapożyczeniach i plagiatach. Ostatnią z poruszanych kwestii były starania 
o zapewnienie stałych źródeł fi nansowania redakcji. Omówiono znaczenie dochodów 
z prenumeraty i reklamy, a także komplikacje wiążące się z ich regularnym pozyskiwaniem.

Słowa kluczowe: prasa emigracyjna, Polonia amerykańska, redakcje, plagiat, reklama 
prasowa, prenumeraty 

Th e Functioning of an Editorial Offi  ce
Abstract

Th e article shows possibilities of using press as a source for research on work organi-
zation and conditions prevailing in Polish émigré press editorial offi  ces in the years 
1865–1918. It presents the members of editorial offi  ces described in articles and men-
tioned in press, as well as indicates which groups of employees could have been omit-
ted in such texts. In the following part, it mentions methods of obtaining information, 
including borrowings and plagiarism. Th e last of the addressed issues were the eff orts 
to provide stable sources of fi nancing of editorial offi  ces. Th e article discusses the impor-
tance of income from subscriptions and advertisements as well as complications related 
to its regular extraction.

Keywords: émigré press, Polish Americans, editorial offi  ce, plagiarism, press advertise-
ment, subscriptions

http://rcin.org.pl




